►
Nieuw ◄` ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Oud Nieuws Deel 22: tweede deel 2019 |
|||||||||
22 augustus 2019 Bemorail bouwt aan blusloco 102 en 103 voor Tata Steel en heeft opdracht
gekregen voor nummer 104. Lyondell Chemie Nederland
aan de Theemsweg in de Botlek zal een door
Bemorail nieuw te bouwen BRD50 leasen. Een nieuwe webpagina gaat
over de firma Polytex die onder
andere Simplex locs van Motor Rail importeerde. De Amsteltrein in het Amstelpark in Amsterdam is in eigen huis
gerenoveerd. Amstelpark, 10-06-2019. Foto: Gijs Sluijters → Volgens Instagram is de loc in 1956 gebouwd en voorzien van een motor zoals die in de Porsche 356 gebruikt werd. In de termen van dit artikel over de Amsteltrein is het dan één van de 5 Porsche locomotieven van de eerste serie. Klik voor Porschetreinen elders. Het plaatwerk van loc en wagens is uitgebreid onder handen
genomen en is terug gebracht in de prachtige originele staat. Er wordt nog aan gewerkt om ook de motor, tussenbak
en versnellingsbak weer als nieuw te maken. |
|
||||||||
8 augustus 2019 In Budel–Dorplein staat een origineel, tweedimensionaal monument van een stoomloc. De Kempensche Zinkmaatschappij kocht in een periode van bijna 40 jaar vijf stoomlocs van dit type van het Belgische fabrikaat Couillet voor haar 42 kilometer lange net met een spoorwijdte van 600 mm. |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Budel–Dorplein, 21 april 2018. Foto Jack Roosen op de website Le Projet de Dorplein ↑ |
|||||||||
Op een nieuwe webpagina komen deze drieassige Couillet stoomlocs van de KZM aan de orde. Ben van Wevering zag de buiten dienst gestelde RRF 101 op 21 juli bij Shunter aan de Plesmanweg. Enkele dagen later was de loc weer verdwenen. Nagekomen bericht: de RRF 102-108 zijn voor onttakeling naar Roosendaal versleept. De 101 was niet rolvaardig en ging via Shunter per dieplader (bron: Railmagazine 367). De provincie Utrecht heeft voor de nieuwe tramremise in Nieuwegein Niteq B.417 van het type RRM-1000 in combinatie met een Talgo wielendraaibank aangeschaft. Niteq B.251 (2007) van het type 4000-U is van Hengelo naar Onnen verhuisd [met dank aan Thomas Ter Berg (Niteq) en Martijn Smits]. De webpagina over Niteq is bijgewerkt; zie ook aldaar voor foto’s, verklaring van de type-aanduiding, etc. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
25 juli 2019 |
|||||||||
Het emplacement Wognum van
de Museumstoomtram ligt vlak bij het bedrijfsgebouw van Niteq in
Nibbixwoud en is daarom ideaal voor proefritten. Op 21 juni reed een
rail-wegvoertuig van het type RRM-2500 op
eigen kracht in 20 minuten (via een sluiproute) van Niteq naar empacement
Wognum. Daar vonden proefritten plaats met de ex-NS Sik 271 en een aantal
goederenwagens als trein. Het doel was het onder belasting testen van een
nieuwe generatie frequentieregelaars. Ook werd een ander merk radiografische
besturing beproefd. |
|||||||||
|
|||||||||
Een RM 2500 weegt 9,5 ton.
Bij rangeren is de snelheid 3 km/uur (solo) en op de weg 5 km/uur. Het ging
hier om fabrieksnummer B434, bestemd voor het MIVB (metro Brussel). Met dank aan Thomas Ter
Berg, Bob Doorewaard Boekhout en Rein Korthof. Bij paardentractie is ook van rail-weg sprake. Een nieuwe webpagina gaat over het paardenspoor in Oss |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
11 juli 2019 Waarschijnlijk het laatste bedrijf van de lange tragedie
van de Belgische museumspoorlijn Het Kolenspoor is dat de provincie
(Belgisch) Limburg in juni een deel van de infrastructuur van het Kolenspoor
van de NMBS heeft gekocht en denkt aan zaken als het aanleggen van
fietspaden. De NMBS had de concessie van Het Kolenspoor in 2015 ingetrokken.
De LSV (Limburgse Stoom Vereniging) Het Kolenspoor had ook Nederlands
materieel. Het bekendste voorbeeld (zie hier)
rangeert nu – na een volledige renovatie – al weer enkele jaren bij Koole in Pernis: |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Henschel 30016 rangeert op
27-06-2019 bij Koole in Pernis; foto Ben van Wevering↑ Deze loc van het Henschel type DH500 is in 1959 nieuw begonnen
bij Esso in de Botlek. |
|||||||||
Een ander locje bij het Kolenspoor heeft gerangeerd bij de Sphinx en de Société Céramique in Maastricht. Een foto en de historie zijn al jaren beschikbaar, maar tot nu toe was deze informatie nog niet in deze website verwerkt. Dat verzuim is nu goed gemaakt. Een deel van het rollend materieel van het Kolenspoor staat nog in desolate toestand bij station As. Daarbij is ook deze voormalige loc van de centrale Helpman in Groningen. Wat betreft de oorlogslocomotieven NS 162 en 164: Bij de geslaagde renovatie van de 162 is de 164 als plukloc gebruikt. Het was bedoeling dat het Oorlogsmuseum in Overloon de 164 optisch zou restaureren, maar zover heeft het niet mogen komen. De restanten zijn in april 2019 vervoerd naar Noordwolde, alwaar een team de loc - na restauratie – met een goederenwagen wil opstellen bij het voormalige NTM station Noordwolde. Het filmpje van RTV Drenthe is het bekijken waard. De zaken worden echter wat te simpel voorgesteld: de 164 is lang geleden gesloopt. Bij de renovatie van de 162 is de WD 31 als plukloc gebruikt en die is naar het Oorlogsmuseum in Overloon gegaan. De WD 31 is een zuster van de 162 en 164, maar heeft nooit in Nederland gereden (met dank aan Rogier Bennebroek). Een nieuwe webpagina gaat over de bijzondere
spooraansluiting van de Cacao- en chocoladefabriek Van Houten in Weesp. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
27 juni 2019 Bij de vorige update is een
webpagina over paardentractie
op smalspoor geplaatst; nu is het de beurt aan een webpagina over paardentractie op
normaalspoor. Er werden indrukwekkende prestaties geleverd, met name in
de NS Grinderij in Linne. |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Op
19-06-2019 arriveerden bij het Vlinderparadijs in het Holtingerveld bij
Havelte (foto Erik Hendriks): · Onderstellen
(op de foto direct op de laadvloer) voor "meerpersoonsfietsen". Deze
onderstellen zijn groter dan die van de al aanwezige railfietsen in het Holtingerveld
voor 2 personen. · Open wagens
en houten wagens. Die gaan illustreren hoe het vroeger was. Voor de restauraie
van de houten wagens worden deskundigen gezocht. Ondertussen is er een website met
bezoekersinformatie in de lucht. Aan de al aanwezige
webpagina over vliegveld Havelte is een foto toegevoegd van een stukje smalspoor
uit WOII. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
13 juni 2019 |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Achtseweg
Zuid, Eindhoven, 26 april 2019 ↑ Nadat Philips de Eindhovense wijk Strijp heeft verlaten, worden de fabrieksgebouwen door diverse bedrijven en instellingen hergebruikt. Ter herinnering aan het verleden zijn er twee geslotens wagens als monument op restanten van de sporen van het Philips’ Rangeerbedrijf geplaatst. De rood-blauwe wagen is onder andere in gebruik geweest bij NBM-Rail en bij de Stichting 162. De Henri van Abbe Stichting merkte bij de plaatsing van deze wagen op 18 juli 2018 op: “Er komt nog een tweede en een loc.” Die tweede wagen is er; beide wagens zullen worden opgeknapt. Vooralsnog wordt er helaas nog geen locomotief aangeschaft (met dank aan Boudie Hoogedeure). |
|||||||||
|
Uit de webpagina over paardentractie bij railvervoer in het algemeen bleek dat paardentractie voor smalspoor anders uitpakte dan voor normaalspoor. Daarom is er nu een webpagina over paardentractie op smalspoor. Er zijn nieuwe links. 0 – 0 – 0 |
||||||||
30 mei 2019 |
|||||||||
In het tijdschrift
Smalspoor (nummer 122 van april 2019) van de Stoomtrein Katwijk Leiden is een
artikel verschenen over de kalkzandsteenfabriek Arnoud in Hillegom, interessant
vanwege onder meer de spoorwijdte van 960 mm en de Maffei motorlocs. De
fabriek bestaat nog steeds – onder de naam Xella kalksteenfabriek Van
Herwaarden– en wint zand uit het Valkenburgse Meer. Klik op de link
om het artikel in te zien. Op 08-05-2019 vond de
officiële opening plaats van opslaghal
LA voor rollen staal bij Tata Steel in IJmuiden. In de hal ligt één
doorrijdspoor met een perron voor het laden en lossen van treinen. Voor de
ontsluiting is 1760 meter nieuw spoor aangelegd. De drie gerenoveerde General
Electrics mogen hal LA binnenrijden en
waren met materieel van Hoogovens Stoom IJmuiden bij de officiële opening
betrokken en ook bij het bezoek van de Stoom Stichting Nederland. De
webpagina Hoogovens → Corus →
Tata Steel is aangepast aan de actuele situatie en is uitgebreid met uitstekende foto’s van Wytze Wijbenga
van genoemde gebeurtenissen. |
|||||||||
In
2007 vestigde Bonder Reclycling en Overslag zich aan de
Kanaaldijk 15 in Utrecht, met spooraansluiting via Strukton. Begin 2018 werd
de naam gewijzigd in Durail Ballast Recycling. In
het Provinciaal Blad van 9 april 2019 maakte de Provincie Utrecht bekend dat
de omgevingsvergunning van Durail definitief werd gewijzigd (lees
aangescherpt). Daar was al langer sprake van en Durail had al besloten de
activiteiten te beëindigen. 21-05-2019, foto Toon Steenmeijer → De
Orenstein & Koppel 26536 (1965) van het type MB7N draagt Durail logo’s, maar raakte al
in de Bonder tijd defect en is toen als monument opgesteld. Haar toekomst
lijkt ongewis. Zie
ook Railmagazine 364. |
|
||||||||
De foto van de kolentip van Havenbedrijf De Rietlanden bij het nieuws van 9 mei hieronder werd door Peter Arendz aan de hand van scheeepstijdingen gedateerd: de periode juli/september 1926. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
9 mei 2019 |
|||||||||
Shunter’s drieasser 503 van
het O&K type MC14N
is wit gespoten en naar België verkocht, waarschijnlijk naar Esso in
Antwerpen (met dank aan Peter Jansen). Shunter 503 was lang te vinden bij de Trimodal Container
Terminal Venlo aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo, zo ook op
2014-06-12 → Bij Bemo zijn een tweede en
derde blusloco voor Tata Steel in Velsen in aanbouw (zie hier). Zie elders op deze website voor de eerste . Uit de Nederlandsche Spoorwegen, Nederlandsch-Engelsche Uitgeversmaatschappij, Rotterdam, ± 1927 ↓ |
|
||||||||
|
|||||||||
Het is een foto van de kolentip
van Havenbedrijf De Rietlanden in Amsterdam, ter inleiding op een nieuwe webpagina over
kolentips voor zeeschepen. Onder de kolentip ligt ligt het Britse schip
Gorglen. Uit Delpher blijkt dat de Gorglen in de periode juli/september 1926
vier reizen naar Amsterdam maakte (met dank aan Peter Arendz). De foto is dus
in 1926 genomen. Geheel links staat overigens een normaalsporige benzineloc van het type CXIV. Het is Deutz 3212 (1918), die in 1925 tweedehands is aangeschaft. Het is de enige bekende afbeelding van deze loc. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
25 april 2019 |
|||||||||
De bij Neeltje Jans als monument opgestelde kipkar (zie hier bij het Nieuws
van 12 november 2015) is op 14-04-2019 overgebracht naar de Stoomtrein
Katwijk Leiden. Opgelast is nummer O.S. (Oving Spoor) 1058. De aspotdeksels
zijn van SIJ en O&K. De wielstellen zijn te licht voor deze zwaar
uitgevoerde wagen. Ze zijn te kort, hebben te smalle wielbanden en te dunne
assen. (met dank aan Kees Plug). Foto’s:
Kees Plug ↓→ |
|
||||||||
|
|||||||||
De collectie van het Decauville
Spoorweg Museum (zie ook hier) is
uitgebreid met twee mijnwagens voor ondergronds personenverkeer en drie Moës smalspoorlocs: |
|||||||||
Van het Frankfurter Feldbahn Museum is een bijzondere Moës loc van het type 2AL uit 1935 overgenomen. Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten, 20-04-2019 → Ongeveer midden in het overdakte
deel staat de tweecilinder 28 pk dieselmotor; de uitlaatpijp steekt door het
dak. Rechts ervan bevindt zich de versnellingsbak en daarboven – op het dak –
het reservoir voor strooizand. Vandaar loopt een stang over het dak richting
machinist. De “ketel” is het koelwaterreservoir. Het koude water wordt naar
de motor gepompt; het opgewarmde water stroomt in de ketel terug. Bijvullen
kan via de schoorsteen. Het gewicht van het water maakt het grote overstek
aan de achterzijde mogelijk. Zie hier voor de geschiedenis. |
|
||||||||
Twee Moës locs
van het type BL uit circa 1935 in het Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten,
20-04-2019. De bovenste loc was door een vorige eigenaar deels lichtblauw geschilderd en wordt weer teruggebracht in de originele groene kleur. De rechter loc stond tientallen jaren tussen de doornstruiken bij A.C. Stolwerk Sloopwerken BV in Breda. Henk Sluijters ontdekte haar en bedacht de naam Doornroosje; zijn eerste boek staat op de loc. Doornroosje blijft in de toestand waarin zij is aangetroffen. Zie hier voor de geschiedenis en gegevens van deze locs (inventarisnummers 115 en 118). |
|
||||||||
De pas gerenoveerde Shunter 403 is opgedoken bij Brabant Railport in Tilburg van de GVT Group of Logistics, vroeger Versteijnen geheten (met dank aan Frank Schouten). Eerder was daar Shunter 402 actief. Daarnaast beschikt Brabant Railport over een ABR loc. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
|
|
||||||||
Ouder nieuws |
Zie het Nieuwsarchief |
|
|||||||
|
|||||||||
Terug/verder
naar: Home Nieuwsarchief Inhoud (zie
ook de linker kolom en de tabbladen bovenin) |
|||||||||
|
|||||||||