►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||
|
||||||||
Oud Nieuws Deel 16: eerste deel 2017 |
||||||||
|
||||||||
28 april 2017 De webpagina over de HSM doodskisten is met
hulp van Kees Wielemaker aangevuld. De Diema (ex-steenfabriek Labor) van het voormalige
Verkeerspark Assen stond met 7
rijtuigen te koop. De link leidt nog steeds naar 27 foto’s. Met hulp van Marcel Lauwers
is de webpagina over de sloperij Koek
in Mijdrecht aangevuld. De in 1970 door English
Electric gebouwde dieselelektrische loc “Rudolf” is bij de STAR gesloopt
(bron: Op de Rails 2017-04). Op 13-08-1984 reed de English Electric nog bij Akzo
in Delfzijl. Foto: dhr. Redelaar/Stichting Railpublicaties → |
|
|||||||
|
In maart 2017 ging de
nieuwe Bemo blusloc(o) naar Tata Steel (voorheen Corus en daarvoor Hoogovens)
in IJmuiden. Het Tata bedrijfsnummer is 101. Dat is slechts op één zijkant
van de cabine aangebracht: ← De nieuwe blusloco 101 bij Tata Steel,
15-04-2017. Foto: Wytze Wijbenga. Uiterlijk lijkt de nieuwe
blusloco sterk op de oude blusloco’s, zie bijvoorbeeld de foto hieronder. Zie ook de webpagina over Bemo |
|||||||
Tata Steel 4-71 en 4-10, 15-04-2017. Foto: Wytze Wijbenga → De techniek is anders: de
nieuwe 101 is dieselelektrisch; de oude blusloco’s zijn enkele malen door
Hoogovens/Corus verbouwde Cockerills met oorspronkelijk dieselhydraulische en
tegenwoordig dieselhydrostatische aandrijving. Wat betreft de
bedrijfsnummers: Hoogovens nummerde gewoon vanaf 1 door. Later kwam er een
nummer van drie cijfers waarvan het eerste cijfer ongeveer het gewicht in
tientallen tonnen is (dus 4 voor de Cockerills) en waarvan de laatste twee
cijfers de laatste twee cijfers van het oude nummer zijn. De Cockerills 71 en
110 werden zo 4-71 en 4-10. |
|
|||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
13 april 2017 |
||||||||
Bij de Sunlight Zeepfabriek van Lever’s Zeepmaatschappij (later Unilever) in Vlaardingen zorgde smalspoor voor het vervoer van de grondstoffen van de schepen aan de steiger aan de Maas naar de fabriek en van de producten in omgekeerde richting; zie hier. De voorpagina van het Unilever personeelsblad Op Eigen Terrein van 4
augustus 1950 → De door Bemo gebouwde locs
5 en 6 van het failliete Nedstaal
in Alblasserdam zijn door Handelsonderneming HAK in Alblasserdam op
Marktplaats gezet (met dank aan Gerard de Graaf). Voor de ex-NS 162 / ex D2 van de
Willem-Sophia kolenmijn is voorlopig geen plaats meer bij de Stoomtram
Hoorn-Medemblik. De loc maakt een rondreis, die begonnen is bij de MBS. Er zijn nieuwe links. |
|
|||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
30 maart 2017 Van 28 t/m 30 maart werd de beurs en het congres Railtech 2017 gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Bemo was op de beurs Railtech 2017 aanwezig met
de nieuwe loc voor Yara in Sluiskil. In aansluiting
op de andere locs bij Yara (zie de home page) is de nieuwe loc oranje en
draagt het bedrijfsnummer 4. Na Railtech ging de
loc terug naar Bemo voor de laatste werkzaamheden. Hier wordt nader op deze loc ingegaan. |
|
|||||||
Koks was op de beurs Railtech 2017 aanwezig met een E-Maxi XL met wagonreminstallatie en met: Unimog 423 in rail-weg uitvoering met kraan,
volgens Koks bestemd voor het GVB in Amsterdam als servicevoertuig voor de
Metro. Voorop een trekstang en een luchtleiding voor de beremming
→ ↓ Wat betreft het onderwerp Uninog kwam al eerder ter sprake dat DuPont in Dordrecht een drieasser als rail-wegvoertuig gehad heeft. Rob Freriks stuurde een gedetailleerde foto van deze bijzondere Unimog. 0 – 0 – 0 |
|
|||||||
|
||||||||
16 maart 2017 In bijgaande foto draait het om de Canadese militairen, die in 1944/45 gelegerd waren bij de Houthandel v/h Key in Nijmegen. Maar het smalspoor is ook te zien: de houthandel gebruikte een soort rongenwagens. Website van Stichting Noviomagus.nl → Smalspoor was voor een houthandel niet ongewoon. Bijzonder was dat Key een accuvoertuig gebruikte, Daarvan is door Hans Furgler een foto gevonden, waarmee een raadsel is opgelost. Ook bijzonder was dat een andere grote houthandel - Eecen in Oudkarspel –
normaalspoor gebruikte, zoals op een nieuwe
webpagina te zien is. |
|
|||||||
|
Dit normaalsporig eilandbedrijf van Eecen is al
tientallen jaren verleden tijd. Op 17 januari 2017 werd Nedstaal (zie hier en daar) in
Alblasserdam failliet verklaard en daarmee kwam na een lange lijdensweg
definitief een einde aan een ander voor Nederland uniek eilandbedrijf. De
locs Nedstaal 4 (een O&K MB125N) en “Brutus” (een combinatie van de O&K
MB125N’s van Cargil en Igma in Amsterdam) staan nu bij Bemo in Warmenhuizen.
De door Bemo gebouwde Nedstaal 5 en 6 gaan naar “Handelsonderneming HAK” in
Alblasserdam (met dank aan Arno Logman van Bemo). Op deze website wordt
aandacht besteed aan het smalspoor van de steen- en dakpannenfabrieken in Tegelen, Swalmen, Reuver en Belfeld. Dit gebied tussen Venlo en Roermond is
boeiend, maar er was meer grofkeramische industrie in Limburg. Op 18 mei 2017
verschijnt het boek "Stenen en Pannen, Geschiedenis en inventarisatie
van de grofkeramische industrie in Limburg" van Marcel Dings. Zie hier voor
bijzonderheden. 0 – 0 – 0 |
|||||||
|
||||||||
2 maart 2017 |
||||||||
|
||||||||
↑ De
Deutz CXIV van de Tilburgse steenfabriek Claesen & Co omstreeks 1923
(foto Regionaal Archief Tilburg)↑ |
||||||||
|
||||||||
Op een nieuwe webpagina is het aloude Deutz loctype CXIV
beschreven. |
||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
16 februari 2017 Een nieuwe webpagina gaat
over het verhuurpark van
Orenstein & Koppel in Amsterdam. Remco Verloop stuurde
correcties op de webpagina over Codum railkranen en foto’s van de Nellen railkraan
in Crailoo, waaronder deze: Nellen spoorrailkraan in Crailoo, 28-04-2006, Remco Verloop → Kees Plug loste een raadsel met
een stoomloc op smalspoor geheel en een ander raadsel
deels op. Nu het spoorvervoer naar
Wijster gestaakt is, staat de Windhoff
rangeerrobot van het vuilafvoerbedrijf in Noordwijkerhout
te koop. Belangstellenden kunnen zich op 0683770012 of per e-mail wenden tot Dolf de Jong. |
|
|||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
2 februari 2017 |
||||||||
(Het eilandbedrijf van)
Nedstaal in Alblasserdam lijkt definitief te verdwijnen, want het meeste
personeel is per 1 februari 2017 ontslagen. Hier staat
een filmpje uit betere tijden. De webpagina’s over de Unimog Deel I en Deel II zijn aangevuld, onder
andere met een foto en een tekening van de drieassige Unimog van DuPont in Dordrecht, een
foto van de Unimog van Nedmag
en het volgende nieuws: De Unimog met rangeerinstallatie van
VolkerRail in Dordrecht blijkt er op 21-01-2017 nog steeds te zijn. Foto
Maarten van der Willigen → Bij de volgende foto gaat
niet om tractie, maar er is wel verwantschap met het vorige onderwerp: een
rail-rupsvoertuig blijkt ook tot de mogelijkheden te horen. Toon Steenmeijer
zag er twee aan het werk met de bovenleiding voor de toekomstige tramlijn
naar de Uithof. Bij het rijden op spoor maken de rupsbanden geen contact met
de rails. Twee van de vier spoorwielen worden door een hydromotor
aangedreven: Een hoogwerker als rail-rupsvoertuig
(rechts) en een “krol” (kraan op lorries), Utrecht, 23-01-2017, foto: Toon
Steenmeijer → Aditya Budidarma heeft een
prachtige website (anno 2020 verdwenen) over de hedendaagse toestand van smalspoorlijnen
van de suikerfabrieken op Java. Van 28 t/m 30 maart 2017
vindt de Railtech in
Utrecht plaats. Na registratie
is de toegang tot de beurs gratis. |
|
|||||||
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
19 januari 2017 |
||||||||
|
||||||||
↑ Een Unimog met rangeerinstallatie bij Zalco
(voorheen Pechiney) in het Sloegebied
op 24-06-2011. Foto Jan Strooband ↑ Deel II over de Unimogs met
rangeerinstallatie is op internet gezet. Deel I is aangevuld met onder andere foto’s en een
overzichtstabel. Bovendien is er een raadsel opgelost: de te koop staande Unimog met weinig kilometers op de teller is die van Nedmag in Veendam. |
||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
5 januari 2017 Bij Koole Tankstorage Minerals, de nieuwe vestiging
van Koole aan de Petroleumweg in Pernis (voorheen de raffinaderij van Caltex → Chevron → Texaco →
Nerefco), is een grote laad-/losinstallatie gebouwd. Op de sporen is een
Bemo huurloc verschenen van het Orenstein & Koppel type MB360N. Het is de
voormalige loc 5 van de naburige Shell raffinaderij aan de overkant van de
Petroleumweg (met dank aan Armo Logman, Frank Schouten en Maarten van der
Willigen). Koole aan de Petroleumweg in Pernis,
23 december 2016; foto: Frank Schouten → De webpagina over de Unimog rail-wegvoertuigen is sterk
uitgebreid, met behulp van een leverlijst van de importeur. 0 – 0 – 0 |
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||
Terug/verder
naar: Recent
nieuws Nieuwsarchief Home Inhoud |
||||||||
|
||||||||