Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 16:  eerste deel 2017

 

28 april 2017

 

De webpagina over de HSM doodskisten is met hulp van Kees Wielemaker aangevuld.

De Diema (ex-steenfabriek Labor) van het voormalige Verkeerspark Assen  stond met 7 rijtuigen te koop. De link leidt nog steeds naar 27 foto’s.

Met hulp van Marcel Lauwers is de webpagina over de sloperij Koek in Mijdrecht aangevuld.

 

De in 1970 door English Electric gebouwde dieselelektrische loc “Rudolf” is bij de STAR gesloopt (bron: Op de Rails 2017-04).

 

Op 13-08-1984 reed de English Electric nog bij Akzo in Delfzijl. Foto: dhr. Redelaar/Stichting Railpublicaties →

English Electric loc 1 Redelaar 1984 08 13 klein.jpg

 

 

In maart 2017 ging de nieuwe Bemo blusloc(o) naar Tata Steel (voorheen Corus en daarvoor Hoogovens) in IJmuiden:

 

De nieuwe blusloco 101 met bluswagen 11 bij Tata Steel, 15-04-2017.

Foto: Wytze Wijbenga →

 

 

 

Zie ook de webpagina over Bemo.

HSY_IMG_6122_20170415_1754 klei.jpg

nummer.JPG

 

 

Het Tata bedrijfsnummer is 101. Dat is slechts op één zijkant van de cabine aangebracht.

 

← De nieuwe blusloco 101 bij Tata Steel, 15-04-2017. Foto: Wytze Wijbenga.

 

Uiterlijk lijkt de nieuwe blusloco sterk op de oude blusloco’s, zie bijvoorbeeld de foto hieronder.

 

 

Tata Steel 4-71 en 4-10, 15-04-2017.

Foto: Wytze Wijbenga →

 

De techniek is anders: de nieuwe 101 is dieselelektrisch; de oude blusloco’s zijn enkele malen door Hoogovens/Corus verbouwde Cockerills met oorspronkelijk dieselhydraulische en tegenwoordig dieselhydrostatische aandrijving.

Wat betreft de bedrijfsnummers: Hoogovens nummerde gewoon vanaf 1 door. Later kwam er een nummer van drie cijfers waarvan het eerste cijfer ongeveer het gewicht in tientallen tonnen is (dus 4 voor de Cockerills) en waarvan de laatste twee cijfers de laatste twee cijfers van het oude nummer zijn. De Cockerills 71 en 110 werden zo 4-71 en 4-10.

HSY_IMG_6122_20170415_1754 klei.jpg

 

0 – 0 – 0

13 april 2017

Bij de Sunlight Zeepfabriek van Lever’s Zeepmaatschappij (later Unilever) in Vlaardingen zorgde smalspoor voor het vervoer van de grondstoffen van de schepen aan de steiger aan de Maas naar de fabriek en van de producten in omgekeerde richting; zie hier.

 

De voorpagina van het Unilever personeelsblad Op Eigen Terrein van 4 augustus 1950 →

 

Sunlight Waschzeep.klein.JPG

 

De door Bemo gebouwde locs 5 en 6 van het failliete Nedstaal in Alblasserdam zijn door Handelsonderneming HAK in Alblasserdam op Marktplaats gezet: zie hier (met dank aan Gerard de Graaf).

 

Voor de ex-NS 162 / ex D2 van de Willem-Sophia kolenmijn is voorlopig geen plaats meer bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik. De loc maakt een rondreis, die begonnen is bij de MBS.

 

Er zijn nieuwe links.

IMG_4033.jpg

0 – 0 – 0

 

30 maart 2017

 

Van 28 t/m 30 maart werd de beurs en het congres Railtech 2017 gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.

 

Railtech logo.JPG

 

Bemo was op de beurs Railtech 2017 aanwezig met de nieuwe loc voor Yara in Sluiskil. In aansluiting op de andere locs bij Yara (zie de home page) is de nieuwe loc oranje en draagt het bedrijfsnummer 4. Na Railtech ging de loc terug naar Bemo voor de laatste werkzaamheden.

 

Hier wordt nader op deze loc ingegaan.

BEMO230RailtechOverzicht AB klein.jpg

Koks was op de beurs Railtech 2017 aanwezig met een E-Maxi XL met wagonreminstallatie en met:

 

Unimog 423 in rail-weg uitvoering met kraan, volgens Koks bestemd voor het GVB in Amsterdam als servicevoertuig voor de Metro. Voorop een trekstang en een luchtleiding voor de beremming

 

Wat betreft het onderwerp Uninog kwam al eerder ter sprake dat DuPont in Dordrecht een drieasser als rail-wegvoertuig gehad heeft. Rob Freriks stuurde een gedetailleerde foto van deze bijzondere Unimog.

 

0 – 0 – 0

UnimogGVBRailtech A klein.jpg

 

16 maart 2017

 

In bijgaande foto draait het om de Canadese militairen, die in 1944/45 gelegerd waren bij de Houthandel v/h Key in Nijmegen. Maar het smalspoor is ook te zien: de houthandel gebruikte een soort rongenwagens.

 

Website van Stichting Noviomagus.nl →

 

Smalspoor was voor een houthandel niet ongewoon. Bijzonder was dat Key een accuvoertuig gebruikte, Daarvan is door Hans Furgler een foto gevonden, waarmee een raadsel is opgelost.

 

Ook bijzonder was dat een andere grote houthandel - Eecen in Oudkarspel – normaalspoor gebruikte, zoals op een nieuwe webpagina te zien is.

Houthandel Key Nijmegen Canadezen klein.jpg

Stenen en Pannen.JPG

Dit normaalsporig eilandbedrijf van Eecen is al tientallen jaren verleden tijd. Op 17 januari 2017 werd Nedstaal (zie hier en daar) in Alblasserdam failliet verklaard en daarmee kwam na een lange lijdensweg definitief een einde aan een ander voor Nederland uniek eilandbedrijf. De locs Nedstaal 4 (een O&K MB125N) en “Brutus” (een combinatie van de O&K MB125N’s van Cargil en Igma in Amsterdam) staan nu bij Bemo in Warmenhuizen. De door Bemo gebouwde Nedstaal 5 en 6 gaan naar “Handelsonderneming HAK” in Alblasserdam (met dank aan Arno Logman van Bemo).

 

Op deze website wordt aandacht besteed aan het smalspoor van de steen- en dakpannenfabrieken in Tegelen, Swalmen, Reuver en Belfeld. Dit gebied tussen Venlo en Roermond is boeiend, maar er was meer grofkeramische industrie in Limburg. Op 18 mei 2017 verschijnt het boek "Stenen en Pannen, Geschiedenis en inventarisatie van de grofkeramische industrie in Limburg" van Marcel Dings. Zie hier voor bijzonderheden.

 

0 – 0 – 0

 

2 maart 2017

39575 D klein.jpg

↑ De Deutz CXIV van de Tilburgse steenfabriek Claesen & Co omstreeks 1923 (foto Regionaal Archief Tilburg)↑

 

Op een nieuwe webpagina is het aloude Deutz loctype CXIV beschreven.

0 – 0 – 0

16 februari 2017

 

Een nieuwe webpagina gaat over het verhuurpark van Orenstein & Koppel in Amsterdam.

 

Remco Verloop stuurde correcties op de webpagina over Codum railkranen en foto’s van de Nellen railkraan in Crailoo, waaronder deze:

 

Nellen spoorrailkraan in Crailoo,

28-04-2006, Remco Verloop →

 

Kees Plug loste een raadsel met een stoomloc op smalspoor geheel en een ander raadsel deels op.

 

Nu het spoorvervoer naar Wijster gestaakt is, staat de Windhoff rangeerrobot van het vuilafvoerbedrijf in Noordwijkerhout te koop. Belangstellenden kunnen zich op 0683770012 of per e-mail wenden tot Dolf de Jong.

Nelson ._. Railpro (2) Crailoo 28-4-2006 C.jpg

0 – 0 – 0

2 februari 2017

 

(Het eilandbedrijf van) Nedstaal in Alblasserdam lijkt definitief te verdwijnen, want het meeste personeel is per 1 februari 2017 ontslagen. Hier staat een filmpje uit betere tijden.

 

De webpagina’s over de Unimog Deel I en Deel II zijn aangevuld, onder andere met een foto en een tekening van de drieassige Unimog van DuPont in Dordrecht, een foto van de Unimog van Nedmag en het volgende nieuws:

 

De Unimog met rangeerinstallatie van VolkerRail in Dordrecht blijkt er op 21-01-2017 nog steeds te zijn. Foto Maarten van der Willigen →

 

Bij de volgende foto gaat niet om tractie, maar er is wel verwantschap met het vorige onderwerp: een rail-rupsvoertuig blijkt ook tot de mogelijkheden te horen. Toon Steenmeijer zag er twee aan het werk met de bovenleiding voor de toekomstige tramlijn naar de Uithof. Bij het rijden op spoor maken de rupsbanden geen contact met de rails. Twee van de vier spoorwielen worden door een hydromotor aangedreven:

 

Een hoogwerker als rail-rupsvoertuig (rechts) en een “krol” (kraan op lorries), Utrecht, 23-01-2017, foto: Toon Steenmeijer →

 

Aditya Budidarma heeft een prachtige website over de hedendaagse toestand van de smalspoorlijnen van de suikerfabrieken op Java.

 

 

Van 28 t/m 30 maart 2017 vindt de Railtech in Utrecht plaats. Na registratie is de toegang tot de beurs gratis.

Dordrecht Zeehaven Volker Unimog 208 011 21-01-2017.JPG

23012017-001 klein.jpg

0 – 0 – 0

19 januari 2017

DSCN0939-C klein.jpg

↑ Een Unimog met rangeerinstallatie bij Zalco (voorheen Pechiney) in het Sloegebied op 24-06-2011. Foto Jan Strooband 

 

Deel II over de Unimogs met rangeerinstallatie is op internet gezet. Deel I is aangevuld met onder andere foto’s en een overzichtstabel. Bovendien is er een raadsel opgelost: de te koop staande Unimog met weinig kilometers op de teller is die van Nedmag in Veendam.

0 – 0 – 0

5 januari 2017

 

Bij Koole Tankstorage Minerals, de nieuwe vestiging van Koole aan de Petroleumweg in Pernis (voorheen de raffinaderij van Caltex → Chevron → Texaco → Nerefco), is een grote laad-/losinstallatie gebouwd. Op de sporen is een Bemo huurloc verschenen van het Orenstein & Koppel type MB360N. Het is de voormalige loc 5 van de naburige Shell raffinaderij aan de overkant van de Petroleumweg (met dank aan Armo Logman, Frank Schouten en Maarten van der Willigen).

 

Koole aan de Petroleumweg in Pernis, 23 december 2016; foto: Frank Schouten →

 

De webpagina over de Unimog rail-wegvoertuigen is sterk uitgebreid, met behulp van een leverlijst van de importeur.

 

0 – 0 – 0

DSC_0686_FS klein.jpg

 

Nieuwsarchief

 

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud