►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||
|
||||||
Oud Nieuws Deel 20: derde deel 2018 |
||||||
↑ Twee monteurs (waarvan één met een geel hesje) van Jacco Fijn Tecniek in Wezep liggen op 07-12-2018 onder de sinds april buiten dienst staande 683 van Rail Force One, die ‘s ochtends door een kraan van BKF op de wielstellen van bakkie 601 was gezet. |
|
|||||
De in september door Rail Force One uit het UK teruggehaalde ex-NS 601 (zie ook hier) staat nu (op de foto rechts buiten beeld) zonder wielstellen opgebokt. Links is nog een stukje van een G2000 te zien. De aankomst daarvan in Wezep is vast gelegd door Stefan Verkerk. De 2 weken geleden geďntroduceerde webpagina over straatspoor is aangevuld met diverse voorbeelden. Op de website van Bemorail
staat deze link naar een rijkelijk geďllustreerd artikel over
de bouw van de Bemo BRDE80
locomotieven in de Innotrans 2018 Special van Rail Magazine. Dankzij Martin Haywood
lijkt een raadsel
met betrekking tot een smalspoorloc bij een veenderij een stuk dichter bij de
oplossing te zijn. |
||||||
|
||||||
|
|
|
||||
|
||||||
6 december 2018 Tegenwoordig wordt er nog steeds smalspoor aangelegd en gebruikt: voestalpine WBN (voorheen WBN = WisselBouw Nederland) betrok in 2012 een nieuwe, honderd meter lange hal op het terrein Crailoo in Hilversum. In en aan beide uiteinden buiten de hal liggen twee evenwijdige sporen met 600 mm spoorwijdte, zonder wissels. Over die sporen worden spoorstaven en wisseldelen met lorries vervoerd. De hal van voestalpine WBN in Crailoo bij Hilversum, 07-06-2013 → Het smalspoor bestaat uit zogenaamde groefrails dan wel
brugrails in beton. Een nieuwe webpagina gaat over rails in bestratingen en vloeren (voor smalspoor en
normaalspoor). |
|
|||||
|
||||||
Op 19 juli 2018 werd bericht over de renovatie van de door Shunter gekochte Orenstein & Koppel 26846 (ex DSM 1) uit 1978. De gerenoveerde loc is al enige tijd als Shunter 403 in dienst: Op 03-12-2018 duwt Shunter 403 (de voormalige DSM 1, later Railion 1)
Traxx-loc 186 459 van Captrain (gehuurd
van Railpool) naar de Shunter werkplaats aan de Albert Plesmanweg in
Rotterdam. Foto: Marco Schoonhoven → Afgezien van de kleuren en opschriften lijkt er uiterlijk niets veranderd te zijn. De 400 serie van Shunter bestaat uit Orenstein & Koppel tweeassers van 40 ton: de in 2013 gesloopte 401 (genaamd Kim) van het type MB11, de 402 van het modernere type MB360N, de hier getoonde 403 en ook de 404 (ex DSM 6) van het modernste type MHB 301. 0 – 0 – 0 |
|
|||||
|
||||||
22 november 2018 Er is veel nieuws. Geen nieuws is er overigens over Jacko Fijn Techniek in Wezep (zie ook het nieuws van 8 november en 25 oktober): de vijf ex-NS bakkies staan al weken op dezelfde plaatsen. De Stoomtrein Katwijk
Leiden (SKL) heeft van de Berliner Parkeisenbahn een elektrische locomotief
voor de duur van 20 jaar in bruikleen gekregen. De E-loc heeft een
spoorwijdte van 700 mm en is in 1928 onder fabrieksnummer 9374 gebouwd door
de Berliner Maschinenfabrik AG vormals L. Schwartzkopff (BMAG), met een
elektrische installatie van de Maffei-Schwartzkopff Werke. De klant was de
Berliner Kalksandstein Werke in Niederlehme bij Königswusterhausen (met dank
aan Kees Plug). De loc is van een zelfde
type als de vijftien (!) locs die bij de Van Gelder papierfabrieken in Velsen en Renkum op een
spanning van 220 Volt reden. Daarvan waren er twee in 1923 gebouwd door Schwartzkopff
en de rest door AEG. De Schwartzkopff en AEG locs leken sterk op elkaar. Foto uit het gedenkboek “Schwartzkopff
1852-1927”, Schwartzkopff 1927. Een aardige bijkomstigheid is dat het juist
een Van Gelder loc betreft → In Velsen reed de laatste
E-loc in 1958. De vijf Renkumse E-locs gingen in 1961 buiten dienst. Behalve
foto’s (zie ook hier) is er niets
bewaard gebleven. De inmiddels bij de SKL aangekomen E-loc zal een welkome
herinnering aan het grootschalige elektrische bedrijf bij Van Gelder vormen. |
|
|||||
|
||||||
|
Bij het nieuws van 25 oktober 2018 werd vermeld dat de laatste actieve spoorrailkraan in Nederland te koop staat. (inlichtingen: info@sideronsnijwerk.nl). ← Een recente
foto van de Nellen spoorrailkraan van Sideron Snijwerk in Berkel, 10-08-2016.
Foto: Oscar van Dommelen. In 2013 startte de aanbesteding voor de Railterminal Trade Port Noord in Venlo (zie hier). Op 12 november 2018 startte de bouw van Railterminal Greenport Venlo (zie daar). Waarom dat vijf jaar geduurd heeft en de naam ondertussen veranderd is, blijkt niet uit de berichten. Het project van de Cabooter Group komt zuidelijk van de spoorlijn Eindhoven-Venlo, tussen de N295 (de Greenportlane) en de Grubbenvorsterweg in Sevenum. Treinen uit het westen kunnen via een wissel afslaan naar de railterminal. Voor treinen uit het oosten komt er een wachtspoor tussen de beide hoofdsporen. In totaal bouwen ProRail en Dura Vermeer circa 6 km nieuw spoor en 15 nieuwe wissels. In de startfase worden vijf sporen aangelegd (uiteindelijk zal de capaciteit naar acht sporen worden uitgebreid. Dan kunnen er dagelijks dertig treinen van 750 meter lang worden afgehandeld). De ingebruikname staat gepland voor eind 2019. Bij C.RO (Cobelfret) in de Botlek verrijst aan een
containerterminal, met vier laad-/lossporen en een omrijdspoor voor locs. Op
6 augustus is een huurloc van Bemo gebracht: O&K 26526 (1965) van het
type MB11, ooit begonnen
als Shell Pernis 2. In september 2018 is een traverse van Bemo in gebruik
genomen voor het omlopen van locs (bron: Railmagazine 355 + 359). |
|||||
Rail-wegvoertuigen rukken op: bij de Verbrugge Scaldia Terminal (vlakbij emplacement Sloe) blijkt een in 2014 gebouwd Terberg/Zagro van het type RR282 te rangeren (met dank aan Maarten van Brink (Terberg) en Hendrik Bouwknegt): De Terberg/Zagro met loodertswagens bij de Verbrugge Scaldia Terminal
in Vlissingen Sloe op 07-11-2018. Foto: Hendrik Bouwknegt → “Bennie” van Servo in Delden (toen Elementis geheten) vertrok eind 2017 voor een revisie bij Bemo en werd vervangen door de Bemo huurloc O&K 26292 (1964) van het type MV6. Die is echter defect terzijde gezet bij het bedrijf dat sinds februari KLK Kolb heet. Nu rangeert er de Bemo “glasbak” (met dank aan Martijn Smits en Arno Logman). |
|
|||||
0 – 0 – 0 |
||||||
8 november 2018 Het smalspoor bij Havelte nadert de
voltooiing (klik voor recente foto’s) en is in het stadium van proefritten.
Vanaf half november tot in maart mag er niet in het natuurgebied gereden
worden. Proefrit met het prototype railfiets
(zie ook het nieuws van 13 september),08-11-2018 → De railfietsen worden
gebouwd op de onderstellen van kipkarren uit een Tsjechische zoutgroeve. De
volgende exemplaren krijgen open “kettingkasten”, waarbij de kettingen in PVC
buizen lopen. (met dank aan Erik Hendriks
en Wouter Jansen van het Vlinderparadijs en aan Toon Steenmeijer). |
|
|||||
|
||||||
De als radioloc uitgeruste
ex-NS “bakkies” blijven voor nieuws zorgen. Rail Force One (RFO) haalde de ex-NS NS 671, 685, 687 en 692 uit
Engeland. Ze staan nu bij Jacko Fijn Techniek in Wezep (zie de foto bij het
nieuws van 25 oktober 2018 hieronder). De 671 zal voor onderdelen gebruikt
worden. Bij Jacko Fijn Techniek
staat nog een vijfde bakkie: De ex-NS 683 (→ RRF 5 →
Locon 9701) raakte in dienst van Rail Force One in april 2018 in Vlissingen
Sloe defect en stond op 31-10-2018 nog in Locon kleuren bij Jacko Fijn
Techniek in Wezep→ |
|
|||||
De ex-NS 691 (→ Kandt→
Cronifer HSL Logistik) is nu eigendom van BT Trains. Na inzet bij OOC in Oss ging ze voor Lineas in
Amsterdam rangeren. |
||||||
Op -8-10-2018 stond de 691 op de
“Infrasporen” van Amsterdam Westhaven.
Aan de getoonde linkerzijde is het OOC logo verdwenen; aan de andere
zijde niet. Foto: Martijn Smits → Korte tijd later is de 691 zich in Vlissingen Sloe bij Vopak met de gasketelwagens voor Lutterade gaan bezig houden (met dank Raymond Broere (RFO), Hendrik Bouwknegt en Martijn Smits). Op 26-10-2018 is de tweede door Bemo gerenoveerde GE loc – 332 – bij Tata Steel in IJmuiden afgeleverd (zie hier voor de 331). In de week van 05-11-2018 maakte de tweede loc van het Bemo type BRDE80 voor het depot van een metrobedrijf in het Midden Oosten proefritten bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (zie hieronder bij 13 september 2018 voor de eerste loc). De proeftrein met de nieuwe Bemo langs de
Broerdijk tussen Abbekerk en Oostwoud, 31-10-2018. Het rode rijtuig is de pas
in dienst gestelde Staats Mijn Emma 86. Foto Rein Korthof ↓ |
|
|||||
|
||||||
0 – 0 – 0 |
||||||
25 oktober 2018 Eén van de al voor de Brexit uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde op afstand bedienbare ex-NS bakkies (zie hier) wacht bij Jacko Fijn Techniek buiten de gebeurtenissen af: Middlepeak Railways
13 = ex NS 692 = ex NS 649 (1956) bij JFT, Wezep, 24-10-2018 → Sideron Snijwerk in Berkel gebruikte tot voor kort op een geďsoleerd liggend stuk normaalspoor als enig Nederlands bedrijf nog een spoorrailkraan. Zie hier. Sideron Snijwerk is overgenomen door SSI (Steel Solutions International) in Dordrecht en is daar in 2018 ingehuisd. Dat betekent dat de spoorrailkraan van de Nederlandse fabrikant Nellen (= Nelson = Nelcon), plus nog een niet aan rails gebonden hijskraan, te koop staan. Inlichtingen: info@sideronsnijwerk.nl |
|
|||||
|
||||||
Rogier Bennebroek – die al eigenaar is van een Spoorijzer Railtractor type RT8 - heeft een RT11 van de Stoomtrein Katwijk Leiden overgenomen en in bruikleen ondergebracht bij de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS). De nieuwbakken GSS 59 (ex NSS 53) op de draaischijf in Heteren,
20-10-2018. Foto Rogier Bennebroek → De RT11 is afgelopen weekend overgebracht. Bijzonder is dat aan de binnenkant van de motorkap met de hand een onderhoudsschema werd bijgehouden. (met dank aan Rogier Bennebroek). Waar zouden we zijn zonder rails ? 0 – 0 – 0 |
|
|||||
|
||||||
11 oktober 2018 Opmerkelijk is dat RailForce One (of een daaraan gelieerd bedrijf) in september vier meer dan 60 jaar oude radiografisch bedienbare ex-NS “bakkies” uit Engeland heeft terug laten komen. Daarmee zal dit weer een veel voorkomend type geworden. Daarom gaat een nieuwe webpagina over de bakkies als industrieloc. Remco Verloop fotografeerde de Bemo BRDE-80 op de Innotrans: Bemo BRDE-80, Berlijn Innotrans, 20-9-2018. Foto: Remco Verloop.
Vergeleken met de proefritten (zie hieronder bij 13 september) was de loc
ontdaan van buffers en schroefkoppelingen en voorzien van het logo van de
klant→ Bij het laatste raadsel is een nieuwe stap verder terug in de
geschiedenis gemaakt. |
|
|||||
0 – 0 – 0 |
||||||
27 september 2018 |
||||||
Een aantal fabrikanten
levert al op afstand bestuurde kleine elektrische rail-wegvoertuigen zonder
zitplaats voor de bestuurder, zoals de ook in Nederland actieve Zagro E-maxi en Bemo KRE-15-RCRV. De nog niet
in Nederland gesignaleerde Zwiehoff Rotrac E4 heeft alleen een
uitschuifbare trede voor de bestuurder. Nieuw in
het genre is sinds 2017 de VLEX van Vollert (D)
die op de tweejaarlijkse beurs Innotrans 2018 stond. De VLEX van Vollert op de beurs
Innotrans in Berlijn, 19-09-2018. Foto: Jan Roos → Deze robot staat op twee
eenassige draaistellen. Eén ervan heeft een pendelas, zodat er steeds 4
wielen op de weg of de rails staan. |
|
|||||
|
Elk wiel heeft een eigen
elektromotor. De draaistellen worden gedraaid door de motoren een
verschillend toerental te geven. Voor het draaien zijn daarom geen
hydraulische cilinders nodig. Het geel en blauw van de
gekleurde vlakken corresponderen met geel en blauw op de afstandsbediening. Zoals gebruikelijk voor dit
soort voertuigen (die immers in korte tijd buiten het spoor kunnen draaien)
is er aan één zijde een koppelstang aanwezig. Die is primitief en niet op
afstand te bedienen. De trekkracht wordt opgegeven als 20 kN. ← Detail van de VLEX. Zichbaar is de
hydraulische cilinder waarmee een spoorgeleidewiel op de rails wordt gedrukt.
Dat spoorgeleidewiel lijkt een bijzonder kleine diameter te hebben. Beurs
Innotrans in Berlijn, 19-09-2018. Foto: Jan Roos. Ook het Nederlandse Bemo
stond op de Innotrans 2018. Vergeleken met de proefritten (zie hieronder bij
13 september) was de nieuwste loc ontdaan van buffers en schroefkoppelingen
en voorzien van het logo van de klant: zie hier
en daar. Er is een nieuw en leerzaam raadsel met betrekking tot een smalspoor locmonument. En er zijn nieuwe links. |
|||||
0 – 0 – 0 |
||||||
13 september 2018 De nieuwste loc van
Bemorail – van het nieuwe
Bemo type BRDE-80 – heeft proef gereden bij de Museumstoomtram
Hoorn-Medemblik: |
||||||
|
||||||
↑ Een trein
bestaande uit de Bemo, Sik 271, een personenrijtuig en 9 tweeassige
goederenwagens is juist in Medemblik aangekomen op 04-09-2018. Op het andere
spoor zal de diensttram over 10 minuten de terugreis beginnen. Het houten
personenrijtuig is Staatsmijn Emma 86, dat zijn (geslaagde)
afleveringsproefrit maakte. Een nieuwe webpagina is
gewijd aan het hierboven getoonde nieuwe Bemo type BRDE-80. |
||||||
|
||||||
Zoals gebruikelijk voor fietsen, kunnen de railfietsen
voor het smalspoor in het Holtingerveld niet achteruit rijden en
moeten daarom aan de eindpunten gedraaid worden: De zelf gebouwde draaischijf bij het Vlinderparadijs in de
Holtingerpoort (bij Havelte) is klaar. Het prototype van de railfiets staat
er op, 06-09-2018. Foto: Erik Hendriks (Vlinderparadijs) → Aan het onderstel van de kipkar is niets veranderd. De
nieuwe delen zijn er op geklemd. De stoelen zijn elk bevestigd op een
subframe dat in lengterichting van de kipkar kan schuiven. Tussen de stoelen
is een handrem aangebracht. Aan het onderstel zijn bumpers bevestigd. |
|
|||||
De webpagina over het smalspoor in het Holtingerveld
is met een aantal foto’s aangevuld. |
||||||
0 – 0 – 0 |
||||||
|
||||||
|
||||||
Terug/verder
naar: Recent
nieuws Nieuwsarchief Home Inhoud
|
||||||
|
||||||