Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 19:  tweede deel 2018 (van drie delen)

 

30 augustus 2018

Het Mechanisch Erfgoed Centrum (MEC) bij Dronten heeft voor het eerst in haar bestaan subsidie gekregen en wel voor een locloods met expositieruimte en smidse. Er worden hiervoor twee gebruikte Romneyloodsen van elk 60 x 20 m naar het MEC overgebracht. De bedoeling is dat alles (inclusief het smalspoortraject over het terrein) eind 2019 klaar is. In de loodsen zal een groot deel van de collectie van het Decauville Spoorweg Museum (DSM, voorheen in de Harskamp) worden ondergebracht, inclusief de al bij het MEC aanwezige Moës collectie. Op het terrein zal een  smalspoortraject worden aangelegd. Een stukje ligt er al, te midden van vele stapels rails. De Landmacht heeft eind juni de laatste rails uit de Harskamp gebracht.

 

Artist impression van de nieuwe situatie met op de achtergrond de bestaande MEC hallen →

De Moës collectie (locomotieven en motoren van de Belgische fabrikant Moës) van het DSM wordt tentoongesteld in het MEC onder de naam Expo * Moës * M.E.C.:

↑ Expo * Moës * M.E.C. op 21-07-2018 ↑

Voor de draaischijf staat een ondergrondse mijnlocomotief. De andere 7 locs reden op veldspoor. Uiterst links en rechts staat een op een stoomloc lijkende loc van het bijzondere Moës type CL. Waarschijnlijk heeft Nering Bögel in Deventer zulke locs in licentie gebouwd. Op een stuk spoor buiten stond nog een Moës locje met Deutz motor met twee platte wagens.

 

Het DSM heeft ook een uitgebreide website over Moës opgezet.

Andere delen van de DSM collectie staan op tuinderspoor in Castricum en in het op 28 april geopende Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep.

Het NTM is een pop-up (tijdelijk) museum in de voormalige Lucas Bolsfabriek. Eerder was het NTM gehuisvest bij de Hembrug. In  het NTM nemen 11 stichtingen op het gebied van mobiel erfgoed deel.

Het DSM zal er een smalspoorbaan van circa 100 meter aanleggen. In het NTM staan de Ruston 20DL met 3 kipwagens, een Jung EL110 van Nederveen Heibedrijf met twee heipaalwagens en wat 400 mm Decauville materieel.

 

Een deel van de DSM in het NTM, 24-04-2018, foto Arnoud Bongaards

 

De bedoeling is dat het NTM over circa 4 jaar zal verhuizen naar het recreatiepark Park 21 in de Haarlemmermeer.

Orenstein & Koppel fabrieksnummer  26153 (1961) kwam in 1989 gebruikt uit Duitsland, diende bijna 30 jaar als verhuurloc voor Bemo en staat nu als monument voor oud ijzer en metaalhandel Wim de Voeght in Honselersdijk [met dank aan Jos Swinkels (Wim de Voeght b.v.) en Ad Lafort].

 

Honselersdijk, foto Ad Lafort, 12-08-2018

 

 

!cid_image004_jpg@01D4328A detail.jpg

Het gaat om het O&K type MV10 van 230 pk. De bovenbouw lijkt al vrij modern, maar het is een loc “van de eerste generatie” met een door O&K zelf gebouwde dieselmotor, hydraulische bak, kettingoverbrenging en bladveren.

Wegens droogte werd de stoomtrein van Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ) op 26-08-2018 gevolgd door een blustrein met materieel dat het publiek zelden ziet: GE loco 995, ketelwagen 76108 en generatorwagen 76106; foto: Rein Korthof →

 

De ketelwagen (1928, ex Armita Nederland) dient normaal voor opslag en transport van ketelwater. Op emplacement Centraal werd de blustrein aan de stoomtrein gekoppeld, omdat de GE’s niet werkend door woonwijken mogen rijden.

Deze foto (van een niet gereviseerde GE loco) past mooi bij de eerste foto van het hier onderstaande nieuws van 18 augustus (met een wel gereviseerde GE loco).

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

18 augustus 2018 (aangevuld op 20 augustus)

Tussen 1963 en 1971 leverde het Amerikaanse GE (General Electric) aan Hoogovens 26 dieselelektrische locs die de bedrijfsnummers 983 t/m 999 en 901 t/m 909 kregen, Het eerste cijfer slaat daarbij  op het gewicht van meer dan 90 ton. Zie hier. Als opvolger heeft het huidige Tata Steel twee verschillende hybride locs beproefd; zie daar. Uiteindelijk worden echter 3 GE’s (994, 905 en 907) door Tata Steel (draaistellen en frames) en Bemo Rail  in Warmenhuizen (dieselgenerator units, huiven, cabine) gerenoveerd. Op 07-08-2018 is de eerste terug naar Tata Steel  gegaan. De 994 blijkt het nummer 331 te hebben gekregen.

 

De loc staat hier op de draaistellen. Bij het transport waren die verwijderd waardoor de loc lichter (95 → 75 ton) en lager werd. Foto Bemo Rail →

 

Op de website van het Noordhollands Dagblad staat een uitvoerige rapportage van het bijzondere transport. De loc werd door de twee nieuwe 50 tons halkranen van Bemo Rail op de dieplader gehesen.

(met dank aan Armo Logman (Bemo), Emiel Block, Rein Korthof en Martijn Smits).

 

De webpagina over de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) is nu – van stoom tot kernenergie – voltooid.

 

Na het  staken van de vuilafvoer per trein in juli 2016 was de Windhoff rangeerrobot van Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek in Noordwijkerhout werkeloos. Ze is door de gemeente Katwijk geschonken aan de Nederlandse Smalspoorweg Stichting (gelieerd aan de Stoomtrein Katwijk Leiden). De NSS verkocht de acculoc aan de firma Shunter, die haar zal gaan gebruiken bij de werkplaats Blindeweg [met dank aan Peter Jansen (Shunter) en Gerard de Graaf (NSS)].

 

Zie hier voor de voortgang met het railfietsen op smalspoor in het Holtingerveld.

0 – 0 – 0

2 augustus 2018

Thermphos (voorheen Hoechst) in Vlisissngen-Oost ging in 2012 failliet. In 2014 vonden verschillende veilingen van de inventaris plaats, maar Jos Bosman ontdekte dat er nog steeds locomotieven staan:

 

Vooraan de voormalige ex-NS Sik 317, daarachter een op basis van een Windhoff rangeerrobot merkwaardige zelfgebouwde loc. Thermphos terrein in Vlissingen Oost. Foto Jos Bosman, 27-07-2018 →

 

De webpagina over Thermphos is met zijn foto’s bijgewerkt.

 

 

Maarten van der Willigen ontdekte dat Van Santen Intern Transport voor rangeerwerk op het terrein van Tata Steel nieuwe rail-wegvoertuigen heeft aangeschaft, ditmaal van de Belgische fabrikant Mol

↑ Van Santen bedrijfsnummer H361,Velsen,  Rijksbinnenhaven, 14-07-2018. Foto: Maarten van der Willigen ↑

 

Daarom zijn er nieuwe webpagina’s over het Mol type RR3044 en over Van Santen Intern Transport.

Nog meer nieuws over dit soort voertuigen: er zijn werden en worden ook rail-wegvoertuigen gebouwd op basis van bestaande grondverzetmachines (zoals wielladers) van merken als JCB, Manitou en Mecalac. Een voorbeeld is de op basis van JCB delen gebouwde en inmiddels weer verdwenen UCATrac. Het Belgische Rentaloc en het Franse ETIC stichtten in 2014 The Railroad Factory (TRRF) in Ierland, dat met Mecalac onderdelen de B Track 16 en de B Track 24 produceert. TRRF wordt in Nederland vertegenwoordigd door Shuntpower. De website daarvan vermeldde al sinds de oprichting in november 2017 slechts “Weldra meer hier”, maar is nu operationeel.

 

Volgens het Dagblad van het Noorden zijn op 31 juli de testritten met een railfiets op het smalspoor in het Holtingerveld begonnen. Er is nu één op een onderstel van een kipwagen gebouwde railfiets beschikbaar. Als de tests slagen zullen er 6 (voor 2 personen) worden bijgebouwd.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

19 juli 2018

 

Er zijn veel veranderingen. De Orenstein & Koppel loc Herma van Strukton is verkocht aan het pas opgerichte RailFX (met dank aan Frank Schouten voor de informatie), dat Herma als rangeerloc wil verhuren.  Ze staat nog met in 2017 in Railpark Roosendaal opgelopen aanrijdingsschade bij de Strukton werkplaats in Zutphen.

Bij het nieuws van 4 juli 2018 staat de aankoop door het ook pas opgerichte VEB Tractie van de V100 van Railpro. Datzelfde Railpro heeft er een “bakkie ” bij gekocht en wel de 661 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij VSM (met dank aan Martijn Smits voor de informatie). Het is geen radioloc. Met deze loc meegerekend heeft Railpro nu vijf dienstvaardige bakkies, te weten drie radiolocs (de 601-603), de 606 en de 661.

Daarvan zijn verhuurd de 602 (aan OOC Rail in Oss) en de 603 (aan Spoorijzer in Roosendaal).

 

Op 09-07-2018 staat de 661 in Beekbergen gereed voor het transport naar Crailoo. Foto: Martijn Smits →

 

De 661 was van 2010 tot 2014 verhuurd aan Euro-Express Treincharter (EETC), met als standplaats de Watergraafsmeer.

EETC is in 2015 opgeheven, maar anno 2018 heeft de 661 nog steeds de EETC kleuren en ook een bijbehorend UIC nummer. Foto: Martijn Smits, 09-07-2018→

Het is opmerkelijk dat:

·        naast de al lang bestaande verhuurbedrijven Bemorail en Shunter nieuwe verhuurders zijn opgestaan, met name het hierboven genoemde Railpro en RailFX, het eerder besproken BT Trains en Jacko Fijn Techniek.

·        er relatief veel ex-NS bakkies verhuurd worden. Zie hiervoor de webpagina Historische gegevens per loc onder de fabrieknummers van English Electric.

In elk der jaren 1978, 1979 en 1980 leverde Orenstein & Koppel 2 radiografisch bestuurbare locs aan DSM in Geleen. Het waren de nadagen van O&K; het type MHB301N werd alleen aan DSM geleverd. In 2003 nam Railion - later DB (Schenker) - het interne railvervoer (en ook de 6 O&K’s) van DSM over. In 2012 kregen de bedrijfsnummers 2 t/m 5 een revisie bij Bemo, waarbij ze in het DB rood werden gebracht. De niet gereviseerde 1 en 6 doken op bij Shunter. Nr. 1 is nu Shunter 403. Ze krijgt een revisie en is bedoeld als rangeerloc bij Shunter op Waalhaven Zuid.

 

De voormalige DSM 6 bij de Shunter vestiging aan de Blindeweg (Waalhaven Zuid). Foto: Peter Jansen, 06-07-2018 →

De ex-DSM 6 is nu Shunter 403. Op bovenstaande foto is bij hoge vergroting al het UIC nummer 98 84 828 2404-8-NL-SHTR te zien.

Opvallend is het verschil in hoogte met de ervoor staande Shunter 202 “Nicky”.

Met dank aan Peter Jansen (Shunter) en Maarten van der Wiligen.

 

De webpagina over traversen (rolbruggen) is uitgebreid met smalspoor rolbruggen van de “persbleek” van de voormalige Enka fabriek in Ede en van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica.

0 – 0 – 0

5 juli 2018

Op 07-06-2013 komt de V100 093 van Railpro in Crailo met een bij buurman GAD (de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst) beladen trein te voorschijn van onder het wildviaduct.

 

Al langer was sprake van verkoop van de Oostduitse V100 van Railpro, die na het staken van de vuilafvoer per spoor en de komst van drie extra ex-NS bakkies in Crailo niets meer te doen had. De V100 093 is in juni aan VEB Tractie verkocht. Deze nieuwe BV is voor 50% eigendom van de meerderheids-aandeelhouder van Railexperts BV. De overige 50% van deze vennootschap is in eigendom van de Operationeel Manager van Railexperts BV. Het ligt dan ook in de bedoeling dat deze (niet door Alstom verbouwde) V100 door Railexperts zal worden ingezet. De V100 093 staat op dit moment in de werkplaats om weer dienstvaardig gemaakt te worden (met dank aan Frank Schouten en Railexperts). Onder fabrieksnummer 11931 (van VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke) is de geschiedenis van de loc te vinden op www.v100-online.de

Station Zwolle is wegens werkzaanheden van 30-06 tot en met 15-07-2018 geheel gesloten voor treinverkeer. Er zijn tientallen Krol’s (Kranen op lorries) actief. Reizigers worden per bus vervoerd. Goederentreinen rijden om via Almelo of Deventer en maken in Zwolle kop juist buiten het werkgebied.

Railpro heeft als tractie een Unimog en de 606 (het enige Railpro bakkie zonder afstandbediening) afgevaardigd:

 

Op 04-07-2018 verplaatste de 606 in Zwolle een trein geladen met afgewerkte ballast. Die werd met een grijper in aanhangwagens van een onderaannemer gelost. Op de achtergrond het gebouw Spoorzicht →

De Unimog van Railpro bleek een oude bekende in een ander jasje te zijn. Zie hier.

En over Unimogs met een rail-weginstallatie gesproken:

Bij AgruniekRijnvallei bij station Barneveld Centrum is in plaats van de oude een andere Unimog met rail-weginstallatie opgedoken.

 

Barneveld, 21-06-2018, foto: Eric van Maanen →

 

Zie hier voor meer informatie over de eerdere en de tegenwoordige Barneveldse Unimog.

 

De twee V60C’s van BT Trains die begin dit jaar even in Pernis actief waren, zijn nu volgens RolandRail voor Lineas in Zeeuws Vlaanderen aan het werk. Ex-NS 691 werkt ook voor Lineas, en wel in Amsterdam Westhaven en nog steeds in de outfit van OOC Rail in Oss.

0 – 0 – 0

21 juni 2018    

 

Het is al jaren geleden dat in Nederland een smalspoorlijn van een paar kilometer lengte is aangelegd. Het gebeurt anno 2018 in het Holtingerveld bij Havelte:

 

Studentenkampweg, Uffelte, 11 juni 2018 →

 

Meer hierover staat op een nieuwe webpagina.

 

Diema 1579 (1952) van het type DS 22 bij museum de Locht in Melderslo. Foto: Jeroen Kolkman, 20-05-2018

 

Bovenstaande loc werd nieuw geleverd aan TURBA Torfindustrie GmbH te Worspwede (D). Deze veenderij werd in 2005 overgenomen door Topterra in Wansum, producent van dekaarde voor de champignonteelt. Topterra heeft de loc en wagens in 2015 naar Museum de Locht (gewijd aan de asperge- en champignonteelt) gebracht (met dank aan Jeroen Kolkman en Piet Lenssen).

0 – 0 – 0

7 juni 2018

 

Op 23 mei was het 50 jaar geleden dat de eerste museumstoomrit op de lijn Hoorn-Medemblik gereden werd. De locs van het eerste uur – de 18 en de 30 – zijn nog steeds bij de Museumstoomtram aanwezig. Loc 30 stond sinds 2013 buiten dienst. Na onder andere het vervangen van de stoomdom, vlampijpen, stoomschuiven en de wielbanden, reparatie van een scheur in de vuurkist en het vlakken van de schuifkasten werd de 30 op de jubileumdag weer in dienst gesteld.

 

← Loc 30 (Jung 1268 uit 1908, ex Gasfabriek Keilehaven in Rotterdam) begeeft zich met geopende cilinderkranen op weg naar de plechtigheid.

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan dit 120/125 pk Jung type.

0 – 0 – 0

24 mei 2018

 

De “Rottenkraftwagen” van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM) heeft 20 jaar in opslag gestaan, maar is in 2015 – 2017 geheel gerenoveerd. De achtergrond van de renovatie was niet het bewaren van industrieel erfgoed, maar het gebruiksnut: de SHM had dringend behoefte aan een railvoertuig met een kraan.  Desondanks is de Rottenkraftwagen historisch verantwoord teruggebracht in de toestand waarin zij voor de spooraannemer Railbouw reed. Recent zijn de Railbouw opschriften en logo’s aangebracht.

 

SHM, Hoorn, 10 mei 2018 →

 

Dat is de aanleiding voor een nieuwe webpagina over de Rottenkraftwagen en de in Nederland gebruikte exemplaren.

 

ProRail zal in de zomer van 2019 vijf Unimogs met rail-weginstallatie ontvangen om gestrande treinen sneller te kunnen afslepen (bron: o.a. transport-online.nl).

 

Op 28 april is het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep geopend. Er nemen 11 stichtingen in deel, waaronder het Decauville Spoorweg Museum.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

10 mei 2018

 

Er is nu ook een actiefoto van de nieuwe Bemo bij OCI in de Europoort:

 

De Bemo duwt vier lege gasketelwagens van het overgave-emplacement Moezelweg in de Europoort  naar de laadsporen van OCI. Foto Frank Schouten, 01-05-2018→

 

Zie ook het nieuws van 15-02-2018.

                                                                     

Een nieuwe webpagina behandelt de N.V. Pletterij voorheen Enthoven & Cie in Delft, die net als de buurman en latere fusiepartner Spoorijzer onder meer wissels produceerde.

 

0 – 0 – 0

 

Nieuwsarchief

1ste deel 2018 (van 3 delen)

Oud Nieuws Deel 18

2de deel 2017

Oud Nieuws Deel 17

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud