Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 24:  eerste deel 2020

 

 

 

30 april 2020

 

In de webpagina over de Zinkwit stond dat de gele Deutz dieselloc in elk geval nog in 2008 aanwezig was. Dat was minstens 5 jaar langer:

 

Op 04-06-2013 was de rails al opgebroken, maar Marco Schoonhoven zag de gele Deutz nog wel. De loc stond in het zand →

 

De loc heeft op latere leeftijd nog een automatische koppeling gekregen.

 

Mei is de maand van oorlogsherdenkingen: 4 mei Nationale Dodenherdenking, 5 mei Bevrijdingsdag en 10 mei het begin van de Duitse inval in Nederland. De webpagina over “Trümmerbahnen” in Nederland is daarom uitgebreid.

 

Toon Steenmeijer heeft zijn lijst met naar Nederland geleverde Deutz smalspoor locs aangevuld en gecorrigeerd; zie hier.

 

Er zijn nieuwe links.

De grafietregens in Wijk aan Zee als gevolg van het bij Tata Steel storten van Roza-slak uit slakpanwagens kwamen eerder aan bod op deze website. In april 2020 zou dit probleem zijn opgelost doordat de slak voortaan vanuit platte bakken in een nieuwe fabriekshal met afzuiging gelost zou worden.

Zover blijkt het nog niet te zijn:

 

GE loco 998 met 2 slakpanwagens en locodrijver op 19-04-2020,

Foto: Maarten van der Willigen →

 

De hal is klaar, maar voor de opstartfase  zijn buitenlandse experts nodig, die vanwege de corona crisis Tata Steel niet kunnen bereiken (klik voor de bron, met dank aan Maarten van der Willigen).

DSM in Geleen had 6 Orenstein & Koppel tweeassers uit de jaren 1978-1980. De nrs. 2 t/m 5 werden in 2012 door BemoRail grondig gerenoveerd en in het uiterlijk van DB Schenker gebracht. De nrs. 1 en 6 werden in 2018 door Shunter gekocht en als Shunter 403 en 404 in 2019 respectievelijk 2020 gerenoveerd. De 403 werd in 2020 aan Railport Brabant verkocht (zie de foto hieronder); de 404 bleef bij Shunter:

 

Shunter 404 aan de Waalhaven Oostzijde op 29-04-2020. Foto: Ben van Wevering→

 

Op de cabine staat: Deze locomotief rijdt op schone brandstof: HVO. Dat is een afkorting voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO ofwel “blauwe diesel” wordt gemaakt uit biomassa. Ook de door Arriva bij Stadler bestelde Wink treinstellen zullen HVO gebruiken.

 

De in Geleen gebleven zusters nrs 2 t/m 5 gebruiken een andere relatief nieuwe en schone dieselbrandstof, namelijk GTL (Gas to Liquid), die uit aardgas wordt gemaakt. Ook de 15 locs van Tata Steel in IJmuiden rijden op GTL.

 

Vanaf september kan er waarschijnlijk weer met goederentreinen via de Hoekse Lijn naar Vopak aan de Vulcaanhaven in Vlaardingen worden gereden. De vergunningen ontbreken nu nog (bron: spoorpro).

 

Na “Nicole” uit de 1600 serie heeft Strukton Rail nog eens drie  locs van de 1700 serie en twee “stuurrijtuigen” van NS overgenomen om in te zetten bij spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden. Al deze vier locs zullen op termijn worden uitgerust met batterijen.Twee Strukton diesellocs zullen ingezet gaan worden bij de Italiaanse dochter Costruzioni Linee Ferroviarie (bron: website Strukton).

0 – 0 – 0

16 april 2020

 

Railport Brabant in Tilburg heeft de tot dusverre gehuurde locs 402 en 403 van Shunter overgenomen (zie ook hier: naar beneden scrollen) en heeft de eigen rode ABR loc ingeruild:

Op 05-04-2020  bleek de voormalige Shunter 403 druk bestickerd te zijn. Op de cabine staat in grote letters BTT (= Barge Terminal Tilburg, een containerterminal voor de binnenvaart). Op de cabine ziet men ook nog het UIC nummer 98 84 8282 403-0-NL-SHTR en de fabrieksplaat (O&K 26946; ex-DSM 1 uit 1978). Op de lange huif staat “We lead the way”. Dat is sinds begin 2020 de nieuwe slogan van GVT (ooit begonnen als Gebroeders Versteijnen Transport), de moeder van RPB en BTT. Op de korte huif  staan eenvoudige tekeningen van een containerterminal, rails, een weg, golven en een containerschip. Foto: Louis van Delft.

 

Overigens is de naam Barge Terminal Tilburg per 1 december 2019 veranderd in BTT Multimodal Container Solutions, maar daar zal de loc niet lang genoeg voor zijn….. (met dank aan Louis van Delft, Peter Jansen en Frank Schouten).

Toon Steenmeijer heeft zijn lijst met naar Nederland geleverde Diema’s aangevuld en gecorrigeerd; zie hier.

 

De museumspoorlijnen zijn dicht, maar railfietsen in het Holtingerveld bij Havelte is elke dag mogelijk. Zie hier.

 

Zeven railfietsen op de opstelsporen bij het Vlinderparadijs in het Holtingerveld, 11-04-2020 →

 

De webpagina over de Zinkwit is aangevuld met de eigen diesellocs en eigen wagens.

 

Strukton heeft bij Koole Tankstorage op het Tankhoofd in Pernis een spoor en 2 wissels opgebroken. Op deze kaart gaat het om het spoor langs de Tankweg tussen de wissels 340 en 341. Ter plekke van het vroegere spoor worden nu vrachtwagens geladen en gelost (met dank aan Ben van Wevering).

Bij Koole Minerals is de Bemo Köf III (zie het nieuws van 2 april) tussen 8 en 12 april vertrokken (met dank aan Ben van Wevering en Louis van Delft).

0 – 0 – 0

2 april 2020

 

Bob Nonnekens kwam er achter waartoe de twee merkwaardige wagens op een geïsoleerd stukje normaalspoor in de Zwolse Katwolderhaven dienen; zie hier.

 

Bij Koole Minerals in Pernis vervangt de Köf III van Bemo nog steeds de defecte O&K en liet zich eens van een andere kant zien:

 

Koole Minerals in Pernis, 27-03-2020. Foto Louis van Delft →

 

De luchtketels zijn tegen de achterwand van de cabine geplaatst, de treeplanken zijn verwijderd en er zijn stukken uit de bufferplaten gesneden. Dat is indertijd gebeurd in verband met inzet bij de metro van het G.V.B.

Bij ICL-IP (voorheen Broomchemie) aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen in Terneuzen rangeerde vanaf 2013 een Köf III (ex-DB 332 101; zie hier). Die ging echter stuk en dook in 2018 op Rügen op; zie daar.

 

Nadat een bossage langs het Kanaal gerooid was, zag Louis van Delft op 20-03-2020 de opvolger van de Köf: een Orenstein & Koppel van het type MV6

 

Deze loc blijkt gehuurd te zijn van Rail Park Roosendaal. Het is O&K 26188 (1962) die in 2010 door Nedtrain naar ’t Harde was gehaald om voor Defensie te rangeren (zie hier). In 2014 werd “Theo” door het in 2016 failliet gegane Romme Rail Assets voor € € 48.750,00 excl. BTW te koop aangeboden; zie daar.

(met dank aan Lieke van den Berg (ICL) en Louis van Delft).

Nummer 8, één van de 3 Cockerills met verticale ketel van de Zinkwit in Eijsden op 09-05-1963. Voor de rangeerder is in onveilige posities op de hoeken voorzien. Op de achtergrond de NS sporen en de los- en laadplaats van station Eijsden, anno 2020 een halte aan een hoofdlijn. Foto: H.G. Hesselink →

 

Over de Zinkwit in Maastricht en vooral in Eijsden blijkt veel bekend te zijn zoals gegevens van het Stoomwezen, foto’s van hobbyisten, een jubileumboek, een artikel in het personeelsblad en een sporenkaart. Eén en ander is verwerkt in een nieuwe webpagina.

 

De pagina over de handelaar E.W. Smit is met hulp van Toon Steenmeijer met een foto en een tabel uitgebreid.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft op 5 maart het startsein gegeven voor de aanleg van de Railterminal Greenport Venlo.

0 – 0 – 0

19 maart 2020

 

 

Een nieuwe webpagina gaat over kübelwagens. Tientallen jaren gebruikte Staatsmijnen en later DSM kübelwagens voor het vervoer van steenkool en kunstmest naar de haven van Stein. Het laatste vervoer is enkele jaren geleden overgenomen door vrachtauto’s. Wessem Port Services (dat de haven sinds 1995 beheert) spreekt van "een meer economische vorm van duurzaam (!) transport ".

 

Kübelwagens als monument. Een tweede kübelwagen staat op enige afstand. Stein, 05-03-2020. Foto: Louis van Delft →

 

Mede daarom zullen 2 van de 6 in 1978-1980 door DSM aangeschafte Orenstein & Koppel locs overbodig zijn geworden. Nr. 1 is eind 2018 na revisie bij als Shunter 403 in dienst gekomen; nr. 6 volgde dit jaar (met dank aan Peter Jansen van Shunter).

Het rangeren bij Railport Brabant in Tilburg gebeurt nog steeds door twee Orenstein & Koppels van Shunter (402 en 403). De rode ABR loc die meestal bij Railport Brabant op dood spoor stond is opgedoken bij Shunter aan de Waalhaven Zuid (met dank aan Peter Jansen van Shunter en Louis van Delft).

Rubis in de Botlek heeft sinds 04-03-2020 een nieuwe B-Track 16 met radiobediening. Dit rail-wegvoertuig vervangt een in 2007 gebouwde UCA-TRAC (met dank aan Hans Breederland van Shuntpower, Hendrik Bouwknegt en Louis van Delft).

Bij OOC Terminals in Oss werd op 31 januari bakkie 607 van Railpro vervangen door bakkie 692 van RFO (bronnen: Railmagazine; Op de Rails). Eerder reden hier bakkie 691 van BT Trains en “broodrooster” Evy van Shunter. De website OOC Rail kan het allemaal niet meer bijhouden: daar is nog het bakkie van BT Trains te zien en wordt gesproken over een licentie van Railpro.

0 – 0 – 0

6 maart 2020

 

Stapels turven zover het oog reikt in het Duitse Amtsvenn in 1943. Rechts op de voorgrond twee turfwagens. Het smalspoor is vanwege de begroeiing haast niet te zien. Er is ook geen mens te zien, maar tegen de rechtse turfwagen staat een fiets geparkeerd (collectie Albert Platvoet)→

 

Het smalpoor leidde naar de turfstrooiselfabriek bij het Nederlandse grensstation Broekheurne. Het smalspoor van die fabriek is het onderwerp van een nieuwe webpagina.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

20 februari 2020

 

Een nieuwe webpagina belicht de kleurrijke E.W. (Eppie) Smit te Nijmegen, die onder andere gebruikt spoor- en tramwegmaterieel verhandelde of sloopte.

 

Bemo Rail pleegt in Warmehuizen groot onderhoud aan de BRD130 loc (uit 2012) van DOW Benelux bij Terneuzen.

 

De O&K bij Koole Minerals in Pernis heeft een defecte cardan en is tijdelijk vervangen door de Köf III uit het verhuurpark van Bemo Rail:

 

De Köf III van Bemo Rail  bij Koole Minerals in Pernis, 19-02-2020. Foto: Louis van Delft →

 

(met dank aan Arno Logman van Bemo Rail en Louis van Delft)

Zo kan het (soms) ook:

 

Een truck gekoppeld met een ketelwagen bij de reinigingshal van GCA, Middenweg, Moerdijk, 14-02-2020. De ketelwagen wordt niet beremd; de luchtslangen hangen los. Foto: Louis van Delft →

 

De sporen liggen in een geasfalteerd terrein.

Deze truck heeft een vlakke plaat voor en achter en wordt zowel trekkend en duwend ingezet.

Meer over het rangeren met vrachtauto’s en dergelijke staat hier. Vroeger was dit vrij normaal; het gebeurde onder andere bij Philips fabrieken.

 

0 – 0 – 0

 

6 februari 2020

 

Een nieuwe webpagina handelt over de steenfabriek ’t Haasje, gelegen aan de IJssel tussen Wijhe en Olst. Hoewel de klei per schuit werd aangevoerd, speelde het smalspoor een belangrijke rol.

 

De webpagina over Bemo Rail is met vier fabrieksnummers (en bijbehorende gegevens en fabrieksnummers) uitgebreid (met dank aan Arno Logman)

 

Het kleurenschema en bedrijfslogo’s dragen veel bij aan het uiterlijk van industrielocs. Ter illustratie de in 1974 gebouwde Mak van het type G320B, die in  1994 tweedehands bij spooraannemer Railbouw kwam. Na de fusie met Volker Rail verhuisde de loc in 2001 naar Dordrecht. Volker Rail stak de loc in de bedrijfskleuren. In 2008 ging de loc naar Odfjell in de Botlek. Odfjell beperkte zich tot het aanbrengen van de naam en het logo. Ergens tussen 2011 en 2014 werd de loc echter saai geel, net als haar nieuwe collega’s. In 2018 werd Odfjell door Koole overgenomen, maar dat is in 2020 niet aan de loc te zien.

Odfjell, 3-12-2011, foto: Frank Schouten

De naam en het logo van Odfjell staan op de cabine, maar die van Volker Rail staan nog vaag op de voorste motorkap. 

Odfjell is Koole Botlek geworden. De gele jas dateert van 2014 of eerder.

Foto: Frank Schouten, 17-01-2020

0 – 0 – 0

23 januari 2020

 

Karsten Agricultures nabij Midwoud is één van de zeer weinige Nederlandse commerciële bedrijven waar nog smalspoor met motortractie gebruikt wordt. Er is recent een kort filmpje verschenen waarop dat te zien is.

 

De GAD (= Gewestelijke Afvalstoffen Dienst) in Crailoo bij Hilversum beschikte over twee op afstand bestuurbare acculocs, gebouwd door de firma Niteq in Nibbixwoud.

Na de beëindiging van het vuilvervoer per spoor in 2017 ging er daarvan één (van het type 5000-E) naar buurman Railpro (met dank aan Thomas ter Berg van Niteq voor deze informatie) ter vervanging van de Bemo loc Harry.

 

De Niteq 5000-E bij Railpro in Crailoo, 18-01-2020 →

 

De andere Niteq (van het type 3000-E) is nog bij de GAD.

Bemo Rail BV in Warmenhuizen heeft op 06-12-2019 de blusloco's 102 & 103 afgeleverd bij Tata Steel in IJmuiden. Inmiddels is Bemo Rail begonnen met de bouw van blusloco 104.

 

Blusloco 102 en 103 (deze bedrijfsnummers staan op de andere kant van de cabines) na aankomst bij Tata Steel. Foto: Bemo op facebook.

 

Ondertussen is blusloco 101 al sinds midden 2017 in bedrijf. Klik op de link voor deze 101 en dit dieselelektrische type BRDE 45.

Tata Steel produceert zelf cokes voor gebruik in de hoogovens. Een cokesfabriek bestaat uit een groot aantal ovens, waarin kolen afgesloten van de buitenlucht verhit worden. Daarbij komt gas vrij (dat weer nuttig gebruikt wordt) en blijft cokes (vrij zuivere koolstof) over. Als de cokes uit een bepaalde oven “gaar” is, wordt de cokes in een “bluswagen” gestort. De gloeiende cokes gaat branden bij het contact met lucht. Daarom wordt de bluswagen door een blusloco naar een blustoren gereden, waar de cokes met waterstralen geblust wordt. Daarna wordt de cokes op een helling gestort. De cabines van de blusloco’s zijn hoog geplaatst om de machinist uitzicht op de bluswagen te geven.

Bemo Rail heeft op 17-01-2020 een nieuwe loc van het type BRD 50 afgeleverd bij Lyondell aan de Theemsweg in de Botlek (met dank aan Emiel de Block).

 

Lyondell, 17-01-2020. Foto: Bemo Rail →

 

De nieuwe loc vervangt een van Shunter gehuurde Orenstein & Koppel. Ze heeft semi-automatische koppelingen en kan een trein beremmen. Anders dan bij andere Bemo locs zijn er ook rangeertredes aan de achterzijde aangebracht.

 

Diverse Nederlandse bedrijven hebben in de periode 1965 – 1999 meer dan 230 Trackmobiles geproduceerd. Dit interessante rangeervoertuig sterft nu uit. De al bestaande webpagina is aangevuld.

0 – 0 – 0

9 januari 2020

 

Een Diema loc van de veenderij Minke in Helenaveen is met 10 houten turfwagens onderweg (foto Deurnewiki)

 

Een nieuwe webpagina met veel  foto’s gaat over de veenderij Minke in de Deurnese Peel bij Helenaveen. Tot 1983 waren er dagelijks vier kleine smalspoorlocs druk in de weer met rangeren met de houten turfwagens bij de veenput en de turfmolen en rijden op de hoofdlijn.

 

De webpagina over het smalspoor van het Munitiecomplex te Alphen (Noord Brabant) is aangevuld met informatie van adjudant buiten dienst Marcel Stegen.

 

De website over La Meuse stoomlocs in Nederland heeft een nieuw adres en een nieuwe op uitbreiding gerichte structuur gekregen (met dank aan Bart Eijkenboom). Het gaat tot op heden over tien industrielocs op normaalspoor.

Daarvan is loc nr. 5 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik recent voorzien van een exhaust met een viervoudige mond, naar ontwerp van dr.ir. Jos Koopmans die in 2006 promoveerde op het proefschrift “The fire burns much better”. Met de aldus veranderde nr. 5 worden proeven gedaan waarin het gebruik van steenkool met dat van biokool wordt vergeleken (bron: De Stoomtram 160 en 161 van juli en november 2019).

 

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud