Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw ◄`

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie  normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie  normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 21:  eerste deel 2019

 

14 april 2019

 

Bij Nederlands grootste schaapskooi (1000 schapen) in het Bargerveen is een monument verschenen:

 

Ambachtsweg te Weiteveen. Foto: Gert Sluijters, 01-03-2019 →

 

De spoorwijdte is 900 mm. De loc is Diema 2329 (1960) van het type DS14. De loc en (meer) kipkarren vormden eerder een monument bij de vestiging Edewechterdamm van Griendtsveen Torf AG (met dank aan Gert Sluijters).

 

Op 21 maart is het smalspoor in het Holtingerveld bij Havelte voor railfietsen geopend.

 

De WMG spoorrailkranen van spooraannemers staan op een nieuwe webpagina. Nog meer over spoorrailkranen:

Nabij Berkel passeert op 01-04-2019 RET RSG3 (RandstadRail Sneltram Geleed 3 bakken) de Nelson railkraan op normaalspoor op het door Sideron ontruimde terrein. De kraan heeft een hefmagneet aan de haak. Foto: Maarten van der Willigen.

 

Hier staan veel detailfoto’s en gegevens. Volgens de link is de railkraan inmiddels verkocht.

Railpro 602 is weer terug in Oss en heeft er de 601 afgelost. De ex-VSM 661 is – anders dan de andere Railpro bakkies – bijna geheel blauw geschilderd en is als Railpro 607 in dienst gekomen.

 

De ex-NS 1824 (door Locon gebruikt als plukloc) is via Jacko Fijn Techniek verkocht aan Strukton Rail. Ze zal in Zutphen geschilderd en rijvaardig gemaakt worden. Later zal een battery pack worden ingebouwd zodat ook enige tijd op sporen zonder (spanning op de) bovenleiding gereden kan worden. Zie hier en daar.

 

Ex-NS 1833 staat zonder draaistellen, pantografen en cabinedeur bij Jacko Fijn Techniek in Wezep, 31-10-2018. Zou er ook voor deze loc nog een andere toekomst dan plukloc zijn ? →

 

(met dank aan Martijn Smits voor al het bovenstaande normaalspoor nieuws)

0 – 0 – 0

29 maart 2019

 

Op 26, 27 en 28 maart vond in de Jaarbeurs in Utrecht de tweejaarlijkse beurs RailTech Europe plaats.

 

 

Op tractiegebied waren er veel rail-wegvoertuigen. Afgezien van bijv. KROL’s (KRaan Op Lorries) werd op 28 maart het volgende gezien:

 

AMT (op deze website eerder genoemd als fabrikant van de tRENSformer) toonde zowel binnen als buiten een quad met spoorgeleidewielen. Het voertuig bied plaats aan 2 personen en enige lading en kan twee éénassige lorries trekken.

Koks MVT liet onder andere een Zagro E-Maxi met cabine zien.

 

Rechts daarvan is nog de achterkant van een tijdens de beurs aan het GVB in Amsterdam overgedragen Unimog Noodhulpvoertuig te zien. De Spoorpro Nieuwsbrief meldt dat de nieuwe Unimog is te koppelen aan de tijdens de vorige Railtech aan het GVB afgeleverde Unimog met kraan. Het duo kan door één bestuurder bediend worden en kan bijvoorbeeld een M5 metrostel van 200 ton uit de Noord-Zuidlijn slepen.

“De nieuwe Unimog vervangt een exemplaar uit 1985, maar komt samen met de eerder geleverde nieuwe Unimog ook in de plaats van twee locomotieven die het GVB tot voor kort in gebruik had voor sleepwerk.” Dat zijn de 40 jaar oude Gmeinder D20B’s.

Het is voorspan rijden met Unimogs is – voor zover bekend – geheel nieuw.

Bemorail had het in 2017 aan het GVB geleverde op accu’s rijdende railwegvoertuig van het type Bemo KRE15RCRV geleend. In India zijn er al 18 in licentie gebouwd. Van rechts naar links: twee types koppeling en op de zijwand een bedieningspaneel met links ervan het fabrieksnummer 231.

 

Momenteel bouwt Bemorail een tweede en derde blusloco van het type BRDE45 voor Tata Steel in IJmuiden in aanvulling op de eerste uit 2017.

 

Voor Lyondel in de Botlek is bij Bemorail een loc van het type BRD60 in aanbouw, ter vervanging van de van Shunter gehuurde O&K.

The Railroad Factory (TRRF) in Ierland wordt in Nederland vertegenwoordigd door één van haar zusters: Shuntpower. Op de beurs stond de B-Track 16; zie de folder.

 

 

Naast de B-Track 16 en 24 met dieselmotoren is er sinds kort ook de E-serie met accu’s. Zie de folder.

0 – 0 – 0

14 maart 2019

 

Donderdag 28 februari 2019 is de derde en laatste door Bemorail gerenoveerde GE loc terug gegaan naar Tata Steel IJmuiden.

Daar speelt ook een andere zaak:

Een locodrijver van Tata Steel zet - met zijn op afstand bestuurde loco 909 aan het andere eind van de trein - twee sets slakpanwagens terug op het terrein van de slakverwerker Harsco, 09-03-2019

Het storten van deze slak veroorzaakt soms zeer hinderlijke grafietregens in Wijk aan Zee. Dat betekent waarschijnlijk dat in 2020 een eind komt aan deze vorm van spoorvervoer. Het is typisch industriespoor: slakpanwagens en het spectaculaire kippen van de slakpannen zijn op het openbare spoorwegnet niet te zien. Zie daarom deze nieuwe webpagina.

 

De eerder geplande spooraansluiting naar de fabriek van VDL Nedcar in Born (zie hier) zou bedrijfseconomisch niet haalbaar zijn en is daarom van de baan. De kosten werden geraamd op 40 miljoen euro. De provincie Limburg gaat nu de wegen verbeteren. De kosten daarvan worden geraamd op …..40 miljoen euro (zie hier).

 

De Windhoff rangeerrobot van het per 1 juli 2016 gesloten overlaadstation van Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek in Noordwijkerhout is door de gemeente Katwijk geschonken aan de Stoomtrein Katwijk Leiden. Die heeft haar – met instemming van Katwijk – –  verkocht aan Shunter in Rotterdam. De nieuwe eigenaar heeft de loc opgeknapt en gebruikt haar als rangeerloc (met bijnaam Stoffel) bij de werkplaats aan de Blindeweg. In Railmagazine 362 (maart 2019) staat een prima foto, echter zonder de levensloop.

 

0 – 0 – 0

28 februari 2019

 

Het Rotterdamse Stadsarchief heeft circa 7000 glasplaten van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij gescand en op de beeldbank gezet. Ze zijn vrij te down loaden en er zijn diverse spoorse onderwerpen bij:

↑ RDM stoomrailkraan 8 trekt een wagen met een trekstang, 1958 (detail van een grotere scan; Stadsarchief Rotterdam)↑

Er is een foto van een vooroorlogse Deutz PMZ 322 voor 700 mm smalspoor en met houten bakwagens opgedoken en een maatschets van hetzelfde type voor normaalspoor.

Er is een actueel nieuw raadsel, dit maal gaat het om 2 wagens op normaalspoor.

0 – 0 – 0

14 februari 2019

↓ Industrion, Kerkrade, 22-07-1998 ↓

Het Continium Discovery Center in Kerkrade heette ooit Industrion en besteedde toen veel aandacht aan (smal)spoor. Daarom is er een nieuwe webpagina over het Industrion

 

De 403 van Shunter ontspoorde op 08-02-2019 als losse loc op het emplacement Waalhaven.

Bakkie 691 van BT Trains ontspoorde na een botsing op 07-02-2019 – in dienst van Captrain – als losse loc op het emplacement Vlissingen Oost (Sloe).

 

Op 09-02-2019 stond de 691 weer in het spoor. Op de achtergrond links Captrain 1619. Foto Jos Bosman →

 

Beide locs werden door Railpro herspoord.

(met dank aan Martijn Smits).

Stichting Stoomgroep de Goffert heeft de Gofferttrein terug gehaald naar Nijmegen en zal weer een spoorlijn met een spoorwijdte van 45 cm in het Goffertpark aangeleggen. De stoomloc Rollecate is door de dhr. Kees Neve gebouwd en is in 1967 begonnen als Western loc in de speeltuin Linnaeushof in Bennebroek:

 

Linnaeushof, 03-04-1969. Foto: Ruud Hoff/ANP op GaHetNa. De naam Rollecate was nog niet  aangebracht→

 

Van 1985 tot 2012 reed de trein rond kinderboerderij de Goffert; daarna verdween ze naar Zweden.

Bronnen o.a.: NVBS website actueel; H. Waldorp, De stoomlocomotieven van K.A.Neve, Op de Rails 1973-3.

0 – 0 – 0

31 januari 2019

↑ De ex NS 601 (als radioloc NS 671) stond op 21-01-2019 als plukloc opgebokt bij Jacko Fijn Techniek in Wezep ↑

Het is één van de recent uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde ex-NS bakkies

Van de paardenspoorlijn van de Twentsche Stoom Bleekerij in Goor is niet alleen veel archiefmateriaal bewaard gebleven; het blijkt ook een bijzonder raccordement te zijn geweest.

0 – 0 – 0

17 januari 2019

 

De webpagina over paardentractie is sterk uitgebreid.

In 1915 begon de HEEMAF uit Hengelo met de bouw van een 50 kV hoogspanningsnet voor de Provinciale Noord-Brabantsche Electriciteits-Maatschappij (PNEM). Bij dit voor die tijd enorme project werd in 1920 een 2,5 km lange dijk door een moeras nabij Terheijden aangelegd. Bron: Heemaf glasplaten collectie van het Historisch Centrum Overijssel.

De toelating van de 101-108 van Rotterdam Rail Feeding (RRF) is per 01-01-2019 vervallen. Met bouwjaar 1977 zijn ze niet eens zo oud voor industrielocs.

 

Op 21-06-2008 had RRF nog maar enkele drieassers van de Belgische reeks 73 in dienst. →

 

Een V60C van BT-trains gaat in Amsterdam Westhaven rangeren; zie hier. De door RailPro aan VEB Tractie BV verkochte V100 is geschilderd en rangeert op de Watergraafsmeer met de Alpen Express; zie daar. Drie V60D's (ex EETC, nu van RailRollingStock) zijn in Haalem gestald.

Het oranje bakkie ex-NS 683 heeft rond de jaarwisseling Jacko Fijn Techniek in Wezep verlaten en rangeert nu met PON autotreinen in Amersfoort, waar ook bakkie 9702 actief is (met dank aan Martijn Smits).

0 – 0 – 0

3 januari 2018

 

Het raadsel van de smalspoorloc bij Assendelft is bijna opgelost. Tekst en foto’s zijn aangepast.

 

Ex-NSbakkie” 602 van Railpro heeft in april 2018 een merkwaardig ongeval in Oss gehad. Het is onbekend of het daar nog mee te maken heeft, maar in november  is de 602 vervangen door de 601.

 

De 601 wijkt af van de andere Railpro bakkies omdat de 601 als enige (al sinds eind 2014) automatische koppelingen heeft. OOC in Oss, 27-12-2018 →

 

De Video Schouw Trein VST-07 van Eurailscout met loc Anneke is per 01-12-2018 buiten dienst gegaan (bron: Railmagazine 360).

 

Op 26-06-2018 was Anneke nog in Amersfoort aan het werk ↓

 

 

Ouder nieuws

Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:       Home               Nieuwsarchief                   Inhoud  (zie ook de linker kolom en de tabbladen bovenin)