Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

WMG kranen

geplaatst: 06-04-2019

 

WMG is de afkorting van De Weger Machinefabriek Gouda.

Van WMG is weinig in goed toegankelijke bronnen te vinden (opm. a).

 

NRC Handelsblad 10-05-1982→

 

WMG bouwde in 1969 hydraulische spoorrailkranen voor Nederlandse spooraannemers, uitgaande van bestaande onderstellen. De kranen werkten bijna steeds als paar, om wissels en spoorsecties vanaf een naast gelegen spoor op hun plaats te brengen [1]. De gieken zijn later hydraulisch uitschuifbaar gemaakt [1]. De kranen konden onder een bestaande bovenleiding werken. Het hefvermogen was 15 ton.

Er zijn 8 WMG hijskranen voor spooraannemers gebouwd: 2 paar voor het  SBB (Spoorweg Bouw Bedrijf, later Strukton), 1 paar voor Van Welzenes en 1 paar voor Railbouw.

De WMG kranen voor het SBB werden geplaatst op vijfassige onderstellen, die afkomstig waren van twee in de Tweede Wereldoorlog in Sluiskil achtergelaten Duitse treinen met elk een spoorwegkanon en diverse wagens. De SBB kranen waren niet zelfrijdend.

NEG530-363.jpg

Twee (van de vier) vijfassige kraanwagens NS 30 84 970 1 802-2 en 30 84 970 1 810-8 van het Spoorweg Bouw Bedrijf (SBB) te Maarssen. De onderstellen zijn eerder in gebruik geweest met  andere kraanopbouw. De nieuwe WMG kranen hebben nog geen cabine. Onder de gieken staan de contragewichten die achter de cabines geplaatst worden. Foto J.A. Bonthuis, 04-08-1969 (collectie NVBS).

Eén vijfassige railkraan van het andere SBB (Strukton) paar, namelijk NS 270262 later NS 80 84 970 1 816-4 U, heeft van circa 1990 tot circa 2003 in het Nederlands Spoorwegmuseum gestaan en is nu bij de STAR in Stadskanaal; zie hier.

De WMG kranen voor Van Welzenes en Railbouw werden geplaatst op wagens met 2 tweeassige draaistellen. Van deze railkranen werd van elk paar één railkraan aangedreven door een luchtgekoelde Volkswagenmotor die met een pomp de oliedruk verzorgde voor de hydraulische motoren op de aandrijfassen [1].

NEG530-382.jpg

WMG spoorwegkraan NS 20 84 047 0 001-4 P van Railbouw op het emplacement van Utrecht. Ze kan zelfstandig rijden, zij het met zeer geringe snelheid. Het contragewicht aan de achterzijde van de kraan schuift automatisch in en uit [1]. Uithouders zijn daarom niet nodig. Foto J.A. Bonthuis, 1973-03-13 (collectie NVBS)

Op de foto hierboven is te zien dat de kraan niet in het midden van de wagen staat, maar boven één van de draaistellen. Als de kraan in het midden van de wagen zou staan, zou de giek korter moeten zijn om bij transport naar de werklocatie “binnen boord” te blijven. Bij de gekozen opstelling worden de assen in het ene draaistel aanzienlijk zwaarder belast dan de assen in het andere draaistel.

NEG530-387.jpg

↑ Afbeelding van het Railbouw paartje NS 20 84 047 0 ?? P te Utrecht. Foto J.A. Bonthuis, 12-05-1974 ↑

Vergeleken met de vorige foto is de giek uitgeschoven.

Na deze statische foto’s tot slot een actiefoto:

 

Het Railbouw paartje plaatst een spoorsectie tijdens een nachtelijke actie; foto in een Railbouw brochure →

 

De WMG kranen zijn door de drie toenmalige spooraannemers vervangen door de in 1987 gebouwde “Gottwald-kranen”. Die worden ook wel “SRW-kranen” genoemd, waarbij de afzonderlijke letters staan voor Strukton, Railbouw (nu VolkerRail) en van Welzenes (nu BAM Rail) [2]. De meeste WMG’s bleven nog enkele jaren staan: drie Strukton exemplaren stonden nog in 1995 in Oosterhout Weststad [2], het Railbouw paar in 1994 in Almelo [2] en één WMG van Van Welzenes in 1989 in Dordrecht [1].

WMG kranen SCN_0040 148 mm.JPG

Ook de Gottwald kranen opereren doorgaans in een paar vanaf een naast gelegen spoor. Strukton, VolkerRail en BAM Rail hebben er elk twee van. Ze staan op 2 drieassige draaistellen. Ze zijn (alle zes) zelfrijdend.

 

Opmerkingen:

a)

Bijvoorbeeld www.delpher.nl en www.archieven.nl  leveren heel weinig op. Het Streekarchief Midden-Holland heeft wel krantenartikelen, maar die zijn alleen in de “Chocoladefabriek” in Gouda in te zien.

b)

WMG heeft volgens [2] ook spoorrailkranen naar Engeland geleverd. Uit [3] blijkt het volgende: in de periode 1978-1981 heeft Plasser & Theurer 29 railkranen met 12 ton hefvermogen op twee tweeassige draaistellen aan Engelse aannemers (zoals Balfour Beatty) geleverd. De naam Plasser & Theurer is prominent aanwezig. Maar – zoals ook in [2] wordt gesteld - op het ballastblok staat WMG. De rol van WMG is niet gevonden. Het lijkt waarschijnlijk dat Plasser & Theurer de onderwagen met aandrijving etc. gebouwd heeft en WMG alleen de eigenlijke kraan. Deze kranen verschillen van de voor de Nederlandse spooraannemers gebouwde kranen.

 

Bronnen:

[1]

Webpagina Vreemde eenden in de bijt op de website Feijenoordse Meesters

[2]

BPG en WMG op het Bouwmachine Forum

[3]

00 model van de firma Hattons Model Railways van een Plasser & Theurer 12 tons GPC (General Purpose Crane).

 

 

 

 

{

Andere tractie           Motorrailkranen

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud