Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

`

Bemo type RS60D (later BRD 60) in Crailoo

Schets van de Bemo RS60D voor de stapelplaats Crailoo [1]

↓ De schets legt de situatie onvolledig vast: de andere zijkant heeft geen deur ↓

TekeningBemoCrailoo.jpg

SchemaBemoCrailoo.jpg

In de Bemo type-aanduiding RS60D slaat RS op RailShunter, D op Diesel en 60 op de trekkracht van 60 kiloNewton (ongeveer 6000 kg). |

Later (toen de loc al jaren reed) veranderde Bemo de type-aanduiding in BRD 60.

 

← Schema van de hydrostatische aandrijving [1].

 

Er zijn verschillende uitvoeringen van dit type:

-        de RS60D in Crailoo heeft alleen een hulpcabine;

-        de twee RS60D’s van Nedstaal in Alblasserdam hebben één cabine;

-        de twee RS60D’s van Nedtrain in Zwolle hadden twee eindcabines.

 

Bemo Harry 1991.jpg

Crailoo, 12-03-1991. Onder de zijruit staat de naam Harry, een gepensioneerde chef in Crailoo.

 

De Railshunter in Crailoo trekt sinds 1985 te beladen (of te lossen) wagens onder een portaalkraan door. De normale situatie is dat de loc radiografisch vanuit de portaalkraan bediend wordt. Ze is dan niet vanaf de openbare weg te zien.

 

In één hoek is een hulpstuurstand aangebracht →

 

Het gewicht is 32 ton (waarvan 14 ton ballast). De maximum snelheid is 6 km/uur [1]. De Volkskrant meldde op 26 oktober 1984 dat door de (toen voorgenomen) aanschaf van de Railshunter de capaciteit zou worden opgevoerd van 7 wagens (met gebruik van locomotor of spoorrailkraan) tot 14 wagens per dag.

Bedieningspaneel in Bemo Railshunter.JPG

Crailoo 045 klein.jpg

In 2013 rijdt de loc al bijna 30 jaar bij de portaalkraan. Een graffitikunstenaar heeft zich uitgeleefd. De naam Harry en de Bemo type-aanduiding zijn verdwenen. Eén van de cabineruiten is gesneuveld en is door een plaat triplex vervangen.

 

Crailoo, 06-07-2013

 

Deze Railshunter was met fabrieks-nummer 102 niet de eerste door Bemo gebouwde loc, maar leverde wel de meeste publiciteit. De op afstand bestuurde loc reed met een wagon in een TV studio tijdens het op 2 februari 1986 uitgezonden programma “Brandpunt in de Markt”. De Volkskrant van 11 januari 1986 kopte met “Locomotief heeft geen machinist meer nodig”.

Dat artikel citeerde een directeur van Bemo: “Het is nog erg ver weg, maar de tweede generatie Railshunters zou wel eens in aanmerking kunnen komen voor de vervanging van de Sikken”. Het heeft niet zo mogen zijn, maar 30 jaar later bouwt Bemo nog steeds locomotieven.

 

Bronnen:

[1]

Hans Wervers, The Bemo Railshunter, Industrial Railway Record 111 (December 1989).

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud