Welkom ►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||
Railhog geplaatst: 24-06-2021 |
||||||
Het in 2007 opgerichte Riel
Rail Systems in De Zilk ontving eind 2007 een vraag
voor een simpel transportvoertuig voor op het spoor. Als basis werd gekozen
voor een terreinvoertuigje, de JCB Groundhog (= marmot). De Gebr. Koerts in
Dronten werden in de arm genomen voor de ombouw tot rail-wegvoertuig. Zo
ontstond uit de Groundhog de naam Railhog [1]. Railhogs worden gebruikt
voor vervoer van personeel en gereedschap over het spoor, en met hulpstukken
bijvoorbeeld voor het ontroesten van spoorstaven, hogedruk reinigen van
overwegen, etc. |
||||||
Hooglopers |
||||||
In 2011 toonde Riel Rail
Systems een Railhog op basis van een 4 x 4 JCB Groundhog op de beurs
Railtech in Amersfoort. Railtech, Amersfoort, 31-03-2011→ De cabine biedt plaats aan
twee personen. In de laadbak achter de cabine zijn aluminium kisten
geplaatst, met daarop nog eens vier stoelen. Als optie is nog een aluminium
zijbak geplaatst, met daarop het logo van de fabrikant: |
|
|||||
Deze
railhog is een “hoogrijder”: de wegwielen hebben geen contact met de rails.
Alle vier wegwielen van het basisvoertuig (de Groundhog) worden aangedreven.
Van de spoorwielen wordt alleen het achterste paar aangedreven. Dat is op de
volgende foto in meer detail te zien. Railtech, Amersfoort, 31-03-2011→ Tegen elk achterwiel drukt
een getande rol. Via kettingen wordt de beweging overgebracht naar de
spoorwielen. Het laten zakken of
optrekken van de spoorwielen gebeurt
hydraulisch. Tussen de getande rollen
bevindt zich een trapje waarmee de vier zitplaatsen in de achterbak te
bereiken zijn. |
|
|||||
|
← Detail van de motorkap, Railtech,
Amersfoort, 31-03-2011 De klant voor de hier
afgebeelde Railhog was Railcare. Die materieelverhuurder heeft meerdere,
onderling verschillende Railhogs. Onder de motorkap staat het
logo van JCB, de fabrikant van het basisvoertuig, de Groundhog. Er bestaan
ook foto’s van een Railhog van Railcare op basis van een 6x4 JCB Groundhog [2, 3], ook
met kettingaandrijving van de
achterste spoorwielen. Dat was de eerste Railhog [3]; de 4x4 Railhog
op bijgaande foto’s was waarschijnlijk de tweede. Maar later werd steeds
uitgegaan van een ander, soortgelijk terreinvoertuigje, de RTV-X900 van de
Japanse tractorfabrikant Kubota (opm. a) |
|||||
Ook op de foto hiernaast staat een aan Railcare geleverde Railhog [2]. Fragment uit een video [2]. Voor de
Railhog hangt een hulpstuk met roestborstels. De spoorwielen achter hebben
een grotere diameter dan de spoorwielen voor
→ Deze Railhog is weer
gebaseerd op een Kubota RTV-X900. Ook hier worden alleen de achterste
spoorwielen aangedreven, maar nu zonder kettingen: als de spoorwielen zijn
neergelaten, drukt een wegwiel tegen een rol die op dezelfde as zit als het
spoorwiel. Uit andere fragmenten van
de video blijkt dat ook deze Railhog een hoogrijder is en dat de spoorwielen
hydraulisch op en neer worden bewogen. |
|
|||||
|
||||||
|
||||||
Laaglopers |
||||||
|
||||||
In 2017 kocht Gebr. Koerts
Techniek een exemplaar van het eerder genoemde type Kubota RTV-X900 en bouwde
dat in eigen beheer om tot een laagloper. Het resultaat werd verkocht aan
Railcare [4]. De spoorbreedte van het terreinvoertuigje
was oorspronkelijk 1240 mm [5], dus smaller dan de spoorwijdte van 1435 mm.
Voor een hoogloper was dat geen enkel bezwaar. Om te zorgen dat bij de
laagloper de banden op de rails kwamen werden de oorspronkelijke, brede,
banden van de Kubota RTV-X900 vervangen door 180 mm smalle banden met speciaal gemaakte velgen [4]. Bij een
laagloper gaat de voortbeweging op de rails natuurlijk gewoon via de
wegwielen, dus de bij de hoogloper genoemde rollen (en kettingen) vervallen. Een andere belangrijke
vereenvoudiging ten opzichte van de eerdere ontwerpen is dat de frames met de
spoorwielen met de hand (in plaats
van hydraulisch) in- en uitgeklapt worden. Dat is heel fraai te zien in een filmpje
uit september 2017 van de aflevering door Riel Railway Systems van een
laagloper aan AH Vrij Groen, Grond en Infra in Wateringen. |
||||||
|
||||||
↑ Rail Asset is
op 30-04-2020 met een Railhog aan het werk bij de overweg in de Dorpsweg in Maartensdijk.
De zijbakken aan en de lorrie achter de Railhog bieden ruimte aan extra
spullen. Foto: Toon Steenmeijer |
||||||
|
||||||
In [5] worden de volgende
voordelen van een laagloper ten opzichte van een hoogloper genoemd: · Circa € 10.000 goedkoper; · Rubber op staal in plaats van staal op staal, dus
minder slippen en kortere remweg; ·
Comfortabeler:
minder trillingen en geluid; makkelijke instap. De
discussie over hooglopers en laaglopers speelde ook bij de KROL (KRaan Op Lorrie). In 2018 waren er 3
laaglopers gebouwd en waren er 2 in bestelling [4]. |
||||||
|
||||||
|
||||||
Toepassing Railhogs zijn onder meer in
gebruik bij: · De materieelverhuurder Railcare · P.Arts Werken te Oss (verhuurder van personeel en
machines) heeft er volgens de website 4, zowel hooglopers als laaglopers (zie
opm. b). · Asset Rail (opm. c) · AH Vrij Groen, Grond en Infra in Wateringen |
||||||
|
||||||
|
||||||
Laatste ontwikkeling: elektrisch Nieuwesteeg Rail Service
meldt trots op de website
dat het sinds 2020 de beschikking heeft over de eerste 100% elektrische
Railhog van Nederland. Eén van de foto’s op de website
van Nieuwesteeg Rail Service → ASSET Rail meldde op 2 april 2021 op Facebook
de aankomst van een elektrische Railhog. Die
lijkt – met onder andere een cabine met vier zitplaatsen - sterk op de
elektrische Railhog van Nieuwesteeg. Als fabrikant worden Gebr. Koerts Techniek bv en Riel
Rail Systems genoemd. |
|
|||||
|
||||||
|
||||||
Opmerkingen: |
De Kubota RTV-X900 is
alleen leverbaar in oranje en camouflage uitvoering [5]; de regelgeving voor
spoor en tram vereist echter geel als hoofdkleur. |
|||||
|
P.Arts Werken te Oss heeft
volgens de website 4 Railhogs. Bij de specificaties stond “Hoog rijdende machine (banden vrij van
spoorstaaf)” en “Spoorwielen zijn hydraulisch bedienbaar” (in juni 2021
blijkt dit niet meer in de specificaties te staan). Volgens het nieuws op
dezelfde website kwam het aantal op 19 oktober 2018 op 4 door de aflevering
door Riel Rail Systems van een door Ed Koerts ontwikkelde Kubota RTV-X900
Railer van het type laagloper,
ofwel een Railhog. Op de foto is nog een Railhog van hetzelfde type bij
P.Arts Werken te zien. |
|||||
|
Asset Rail is een spooronderhoudsaannemer
in Bemmel, met anno 2020 de contractgebieden Gelre, Eemland, De Peel,
Drenthe, Dordrecht en Brabant in beheer. Asset Rail is opgericht door Dura
Vermeer, ARCADIS en Imtech. Daarvan is Imtech in 2015 failliet gegaan en dus
afgevallen. |
|||||
|
|
|
||||
Bronnen: |
[1] |
Website van Riel Rail Systems. |
||||
[2] |
Website van Railcare. |
|||||
[3] |
Bouwmachines d.d. 03-03-2009,
artikel: De Rail Hog: een voertuig dat
‘spoort’. |
|||||
[4] |
Bouwmachines d.d.03-04-2018, artikel: Laagloper van Gebr. Koerts Techniek is gat in de markt. |
|||||
[5] |
Kubota Prijslijst Tuin en
Park, oktober 2018. Dit document is hier vooral vermeld vanwege de
eigenschappen. Maar om een idee te
geven: een RTV-X900 met cabine en in de kleur oranje kwam op € 27.835,00
inclusief BTW. Anno 2021 wordt het type
RTV-X900 niet meer gemaakt. Het type RTV-X1110 lijkt het meest nabij te komen
en staat in de catalogus van 2020. |
|||||
|
|
|||||
|
|
|
||||
|
{ |
|||||
Terug/verder naar: |
|
|||||
|
||||||
|
|
|
||||
|
||||||