Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

 

Railhog

geplaatst: 24-06-2021

 

Het in 2007 opgerichte Riel Rail Systems in De Zilk ontving eind 2007  een vraag voor een simpel transportvoertuig voor op het spoor. Als basis werd gekozen voor een terreinvoertuigje, de JCB Groundhog (= marmot). De Gebr. Koerts in Dronten werden in de arm genomen voor de ombouw tot rail-wegvoertuig. Zo ontstond uit de Groundhog de naam Railhog [1].

Railhogs worden gebruikt voor vervoer van personeel en gereedschap over het spoor, en met hulpstukken bijvoorbeeld voor het ontroesten van spoorstaven, hogedruk reinigen van overwegen, etc.

Hooglopers

In 2011 toonde Riel Rail Systems een Railhog op basis van een 4 x 4 JCB Groundhog op de beurs Railtech in Amersfoort.

 

Railtech, Amersfoort, 31-03-2011→

 

De cabine biedt plaats aan twee personen. In de laadbak achter de cabine zijn aluminium kisten geplaatst, met daarop nog eens vier stoelen. Als optie is nog een aluminium zijbak geplaatst, met daarop het logo van de fabrikant:

 

logo Riel Rail Systems.JPG

 

 

Deze railhog is een “hoogrijder”: de wegwielen hebben geen contact met de rails. Alle vier wegwielen van het basisvoertuig (de Groundhog) worden aangedreven. Van de spoorwielen wordt alleen het achterste paar aangedreven. Dat is op de volgende foto in meer detail te zien.

 

Railtech, Amersfoort, 31-03-2011→

 

Tegen elk achterwiel drukt een getande rol. Via kettingen wordt de beweging overgebracht naar de spoorwielen.

Het laten zakken of optrekken van de spoorwielen gebeurt  hydraulisch.

 

Tussen de getande rollen bevindt zich een trapje waarmee de vier zitplaatsen in de achterbak te bereiken zijn.

← Detail van de motorkap, Railtech, Amersfoort, 31-03-2011

 

De klant voor de hier afgebeelde Railhog was Railcare. Die materieelverhuurder heeft meerdere, onderling verschillende Railhogs.

Onder de motorkap staat het logo van JCB, de fabrikant van het basisvoertuig, de Groundhog. Er bestaan ook foto’s van een Railhog van Railcare op basis van een 6x4

JCB Groundhog [2, 3], ook met kettingaandrijving van de  achterste spoorwielen. Dat was de eerste Railhog [3]; de 4x4 Railhog op bijgaande foto’s was waarschijnlijk de tweede.

 

Maar later werd steeds uitgegaan van een ander, soortgelijk terreinvoertuigje, de RTV-X900 van de Japanse tractorfabrikant Kubota (opm. a)

Ook op de foto hiernaast staat een aan Railcare geleverde Railhog [2].

 

Fragment uit een video [2]. Voor de Railhog hangt een hulpstuk met roestborstels. De spoorwielen achter hebben een grotere diameter dan de spoorwielen voor 

 

Deze Railhog is weer gebaseerd op een Kubota RTV-X900. Ook hier worden alleen de achterste spoorwielen aangedreven, maar nu zonder kettingen: als de spoorwielen zijn neergelaten, drukt een wegwiel tegen een rol die op dezelfde as zit als het spoorwiel.

Uit andere fragmenten van de video blijkt dat ook deze Railhog een hoogrijder is en dat de spoorwielen hydraulisch op en neer worden bewogen.

 

 

Laaglopers

 

In 2017 kocht Gebr. Koerts Techniek een exemplaar van het eerder genoemde type Kubota RTV-X900 en bouwde dat in eigen beheer om tot een laagloper. Het resultaat werd verkocht aan Railcare [4].

De spoorbreedte van het terreinvoertuigje was oorspronkelijk 1240 mm [5], dus smaller dan de spoorwijdte van 1435 mm. Voor een hoogloper was dat geen enkel bezwaar. Om te zorgen dat bij de laagloper de banden op de rails kwamen werden de oorspronkelijke, brede, banden van de Kubota RTV-X900 vervangen door 180 mm smalle banden met speciaal gemaakte velgen [4]. Bij een laagloper gaat de voortbeweging op de rails natuurlijk gewoon via de wegwielen, dus de bij de hoogloper genoemde rollen (en kettingen) vervallen.

Een andere belangrijke vereenvoudiging ten opzichte van de eerdere ontwerpen is dat de frames met de spoorwielen met de hand (in plaats van hydraulisch) in- en uitgeklapt worden. Dat is heel fraai te zien in een filmpje uit september 2017 van de aflevering door Riel Railway Systems van een laagloper aan AH Vrij Groen, Grond en Infra in Wateringen.

Toon IMG_2716 210 mm.jpg

Rail Asset is op 30-04-2020 met een Railhog aan het werk bij de overweg in de Dorpsweg in Maartensdijk. De zijbakken aan en de lorrie achter de Railhog bieden ruimte aan extra spullen. Foto: Toon Steenmeijer

 

In [5] worden de volgende voordelen van een laagloper ten opzichte van een hoogloper genoemd:

·       Circa € 10.000 goedkoper;

·       Rubber op staal in plaats van staal op staal, dus minder slippen en kortere remweg;

·       Comfortabeler: minder trillingen en geluid; makkelijke instap.

De discussie over hooglopers en laaglopers speelde ook bij de KROL (KRaan Op Lorrie).

In 2018 waren er 3 laaglopers gebouwd en waren er 2 in bestelling [4].

 

 

Toepassing

 

Railhogs zijn onder meer in gebruik bij:

·       De materieelverhuurder Railcare
De aandachtige lezer, die de verschillende uitvoeringen in het bovenstaande bij elkaar optelt, komt op tenminste 4 stuks (die misschien niet gelijktijdig in gebruik waren). Ze zijn bijvoorbeeld gebruikt bij personenvervoer bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam [4].

·       P.Arts Werken te Oss (verhuurder van personeel en machines) heeft er volgens de website 4, zowel hooglopers als laaglopers (zie opm. b).

·       Asset Rail (opm. c)
Het nieuws op de website meldt dat de splinternieuwe Railhogs (meervoud) op 15 februari 2019 in Bemmel zijn afgeleverd. Dat zullen laaglopers zijn. Ook heeft Asset Rail sinds 2020 een elektrische Railhog (zie hieronder).

·       AH Vrij Groen, Grond en Infra in Wateringen
In 2017 is een laagloper geleverd.

 

 

Laatste ontwikkeling: elektrisch

 

Nieuwesteeg Rail Service meldt trots op de website dat het sinds 2020 de beschikking heeft over de eerste 100% elektrische Railhog van Nederland.

 

Eén van de foto’s op de website van Nieuwesteeg Rail Service →

 

ASSET Rail meldde op 2 april 2021 op Facebook de aankomst van een elektrische Railhog. Die lijkt – met onder andere een cabine met vier zitplaatsen - sterk op de elektrische Railhog van Nieuwesteeg. Als fabrikant worden Gebr. Koerts Techniek bv en Riel Rail Systems genoemd.

 

 

Opmerkingen:

a)

De Kubota RTV-X900 is alleen leverbaar in oranje en camouflage uitvoering [5]; de regelgeving voor spoor en tram vereist echter geel als hoofdkleur.

 

b)

P.Arts Werken te Oss heeft volgens de website 4 Railhogs. Bij de specificaties stond “Hoog rijdende machine (banden vrij van spoorstaaf)” en “Spoorwielen zijn hydraulisch bedienbaar” (in juni 2021 blijkt dit niet meer in de specificaties te staan). Volgens het nieuws op dezelfde website kwam het aantal op 19 oktober 2018 op 4 door de aflevering door Riel Rail Systems van een door Ed Koerts ontwikkelde Kubota RTV-X900 Railer van het type laagloper, ofwel een Railhog. Op de foto is nog een Railhog van hetzelfde type bij P.Arts Werken te zien.

 

c)

Asset Rail is een spooronderhoudsaannemer in Bemmel, met anno 2020 de contractgebieden Gelre, Eemland, De Peel, Drenthe, Dordrecht en Brabant in beheer. Asset Rail is opgericht door Dura Vermeer, ARCADIS en Imtech. Daarvan is Imtech in 2015 failliet gegaan en dus afgevallen.

 

 

 

Bronnen:

[1]

Website van Riel Rail Systems.

[2]

Website van Railcare.

[3]

Bouwmachines d.d. 03-03-2009, artikel: De Rail Hog: een voertuig dat ‘spoort’.

[4]

Bouwmachines d.d.03-04-2018, artikel: Laagloper van Gebr. Koerts Techniek is gat in de markt.

[5]

Kubota Prijslijst Tuin en Park, oktober 2018. Dit document is hier vooral vermeld vanwege de eigenschappen.  Maar om een idee te geven: een RTV-X900 met cabine en in de kleur oranje kwam op € 27.835,00 inclusief BTW.

Anno 2021 wordt het type RTV-X900 niet meer gemaakt. Het type RTV-X1110 lijkt het meest nabij te komen en staat in de catalogus van 2020.

 

 

 

 

 

 

{

Rail-wegvoertuigen

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud