Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 23:  derde (van de 3) deel 2019

            

26 december 2019

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan het smalspoor (600, 700, 900 en 1000 mm) en normaalspoor van veenderijen en turfstrooiselfabrieken.  Behalve grote bedrijven zoals de Purit, de Maatschappij Klazienaveen en Griendtsveen komen ook kleine verveners aan bod. In de jaren 1950-1970 waren er minstens 60 diesellocs in deze sector actief.

Er is een uitstekende fabrieksfoto opgedoken van het Baldwin benzineloctype waarmee de Hofstede Oud-Bussem zand vervoerde (met dank aan Wim van Dorp).

0 – 0 – 0

12 december 2019

 

Door het centrum van Spijkenisse liep een smalspoorlijn van de betonfabriek Van Bodegom naar het station van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM). Klik op de link voor een webpagina over dit paardenspoor.

 

Martin Haywood wees op een film die vanaf 2’40’’ ronduit spectaculaire beelden (zoals een kabelspoorweg) vertoont van de mergelwinning bij Maastricht rond de Eerste Wereldoorlog. Er is geen tekst bij, maar hier zijn stilstaande beelden met tekst te vinden.

 

Metaalhandel Broersen heeft sinds 2004 op de hoek Strandweg / Urkstraat in IJmuiden een locomotief als blikvanger:

 

IJmuiden, 09-07-2019. Foto’s Martin Hilgers ↓→

 

Het is een loc van het type Ns2f (gebouwd tussen 1953 bis 1959) van de Oostduitse fabrikant LKM Babelsberg. Zulke locs hebben in Nederland niet gereden. Wel heeft de Gelderse Smalspoor Stichting  loc 55 van dit type in rijvaardige toestand.

(met dank aan Marco van Metaalhandel Broersen en Martin Hilgers).

 

0 – 0 – 0

 

28 november 2019

 

Rotterdam Rail Feeding (RRF) bestaat dit jaar 15 jaar. Daarom is er een nieuwe webpagina over RRF en aandacht voor het HO model van de RRF 102.

 

Een foto uit de begintijd: de door RRF gehuurde Alstom 203.101 plaatst graanwagens bij Maas Silo in de Botlek, 31-03-2005 →

 

RRF beschikt nu over 10 van deze Oostduitse V100-en. Daar is de 203-101 niet bij: die werd aan vele bedrijven verhuurd en is sinds 2007 bij Shunter.

 

 

De tekst bij de HO modellen van de Ruston 48DS en Hoogovens 46 is gecorrigeerd (met dank aan Ed ten Dam en Peter Zorge).

Op 26-11-2019 is op de Tweede Maasvlakte de Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) geopend. Het is een joint venture van locomotievenproducent Siemens Mobility en treinleasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE). De door Bemo geleverde traverse werd al hieronder bij 6 september genoemd. Als tractievoertuig is er een Rotrac E2 van de firma Zwiehoff. Dat is een door accu’s aangedreven rail-wegvoertuigje.

 

Rotrac E2 bij LWR; fragment uit een film (in de link naar onderen scrollen)

 

0 – 0 – 0

 

 

14 november 2019

 

De foto toont een reden waarom er vier ex-NS bakkies uit Groot Britannie zijn terug gehaald: de machinist bedient het bakkie radiografisch vanaf een rangeertrede. Zo wordt een rangeerder uitgespaard.

 

De kort geleden in dienst gestelde ex-NS 692 (zie bij 17 oktober 2019 hieronder) rangeert op 4 november 2019 in de Botlek met op de achtegrond de AVR

(voorheen AfvalVerwerking Rijnmond).

Foto: Servaas Smit.

 

Er is een heel aardige video van de 2 Unimogs met railinstallatie van het GVB - de ene met hijskraan en de andere uitgerust als hulpvoertuig - die in tandem met alleen een bestuurder in de voorste cabine rijden. Zo kan een 120 m lange en 200 ton zware M5 metrotrein een helling van meer dan 4% op gesleept worden. Volgens Spoorpro vervangt de tandem twee locomotieven die het GVB tot voor kort in gebruik had voor sleepwerk. Dat zullen de 40 jaar oude Gmeinders zijn ?

In mei 2018 werd bekend dat Prorail Incidentbestrijding 5 Unimogs besteld had voor het wegslepen van  gestrande treinen. Ze hadden er in de zomer van 2019 moeten zijn. Uit de berichtgeving zou men de indruk kunnen krijgen dat het om standaard Unimogs ging. Later bleek dat ze voorzien werden van een hoogwerker en een warmwater hogedrukreiniger.

Hier en daar kan men al zien hoe deze Unimogs eruit zien.

 

Voor de “last mile” van onder andere de dagelijkse PCC shuttle uit Polen naar de Combi Terminal Twente (CTT) in Pernis huurt de Rurtalbahn (RTB) al een tijd een loc van Shunter. Dat was de in 1963 gebouwde Shunter 504 (= ex nr. 1 van Shell Pernis, ex Tiny van Strukton) van het O&K type MC14. Die is echter al enige tijd defect. Nu is er een andere O&K drieasser van Shunter ter plekke, namelijk de in 1980 gebouwde 603 van het type MEC502.

 

Pernis, 08-11-2019. Sunter 603 hangt aan de voeding. De machinist/ rangeerder droogt zijn werkjas aan zijn bolide.

Foto: Ben van Wevering →

Deurne in de Peel werd in het begin van de twintigste eeuw het miljoenenparadijs genoemd vanwege de enorme winsten die door de gemeentelijke Veenderij en Turfstrooiselfabrieken gemaakt werden. Van de fabriek leidde een circa 8 km lange smalspoorlijn naar een veenderij.

Op deze lijn reed een O&K Montania benzineloc. Die werd van 1939 tot in 1944 geassisteerd door een merkwaardige zelf gebouwde creatie:

 

Bron foto: Deurnewiki →

 

Zie verder de nieuwe webpagina over de Veenderij en Turfstrooiselfabriek der Gemeente Deurne.

 

In het nieuws van 17 oktober 2019 over de te koop aangeboden Diema’s van de Nijmeegse speeltuin De Leemkuil stonden fouten. Die zijn gecorrigeerd (met dank aan Henk Sluijters en Toon Steenmeijer).

 

 

31 oktober 2019

 

 

Graaco in Coevorden werd in 2009 gesticht en betrok de gebouwen van voormalig transportbedrijf Van der Graaf. Het is op Nederlands gebied gevestigd aan de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn en stelt: “Als enige logistieke dienstverlener in geheel Nederland beschikt Graaco in Coevorden over een directe spooraansluiting op zowel het Duitse als het Nederlandse spoorwegennet.”

In 2012 werd een hal met een inpandig spoor in gebruik genomen en in 2013 een graanoverslag. Het lossen van een trein van 26 wagens met elk 60 ton graan duurt 6 uur.

Voor de tractie leverde Shuntpower een E-Track Rail aan Graaco. Het ontwerp is van BEAZ Solutions, waarbij BEAZ staat voor Battery Electric van A tot Z.

 

Coevorden, 17-06-2019. Foto Shuntpower

In verband met de levertijd van het bovenstaande railvoertuig werd aanvankelijk het eerste volgens ontwerp van BEAZ Solutions gebouwde accuvoertuig gebruikt. Daarbij ging het om een rail-wegvoertuig:

 

Uit een folder van Shuntpower/TRRF →

 

(met dank aan: Hans Breederland, Rein Korthof en Jack Zuurbier).

 

De webpagina over de Twentsche Kalkzandsteenfabriek kon met vijf foto’s, een nota en een tijdschriftartikel uit 1938 worden verlevendigd (met dank aan Jan Olde Kalter en Tjeerd van Oene).

 

0 – 0 – 0

 

 

17 oktober 2019

 

 

In september 2018 liet Rail Force One (RFO) 4 radiografisch bestuurbare ex-NS bakkies uit het Verenigd Koninkrijk terug komen. Ze gingen naar Jacko Fijn Techniek (JFT) in Wezep.Van het viertal werd de ex-NS 601 (als radioloc NS 671) gebruikt als plukloc: zij stond in december 2018 haar wielstellen af aan de al bij JFT aanwezige en sinds april 2018 buiten dienst staande oranje 683 van RFO, die vervolgens weer in dienst kwam. Daarna werd het stil bij JFT.

 

De ex NS 692 (= 649) naast de werkplaats van JFT op 31-10-2018. De loc draagt nog de nummers 13 van de Middlepeak Railways en (rechts daarvan) het nummer HO49 van RMS Locotec →

 

Eind augustus 2019 werd aan de dieselmotor van de ex-NS 692 gesleuteld en begin september draaide de motor proef.

 

Daarna dook de loc op in de Botlek. Gezien de plassen is de 692 pas gewassen. 

Foto: Louis van Delft 08-10-2019 →

 

De nummers van de vorige eigenaren zijn verwijderd. Het UIC nummer is 98 84 0600 692-0 NL-RRL, waarbij RRL staat voor RailRelease, een zusterbedrijf van RailForce One. Om de luchtinlaat - en merkwaardigerwijze ook op de vier buffers - zit grijze menie.

Bij JFT resteren nog de bakkies 685 en 687 (en plukloc 601).

 

Bakkie 602 van Railpro is d.d. 17-10-2019 in Oss op een personenauto gebotst; zie hier.

 

De twee Diema’s van speeltuin De Leemkuil in Nijmegen staan te koop. De 1 km spoor met 600 mm spoorwijdte is al eerder naar Stoomgroep De Goffert gegaan.

In 1963 werd in de Leemkuil begonnen met een locomotief gebouwd door de Nijmeegse NS machinist Vrieze. Wegens het succes werden later Diema 1976 (1956) en 2520 (1962)  aangeschaft. De genoemde locs zijn van het kleinste Diema type DL6 (8 pk en ruim 1 ton) en zijn geïmporteerd door IVB Zwolle.

 

Foto uit een advertentie die op 15-10-2019 op Marktplaats is gezet (op 03-01-2020 niet  meer aanwezig) →

 

(met dank aan Maurits Kolkman en Henk Sluijters)

Juist op de jaarlijkse donateursdag arriveerde een zeer verrassende nieuwe aanwinst bij de Stoomtrein Katwijk Leiden:

 

Stoomtrein Katwijk Leiden (SKL), 05-10-2019. Foto: Toon Steenmeijer →

 

Het is een Spoorijzer Railtractor (RT). Het verrassende is dat deze RT ettelijke jaren, onopgemerkt door de buitenwereld, in een loods heeft gestaan bij de aannemer Van der Straaten in Hansweert. De fabrieksplaat op de ronde Bierens versnellingsbak vermeldt dat het een RT 8 (8 pk) met SIJ fabrieksnummer 188 is. Het bouwjaar is dan 1957. De spoorwijdte is 700 mm.

In mei dit jaar gebeurde hetzelfde: de SKL kreeg een Deutz type OME 117 uit een loods van het voormalige baggerbedrijf Ekelschot bij Harmelen, dat de loc in 1974 had overgenomen van de vlamoven-steenfabriek M.P. Splinter in Willeskop.

 

De laatste Spoorijzer RT in commerciële dienst zal die van fruitteeltbedrijf Toffe Peer bij Middenbeemster zijn.

Deze RT wordt gebruikt als de boomgaard drassig is. En bij de zelfplukdagen gaan de bezoekers altijd per trein de boomgaard in..

 

Toffe Peer, 13-10-2019. Foto: Bart Kool →

 

Deze RT11 heeft een spoorwijdte van 600 mm en is in 1966 gebouwd. Verschillen met de oudere RT op de vorige foto zijn de rechthoekige Prometheus versnellingsbak (blauw) in plaats van de ronde Bierens bak en de vierkante gaten in het zijframe om de remblokken te bereiken. Vanwege de drassige grond zijn de bufferblokken verwijderd. De machinist staat omdat het tractorzadel ontbreekt. De loc en de tweeassige wagens zijn gekoppeld met trekstangen.

0 – 0 – 0

3 oktober 2019

 

Zie hier en daar voor het Historisch Weekend – met ook stoomtractie –  van de Gelderse Smalspoor Stichting ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan (met dank aan Rogier Bennebroek).

Louis van Delft  fotografeerde op 24-06-2019 bij Oil Tanking bij Terneuzen een B-Track 16 rail-wegvoeruig, compleet met bestuurder en een kraai op de rails. In 2009 reed hier een UCA-Trac; zie hier.

 

Dat de B-Track ook tot Nederland is doorgedrongen is de aanleiding tot een nieuwe webpagina over de B-Track 16.

 

Bij het bedrijfsgebouw van Muijs Containerreparatie in Weert staan inmiddels niet minder dan 8 locomotieven, deels op een vanaf de openbare weg zichtbare tweesporige “Paradestrecke”. Maar de nieuwste aanwinst staat op het achterterrein:

Deze Cockerill 4223 (1970) van het bekende tweeassige type is nieuw geleverd aan de glasfabriek van AGC in Zeebrugge en dook in of voor 2012 op bij AGC in Tiel. Die fabriek werd in 2013 gesloten en is onlangs gesloopt.

 

Muijs Containerreparatie, Weert, 20-09-2019. Foto: Martijn Smits →

 

Er staat ook een bijpassende gemoderniseerde Cockerill van hetzelfde type. Daarnaast bestaat de collectie uit 3 Sikken (267, 296, 338), de Bemo locs Nedstaal 5 en 6 en een Oostduitse locomotief.

(met dank aan Martijn Smits)

 

0 – 0 – 0

19 september 2019

 

Op 11 april 2013 werd op deze website bericht dat de Cockerill van (voorheen Lommaert) in Born bij de buurman Enerco was opgedoken. Jarenlang werd er niets meer over deze loc vernomen, maar ze blijkt nog actief te zijn:

↑ Enerco, Born, 15-07-2019. Foto: Louis van Delft ↑

De kolentrein werd bij Enerco in delen behandeld. Een derde deel bleef aan de 266 118 van Railtraxx gekoppeld om met de zuidelijke kadekraan te worden beladen. De rest werd aan de Cockerill overgedragen. Aan de noordkant van het terrein werden deze wagens met 2 laadschoppen beladen. Om het de laders makkelijk te maken verplaatste de Cockerill de wagens af en toe naar het noorden (met dank aan Louis van Delft).

Zie hier voor een tekening van de tweeassige Cockerill dieselloc.

 

Er is een fraai Ruston 48DS model verschenen. Dit loctype heeft ook op Nederlands normaalspoor gereden. Dat geldt ook voor de inmiddels bejaarde Fleischmann modellen van de Orenstein & Koppel MV9.

 

Het raadsel van de wagens bij de Katwolder Haven in Zwolle is een stuk dichter bij de oplossing gekomen.

 

Over de kalkzandsteenfabriek Kranenburg in Den Haag en haar smalspoor is meer bekend geworden.

 

Terwijl er 35 NS 1700-en gesloopt worden is de ex-NS 1824 is door Strukton Rail en Jacko Fijn Techniek weer rijvaardig gemaakt (zie ook het Nieuws van 14 april 2019). Ze is op vrijdag 13 september bij de werkplaats in Zutphen als “werklocomotief” onder de naam Nicole in bedrijf gesteld. Zie hier en daar voor de nogal bont beschilderde Nicole. Later zal nog een battery pack worden ingebouwd zodat ook op sporen zonder (spanning op de) bovenleiding gereden kan worden.

 

0 – 0 – 0

6 september 2019

 

Een nieuwe webpagina gaat over de kalkzandsteenfabriek Arnoud (anno 2019 Xella geheten) in Hillegom, met de eigenaardige spoorwijdte van 960 mm.

 

Sinds enige maanden is er weer spoorvervoer bij de BP raffinaderij op Rozenburg. Het gaat om vijf gasketelwagens per keer:

↑ BP Rozenburg, 23-08-2019. Uitsnede uit een foto van Hendrik Bouwknegt ↑

 

De tractie wordt geleverd door een Translok.

Transloks zijn er als loc en als rail-wegvoertuig. Hier gaat het om een loc, al doet het uiterlijk anders vermoeden. De Translok verving in 2012 een Deutz loc (met dank aan Hendrik Bouwknegt).

 

De Chinese treinfabrikant CRRC, die in staatshanden is, heeft de locomotief-activiteiten van de Duitse Vossloh Group overgenomen (bron: SpoorPro.nl).

 

Bemorail heeft een traverse geleverd aan de nieuwe Locomotive Workshop Rotterdam BV op de Maasvlakte, waar Siemens E-locs worden onderhouden. Er zijn 2 aankomstsporen, 6 werkplaatssporen en 8 parkeersporen. De traverse wordt populair in het Rotterdamse: Shunter bouwde er één voor zichzelf aan de Albert Plesmanweg in 2006. Bemorail leverde een traverse aan de Euromax terminal in 2008 en in 2018 aan C.Ro (Cobelfret) aan de Brittaniahaven.

 

Thermphos (voorheen Hoechst) in Vlisissngen-Oost ging in 2012 failliet. In elk geval op 02-08-2018 stonden er nog 2 eigen locs op het terrein (zie hier), maar tegenwoordig staan ze in Goes (met dank aan Alex Everts).

 

Goes, 22-08-2019. Foto: Alex Everts→ Het gaat om de loc met het opschrift Thermphos en de Sik rechts daarvan.

Zie de webpagina over Thermphos voor meer gegevens.

 

De laatste keer dat op deze website werk aan de “bakkies” bij Jacko Fijn Techniek in Wezep  gemeld werd, was in december 2018. Rond 1 september was er echter veel activiteit bij de ex-NS 692 (= 649, nu getooid met nummer 13), te zien en te horen (de dieselmotor liep).

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud