Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

LKM (Lomotivfabrik Karl Marx) types V10B en V22B

 

V10B [1]

tekening LKM V10B

V22B [2]

tekening LKM V22B

De hoofdafmetingen van de hier afgebeelde types V10B (100 pk) en V22B (220 pk) en ook die van de niet afgebeelde types V15B (150 pk) en V18B (180 pk) zijn gelijk. Niettemin blijkt uit de gespecialiseerde website:

 

http://achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM.htm

 

dat er tussen deze types wel verschillen bestaan. Voor de hier afgebeelde types V10B en V22B zijn dat vooral:

Ø  de V10B heeft een dieselmechanische transmissie; de V22B (en de V15B en V18B) zijn dieselhydraulisch.

en wat betreft het uiterlijk:

Ø  de motorkap van de V10B loopt aan de voorkant schuin; die van de V22B (en van de andere types) loopt recht.

Ø  de V10B heeft 900 mm wielen (net als de V15B); de V22B 1000 mm (net als de V18B).

Ø  de zijkanten van het frame zijn bij alle types ingenomen in verband met de toegankelijkheid van drijfwerk en remmen. Alleen bij de V22B is het zijframe onder de cabine minder ingenomen dan elders. Merkwaardigerwijze is dat in bovenstaande tekeningen niet te zien. Op foto’s is het wel te zien:

Griezel 2009 06 006

Na de val van de muur zijn er diverse LKM locs in Nederland geweest, maar de “Griezel” van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik is de enige die nog vrijwel dagelijks gebruikt wordt, maar wel met een andere motor. Ook de knalpijp op de motorkap is niet origineel. Met de rechte voorkant van de motorkap, 1000 mm wielen en vooral de hoogtesprong in het zijframe onder de voorkant van het machinistenhuis is dit duidelijk een V22B. Het betreft LKM 262555 (fabrieksnummers van V22B’s beginnen met 262) uit 1975. Zie voor hetzelfde type ook de inmiddels gesloopte loc Kelly van de firma Shunter.

 

← Hoorn, 8 juni 2009

LKM V23 Uwe Adam Hektor

Van de V22 bestaat een modernere variant, de V23. Deze is strakker vorm gegeven dan de V22 en heeft één centrale cabinedeur aan de achterzijde van de loc. Alle V23B’s werden aan de Deutsche Reichsbahn geleverd.

 

Het betreft LKM 265063 (fabrieksnummers van V23B’s beginnen met 265) uit 1970 als loc 16 “Hektor” van Uwe Adam. Deze Hektor is dus vijf jaar ouder dan de Griezel.

 

← Aanleg van de HSL bij Lage Zwaluwe, 26 juni 2006.

 

 

 

Met dank aan:

Co Wesseling (Logitech)

 

 

 

Bronnen:

[1]

Tekeningen: LKM folders verkregen van de firma Logitech

 

 

 

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud