Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

 

Shunter in Velddriel

 

logo tweede rosestraat 70 mm.JPG

 

geplaatst: 18-03-2021

 

 

Toen Shunter in 2021 werd overgenomen door Alstom werd gemeld dat Shunter elk jaar meer dan 1.000 locomotieven, treinstellen en wagons onder handen neemt voor onderhoud, revisie en schadeherstel [1].

Daarmee vergeleken was de start van Shunter in 2002 bescheiden en ook anders gericht, namelijk vooral op industrielocs. Zo werd er op locatie werk verricht voor Railion Nederland dat de rangeerdiensten – met personeel, de eigen wagens en de industrielocs – had overgenomen van Akzo Nobel in Delfzijl en DSM in Geleen [2]. Daarnaast werden gebruikte industrielocs opgekocht, gereviseerd en verhuurd. Voor die revisies was werkplaatsruimte nodig.  

Die eerste werkplaatsruimte van Shunter werd vanaf 2002 gehuurd van het straal- en coatingbedrijf van de Gebr. Kerkhof op industrieterrein De Geerden in Velddriel [3].

 

Het is 12-10-2002. Op zaterdag staan er geen geparkeerde auto’s. Rechts staat de ex-NS Sik 319, waar nog op wordt ingegaan. Links ligt een speciaal voor Shunter aangelegd spoor. Erop staat een in 1993 door het Duitse Vollert voor de NS Werkplaats Feijenoord gebouwde dieselhydrostatische “fluisterloc” (opm. a) →

 

De Vollert zou in dienst komen onder het Shunter nummer 301 en met de naam Monica.

De naam Shunter is nergens te zien en dat zou zo blijven.

Op werkdagen was de ruimte bij Gebr. Kerkhof beperkter.

 

Gebr. Kerkhof te Velddriel, 10-03-2003 →

 

Het spoor gaat achter de rug van de fotograaf de hal in. Rechts zijn ten behoeve van Shunter enkele containers als kantoor geplaatst. Op het spoor staat nu de tweeasser Karl Marx (LKM) 262489 uit 1974, die kennnelijk recent gestraald en gecoat is. Details als logo’s en belettering moeten nog worden aangebracht. Het type is V22B. De loc kwam bij Shunter in dienst met bedrijfsnummer 201 en de naam Kelly. Ze was de eerste  loc van Shunter die verhuurd werd en wel aan de RET remise Waalhaven in 2002 (dus nog voor deze opknapbeurt bij de Gebr. Kerkhof) [3].

 

Er werd in Velddriel voor Shunter niet alleen gestraald en gecoat, maar ook gaf Shunter er tweedehands aangeschafte industrielocs revisies om ze geschikt te maken voor het Shunter verhuurpark. Als voorbeeld staat hiernaast een foto van de ex-Shell 3 (opm. b) van het Orenstein & Koppel type MB11N.

 

← Ook in de hal van Gebr. Kerkhof te Velddriel was de ruimte op 10-03-2003 beperkt. De O&K staat op hetzelfde spoor als de hierboven besproken LKM aan de andere kant van de deur. Tussen de deur en de O&K staat nog een (deels gele) machine die niets met Shunter van doen heeft.

De O&K is vergaand gedemonteerd. De dieselmotor (groen) en het machinistenhuis staan links. De grauwwitte doos op de voorgrond is de brandstoftank met een inhoud van 800 liter.

 

De O&K werd opgenomen in het Shunter verhuurpark onder het nummer 401 en de naam Kim. Het was gebruikelijk om de locs namen van kinderen van Shunter medewerkers te geven.

 

Het eerste cijfer geeft als het ware de klasse aan: de 401 heeft meer trekkracht dan de 301 en die heeft weer meer trekkracht dan de 201. Bij de genoemde locs ging het om tweeassers. Vanaf 2006 kwamen er ook drieassers. Hun nummers beginnen met 5 of 6.

Na het eerste cijfer komt in chronologische volgorde een volgnummer. In de hier besproken begintijd was dat meestal 01, maar bijvoorbeeld de 301 kreeg uiteindelijk collega’s t/m 308.

Op het buitenterrein stonden d.d. 10-03-2003 nog meer locs, maar niet op het spoor.

 

Dit locje is in 1973 door het Franse Moyse gebouwd. Het type is BNHA. Opvallend is dat de dieselmotor dwars geplaatst is, zodat er geen haakse overbrenging nodig is →

 

Deze Moyse rangeerde in de periode 1973-1993 bij Dow in de Botlek en vervolgens bij Cronifer op industrieterrein Moerdijk, waar ze snel defect raakte. Van 1994 tot in 2002 was ze bij het Revisiebedrijf van Nedtrain in Tilburg. Daar was het plan om enkele gebruikte industrielocs op te knappen en ze ter beschikking te stellen van klanten die hun eigen loc in Tilburg lieten reviseren. Aan bijvoorbeeld de cabineruit is te zien dat er in Tilburg wel aan gewerkt is.

Het karwei werd echter niet afgemaakt. Dat gold ook voor een gebruikte Deutz loc. Beide locs werden eind 2002 aan Shunter verkocht en vervolgens naar Velddriel vervoerd. Maar ook Shunter maakte het karwei niet af: het tweetal werd in 2003 gesloopt.

Vanaf 1 januari 2004 ging Shunter B.V. 6400-en van Railion Nederland onderhouden. Ook kwamen er contracten met andere klanten voor onderhoud van locs en wagens. Dat kon bezwaarlijk in Velddriel omdat daar geen spooraansluiting was. Shunter kon in 2004 en 2005 ruimte huren bij de RET werkplaats (met spooraansluiting) aan de Kleiweg in Rotterdam. En toen de goederenvervoerder ShortLines eind 2004 de activiteiten staakte, nam Shunter B.V. de werkplaats (met spooraansluiting) aan de 2de Rosestraat in Rotterdam-Zuid over.

Daarom verliet Shunter Velddriel in 2004.

Op 22-05-2005 stond de ex-NS Sik 319 echter nog steeds bij de Gebr. Kerkhof.

 

De ex-NS 319 op houten blokken

Gebr. Kerkhof, Velddriel, 22-05-2005 →

De 319 staat anno 2021 bij de voormalige aannemer Tiny van Lanen in Uden (zie hier en daar). Shunter had nog meer Sikken en wel de 245 en de 279. Die stonden bij de SGB in Goes en zijn daar in 2004 gesloopt (opm. c)

 

 

In 2019 waren Gebr. Kerkhof al lang uit Kerkdriel verdwenen.

 

Het adres Tweede Geerden 15 in april 2019. Bron: Google Streetview →

 

Het pand ter linkerzijde is ook van Palital. Er is nog een herinnering aan de tijden van weleer: er ligt nog steeds spoor.

Tenslotte enkele conclusies:

·       Het valt op dat de door Shunter in de begintijd aangeschafte gebruikte locs een zeer heterogeen gezelschap vormden: naast de 3 Sikken gaat het om de fabrikanten Deutz, LKM, Moyse, O&K en Vollert met elk één loc. In latere jaren (en anno 2021 nog steeds) zou het verhuurpark vooral uit O&K’s bestaan. Dat ligt voor de hand: O&K heeft veel industrielocs gebouwd, dus is er veel aanbod van gebruikte O&K’s. Bovendien hanteerde O&K een bouwdoossysteem waardoor een bepaalde component doorgaans in meerdere types bruikbaar is.

·       Van de 8 in de begintijd aangeschafte locs zijn er slechts 3 in dienst gekomen.

 

Opmerkingen:

a)

De geschiedenis staat in [4]: de Vollert fluisterloc was aangeschaft om de Sik van de werkplaats Feijenoord te vervangen. Het personeel kreeg echter geen cursus en als de fluisterloc niet defect was, maakte ze veel lawaai. De (mogelijke) verklaring was dat de motor op een hoog toerental moest draaien om warmlopen te voorkomen bij langzaam rijden en stilstand.

Het personeel van de werkplaats rangeerde liever met de Sik en de Vollert werd doorgeschoven naar de DES (= desinfectie: het schoonmaken van gebruikte goederenwagens) in IJsselmonde, waar ook een Sik rangeerde. Het uiteindelijke resultaat was hetzelfde.

Vervolgens nam NBM Rail (later opgegaan in BAM Rail) de Vollert over. Shunter werd in 2002 de vierde gebruiker van de nog maar 9 jaar oude loc. Bij Shunter werd Monica wel een blijvertje: anno 2021 is Monica er nog steeds (maar wel buiten dienst).

 

b)

Het betreft O&K fabrieksnummer 26555 dat in 1965 fabrieksnieuw als Shell 3’ in Pernis in dienst kwam. In de periode 1997-1999 stond ze - nog met het uiterlijk van Shell 3 - defect in Lage Zwaluwe en is daar langzamerhand slachtoffer geworden van vandalisme. In 1999 kwam de loc naar het NS Revisiebedrijf van NS/Nedtrain in Tilburg. Net als voor de op deze webpagina genoemde Moyse en Deutz was de gedachte de loc te herstellen en te verhuren, maar is daar niets van gekomen. In 2002 heeft de toen nieuwe  firma Shunter de loc gekocht en gereviseerd. De vraag is hoe de Shell 3 in Lage Zwaluwe is verzeild geraakt. Er zijn twee lezingen:

·       In Railmagazine 161 (jan/feb 1999) staat op p. 59 dat de loc van Shell Pernis naar de spooraannemer Van Welzenes is gegaan en in dienst van die aannemer defect is geraakt.

·       Volgens de gepensioneerde Shell medewerker Cor Dijkshoorn is de Shell 3 als reserve loc van Shell Pernis naar Shell Moerdijk gegaan en is daar defect geraakt.

 

c)

De Sikken zijn aangeschaft door Rasrail, de voorloper van Shunter. RAS staat voor R.A. Smits ofwel Ronald Smits, de stichter van Shunter. Hij woonde indertijd in Goes (en was bestuurslid van de SGB). In materieeloverzichten wordt deze eigenaar van de drie Sikken doorgaans aangeduid als “een particulier in Goes”.

 

 

 

Met dank aan:

Pierre de Greeuw en Henk de Jager.

 

 

 

Bronnen:

[1]

Berichten in diverse media, onder andere op https://www.transport-online.nl/site/

 

[2]

Jos Toes en Michiel Haans, 15 Years Leaders in Rolling Stock Maintenance, Shunter B.V., 2018.

Velddriel wordt in dit boeiende jubileumboek niet genoemd.

 

[3]

Diverse nummers van het tijdschrift Railmagazine.

 

[4]

Webpagina van de Feijenoordse Meesters (scrollen tot de ‘Vollert’).

 

 

 

 

 

 

{

Shunter aan de Kleiweg en de 2de Rosestraat (in uitvoering)

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud