Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

 

Oberursel type 6 Mod. 22

(zie rechts voor de type-aanduiding op de tekening van de NS 91)

 

oberursel type.jpg

 

De eerste benzinelocs voor Nederlands normaalspoor waren twee Oberursels die in 1911 en 1913 geleverd werden aan de Koninlijke Stoom Weverij (KSW; na 1957: Nijverdal ten Cate in Nijverdal). Omdat de locs – na veel gebakkelei – op HSM en later NS sporen mochten rijden, hadden ze HSM/NS nummers en werden ze door de HSM en later NS gekeurd. Daarom zijn er juist van die eerste benzinelocs tekeningen bewaard gebleven. Hetzelfde geldt overigens voor de NS 93.

Hoewel beide locs van hetzelfde type 6 Mod. 22 waren, verschilden ze sterk. Dat is mogelijk omdat de type-aanduiding alleen op de motor sloeg, die wel voor beiden dezelfde was.

NS 91 [1]

 
klein.jpg

NS nr

Oberursel

Fabrieksnr.

Bouwjaar

Eind-

aandrijving

Grondplan

cabine

Schoor-steen

Radstand

(mm)

Wieldiam.

(mm)

Lengte over

Buffers (mm)

Hoogte

(mm)

91 ↑

4852

1911

Ketting

nee

1040

600

5400

2700

92 ↓

6468

1913

Koppelstang

ja

1300

700

5500

2800

NS 92 [2]

 
OberurselNS92dePater klein.JPG

Voor beide uitvoeringen gelden de volgende gegevens: de ene cilinder had een diameter van 24 cm; de slag was 22 cm. Mogelijk werd het model daarom 6 Mod. 22  of 6a22 genoemd: in elk geval is het eerste getal (tussen 2 en 8) een maat voor het vermogen van de motor; het tweede getal is voor alle locmodellen 22 (zie hier) en dat is gelijk aan de slaglengte. Men kan makkelijk berekenen dat de inhoud van die ene cilinder 10 liter was ! De motor had verdampingskoeling. Bij 300 omwentelingen per minuut was het vermogen 23,5 pk. In de 1ste versnelling was de snelheid maximaal 3,5 km/uur; in de 2de 8 km/uur. Het gewicht was 9,2 ton voor de NS 91 en 9,4 ton voor de NS 92. Voor beiden werd een maximale trekkracht in de 1ste versnelling opgegeven van 1350 kg.

    

Opmerkingen:

-

Zie voor foto’s: Figuur 26 t/m 28 in dit boek en NS 92 in Nijverdal

-

Van de volgende Oberursels is het type onzeker: Radio Kootwijk en Melkfabriek in Bedum

Bronnen:

[1]

tekening NS 91: Raad van Toezicht (Nationaal Archief)

[2]

tekening  NS 92: collectie Prof. Dr. Ir. de Pater

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud