Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 02: 1ste helft 2010

 

23 juni 2010

Er zijn nu ook maatschetsen van stoomtractie op industrieel normaalspoor beschikbaar. Bij elke maatschets is een corresponderende foto opgenomen, bijvoorbeeld van één van de Beyer Peacocks van Staatsmijnen.

De gegevens van Diema importeur IVB in Zwolle zijn uitgebreid met een luchtfoto, briefhoofden en verhuur van smalspoorlocs. IVB importeerde één normaalspoorloc. Van die loc van type Diema DVL150 zijn tekeningen, een foto en een correctie opgenomen.

 

De enige verhuurloc van Railcar Service Kuijpers (RSK) in Bergen op Zoom is na inzet bij Shell in Moerdijk en Voestalpine Railpro in Crailoo nu opgedoken bij de Pernis Combi Terminal (PCT) aan de Butaanweg in Pernis. Het is een Köf III die in 1964 door Orenstein & Koppel gebouwd is en bij de Deutsche Bundesbahn als 332 101 door het leven ging. Foto: Frank Schouten, 18 juni 2010 →

DSC_6161_FS.JPG

 

8 juni 2010

Nederland kende honderden steenfabrieken met smalspoor. Van de meeste is weinig bekend, maar van Fortmond wel.

De Ruston & Hornby gegevens zijn uitgebreid met nieuw foto’s en zes niet door Spoorijzer geïmporteerde Rustons.

Het Windhoff type RW63DH (ooit kandidaat voor de opvolging van de NS sikken) is vertegenwoordigd met de tekening, een  foto uit 1991 en een foto uit 2010.

 

25  mei 2010

Er werd vlak na de Eerste Wereldoorlog met twee rupstrekkers bij NS gerangeerd. Ze konden op een speciale manier met een draaischijf omgaan. Getuigen zagen ze aan voor “oorlogstank”. Eén plaats van inzet is bekend; wie kent de andere ? Verwant, maar moderner is het rangeren met een landbouwtractor op luchtbanden.

Dankzij de Stichting Papiergeschiedenis Renkum-Heelsum kon de Van Gelder pagina met vele gegevens en vier foto’s worden uitgebreid.

 

 

11 mei 2010                                                                                       ↓ Foto: Maarten van der Willigen; 23-03-2010 ↓

Erp O-K Bemo 23-03-2010-3 klein.jpg

↑ Bovenstaande Orenstein & Koppel 26526 van het type MB11 werd na renovatie bij Bemo naar Microchemie in de Europoort gezonden ter vervanging van de door de firma De Rijke aan Microchemie verhuurde en van UKF afkomstige MaK. Maarten van der Willigen; 23-03-2010

 

Die MaK zal bij Bemo gerenoveerd worden en is bestemd voor verkoop of verhuur. Bemo renoveerde eerder andere locs van hetzelfde type G321B, namelijk van LBC in de Botlek en van Akzo Nobel MEB in de Botlek. Ter completering van het kwartet Nederlandse GB321’s nog een foto van de MaK van Dow in Terneuzen.

Bovenstaande O&K blijft bij Micro Chemie, waarbij De Rijke niet meer als verhuurder optreed, zoals bij de MaK het geval was (info van Arno Logman van Bemo).

De ENCI in Maastricht was niet de enige Nederlandse cementfabriek. Vijlen had ooit een cementfabriek, met smalspoor, een lange tunnel en vier verschillende soorten tractie.

Er zijn nieuwe links.

 

27 april 2010

Gruisje is niet meer. Deze loc van het Schöma type CFL40DR (klik voor tekening en fabrieksfoto) reed ongeveer even lang bij de Anthraciet Handels Vereeniging in Amsterdam als bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Nieuws uit het Rotterdamse havengebied: de Henschel bij Koole in Pernis heeft een (bedrijfs ?) nummer gekregen. Er zijn recente foto’s van de Deutz van de BP (voorheen Nerefco) raffinaderij op Rozenburg en van de voormalige Nedtrain 409 alias Tjibbe bij Vopak TTR.

Steenfabriek De Vooruitgang in Terwolde had een bijzondere loc in de kleigroeve en vervoerde de bakken van de smalspoorwagens per kabelbaan van die groeve naar de fabriek. Voor een fraaie foto van twee Whitcomb smalspoorlocs in Drenthe en nog meer: klik hier en vul smalspoor als zoekterm in. Op de pagina van kalkzandsteenfabriek Roelfsema staat een nieuwe foto.

 

13 april 2010

Omdat de pagina over de provincie Noord Holland te vol werd, heeft Hoogovens/Corus in IJmuiden een aparte pagina gekregen. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de informatie sterk uit te breiden met onder andere:

-

Waarschijnlijk de enige bedrijfsfoto van de monumentale loc Japie.

Ook zijn er foto’s van smalspoor in de begintijd, Cockerill diesellocs met twee schoorstenen en een General Electric loc bij de stroopkraan.

-

maatschetsen van de door Hoogovens en Orenstein & Koppel ontworpen fluisterlocs;

-

pdf’s van artikelen: Op de Rails van november en december 1988 en een artikel over het hedendaagse (2009) smalspoor.

 

30 maart 2010

Uit de nevelen van de geschiedenis is plotseling de loc van Koninklijke Lederfabriek Oisterwijk opgedoken. Voor de rest is deze uitbreiding van de website geheel gewijd aan de honderden door Spoorijzer verhandelde Ruston & Hornsby diesellocs voor smal- en normaalspoor.

 

16 maart 2010

De pagina over het smalspoor bij Van Gelder is nogmaals sterk uitgebreid met onder andere Eloc 9 en Eloc 11 in Velsen, een afwijkende E-loc in Renkum en Ruston diesellocs met lage en hoge cabines. Het sporenplan in Velsen vertoonde slimme oplossingen. Wat betreft normaalspoor gaat de aandacht uit naar het Jung type RK11B met foto’s en een tekening. Het nieuws is:    

-

Bij metaalhandel v/d Heg in Nijkerkerveen zijn alle locs verdwenen. De gele Jung van het boven genoemde type plus de twee locs van Maasglas en Tiel zijn gesloopt. De Deutz van den Hartigh in Kesteren ging twee weken geleden naar Smink machines B.V. aan de Vanadium-weg in Amersfoort en zal – na opknappen – voor het pand worden geplaatst.

O&K MB200N Nieuwe Matex Frank Schouten.jpg

-

De “Big MaK” is na revisie door Bemo weer in dienst bij LBC (voorheen Dow) in de Botlek. Frank Schouten legde op 13 maart 2010 vast dat de door Bemo verzorgde vervangende O&K 26794 nog niet was opgehaald. Deze loc was tot aug. 2009 no. 12 van de Nieuwe Matex in de Botlek en heeft nog de kleuren van de eerste eigenaar. Ze is van het relatief moderne type MB200N

 

2 maart 2010

De pagina over het smalspoor van de papierfabrieken van Van Gelder Zonen in Velsen en Renkum is sterk uitgebreid. Over de geschiedenis van wijlen Sijtje van de Haarlemse gasfabriek (en de SHM) en haar naamloze collega, een Benz-Gmeinder benzinelocomotief, valt meer te vertellen. Er is een nieuwe link.

 

16 februari 2010

De geschiedenis van het smalspoor van de gemeentewerken in Bussum was te reconstrueren met foto’s van onder andere locomotieven en stukjes uit de krant. De eerste (benzine)motorlocomotieven op Nederlands normaalspoor worden geïllustreerd met tekeningen, een foto en een .pdf (8,5 Mb) van een eerder artikel. Er zijn nieuwe links.

 

2 februari 2010

Deze keer veel aandacht voor motorlocs met het uiterlijk van een stoomloc. Daarbij wordt niet gedacht aan pretparken en dergelijke, maar

-

bij smalspoor aan de semi-dieselloc van de Belgische fabrikant Moës en het Deventer Nering Bögel (veel foto’s).

Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ook gegevens van andere vooroorlogse Moës locs in Nederland te presenteren.

-

bij normaalspoor aan de grote Windhoff van de PEN centrale in Velsen: tekening en foto.

 

19 januari 2010

Het stuk over het smalspoor door de Van Schaïktunnel is na een gesprek met Van Schaïk junior, diverse tips en het lezen van meer literatuur van meer foto’s voorzien en verbeterd. Het laatste deel van het  raadsel van de gemotoriseerde lorrie aan de Waalhaven is door Jürgen Wening opgelost.

De geschiedenis en de toekomst van de drie al ruim een jaar op Rotterdam Noord Goederen gestalde industrielocs wordt uit de doeken gedaan. Het is tijd voor een beschouwing van de UCA-Tracs, want inmiddels zijn er al zes van deze rail-wegvoertuigen in Nederland.

Er zijn nieuwe links. Er is veel nieuws:

-

De al enkele jaren bij Voestalpine Railpro in Crailoo werkzame Deutz 57810 is eind 2009 via verschillende Duitse handelaren afgereisd naar Kraftwerk Lausward van Stadtwerke Düsseldorf AG, die aldaar een locomotiefwerkplaats bezit (anno 2014 werkt deze laatste link niet meer).

-

Het GVB in Amsterdam had twee opmerkelijke locs van een particulier in bruikleen. De Ducrobra loc H80 is per 28-12-2009 overgedragen aan de EMA en de uit een smalspoorloc verbouwde H81 is per 6 januari 2010 overgedragen aan de Tramweg Stichting (met dank aan Arjen Sprengers).

-

UIC.jpg

Ook op particuliere industrielocs verschijnt UIC nummering. Henk de Jager fotografeerde op 10 januari 2010 een van de ex-Ford O&K MB9N’s van Shunter. Klik voor een toelichting.

-

De Mak van Dow in Terneuzen is op 10 januari overgebracht naar het terrein van Shunter in Rotterdam Waalhaven voor reparatie door de firma DSP (Anno 2014 is - na vernieuwing van de website - de webpagina Speciale Projecten met o.a. de O&K MB10 van Dow verdwenen).(met dank aan Henk de Jager).

 

5 januari 2010

De papierfabrieken van Van Gelder Zonen hadden grote geëlektrificeerde smalspoornetten. Het stuk over de Van Schaïktunnel is uitgebreid met een kaart en met inlichtingen van Jan Roos. In het kader van uitgevoerde goede voornemens valt te melden:

-

Er is een uitgebreide lijst van correcties van Peter Verschelden op het boek over motorlocs op normaalspoor verwerkt. Om de lijst op te vrolijken zijn er diverse foto’s in gezet.

-

De website is nagezien. Zo zijn links zijn gecontroleerd en de boeken over industriespoor zijn van recensies uit tijdschriften voorzien. Zie bijvoorbeeld hier voor het boek over Kromhout. Klik op 1 v/d 4 rubrieken hierboven en vervolgens op Boeken voor andere recensies.

De blauw-witte Moyse loc van Shunter is in het najaar van 2009 gesloopt. Dat wist de webmaster niet toen hij de loc in de kerst- en nieuwjaarwens hieronder plaatste. Het nieuws komt van Frank Schouten. Hij heeft meer nieuws. Bij de Rubis terminal aan de Welplaatweg in de Botlek (op het terrein van het voormalige Morcon) worden kennelijk verschillende tractievoertuigen getest, waaronder een UCA-Trac. Voor de nieuwe spooraansluiting met graanlosput van de bio-ethanolfabriek van Abengoa in de Europoort heeft de Nederlandse firma Niteq een acculoc van het type 4000-E geleverd.

Nieuwsarchief

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft 2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud