► Nieuw ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
Diema type DVL150 |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
←↑
Tekening Diema DVL150 [1] De enige normaalsporige Diema loc in Nederland (foto) werd in 1972 gekocht door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij, via importeur IVB in Zwolle. De RDM verving hiermee eerst één van haar Rustons; enkele jaren later verdween ook de laatste Ruston. De nieuwe Diema haalde de pers. In 1986 verliet de Diema de zieltogende RDM en verrichtte tot 1997 werk bij het overslag bedrijf van Frans Swartouw. Zoals uit de tekening blijkt, had de loc een middencabine. Dat komt zelden voor bij industrielocs. Diema is vooral bekend als fabrikant van smalspoorlocs. Het normaalspoortype DVL150 was met 25 stuks redelijk succesvol, al kostte datt veel tijd (1961-1991). Er waren verschillende subtypes. Zo was de loc met een luchtgekoelde Deutz of een watergekoelde Daimler Benz motor te leveren. De DVL150/1.1 woog 20 ton, had een 123 pk Deutz zescilinder Deutz F6L412 motor en kostte f 123.200 . De DVL150/1.2 woog 22 ton, had een 164 pk Deutz achtcilinder Deutz F8L412 motor en kostte f 130.800. De RDM Diema was van het type DVL150/1.5 (volgens importeur IVB) dan wel DVL150/1.6 (Diema leverlijst). Die subtypes zijn niet aan andere klanten geleverd en nadere gegevens zijn niet bekend, maar in elk geval woog de RDM Diema 20 ton en was uitgerust met een zescilinder Deutz motor. |
|||||||||||
Aan de Deutz dieselmotor is
de Voith Diwabus koppelomvormer bevestigd. Deze is met een cardanas aan een
vertragingskast verbonden. Vandaar loopt een merkwaardig kort cardanasje naar
een tandwielkast op de achteras, die via een cardanas met een soortgelijke
tandwielkast op de vooras verbonden is. Vanwege het korte cardanasje moet
gevreesd worden dat de achteras minder kon inveren dan de vooras. Plaatsgenoot en concurrent
Schöma kwam tot een andere plaatsing van
de componenten, met gelijke cardanassen voor beide wielassen. Ook bij
zowel de lichtere als de zwaardere Diema DVL locs was de plaatsing van de
componenten anders. |
|
|||||||||||
|
←
Bedieningsorganen in de cabine: 1] bedrijfsurenteller; 2] motortemperatuur; 3] oliedruk motor; 4] controlelamp Diwabus; 5] uitknop motor; 6] brandstof; 7] handel voor/achteruit; 8] handel Diwabus; 9] verstelling toerental; 10] temperatuur Diwabus; 11] oliedruk Diwabus; 12] remkraan; 13] manometer remsysteem; 14] zandstrooier; 15] schakelaar seinbeeld; 26] zekeringen; 27] luchthoorn; 28] bel; 29]tachometer; 30] ruitenwisser; 31] schuifraam; 32]verwarming; 33] handrem; 34] klapstoel; 35] brandblusser |
|||||||||||
Opmerkingen |
a) |
Dit loctype kan bogen met een straal van 40 meter doorlopen [1]. |
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
tekening: folder Diema Diema documentatie (via Logitech, voorheen NS Transport Voorlichting) |
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
` |
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||