►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Den Breejen van
den Bout |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Deze aannemer hield kantoor te Berg & Dal bij Nijmegen, later in Aerdenhout. Stoomlocs Klik voor het herstel van de Westkapelse Zeedijk in 1946. Motorlocs |
||||||||||||||||
Van dhr. Joop Loots werd jaren geleden onderstaande loclijst van Den Breejen van den Bout ontvangen. Deze lijst is vooral interessant omdat er vier Moës diesellocs op staan; dit gezien het feit dat er weinig over import van Moës locs in Nederland (en trouwens ook over Moës in het algemeen) bekend is. De andere locs zijn grotendeels in fabriekslijsten terug te vinden. Ze hadden een spoorwijdte van 700 mm en zijn in 1930/1931 gebouwd. Waarschijnlijk gold voor de Moës locs hetzelfde. |
||||||||||||||||
Locatie |
Fabriek |
Fabrieksnr. |
Vermogen |
Motortype |
Loctype |
Opmerkingen |
||||||||||
Oude Houthaven |
O & K |
H221A |
10 pk |
1 ci1. 4 tact |
Fabrieksnummer bestaat niet |
|||||||||||
Ertshaven |
O & K |
4535 |
10 pk |
1 ci1. 4
tact |
|
|||||||||||
Waalhaven |
Jung |
4969 |
20 pk |
2 ci1. 2
tact |
MSZ 130 |
|
||||||||||
Binnenhaven |
O & K |
4010 |
10 pk |
1 ci1. 4
tact |
|
|||||||||||
Maashaven |
Jung |
5122 |
20 pk |
2 ci1. 2
tact |
MSZ 130 |
|
||||||||||
Haven West |
O & K |
3989 |
10 pk |
1 ci1. 4
tact |
|
|||||||||||
Nieuwe Houthaven |
Ruhrtaler |
1930 |
20 pk |
2 ci1. 2
tact |
H.32 |
Fabrieksnummer + loctype zijn onjuist |
||||||||||
Wilhelminahaven |
Moës |
0700130506 |
36 pk |
3 ci1. 2
tact |
3AL |
|
||||||||||
Vulcaanhaven |
Moës |
0700130505 |
36 pk |
3 ci1. 2 tact |
3AL |
|
||||||||||
Spoorhaven |
Moës |
0700130504 |
36 pk |
3 ci1. 2 tact |
3AL |
|
||||||||||
Lekhaven |
Moës |
0700130503 |
36 pk |
3 ci1. 2 tact |
3AL |
|
||||||||||
|
||||||||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
De O&K’s met bekend fabrieksnummer zijn volgens de fabriekslijst in 1930 en 1931 aan O&K in Amsterdam geleverd en hadden een spoorwijdte van 700 mm. De twee Jungs hadden ook een spoorwijdte van 700 mm en zijn in 1931 aan Oving in Rotterdam geleverd. |
||||||||||||||
b) |
Van Moës is het type AL3 (niet 3AL) bekend; dit heeft inderdaad een motorvermogen van 36 pk. De 3 betekent drie versnellingen. |
|||||||||||||||
c) |
De betekenis van de gecompliceerde Moës fabrieksnummers is onbekend. Omdat de O&K’s en Jungs een spoorwijdte van 700 mm hadden, zouden het 2de t/m 4de cijfer op de spoorwijdte kunnen duiden. |
|||||||||||||||
d) |
De Oude en Nieuwe Houthaven, de Ertshaven en de Haven West liggen in Amsterdam. |
|||||||||||||||
e) |
De Binnenhaven, Lekhaven, Maashaven en Waalhaven liggen in Rotterdam. |
|||||||||||||||
f) |
De Wilhelminahaven ligt in Schiedam en de Vulcaanhaven in Vlaardingen. |
|||||||||||||||
g) |
Rotterdam en Amsterdam hebben allebei een Spoorweghaven. |
|||||||||||||||
h) |
Het is onduidelijk waarom de aannemer in elf verschillende havens elk een loc had. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Met dank aan: |
Dhr. Joop Loots |
|||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||