fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Den Breejen van den Bout

 

Deze aannemer hield kantoor te Berg & Dal bij Nijmegen, later in Aerdenhout.

 

Stoomlocs

Klik voor het herstel van de Westkapelse Zeedijk in 1946.

 

Motorlocs

Van dhr. Joop Loots werd jaren geleden onderstaande loclijst van Den Breejen van den Bout ontvangen. Deze lijst is vooral interessant omdat er vier MoŽs diesellocs op staan; dit gezien het feit dat er weinig over import van MoŽs locs in Nederland (en trouwens ook over MoŽs in het algemeen) bekend is. De andere locs zijn grotendeels in fabriekslijsten terug te vinden. Ze hadden een spoorwijdte van 700 mm en zijn in 1930/1931 gebouwd. Waarschijnlijk gold voor de MoŽs locs hetzelfde.

Locatie

Fabriek

Fabrieksnr.

Vermogen

Motortype

Loctype

Opmerkingen

Oude Houthaven

Ertshaven

Waalhaven

Binnenhaven

Maashaven

Haven West

Nieuwe Houthaven

Wilhelminahaven

Vulcaanhaven

Spoorhaven

Lekhaven

O & K

O & K

Jung

O & K

Jung

O & K

Ruhrtaler

MoŽs

MoŽs

MoŽs

MoŽs

H221A

4535

4969

4010

5122

3989

1930

0700130506

0700130505

0700130504

0700130503

10 pk

10 pk

20 pk

10 pk

20 pk

10 pk

20 pk

36 pk

36 pk

36 pk

36 pk

1 ci1. 4 tact

1 ci1. 4 tact

2 ci1. 2 tact

1 ci1. 4 tact

2 ci1. 2 tact

1 ci1. 4 tact

2 ci1. 2 tact

3 ci1. 2 tact

3 ci1.†† 2 tact

3 ci1. 2 tact

3 ci1. 2 tact

RL1a

RL1a

MSZ 130

RL1a

MSZ 130

RL1a

H.32

3AL

3AL

3AL

3AL

Fabrieksnummer bestaat niet

 

 

 

 

 

Fabrieksnummer+ loctype zijn onjuist

 

 

 

 

 

 

Opmerkingen:

a)

De O&Kís met bekend fabrieksnummer zijn volgens de fabriekslijst in 1930 en 1931 aan O&K in Amsterdam geleverd en hadden een spoorwijdte van 700 mm. De twee Jungs hadden ook een spoorwijdte van 700 mm en zijn in 1931 aan Oving in Rotterdam geleverd.

b)

Van MoŽs is het type AL3 (niet 3AL) bekend; dit heeft inderdaad een motorvermogen van 36 pk. De 3 betekent drie versnellingen.

c)

De betekenis van de gecompliceerde MoŽs fabrieksnummers is onbekend. Omdat de O&Kís en Jungs een spoorwijdte van 700 mm hadden, zouden het 2de t/m 4de cijfer op de spoorwijdte kunnen duiden.

d)

De Oude en Nieuwe Houthaven, de Ertshaven en de Haven West liggen in Amsterdam.

e)

De Binnenhaven, Lekhaven, Maashaven en Waalhaven liggen in Rotterdam.

f)

De Wilhelminahaven ligt in Schiedam en de Vulcaanhaven in Vlaardingen.

g)

Rotterdam en Amsterdam hebben allebei een Spoorweghaven.

h)

Het is onduidelijk waarom de aannemer in elf verschillende havens elk een loc had.

 

Met dank aan:

Dhr. Joop Loots

{

MoŽs

Terug/verder naar:

 

Nieuw††††††††††††††††††††† Home††††††††††††††††††††† Inhoud