Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Jung type RC42C

 

TekenngJungR42CZij.jpg

tekeningJungR42CVoor.jpg

 

De Jung R42C wordt aangedreven door een MAN watergekoelde viertact achtcilinderdieselmotor van 440 pk bij 1100 rpm. Een Voith bak en een alleen in stilstand te bedienen mechanische bak met twee versnellingen zorgen voor de transmissie. De maximale snelheid is 35 km/uur in de “Rangiergang” en 65 km/uur in de “Schnellgang”. Het gewicht is 45 ton.

Typische details zijn de ronde verhoging boven de achterste motorkap (waarin een ventilator in draait) en de bel op het cabinedak.

In de jaren 1955-1962 zijn 36 exemplaren van dit type gebouwd.

 

In de correspondentie bij deze en andere Jung folders uit 1962 - 1964 [1] fungeert Technisch Bureau Albert ten Brinke C.V., Stationslaan 26 in Zeist, als vertegenwoordiger van Jung. Dat lijkt merkwaardig, omdat Oving als Jung vertegenwoordiger bekend stond en er ook uit genoemde periode verkopen van Jung locs door Oving bekend zijn. Mogelijk vertegenwoordigde Albert ten Brinke alleen de Jung normaalspoorlocs en Oving de smalspoorlocs. Hoe dan ook, Albert ten Brinke heeft geen Jung loc in Nederland kunnen verkopen. Later deed de NCM in Delft (de opvolger van Spoorijzer) dat wel.

 

 

 

 

 

Met dank aan:

Co Wesseling van de firma Logitech

 

Bronnen:

[1]

folder en correspondentie in het archief van de firma Logitech (voorheen NS Transportvoorlichting)

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar

Foto’s                      HO model

 

Nieuw                      Home                      Inhoud