►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Jung type RC42C |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
De Jung R42C wordt aangedreven door een MAN watergekoelde viertact achtcilinderdieselmotor van 440 pk bij 1100 rpm. Een Voith bak en een alleen in stilstand te bedienen mechanische bak met twee versnellingen zorgen voor de transmissie. De maximale snelheid is 35 km/uur in de “Rangiergang” en 65 km/uur in de “Schnellgang”. Het gewicht is 45 ton. Typische details zijn de ronde verhoging boven de achterste motorkap (waarin een ventilator in draait) en de bel op het cabinedak. In de jaren 1955-1962 zijn 36 exemplaren van dit type gebouwd. In de correspondentie bij deze en andere Jung folders uit 1962 - 1964 [1] fungeert Technisch Bureau Albert ten Brinke C.V., Stationslaan 26 in Zeist, als vertegenwoordiger van Jung. Dat lijkt merkwaardig, omdat Oving als Jung vertegenwoordiger bekend stond en er ook uit genoemde periode verkopen van Jung locs door Oving bekend zijn. Mogelijk vertegenwoordigde Albert ten Brinke alleen de Jung normaalspoorlocs en Oving de smalspoorlocs. Hoe dan ook, Albert ten Brinke heeft geen Jung loc in Nederland kunnen verkopen. Later deed de NCM in Delft (de opvolger van Spoorijzer) dat wel. |
||||||||||
|
|||||||||||
Met dank aan: |
Co Wesseling van de firma
Logitech. |
||||||||||
|
|||||||||||
Bronnen: |
[1] |
folder en correspondentie in het archief van de firma Logitech (voorheen NS Transportvoorlichting) |
|||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
{ |
||||||||||
Terug/verder naar |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
|
|||||||||