Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Werkspoor BPM locomotor

Tekening KlaartjeZij

 

In 1936 leverde Werkspoor een locomotor aan de raffinaderij van de Bataafse Petroleum Maatschappij (later Shell) in Pernis. Deze BPM nr. 3 was een eenling, maar leek sterk op de “oersikken” NS 103-152. Ze had echter een 70 pk Thomassen-Frichs dieselmotor in plaats van een 50 pk Kämper benzinemotor (hierbij valt op te merken dat de BPM belangen had in Thomassen in Rheden en daarvan bijvoorbeeld ook centrifugaalpompen kocht). De BPM 3 was zwaarder (15 versus 12,5 ton) en langer dan de NS 103-152: volgens het boek van Hans de Jong was de lengte over de buffers 6434 versus 5780 mm en de radstand 2554 versus 2464/2524 mm.

 

In 1966 werd de BPM 3 “Klaartje” van het Spoorweg Bouw Bedrijf (later Strukton geheten). Zoals uit de Strukton tekening blijkt, bleef Klaartje binnen het omgrenzingsprofiel van de Rotterdamse Metro. Ze werd dan ook bij de bouw van die metro gebruikt: klik hier voor een foto.

 

De lengtematen op bijgaande Strukton tekening wijken wat af van de boven genoemde maten.

 

 

←↓ Bron tekening [1]

 

 

 

Tekening KlaartjeZij

 

Bronnen:

[1]

Bron tekeningen: Strukton

 

Met dank aan:

Strukton

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud