►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Werkspoor BPM locomotor |
|||||||||||
|
In 1936 leverde Werkspoor een locomotor aan de
raffinaderij van de Bataafse Petroleum Maatschappij (later Shell) in Pernis.
Deze BPM nr. 3 was een eenling, maar leek sterk op de “oersikken” NS 103-152.
Ze had echter een 70 pk Thomassen-Frichs dieselmotor in plaats van een 50 pk
Kämper benzinemotor (hierbij valt op te merken dat de BPM belangen had in
Thomassen in Rheden en daarvan bijvoorbeeld ook centrifugaalpompen kocht). De
BPM 3 was zwaarder (15 versus 12,5 ton) en langer dan de NS 103-152: volgens
het boek van Hans de Jong was de lengte over de buffers 6434 versus In 1966 werd de BPM 3 “Klaartje” van het Spoorweg Bouw Bedrijf (later Strukton geheten). Zoals uit de Strukton tekening blijkt, bleef Klaartje binnen het omgrenzingsprofiel van de Rotterdamse Metro. Ze werd dan ook bij de bouw van die metro gebruikt: klik hier voor een foto. De lengtematen op bijgaande Strukton tekening wijken wat af van de boven genoemde maten. ←↓ Bron tekening [1] |
||||||||||
|
|||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Bron tekeningen: Strukton |
|||||||||
|
|||||||||||
Met dank aan: |
Strukton |
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||