►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Werkspoor Sik Johanna van Strukton |
||||||||||
` |
||||||||||
Bron tekening: [1] |
||||||||||
In deze tekening staat met de hand geschreven NS 336, maar diverse bronnen melden dat “Johanna” de ex-NS 366 was (met dank aan Martijn Smits, die deze fout opmerkte). Die werd door Strukton doorgaans ingezet op de “werf” in Maarssen. Strukton heeft weinig of niets aan deze sik veranderd, dus wat dat betreft is de tekening niet opzienbarend. Interessant zijn de vrije ruimte profielen. Uiteraard past de ex-NS sik binnen het NS profiel van vrije ruimte. Strukton materieel wordt ook ingezet bij de bouw en het onderhoud van metrolijnen. Een metro-tunnelbuis wordt duurder naarmate de doorsnede groter is. Het valt daarom te begrijpen dat de metro profielen van vrije ruimte beperkter zijn. En ook buiten de tunnels stelt de derde rail eisen. Hiermee moet rekening gehouden worden bij de aanschaf en huur van locs. De profielen van de Rotterdamse en Amsterdamse metro zijn niet gelijk. Johanna mocht de Rotterdamse metro niet berijden, maar de Amsterdamse wel. Kin. (kinematisch) profiel wil zeggen dat het profiel ook voor bogen geldt. In bogen komt een deel van de loc immers naar buiten. |
||||||||||
|
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Bron tekeningen: Strukton |
||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Strukton |
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
||||||||||
|
||||||||||