Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Werkspoor Sik Johanna van Strukton

`tekening Johanna

Bron tekening: [1]

In deze tekening staat met de hand geschreven NS 336, maar diverse bronnen melden dat “Johanna” de ex-NS 366 was (met dank aan Martijn Smits, die deze fout opmerkte). Die werd door Strukton doorgaans ingezet op de “werf” in Maarssen. Strukton heeft weinig of niets aan deze sik veranderd, dus wat dat betreft is de tekening niet opzienbarend. Interessant zijn de vrije ruimte profielen.  Uiteraard past de ex-NS sik binnen het NS profiel van vrije ruimte. Strukton materieel wordt ook ingezet bij de bouw en het onderhoud van metrolijnen. Een metro-tunnelbuis wordt duurder naarmate de doorsnede groter is. Het valt daarom te begrijpen dat de metro profielen van vrije ruimte beperkter zijn. En ook buiten de tunnels stelt de derde rail eisen. Hiermee moet rekening gehouden worden bij de aanschaf en huur van locs. De profielen van de Rotterdamse en Amsterdamse metro zijn niet gelijk. Johanna mocht de Rotterdamse metro niet berijden, maar de Amsterdamse wel.

Kin. (kinematisch) profiel wil zeggen dat het profiel ook voor bogen geldt. In bogen komt een deel van de loc immers naar buiten.

 

Bronnen:

[1]

Bron tekeningen: Strukton

 

Met dank aan:

Strukton

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

Nieuw                      Home                      Inhoud