Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

     

Hibberd “Planet” van 18 ton

 

geplaatst: 27 april 2023

 

Inleiding

 

De Britse firma F.C. Hibberd & Co. Ltd (opm a) noemde een groot aantal door haar geproduceerde loctypes “Planet” [1]. Gemeenschappelijke kenmerken van de Planets waren [1]:

·       Twee wielstellen, die werden aangedreven via kettingen;

·       Mechanische transmissie.

Er werden motoren van verschillende motorfabrikanten gebruikt.

In 1958 waren er 9 verschillende Planet types, elk voor verschillende spoorwijdtes, met vermogens tussen 9 en 120 b.h.p. (opm. b). De types werden aangeduid met hun gewicht, maar ook wel met hun motorvermogen.

 

Er wordt hier aandacht besteed aan de Planets omdat de AKU/Enka in 1947 t/m 1949 in totaal 5 identieke Planets voor normaalspoor aanschafte. Ze waren van het 18 ton type en hadden een motorvermogen van 75 pk.

 

Bedrijfsnummer 4 bij Enka aan de Vosdijk in Arnhem. Collectie Jan Roos →

 

Het frame is geklonken. De buffer is een houten balk die is ingelegd in een stalen profiel. Onder de buffers zijn houten planken aangebracht. De radiator en twee zandstrooiers staan los van de motorkap. Aan de voorzijde is maar één lamp geplaatst (en aan de achterkant ook). De wieldiameter lijkt relatief groot, maar is niet groter dan die van een NS Sik (die een vergelijkbaar gewicht en motorvermogen heeft). Enerzijds is de schoorsteen in de vorm van een kachelpijp bepaald geen verfraaiing, maar anderzijds is gepoogd met witte biesjes het uiterlijk te verbeteren.

 

Maatschets

 

 

De maatschets komt uit de collectie van de webmaster. De bron is niet meer bekend. De bemating is in Angelsaksische eenheden (foot en inch) en is in een bescheiden lettergrootte uitgevoerd. Daarom is de tekening ook via de volgende links digitaal bij grotere vergroting te bekijken:

Planet zijaanzicht

Planet vooraanzicht

 

De tekening is niet van een legenda voorzien. Strikt genomen is daarom niet zeker op welk(e) type(s) de tekening slaat. Bekend is wel [1] dat de 3 grootste types (van 77, 93 en 115 b.p.h.) zeer sterk op elkaar lijken.

 

De loc wordt met luchtdruk geremd [1, 2, 3]. Er is dus een compressor en een luchtketel aanwezig; uit de maatschets blijkt niet waar die geplaatst zijn. De luchtdruk wordt ook gebruikt om de vier zandstrooiers te bedienen,

 

De krachtbron is een zescilinder DA6 dieselmotor van de National Gas and Oil Engine Co (vaak afgekort tot National). Die levert 60 b.h.p. bij 1000 r.p.m. en 75 b.h.p. bij 1250 r.p.m. [2].

Planets bij de AKU/Enka

 

 

In de tijd van de Planets had de AKU/Enka twee fabrieken in Arnhem (aan de Vosdijk/Velperweg en in de Kleefse Waard) en een fabriek in Ede. (zie hier en daar). Dan was er nog de Hollandse Kunstzijde Industrie (HKI) in Breda. Enka verwierf in 1928 de meerderheid van de aandelen, maar de HKI werd pas in 1959 volledig geïntegreerd. Alle vier bedrijven hadden een spooraansluiting met eigen tractiemiddelen.

 

In de Tweede Wereldoorlog werd wegens gebrek aan benzine en dieselolie overgegaan op stoomtractie. De nieuwe fabriek in de Kleefse Waard had al vanaf  het begin twee vuurloze DuCroBra stoomlocs. Voor de fabrieken in Ede en aan de Vosdijk in Arnhem werden van de sloper Dotremont twee ex-LTM tramlocs gehuurd (de ex-LTM 22 en 35). De HKI in Breda had vanaf 1942 ook een stoomtramloc in dienst (Backer & Rueb 264 uit 1907).

 

Na de Tweede Wereldoorlog was de vooroorlogse motortractie verdwenen. Na de slag om Arnhem waren de twee vuurlose locs van de Kleefse Waard naar Duitsland afgevoerd. Ze kwamen niet meer terug. DuCroBra bouwde slechts één nieuwe vuurloze loc voor de Kleefse Waard. Bij de andere fabrieken wilde men van de stoomtractie af. Bovendien zou in 1952 een nieuwe fabriek in Emmen in bedrijf komen. Er was dus dringend behoefte aan nieuwe diesellocs. Na WO II lagen de Duitse locomotieffabrieken grotendeels in puin en/of achter het IJzeren Gordijn en zo kwam men via importeur Locospoor op de Planets (opm. c).

Gegevens van de Planets van de Enka. Collectie Jan Roos.

↓ Hieronder is de foto groter afgebeeld ↓

↑ A.K.U. nr 5 met onder die tekst de ovale Planet fabrieksplaat. Collectie Jan Roos ↑

Op de voetplaat naast de motorkap ligt een kabel. Kennelijk werd soms met die kabel een wagen op een naast gelegen spoor getrokken.

 

Er werden de volgende vijf Planets aangeschaft:

 

Bedrijfsnummer

Fabrieksnummer

Bouwjaar

Periode

Locatie

Opmerkingen

 

 

1

3196

1947

1947/1971

1971/1977

Vosdijk

Kleefse Waard

 

 

 

 

2

3262

1948

1948/1957

1957/1969

1969/1973

Ede

Breda

Kleefse Waard

 

 

 

 

3

3396

1949

1949/1970

Kleefse Waard

mogelijk moeten 3396 en 3397 verwisseld worden

 

 

4 → 7

3397

1949

1949/1971

Ede

 

 

5

3494

1949

1949/196.

Emmen

 

 

 

 

Elk der vier AKU locaties Ede, Arnhem Vosdijk, Arnhem Kleefse Waard en Emmen had aanvankelijk één Planet.

Ze werden onderhouden in de autogarage te Ede. In Ede bevond zich ook de vijfde Planet als reserve. Het transport tussen de verschillende locaties ging per vrachtauto, getuige deze foto:

 

Een Planet arriveert of vertrekt bij Enka in Ede op 12-10-1949. Foto Gemeentearchief Ede →

 

Deze Planet draagt geen Planet fabrieksplaat meer.

Het bedrijfsnummer is niet goed te lezen, maar lijkt het meest op 4.

 

Kees van de Meene fotografeerde op 29-12-1959 AKU nr. 3 die in Ede met een behoorlijk lange trein ketelwagens rangeerde. De spooraansluiting naar de fabriek ligt achter de rug van de fotograaf 

 

Er waren drie versnellingen in elke richting. Een Planet van 18 ton kon in de eerste versnelling op een rechte baan zonder helling een trein van 430 ton trekken [2, 3].

Meer dan 10 jaar hadden de 5 Planets bij de AKU/Enka bedrijven vrijwel het rijk alleen. De vuurloze DuCroBra in de Kleefse Waard werd na 1957 niet meer gebruikt, maar stond nog tot 1963 reserve. Alleen de HKI in Breda had nog tot 1957 een stoomloc in dienst (Backer & Rueb 264 uit 1907). In 1957 werd de acte van het Stoomwezen ingetrokken en kwam de reserve Planet uit Ede ter vervanging:

 

Planet AKU nr. 2 met lege gesloten wagens bij de overweg Leegstraat van de spooraansluiting van de AKU in Breda, 18-03-1968.

Foto Pierre de Greeuw →

 

Let op de positie van de rangeerder; zie ook de volgende foto.

In elk van de jaren 1963, 1965, 1970 en 1971 kocht de AKU/Enka een nieuwe tweeassige Orenstein & Koppel dieselloc. Het ging om 4 verschillende types, elk met een motorvermogen van 125 pk of meer. Bovendien werden in 1971 twee gebruikte Deutz drieassers  met een motorvermogen van 450 pk van DSM overgenomen.

Zodoende was er steeds minder behoefte aan de Planets. De jongste (nr. 5 uit 1949) bleek in de slechtste conditie te zijn en werd in 1965 als eerste gesloopt.

 

A.K.U. nr. 5 met de versierde duizendste wagen (DB) in Emmen, midden jaren 50. De positie van de rangeerder is ongemakkelijk en gevaarlijk.

Foto: Archief Akzo Nobel Arnhem →

 

 

In de jaren daarna werd af en toe een Planet naar de Kleefse Waard gestuurd en af en toe werd daar een Planet gesloopt, zodanig dat er doorgaans twee bedrijfsvaardige Planets in de Kleefse Waard aanwezig waren. De eerste Planet uit 1947 werd als laatste in 1977 gesloopt.

 

Opmerkingen:

a)

F.C. Hibberd & Co in Park Royal bij Londen ontstond in 1927 uit de in 1922 gestichte firma Kent Construction & Engineering Co. Ltd. in Ashford. Kent Construction kocht voor gebruik in de Eerste Wereldoorlog gebouwde motorlocomotieven, knapte ze op en verkocht ze weer onder de naam Planet.

De laatste Hibberd locomotief werd in 1968 afgeleverd.

b)

b.h.p. = brake horse power. Dit is het vermogen dat voor de aandrijving ter beschikking is, dus het motorvermogen verminderd met de wrijvingsverliezen in lagers, tandwielen, kettingen, etc.

c)

Ook Deutz importeur Spoorijzer wendde zich na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen tot een Engelse fabrikant, namelijk Ruston & Hornsby. Daarbij ging het om veel grotere aantallen en een langer tijdsbestek. 

 

 

 

Met dank aan:

Roef  Ankersmit, Pierre de Greeuw, Kees van de Meene en Jan Roos.

 

 

Bronnen:

[1]

The Hibberd Planet Shunting Locomotives, Diesel Railway Traction, April 1958

 

[2]

The Hibberd “Planet” Shunting Locomotive, The Railway Gazette, Diesel Railway Supplement, August 1946, p. 104.

 

[3]

folder “Planet” 18 ton  diesel shunting locomotive

Helaas is niet bekend uit welk jaar deze folder stamt, maar de erin genoemde eigenschappen stemmen bijna allemaal overeen met het artikel [2] uit 1946.

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud