Andere tractie ► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Track II van Eurorail/Rail Route Europe
geplaatst: 10-08-2023 |
||||||||||||
Inleiding |
||||||||||||
Rail Route is de Franse benaming voor rail-weg(voertuig). Eurorail (ook genoemd Rail Route Europe) in Thionville was een Franse firma die vooral rail-wegvoertuigen naar ontwerpen van de Italiaanse firma Zephir onder eigen naam en met eigen type-aanduidingen leverde. |
||||||||||||
Type-aanduidingen en eigenschappen [1]→ Eurorail bestaat niet meer, maar met name in Frankrijk en Luxemburg zijn nog veel Eurorail rail-wegvoertuigen actief, veelal in de typische kleuren groen en geel. De Belgische firma Lokaction verhuurt ze ook in Nederland. Eurorail
bouwde ook de minder bekende, maar bijzondere Track II. |
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
De
Eurorail Track II Fabrieksplaat in de cabine van
de Eurorail Track II die nu (anno 2023)
bij Wuppermann op het Industrieterrein Moerdijk
rangeert en hieronder staat afgebeeld [2]. Bij Type staat inderdaad Track II (opm. a) en het bouwjaar is 2006. Het eigen gewicht is 12 ton. Het vermogen van de dieselmotor is 74 kW ofwel 101 pk. De trekkracht aan de haak is 6 ton. Het fabrieksnummer en het motornummer zijn wel leesbaar, maar onbegrijpelijk. |
|
|||||||||||
Frank Schouten fotografeerde het
rail-wegvoertuig met bovenstaande fabrieksplaat op 31-03-2023 bij Wuppermann op het Industrieterrein Moerdijk → Opvallend is de cabine: die is uit het midden en zo laag geplaatst dat de bestuurder makkelijk kan in- en uitstappen (zij het dan maar aan één kant, want aan de andere kant zit geen deur). Bij veel types rail-wegvoertuigen komen daar vele traptreden aan te pas en dat is bezwaarlijk als er veel in- en uitgestapt moet worden. De cabine lijkt sterk op de cabines van verreikers van de Franse fabrikant Haulotte; zie de foto hieronder. Niet alleen lijken de cabines uiterlijk op elkaar; ook binnenin is er gelijkenis. |
|
|||||||||||
Een tweedehands verreiker van het merk Haulotte
→ Kennelijk is de Eurorail Track II gebaseerd op onderdelen van een verreiker van Haulotte. Of van een ander merk verreiker, want er zijn meer verreikers met soortgelijke cabines. De afkomst als verreiker verklaart in elk geval de uit het midden geplaatste cabine met maar aan één kant een deur. Het ligt voor de hand dat er meer onderdelen van de als donor dienende verreiker zijn overgenomen. |
|
|||||||||||
Deze bij Brabant AG Industrie in
Klundert (opm. b) genomen foto [2] toont de Track
II fraai in vogelperspectief → Goed zichtbaar is waar de hefarm bij de uitvoering als verreiker had moeten komen. Vergeleken met de uitvoering als verreiker zijn natuurlijk niet alleen onderdelen weggelaten maar ook onderdelen toegevoegd. Zichtbaar zijn: · de zware bufferplaten. Op de vier hoeken vindt een rangeerder een veilige staanplaats. · de koppeling · onderdelen van het remsysteem: het luchtreservoir (boven een wiel) en een luchtslang die aan de trein gekoppeld wordt. Niet zichtbaar op deze foto zijn onder andere de intrekbare spoorwielen. |
|
|||||||||||
Geschiedenis De blauw/gele Track II werd door Lokaction geleverd aan de firma Westerlund in Antwerpen. Vanwege het groeiende spoorverkeer was de Track II al na 2 jaar te licht en werd vervangen door een zwaarder rail-wegvoertuig [3]. De machine is vervolgens terecht gekomen bij Brabant AG Industrie in Klundert [2] en werd door die firma verhuurd aan Wuppermann, want tegen de binnenkant van de cabine is een verhuurkaart van Brabant AG Industrie geplakt [4]. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Nog meer types railwegvoertuigen bij Wuppermann Toen de
blauw/gele Track II bij Brabant AG Industrie
groot onderhoud kreeg werd door Lokaction een rode Chariotrac ter beschikking
gesteld. Lokaction heeft 3 Chariotracs
zelf gebouwd en gebruikt ze als tijdelijke
machines voor klanten wanneer er machines in groot onderhoud of herstelling
worden binnengeroepen [3]. Bij Wuppermann in Moerdijk zijn zodoende al vier
verschillende types rail-wegvoertuig ingezet: Unimog, Zephir, Eurorail Track
II en Chariotrac. |
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Succes ? De Eurorail Track II is een relatief lichte machine (het is de lichtste machine in de bovenstaande tabel) en het prijsverschil met zwaardere machines was gering. Omdat de vraag naar zwaardere machines groeide werd de Eurorail Track II niet populair [3]. In elk geval is het rail-wegvoertuig bij Wuppermann in Moerdijk niet de enige overlevende Eurorail Track II: Via internet is makkelijk te vinden dat de firma Kihn in Rumelange (Luxemburg) nog steeds een (groen/gele) Eurorail Track II gebruikt. |
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
Opmerkingen: |
De type-aanduiding Track II suggereert misschien dat er ook een Track I geweest zou zijn. Dat type is niet gevonden en staat ook niet in de tabel hierboven. |
|||||||||||
|
Brabant AG Industrie in Klundert staat ook bekend als AG Trucks. |
|||||||||||
Met dank aan: |
Louis van Delft, Johan van Rompaey
van Lokaction en Frank Schouten. |
|||||||||||
Bronnen: |
[1] |
|||||||||||
[2] |
Website van Brabant AG Industrie
in Klundert (de link leidt naar het rail-wegvoertuig dat hier te
koop stond en zal daarom op den duur verdwijnen) |
|||||||||||
|
[3] |
Informatie verkregen van Johan van Rompaey
(Lokaction). |
||||||||||
|
[4] |
Informatie verkregen van Louis van Delft. |
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
{ |
||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||