Andere tractie ► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lok 20, 25, 30 en 35 van Lokaction geplaatst: 04-08-2021 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inleiding |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In 2010 kocht de Belg Johan Van Rompaey een Zephir rail-wegvoertuig. In 2021 had hij zestien Zephirs, met een trekvermogen tussen 1400 ton tot 4000 ton. Twee daarvan dienen als back-up, de rest is verhuurd [1]. Sinds 2016 is Johan Van Rompaey ook in Nederland actief met Zephir, onder andere bij Verbrugge in Terneuzen, Broekman Logistics in Rotterdam en Van Santen in Beverwijk (die de Zephirs inzet bij Tata Steel). In 2016 werd het eigen bedrijf Lokaction in Antwerpen opgericht. Sinds 2019 wordt het eigen concept van tweeweg spoorvoertuigen ontwikkeld, samen met IPMA. Daarbij is IPMA het bedrijf van een ontwerper. Die ontwerper heeft eerder ook de B-Track ontworpen. Lokaction bouwt de rail-wegvoertuigen voor de verkoop en – naast de Zephirs – voor gebruik in het verhuurpark. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lokaction heeft 4 types, aangeduid met Lok 20, 25, 30 en 35. Daarbij geeft het getal, vermenigvuldigd met 100, het maximale treingewicht in ton. Als voorbeeld de Lok 25 [2] → Om het onderhoud te vergemakkelijken kan de cabine hydraulisch opgeheven worden. De spoorgeleidewielen zijn groter dan gebruikelijk voor rail-wegvoertuigen zodat er haast geen ontsporing meer op treedt [2]. Via uitsparingen in het chassis kan de machine met het blote oog op het spoor geplaatst worden [2]. Een deel van de al gebouwde Loks heeft Hetronic radiobesturing. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ Een Lok
35 in aanbouw. Sinds juni 2022 rijdt ze bij Nyrstar in Budel Dorplein ↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eigenschappen De 4 types verschillen vooral in gewicht en daarmee in maximale trekkracht: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De krachtbron is steeds een zescilinder Volvo Penta
dieselmotor en de transmissie is een automaat van ZF. Gebruik De Vopak Terminal op de Linker Oever in Antwerpen heeft een
Lok 20. Bij de nieuwe All Weather Terminal van Arcelor Mittal in
Gent rangeren twee LOK ’s 30. Nyrstar in Budel Dorplein heeft sinds juni 2022 een Lok 35;
zie hier. In het verhuurpark van Lokaction zijn ook Lok’s opgenomen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
Gegevens voor dit type staan nog niet op de website van Lokaction. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Johan Van Rompaey en Frank Schouten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] [2] |
Artikel op de website Flows d.d. 18 aug 2021. Informatie en foto’s verkregen van Johan van Rompaey. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||