Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Kabelspoor

 

Bij kabelspoor denkt men waarschijnlijk in eerste instantie aan spoorwagens die met een kabel tegen een berghelling op worden getrokken. Een veel voorkomende constructie – ook bij personenvervoer – is dat er twee wagens zijn. De stijgende en dalende wagen zijn verbonden door een “eindige” kabel die voorbij het hoogste punt van het spoor over een grote katrol loopt. Een elektromotor (of een stoommachine) brengt de katrol en daarmee de wagens in beweging. De benodigde energie is beperkt omdat de trekkracht voor het laten stijgen van de ene wagen deels wordt geleverd door de andere, dalende wagen. Precies halverwege is een passeerspoor. In plaats van twee wagens kan er natuurlijk ook gewerkt worden met twee treinen van gelijke samenstelling. De aanwezigheid van een helling is essentieel. In tegenstelling tot het hieronder te bespreken type kan dit type spoorlijn niet functioneren in een horizontaal vlak. De groeve Sint-Pieter nabij Maastricht had zo’n kabelspoorlijn.

 

Bij een ander type kabelspoorlijn is de kabel “oneindig”. De spoorlijn  kan de volgende vormen hebben:

·       met een begin- en eindpunt

·       een gesloten lus. Op één of meer punten stappen passagiers in of worden goederen geladen en op één of meer andere punten verlaten de passagiers of goederen de wagen(s) weer. De VAM in Wijster had een dergelijk kabelspoor.

 

 

 

 

 

{

Andere tractie

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud