► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Dierentractie geplaatst: 09-06-2022 |
|||||||||||
Inleiding |
||||||||||||
Een andere webpagina gaat uitgebreid in op paardentractie bij railvervoer. Er waren meer dieren die als trekdier bij railvervoer gebruikt werden. De onderstaande tabel (opm. a) geeft daarvan een idee: |
||||||||||||
Tabel: Globale gegevens voor trekdieren [1] |
||||||||||||
|
Dier |
Trekkracht in Newton |
Snelheid in km/h |
Maximaal aantal werkuren per dag |
|
|||||||
Trekpaard |
500 |
3,6 |
10 |
|||||||||
Os |
500 |
3,2 |
6 |
|||||||||
Muildier |
400 |
3,6 |
6 |
|||||||||
Ezel |
200 |
3,6 |
4 |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Een trekpaard blijkt een ideaal trekdier te zijn.
Niet alleen staat het trekpaard (soms ex aequo) bovenaan wat betreft trekkracht
en snelheid, maar ook kan een trekpaard het hoogste aantal werkuren per dag
maken. Tegenover die voordelen staat ook een nadeel dat in dit soort tabellen
niet naar voren komt: een paard is relatief duur in aanschaf en verzorging.
Daarom werden soms toch andere trekdieren gebruikt. Op deze webpagina blijkt dat een paard – uitzonderingen
daargelaten – één geladen goederenwagen op normaalspoor kon trekken. De
andere trekdieren (die een lagere trekkracht hebben dan een paard) hadden dan
ook smalspoor als werkterrein. Muildieren Een muildier (ook muilpaard geheten) is een
kruising tussen een paardenmerrie en een ezelhengst. Nederlandse voorbeelden
van de inzet van muildieren als trekdier bij railvervoer zijn: · De
winning van ijzeroer in Drenthe: “Later werd de oer per kipkar naar de verlaadplaats gebracht. Legendarische
verhalen zijn er over de muilezels die bij Smit en Ploeg werden ingezet” (opm. b) · Mergelgroeve
De Keel [3] Ezels Nederlandse voorbeelden van de inzet van ezels
als trekdier bij railvervoer zijn: · Vanaf
1918 had de Willem Arntszhoeve in Den Dolder een
raccordement dat aansloot op de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. Het eindigde
onvertakt bij de kolenlosplaats. Daar lag smalspoor aan beide zijden van het
normaalspoor. De smalsporen kwamen via een wissel in één spoor samen voorbij
het einde van het raccordement. Vandaar liep het smalspoor naar het
ketelhuis. De kolenwagens werden in kipkarren
gelost en die werden door patiënten geduwd. Later werd een ezel ingezet [4]. · Op
het 60 cm smalspoornet van het landgoed Wouwsche
Plantage reed een zelf gebouwde tweeassige platte
wagen met enkele zitbanken, die bij de jacht en voor ander personenvervoer
gebruikt werd. Er bestaat een foto met
een ezel als tractie; er bestaat ook een foto met een hond als tractie. Zie hier. Trekhonden Trekhonden worden niet in de tabel hierboven
genoemd. Het zou ook weinig zeggen, want de trekhonden werkten doorgaans niet
alleen, maar werkten samen met hun begeleider: de trekhond trok de hondenkar
en de begeleider duwde. In de Trekhondenwet van 1910 werd een vergunning voor
het gebruik van de hond als trekhond verplicht gesteld [5]. De hond moest een
schofthoogte van minstens 60 cm hebben en werd jaarlijks door een veearts
gekeurd. Er mochten maximaal 3 trekhonden voor de hondenkar lopen. De kar
werd ook jaarlijks gekeurd en wel door de politie. Op 1 januari 1962 werd het
gebruik van trekhonden verboden, maar in de jaren daarvoor werden al geen
nieuwe vergunningen meer verstrekt [6]. Eén en ander had betrekking op het gebruik van
trekhonden op straat, maar ook bij railvervoer werden trekhonden gebruikt.
Heel vaak hadden hondenkarren maar één wielas en steunden ze op de hond(en)
af. Maar een hondenkar voor railvervoer zal twee wielassen gehad hebben. Nederlandse voorbeelden zijn: · Het
hierboven al genoemde landgoed Wouwsche Plantage. · Over
het smalspoor van het Oude
Willemsveld is bekend [7]: “Albert Ekkels
gebruikte een grote trekhond voor het vervoer van melk over het smalspoor.”
Ook elders in Nederland kwamen smalspoortjes voor
om de melkbussen van de boerderij naar een verharde weg te brengen. Mogelijk
kwamen daar soms ook trekhonden aan te pas. Het remmen in het Oude Willemsveld
ging opmerkelijk: “Als de karren eenmaal reden was remmen bij het volgende
punt van belang. Met de hond als trekdier werd de hond tussen de stokken (= disselbomen) en het tuig geheel van de grond
getild door middel van een hefboomconstructie. Andere remvoorzieningen zullen
gelijktijdig ook hun werk gedaan hebben”. ·
Zie de onderstaande, bij een tuinderij gemaakte,
foto: |
||||||||||||
|
||||||||||||
Foto uit Nostalgisch Westland op
Facebook → Er is geen bijschrift met plaats en jaartal. Het gaat om de producten – onder andere komkommers – die hier onder platglas gekweekt worden. Rechts onder ligt een smalspoorlijn en daarop staat een platte wagen met veilingkistjes van de in 1918 opgerichte Veiling Zwijndrecht. Voor de wagen zit een trekhond. De jongen naast hem is kennelijk de begeleider. |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
Het gaat om globale gegevens. Tenslotte zijn er bijvoorbeeld diverse paardenrassen en die verschillen in trekkracht. In de tabel staan karakteristieke ronde getallen voor de trekkracht. In andere bronnen staan soms andere getallen, maar die leiden tot dezelfde conclusies. |
||||||||||
Smit en Ploeg uit Onderdendam was een bekende firma wat betreft de winning van ijzeroer. De bron met de legendarische verhalen is helaas nog niet gevonden. |
||||||||||||
|
|
|||||||||||
Met dank aan: |
Jan Lamberts (Oud Schoonebeek). |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Zie
deze link. Er worden daar ook buffels en kamelen genoemd. |
||||||||||
[2] |
IJzeroer in Drenthe, webpagina op de website Oud-Schoonebeek. |
|||||||||||
[3] |
L. Walschot: Over groeve De Keel; de boven- en ondergrondse geschiedenis van een kalksteengroeve en haar omgeving, Stichting Ondergrondse Werken, Roermond, 2010. |
|||||||||||
[4] |
Toon Steenmeijer, Smalspoor in Den Dolder, De Buffer 99 (zomer 2007). |
|||||||||||
[5] |
Wikipedia. |
|||||||||||
[6] |
T.L. Kroes, Kruidenier bij de “Boerenhoek”, Historische Vereniging Beilen, jaargang 2, nummer 3, september 1990. |
|||||||||||
[7] |
Bertus Voortman, Décauville
Baan: Oude Willem - Oude Smilde v.v. op verdwaalniet.com |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|
||||||||||
{ |
paardentractie in het algemeen paardentractie op normaalspoor |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||