Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Auto’s met spoorwielen

 

Er zijn verschillende manieren om een auto als tractiemiddel te gebruiken:

·         met behulp van spoorgeleidewieltjes. Er is dan sprake van een rail-wegvoertuig.

·         op een bestraat terrein.

·         door de wielen te vervangen door spoorwielen.

Deze laatste methode is de oudste en de meest primitieve. Het vervangen van de “gewone” wielen door spoorwielen kost tijd en er kan dus niet – zoals bij de andere genoemde methodes – snel worden omgelopen als er geen omloopspoor aanwezig is. Voor zover bekend wordt deze methode in Nederland dan ook niet meer toegepast.

In dit boek staan enkele voorbeelden, maar er zijn er meer. De NS afdeling Weg & Werken nam in 1970 een Unimog in gebruik [1]. Die had nog geen spoorgeleidewieltjes (zoals hier wel het geval is). Wel kon het voertuig zichzelf met een hydraulisch stempel omhoog drukken, bijvoorbeeld op een overweg. Vervolgens waren twee man dan 6 à 10 minuten bezig om de wegwielen door spoorwielen te vervangen.

Jumbo.jpg

↑ Aannemer H. Boeyenk uit Haren brak in 1970 de 25 km lange goederenspoorlijn (en vroegere NTM tramlijn) tussen Heerenveen en Lemmer op [2]. Aan de kop van de sloopploeg liep de jeep “Jumbo”, die een lorrie met daarop een container trok. Daarin werd klein ijzerwerk als kraagbouten en lasplaten verzameld. De zaken waren simpel aangepakt: de banden waren verwijderd, zodat de jeep op zijn velgen reed. De dubbele flenzen zullen op wissels wel aanleiding tot problemen hebben gegeven.

 

Strikt genomen was Jumbo geen jeep (dat is een automerk, geen autosoort), maar een M151 MUTT (Multi-Utility Tactical Truck). Dat model werd van 1959 tot 1982 door onder andere Ford gebouwd.

 

Een betere foto staat hiernaast:

 

Heerenveen-Lemmer juli 1970 

Collectie Wytze Wijbenga

 

In de discussie op een forum wordt gesteld dat Jumbo in 1968 /1969 ook al betrokken was bij de opbraak van de tramlijn Sneek-Bolsward. Ook bij deze discussie staat een foto, maar dat is precies dezelfde als in het artikel in De Koppeling afgebeeld voor Heerenveen-Lemmer.

heerenveen_lemmer_juli_1970_jumbo.jpg

 

Met dank aan:

Toon Steenmeijer en Wytze Wijbenga

Bronnen:

[1]

“Unimog stapt van weg op rail”, NS personeelsblad De Koppeling, 19 juni 1970.

[2]

“Slopers verwijderen de baan tussen Lemmer en Heerenveen”, NS personeelsblad De Koppeling, 24 juli 1970.

 

 

 

 

{

de pagina Andere tractie

Terug naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud