De Leidse Gasfabriek

 

 

Hierboven een overzicht. Er waren twee draaischijven. De aansluiting met Leiden Heerensingel sluit aan op de linker draaischijf. Het vanuit de linker draaischijf naar links lopende spoor eindigde in de locloods.

Hieronder een detail. Opvallend is dat de rechter draaischijf ook als functie heeft het rechter wissel in het omloopspoor te vervangen. Gezien de plaats van de kraan ligt het voor de hand dat de stokerij doorgaans per schip bevoorraad werd en bij vorst per spoor.

 

 

De spooraansluiting dateerde uit 1892. Het jaarlijkse aantal wagens schommelde tussen slechts 64 in 1937 en 1485 in 1941. Nadat de vuurloze loc in 1952 was afgeschaft, bleef er slechts “treklier en staalkabel” over. Er werd uitvoerig gecorrespondeerd over de aanschaf van nieuwe of gebruikte motorlocs, een wagonduwer, etc, maar er kwam nooit wat van.

 

Bron: Leids archief

Terug naar Materieel