►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kipkarren van Du Croo
& Brauns |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Inleiding Op een andere pagina van deze website zijn kipkarren in het algemeen behandeld. Ook zijn aparte wegpagina’s gewijd aan kipkarren van de Nederlandse fabrikanten Spoorijzer en Oving/ODS. Uitgebreide gegevens over
kipkarren van Du Croo &
Brauns zijn te vinden in een catalogus uit 1924 ([1], [2]) en een
reclamefolder uit een iets latere periode [3]. Dit is aangevuld met
informatie uit bijvoorbeeld advertenties en een offerte. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Eerste bekende DuCroBra kipkarren |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
↑ Tijdschrift der Nederlandsche Heide
Maatschappij 1914 ↑ Het gaat om een simpel
model, met rollagers en een gebogen frame. Er is niet voorzien in boksteunen en
verstevigingen in langs- en dwarrichting en op de hoeken. ← Tijdschrift
der Nederlandsche Heide Maatschappij 1919 (deze
advertentie werd al vanaf 1916 of eerder geplaatst) Het gaat hier om een wat zwaarder model, met een dwarsversteviging in het frame. Terp-afgravingen waren in deze tijd aan de orde van de dag. Deze modellen verschillen weinig van de producten van andere fabrikanten uit dezelfde periode. Het volgende model is echter een buitenbeentje: |
|||||||||||||
Op 29 juni 1918 offreerde
Ducrobra aan de steenfabriek
FOW 40 nieuwe kipkarren met een waterinhoud van ¾ kuub (maar met klei of
zand beladen circa 1 kuub) voor f
395 per stuk. Het waren kipkarren voor locomotiefbedrijf, met een rechthoekig onderstel, een ronde wieg, naar binnen geplaatste
boksteunen en ouderwetse lummels. Vanwege het binnenliggende frame ontbraken
aanslagregels op de bakken. Er was voorzien in glijlagers. Een deel van de tekening in de DuCroBra
offerte → Zie ook de bijbehorende brief.
De wagens lijken overeen te komen met deze foto [1];
zie ook opmerkingen b) en c)↓ |
|
|||||||||||||
In een Duits boek [4] komt
het model 1 x voor: in Fig 169 van [4] staat een kipkar met een ronde wieg en
rechthoekig frame. Het gaat daarbij wel om een 3 kuubs wagen (voor 600 mm !)
De ronde wieg zou voor een laag zwaartepunt zorgen. In 1917 bestond dit type
dus wel, maar voor kipwagens voor groot volume. Dat Ducrobra het voor ¾ kuub
toepaste, lijkt bijzonder. |
||||||||||||||
½ en ¾ kuubs modellen Hieronder staan de bladzijden 48 t/m 50 uit de catalogus
van 1924 [1]. |
||||||||||||||
|
Bij andere fabrikanten zijn de randen van de bak verstevigd met hoekprofielen. Het klinken van die hoekprofielen is nogal wat werk. Er moeten immers eerst nauwkeurig overeenstemmende gaten in de profielen, de kopschotten en de rompplaat geboord worden. Ducrobra werkte met omgekraalde randen (zoals een zinken dakgoot doorgaans omgekraalde randen heeft). Kennelijk waren die omgekraalde randen niet zo sterk of niet in dikkere plaat te produceren, want de randen van de nog te bespreken 1 kuubs bakken zijn gewoon met hoekprofielen versterkt. De ½ en ¾ kuubs kipkarren konden met of zonder bokschoren (= boksteunen)
geleverd worden. Afgezien daarvan was er sprake van slechts één model. |
|||||||||||||
|
De “automatische sluiting” gebeurt met lummels van geheel eigen ontwerp: de lummels zijn rechthoekig van doorsnede met een dikkere rand. Er staat DUCROBRA in, zoals blijkt uit een detail van kipkar voorheen nr. LT 112 van het Decauville Smalspoor Museum: Het vast te pakken deel van lummels van andere fabrikanten
heeft doorgaans een ronde doorsnede, zie bijvoorbeeld Kipkarren
van Spoorijzer. |
|||||||||||||
Het Decauville Spoorweg Museum heeft
als DuCroBra kipkar nr. 201. Die heeft
nog de ouderwetse, niet automatische vergrendeling van de bak. Die nr 201 is daarom voor 1924 gebouwd (dat klopt met de DSM
zienswijze: circa 1920). |
||||||||||||||
|
Ook bij DuCroBra lopen de
kopschotten enigszins scheef, zodat bij transport vier bakken in elkaar
geschoven kunnen worden. In de bovenste bak worden de bokken van de vier
wagens opgeborgen. In de algemene
webpagina over kipkarren is te zien hoe de
frames vervoerd werden (door concurrent Spoorijzer). |
|||||||||||||
Behalve de catalogi uit 1924 is een andere - redelijk te
dateren - bron een Du Croo & Brauns reclamefolder, daterend uit de periode 1927-1930
[3]: |
||||||||||||||
|
← In [3] staat deze afbeelding van de “populaire” driekwart kipkar Vergeleken met de catalogus uit 1924 hebben de kopse kanten van de bak nu een ingeperste zon en omgezette randen. Voor het verbinden van zo’n kopse kant met de romplaat is nog slechts een enkele rij klinknagels nodig, tegenover eerder een hoeklijn en twee rijen klinknagels. Ook deze innovatie (t.o.v. de catalogi van 1924) werd niet op grotere (dan ¾ kuub) bakken toegepast. |
|||||||||||||
Kipbak met ingeperste zon bij de
Gelderse Smalspoor Stichting, Heteren, 2012-05-17→ |
||||||||||||||
Verwarrend is dat verschillende afbeeldingen/teksten op de
kopse kanten werden ingeperst: |
||||||||||||||
- |
Als boven genoemd en geïllustreerd: een zon(netje). In elk geval werd die zon in de periode 1928 -1934 gebruikt. De zon is niet als logo te vinden in correspondentie,
reclame, etc., maar wel op (sommige) kipkarren.
Hieronder staat een voorbeeld: Ongedateerde foto van de aanleg van het Amsterdamse
Bos (vanaf 1934); collectie Kees Plug/Stadsarchief Amsterdam → Meer over het zonnetje
staat hier. Behalve de halve zon op de
bak van de voorste kipkar zijn kenmerken: · U vormige boksteunen · Kruisverband in het frame · Extra plaat tegen wieg Opvallend is de aanwezigheid van twee opzichters op zes arbeiders. |
|
||||||||||||
- |
De letters WDCB (Werkplaatsen Du Croo & Brauns), met daarboven in een boog de tekst Victoria. Dit is te vinden in een advertentie in het Tijdschrift der Nederlandsche Heide Maatschappij jaargang 1933. Het moet een oude foto betreffen, want de naam Werkplaatsen Du Croo & Brauns werd tot 1930 gebruikt. Het is ook te zien op kipkarren van de firma Teeuwen in Tegelen en van de De Hamert nabij Wellerlooi. |
|||||||||||||
- |
In een boog de tekst DUCROBRA Een voorbeeld staat hieronder: |
|||||||||||||
|
← Vanuit Rijkswerkkamp De Zomp in Ruurlo werd
ontginningswerk bij Lochem verricht.Foto in tijdschrift 'Van Eigen Erf' van
juli 1940;Collectie Gerard de Graaf. Hoewel de kipkar met mankracht
geduwd wordt, is er wel in boksteunen voorzien. Net als op de foto hierboven
zijn de boksteunen niet van hoekprofielen, maar van U- profielen gemaakt. Een fraai voorbeeld van dit
type was als LT 112 aan te treffen bij het Decauville Smalspoor Museum in de
Harskamp. In dit artikel over het
Amsterdamse Bos zijn op de eerste twee foto’s DuCroBra kipkarren te zien. Dat
volgt uit de boksteunen in de vorm van U-profielen en de lummels met
rechthoekige doorsnede. Of er iets in de kopschotten geperst is, valt door de
modder niet te zien. |
|||||||||||||
1 kuubs kipkarren |
||||||||||||||
In de catalogus van 1924
[1] is één bladzijde gewijd aan één model kipkar met een inhoud van 1 kuub. |
||||||||||||||
|
Opvallend is dat op de
kipbak in Fig 550 Du Croo & Brauns staat terwijl op de andere kipbakken
geen tekst staat. De karren hebben een
kruisverband, met twee langsbalken in het midden. Er is daarom geen
doorgaande trekstang. De wielen hebben een
grotere diameter dan die voor de ¾ kuubs kipkar (400 versus 300 of 350 mm). De plaatdikte van de bak is
4 mm (terwijl dat voor de ¾ kuubs bak 3 mm is). De randen van de bakken
zijn niet (zoals bij de ½ en ¾ kuubs modellen) gekraald, maar door hoekijzers
versterkt. Mogelijk was het 4 mm plaatijzer te dik om met de aanwezige
machines te kralen. De foto linksonder (Fig.
564) staat hieronder duidelijker: |
|||||||||||||
|
← Foto uit [5] Het boek [5] is in 1946
uitgegeven, maar de foto (Fig. 564, net als in de catalogus uit 1924) dateert
uit 1924 of eerder ! Wel is het bijschrift aangepast, want daarin is sprake
van rolpotten voorzien van prima stalen rollen (terwijl op de foto glijlagers
te zien zijn). De lummel is geperst, maar
er staat geen DUCROBRA in. Er is geen zonnetje of
DuCroBra in de bak geperst. De kopschotten
van de bak zijn niet in een smeedpers omgezet maar via hoekijzers aan
de romplaat geklonken. Waarschijnlijk was dat duurder, maar sterker. Er zijn nog geen U vormige
boksteunen. |
|||||||||||||
De al eerder genoemde Du
Croo & Brauns reclamefolder uit de periode 1927-1930 [3] geeft twee 1
kuubs modellen. Ze zijn geen van beiden identiek aan het model uit de
catalogus van 1924: |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
↑
Reclamefolder uit 1927 à 1930 [3] ↑ |
||||||||||||||
Dit model heeft voor die tijd moderne rollagers. Het
frame is niet versterkt. Dit type lijkt moeilijk van het ¾ kuub model te
onderscheiden |
Dit model heeft nog ouderwetse glijlagers. De
koppelingen zijn verbonden door een trekstang. Er is daarom geen versteviging
in langsrichting, maar wel in dwarsrichting |
|||||||||||||
Anders dan bij de “populaire” ¾ kuubs kipkar uit
dezelfde folder is er geen zonnetje (of iets anders) in de bak geperst. Dat
is logisch, want in de kopschotten zijn geen opstaande randen geperst; ze
zijn gewoon met hoekprofielen aan de rompplaat geklonken. Deze kopschooten
brachten daarom geen bezoek aan de smeedpers. De boksteunen zijn gemaakt van hoekprofielen (dus
nog niet van U-profielen, zoalz op bovenstaande foto uit Lochem). |
||||||||||||||
2 kuubs kipkarren |
||||||||||||||
In de catalogus van 1924
[1] is één bladzijde gewijd aan één model kipkar met een inhoud van 2 kuub: |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
De constructie heeft weinig
eigens en lijkt bijvoorbeeld sterk op de KW7 van Spoorijzer. |
||||||||||||||
Het einde Waarschijnlijk werd de
productie en de verhuur van kipkarren omstreeks 1950 beëindigd. In elk geval
verschenen er na 1947 geen advertenties meer in het Tijdschrift der
Nederlansche Heide Maatschappij. In het
jaarverslag van 1951/52 [6] staat verhuurmateriaal voor het laatst op de
balans (kipkarren worden in geen enkel jaarverslag genoemd) . |
||||||||||||||
Samenvatting De eerste kipkarren van Du
Croo & Brauns onderscheidden zich niet van de producten van andere
fabrikanten. Geleidelijk verschenen typische Du Croo & Brauns kenmerken: ·
In of voor 1924
werden geperste platte lummels met een opstaande rand ingevoerd voor de
kipkarren met een inhoud van een halve, driekwart en één kuub. Andere
fabrikanten gebruikten doorgaans lummels met een ronde doorsnede. ·
Vanaf 1924 of
eerder kregen de randen van de bakken gekraalde randen in plaats van
versterkingen met hoekijzers. Dit geldt echter alleen voor kipbakken van een
halve en driekwart kuub en niet voor die van één kuub. ·
Na 1924, maar
voor uiterlijk 1930 werden de de randen van de kopschotten van de bak
omgezet, zodat de zijkanten van de bak zonder hoeklijn aan de kopschotten
konden worden geklonken. Waarschijnlijk gebeurde dit omzetten niet op een
zetbank, maar in een smeedpers. Tegelijkertijd verschenen namelijk ingeperste
teksten of symbolen in de kopschotten. Eén en ander geldt echter wederom
alleen voor kipbakken van een halve en driekwart kuub en niet voor die van
één kuub. · In de kopschotten werd een zonnetje, WDCB (met
daarboven in een boog de tekst Victoria) of DUCROBRA geperst. Mogelijk was de in de
smeedpers gebruikte mal na zekere tijd versleten en werd voor de nieuwe mal
een andere tekst gekozen. ·
Vanaf 1934 of
eerder werden voor de boksteunen U-profielen in plaats van hoekprofielen
gebruikt. |
||||||||||||||
Opmerkingen |
DuCroBra had een kantoor in
London en gaf een catalogus in het Engels uit. Het was al bekend dat er stoomlocs
naar het buitenland verkocht zijn [7]. Dat geldt ook voor kipkarren: De Stornoway Waterworks Railway (1935 tot ~ 1960) op het
Hebriden eiland Ornsay had negen ¾ kuubs Ducrobra kipwagens. Dit materieel
was samen met een Simplex loc achtergelaten door een aannemer. Het is
onbekend wat er met de kipwagens gebeurd is en foto’s lijken er niet te zijn. |
|||||||||||||
In de catalogus van 1924 [1][2] komen bladzijden voor met per bladzijde vier of meer foto’s van kipkarren, platte wagens en locomotieven, zonder enige toelichting. Het betreft waarschijnlijk oude foto’s van niet meer leverbare modellen die alleen zijn opgenomen om te imponeren. De catalogus bevat immers ook bladzijden (hierboven voor de kipkarren getoond) met andere foto’s en uitvoerige toelichtingen en onderaan steeds de tekst “De artikelen op deze bladzijde beschreven zijn gewoonlijk in voorraad”. |
||||||||||||||
In advertenties, de catalogus en dergelijke van Ducrobra staat bij de foto’s steeds een Figuur (Fig.) nummer. In de catalogus lijken die nummers willekeurig door elkaar te staan. De Fig. nummers zijn ook niet chronologisch, want foto’s van de fabriek in Amsterdam in 1906 en 1908 hebben de nummers 458 respectievelijk 459, terwijl foto’s van de fabriek in Weesp (die van na 1919 moeten dateren) de nummers 413A, 419A, 477 en 478A hebben. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Met dank aan: |
Gerard de Graaf, Peter Lammens, Kees Plug en Erwin
Voorhaar. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Catalogus
No. 22, 1924 van Du Croo and Brauns,
Ltd., London-Amsterdam-Sourabaya, in het Nederlands: collectie Erwin Voorhaar; collectie NVBS Bibliotheek. |
|
|||||||||||
[2] |
Idem, in het Engels:
aanwezig in het
Nederlands Economisch Historisch Archief in Amsterdam → |
|||||||||||||
[3] |
Ducrobra reclamefolder uit
1927-1930; collectie Kees Plug. Het gaat om een folder van vier bladzijden, met diverse producten van Ducrobra. |
|||||||||||||
[4] |
E. Dietrich und Adolf Bielschowsky; “Oberbau und Betriebsmittel der
Schmalspurbahnen im Dienste von Industrie und Bauwesen, Land- und
Forstwirtschaft”; heruitgave door E. Braun te Neustadt (D), voorjaar 1984
(het origineel is in 1914 verschenen) |
|||||||||||||
[5] |
De boeken “Bagger en
grondwerken” en “Grondwerk” (1946), collectie Gerard de Graaf. |
|||||||||||||
[6] |
Jaarverslagen
Constructiewerkplaatsen v/h Du Croo & Brauns en opvolgers, (1909) -
(1928/29); (1940/41) - (1968), Nederlands Economisch Historisch Archief in
Amsterdam, call number NEHA ZK 56963. |
|||||||||||||
[7] |
Jan de Bruin, “Du Croo & Brauns locomotieven”, Uquilair 1987. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
{ |
||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||