►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Du Croo & Brauns |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Inleiding De geschiedenis van de
locomotieven van Du Croo & Brauns is prima behandeld
in [1]. Zoals de titel al suggereert gaat het daar bijna alleen over de
locomotieven en nauwelijks of niet over andere spoorzaken als kipkarren en
andere wagens, wissels, etc. Bovendien
is het boek al in 1987 geschreven. Anno 2013 is het door de opkomst van de
computer veel makkelijker om aan gegevens te komen. Zo zijn veel oude
kranten en inventarislijsten van
archieven thuis digitaal te raadplegen en in bijna alle archieven mag gefotografeerd
worden. Om die redenen wordt op deze
webpagina aanvullende informatie over Du Croo & Brauns gegeven. |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Bedrijfsgeschiedenis Aan [1] is te ontlenen dat
de Du Croo & Brauns is in 1908 opgericht en was gevestigd aan de
Valkenweg in Amsterdam-Noord. Het bedrijf werd al eind 1909 omgezet in de
N.V. Constructiewerkplaatsen voorheen
Du Croo & Brauns, zoals uit onderstaande advertenties blijkt: |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
|
← Algemeen Handelsblad 05-01-1910 ↓
De reden van de naamsverandering zal het het aantrekken van vreemd kapitaal zijn. Een citaat uit [2]: |
|||||||||||||||||||||||||
“Een tweede machinefabriek waarin de NHM (= Nederlandsche Handel-Maatschappij) participeerde, was in 1910 de NV Constructiewerkplaatsen v/h Du Croo & Brauns in Amsterdam. De bedoeling was dat Du Croo & Brauns in Nederlands-Indië een samenwerking zou aangaan met Orenstein & Koppel-Arthur Koppel in Berlijn (zie opmerking a). De deelneming bedroeg f 50.000 (al spoedig verhoogd tot f 100.000) op een kapitaal van f 300.000. De NHM zou zorgen voor bestellingen van de eigen suikerondernemingen bij Du Croo & Brauns en zou andere ondernemingen aansporen hetzelfde te doen. In 1913 nam het NHM belang toe tot f 200.000. Hierbij werd bedongen dat de bankzaken van Du Croo & Brauns in Nederland zouden worden verzorgd door Labouchere Oyens & Co’s Bank en de NHM en in Nederlands-Indië exclusief door de NHM. Voor NHM secretaris Bierens de Haan moest een commissarisplaats worden gereserveerd.” Bierens de Haan werd inderdaad commissaris en was van 1925 tot 1930 zelfs voorzitter van de Raad van Commissarissen. |
||||||||||||||||||||||||||
In 1919 begon de bouw van
een locomotieffabriek in Weesp, die werd ondergebracht in een aparte N.V.:
Machinefabriek Du Croo & Brauns. |
||||||||||||||||||||||||||
In 1921 werden in Weesp de
eerste locs gebouwd. Bij de fabriek in Weesp hoorde ook een
reparatiewerkplaats voor stoomlocs. Uiterst links is driebenig spoor te zien
[4] ↓ In 1921 werden hier
sneltreinlocomotieven van de NS hersteld, maar in 1922 vonden er geen
activiteiten plaats [3]. In [1] is een belangrijke
en dramatische ontwikkeling niet vermeld: nadat de aandelen tot 20% van de
oorspronkelijke waarde waren afgestempeld en nadat 42
cultuurmaatschappijen voor meer dan 1,5 miljoen gulden nieuw kapitaal hadden
ingebracht [3], ging Du Croo & Brauns in
1930 toch failliet: De Tijd, 18-07-1930 → Mede dankzij een lening van
de gemeente Amsterdam kon de fabriek als N.V. Machinefabriek Du Croo & Brauns worden voortgezet. Met andere
woorden: men liet de moeder in Amsterdam failliet gaan. De zetel van de
Weesper dochter werd naar Amsterdam overgebracht; deze dochter zette de
activiteiten van haar moeder voort. |
|
|||||||||||||||||||||||||
Juist in deze financieel
moeilijke tijd was het feest vanwege de aflevering van fabrieksnummer 200: |
||||||||||||||||||||||||||
|
Het was één van de zes locs
met asvolgorde 1D voor het 750 mm spoor van de Atjeh Tram op Sumatra: ←Algemeen Handelsblad 15-09-1930 De activiteiten van de
fabriek in Weesp werden naar Amsterdam-Noord overgebracht. Veel locs werden
er niet meer gebouwd. Na enkele jaren werd weer in Weesp begonnen: ↓
Algemeen Handelsblad 13-11-1933↓ |
|||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
|
In 1937 was het echter in
Weesp definitief voorbij: de ketelmakerij werd afgebroken en naar Amsterdam
overgebracht [De Tijd 31-07-1937]. Onder
andere de in Weesp op voorraad staande locomotieven werden geveild: ← De Telegraaf 04-08-1937 De twee 100 pk locs met
tender voor 700 mm spoor waren hoogst waarschijnlijk de fabrieksnummers 240
en 259 uit 1937, die door de handelaar Hollander in Vaals gekocht werden en
in 1940 naar de Hümmlinger Kreisbahn gingen [1]. De gebruikte 45 pk loc voor
normaalspoor moet de eigen fabrieksloc geweest zijn (fabrieksnummer 90 uit
1925) [1]. De vierde aangeboden loc is raadselachtig: Du Croo & Brauns
heeft geen 40 pk stoomloc voor 700 mm gebouwd [1], wel 35 en 45 pk locs. De overblijvende gebouwen
in Weesp kregen na jaren leegstand wisselende bestemmingen, maar het laatste
stuk grond in Weesp werd pas in 1953 verkocht [3]. |
|||||||||||||||||||||||||
Volgens een advertentie in Vraag en
Aanbod van 7oktober 1942 zou DuCroBra ook rupstractoren gemaakt hebben. In
elk geval produceerde DuCroBra ook ná de Tweede Wereldoorlog rupsbanden → |
||||||||||||||||||||||||||
Terzijde: Het begrip
loopjongen is vrij bekend, maar Du Croo & Brauns had ook een fietsjongen. |
|
← De courant Het nieuws van den dag 07-05-1940 |
||||||||||||||||||||||||
Na de Tweede Wereldoorlog
werd tot 1965 jaarlijks 6 tot 10% dividend uitgekeerd. Tot circa 1950 werden met
smalspoor aantrekkelijke resultaten behaald [3]. Dat verminderde door de gang
van zaken in Indonesië. Daarom werden producten als stempels voor kolenmijnbouw
en rupskettingen opgenomen in het leverprogramma [3]. Men kon toen nog niet
weten dat aan de Nederlandse kolenmijnbouw omstreeks 1970 een einde zou
komen. In verband met de bouw van
de IJtunnel verhuisde Du Croo & Brauns in 1956/57 naar de Sextantweg in
het Westelijk Havengebied in Amsterdam. In 1958 verhuisde de
matrijzensmederij van Werkspoor in Utrecht naar Ducrobra [De Tijd
06-01-1958]. In 1965 waren er 350 personeelsleden (De Telegraaf 25-02-1965).
Er ontstonden problemen door onder andere Italiaanse concurrentie op het
gebied van rupskettingen en door de sluiting van de Nederlandse mijnen. Na enkele fusies werd de
fabriek in 1983 gesloten [1]. |
||||||||||||||||||||||||||
Nederlandsch Indië, sinds 1949 Indonesië |
||||||||||||||||||||||||||
Zoals voor vele Nederlandse
ondernemingen, was Nederlandsch Indië een belangrijk afzetgebied voor
Du Croo & Brauns. Er waren agentschappen in Medan op Sumatra en in
Soerabaia op Java. De Sumatra post 08-08-1918 → In de advertentie valt op: -
Er worden geen
locomotieven genoemd. Du Croo & Brauns bouwde in 1918 zelf nog geen
locomotieven, maar via Du Croo & Brauns werden vanaf 1909 tot 1922 wel
grote aantallen Maffei stoomlocs geleverd, zowel in Nederland als in Nederlandsch
Indië. -
Du Croo & Brauns verkocht in Nederlandsch
Indië ook bijlen en tjankols
(of tjankoels, een soort spaden). -
de monorail |
|
|||||||||||||||||||||||||
De catalogus uit 1924 [4] bevat enkele honderden
foto’s, maar daarvan is er maar één van een monorail → In 1900 en 1901 werd in Nederlandsch
Indische kranten door de firma Goedhart & Dibbets veel geadverteerd met
monorails volgens het systeem Caillet (in Nederlandse kranten zijn hiervan
geen advertenties te vinden). Hierbij werd één wagen voortbewogen en in
evenwicht gehouden door een man of een paard (of ander dier). De aanlegkosten
zouden 20% en de aanschaffingskosten 50% zijn van die van smalspoor. Mogelijk
hoopte Du Croo & Braun aan bestaande Caillet gebruikers te leveren. |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Blijkens advertenties had
Du Croo & Brauns vanaf 1917 een eigen agentschap in Medan, maar werd
aldaar vanaf 1919 vertegenwoordigd door de Handelsvereeniging B.H. Kerkhoff,
die (volgens andere advertenties) in een breed scala producten handelde, van
ossenkarren via wondermist (een bestrijdingsmiddel) tot port en sherry. ← De Sumatra post 06-08-1925 Vanaf 1923 werden ook
genoemd Daimler motor-lorries (“waarvan reeds vele hier ter kuste met
succes in gebruik”); vanaf eind 1924 werd bij
de motor-lorries de naam Daimler weggelaten: er werden Du Croo & Brauns
motorlorries of railtractoren aangeboden. In 1926 kreeg Du Croo & Brauns
weer een eigen agentschap in Medan. |
|||||||||||||||||||||||||
In Soerabaia was al vanaf
1912 een agentschap. De Sumatra Post 27-09-1916 → In deze advertentie wordt
wel gesproken over locomotieven. Hiermee moeten de hierboven al genoemde
Maffei stoomlocs bedoeld zijn. Monorails worden ook hier
genoemd. Met latex-wagens worden bedoeld wagens voor het vervoer van het sap
van rubberbomen. Truckwagens zijn wagens op draaistellen. De zaken in Soerabaja namen
een andere wending doordat Du Croo & Brauns hier zelf ging produceren,
door de overname van enkele bestaande machinefabrieken. In 1919 werd De Volharding
overgenomen. Het agentschap trok hierin: |
|
|||||||||||||||||||||||||
Bataviaasch nieuwsblad 28-09-1920 → In 1923 werd de
Machinefabriek Kalimas (die zelf al eerder de Machinefabriek Amsterdam had
overgenomen) ingelijfd. Een en ander werd ondergebracht
in een aparte NV, de Vereenigde Machinefabrieken (niet te verwarren met de
latere Verenigde Machine Fabrieken, ontstaan door de fusie van Werkspoor en
Stork). De ongunstig gelegen Machinefabriek De Volharding werd afgebroken [De
Indische courant 16-02-1923]; op het terrein
werden huizen gebouwd [De Indische courant 02-06-1930]. |
|
|||||||||||||||||||||||||
Een artikel over de hoogtijdagen
van de Indische actviteiten van Du Croo & Brauns vindt men in dit tijdschrift. |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
|
Alles wijst erop dat de
activiteiten van Du Croo & Brauns in Nederlandsch Indië na de afwikkeling
van het faillisement op een bijzonder laag pitje kwamen te staan en dat de
Machinefabriek(en) in Soerabaia gesloten werden: -
In Indische
kranten van na half 1931 zijn geen advertenties van of berichten over Du Croo
& Brauns in Soerabaia, de Machinefabriek Kalimas, de Vereenigde
Machinefabrieken of het agentschap in Medan gevonden. -
Op 5 september 1932 werd (de ?) inventaris van
Machinefabriek Kalimas geveild (De Indische courant
03-09-1932). -
De gebouwen
kregen in 1937 een andere bestemming: ← Soerabaijasch handelsblad 28-08-1937 |
|||||||||||||||||||||||||
Vanaf 1947 bundelden Du
Croo & Brauns en Linde-Teves de Indische activiteiten in Ducrolinde.
De werkplaatsen van Ducrolinde waren in Batavia (Djakarta). |
||||||||||||||||||||||||||
|
Logo’s, afkortingen
en dergelijke ← Achterop de jaarverslagen van 1920 t/m
1927 [2] staat WDSB. Dat was
de afkorting voor Werkplaatsen Du Croo & Brauns). Dit logo kwam soms (vereenvoudigd) ook op de kipbakken voor; zie hier. In 1930 werd WDCB veranderd in MDCB (Werkplaatsen werd veranderd in Machine-fabrieken). Dat nieuwe logo kwam echter niet op kipkarren en jaarverslagen te staan. |
|||||||||||||||||||||||||
|
← Logo
in een Ducrobra brochure “Nederlandsch Fabrikaat” [5] Vanaf 1928 verscheen ook
achter op de jaarverslagen dit driehoekige logo. Nog weer later kwam het
logo van de drukkerij achterop de jaarverslagen. |
|||||||||||||||||||||||||
|
← In
elke geval vanaf de vijftiger jaren van de twintigste eeuw werd dit
logo gebruikt. Het woord
(constructie)werkplaatsten dan wel machinefabriek voor Du Croo & Brauns
werd doorgaans weggelaten en in plaats van Du Croo & Brauns werd vaak het
telegramadres Ducrobra gebruikt. |
|||||||||||||||||||||||||
↑In de kopse kanten van sommige Du Croo &
Brauns kipbakken is een gestileerde zon geperst.
Gelderse Smalspoor Stichting, Heteren, 17-05-2012 Sumatra Post 17-11-1925→ De agent van Orenstein
& Koppel in Medan was het (anno 2013 nog steeds bestaande) Duitse
handelshuis Carl Schlieper. Dit gebruikt als logo een oog (vooral bekend op
zakmessen). Er is een opvallende gelijkenis tussen de wimpers van het oog van
Schlieper en de zon van Du Croo & Brauns. Zou Du Croo & Brauns dit
logo hebben afgekeken om te suggereren dat het om kipkarren van Carl
Schlieper / O&K ging ? Of is het toeval ? |
|
|||||||||||||||||||||||||
Verkoop en verhuur |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
↑ Hepkema’s
Courant, 14-03-1914 ↑ Een telefoonnummer is niet vermeld, maar
Du Croo & Brauns had
sinds 1910 telefoon. |
↑ Tijdschrift der Nederlandsche Heide Maatschappij, 1919 (deze advertentie
werd vanaf 1916 of eerder geplaatst) |
↑ Rotterdamsche
Courant 23-08-1919 ↑ |
||||||||||||||||||||||||
DuCroBra was gevestigd aan de noordzijde van het Y, maar uit bovenstaande advertenties blijkt dat de afdeling(en) Verkoop en Verhuring tot 1919 op het Damrak zat(en). In die tijd gebeurde het vaker dat ondernemingen geen kantoor hielden bij de fabriek, maar in een chiquere buurt. Bijvoorbeeld bij Orenstein & Koppel in Amsterdam was dit tot 1953 ook het geval. DuCroBra verhuurde en verkocht spoormaterieel. Ook Spoorijzer, Oving en Orenstein & Koppel kenden die combinatie van verkoop en verhuur. Waarschijnlijk werd de productie en de verhuur van kipkarren omstreeks 1950 beëindigd. In elk geval verschenen er na 1947 geen advertenties meer in het Tijdschrift der Nederlandsche Heide Maatschappij. In het jaarverslag van 1951/52 staat verhuurmateriaal voor het laatst op de balans. Van de verhuur door Du Croo & Brauns lijkt weinig te zijn vast gelegd. Via het Stoomwezen is bekend dat in de Tweede Wereldoorlog een van Du Croo & Brauns gehuurde 700 mm loc – met andere stoomlocs - is ingezet bij materiaaltransport ten behoeve van de bunkerbouw op Schiermonnikoog(zie dit boek). Helaas is er geen foto van beschikbaar. Er is een aparte webpaina gewijd aan advertenties van Du Croo & Brauns. |
||||||||||||||||||||||||||
Producten |
||||||||||||||||||||||||||
Onderstaande advertenties geven
enig idee van het uitgebreide productiescala van Du Croo & Brauns: |
||||||||||||||||||||||||||
|
↑ Nieuwsblad
van het Noorden 23-05-1940 ↑ ←
Tijdschrift der Nederlandsche Heidemaatschappijj, 1934 collectie
Gerard de Graaf De zon op
de kopse kant van de kipbak komt later nog ter sprake. |
|||||||||||||||||||||||||
Een aantal van deze
producten zullen in de volgende paragrafen nader besproken worden. |
||||||||||||||||||||||||||
Stoomlocomotieven |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
↑
Algemeen Handelsblad 20-05-1925 Opvallend is dat alleen smalspoor wordt genoemd. |
||||||||||||||||||||||||||
In [1] staan prachtige
statieportretten, actiefoto’s en tekeningen. Zie ook hier. Daarom
worden hier alleen foto’s ten tonele gevoerd die niet in [1] staan. Alle 35 pk drieassers zijn
naar Nederlands Indië en (in 1950 nog 3) naar Indonesië gegaan. In [1] wordt
dan ook gesproken over “De plantage drie-assers” (waartoe ook drieassers met
andere vermogens gerekend werden). De loc op de foto rechts wijkt daar nogal
van af: vonkenvanger en met hekken verhoogde kolenbakken en/of tender (i.v.m. houtstook) ontbreken.
Mogelijk heeft men de loc expres een ander uiterlijk gegeven in de hoop op
afzet in Europa. Overigens wijkt ook de stoomdom met regulateur sterk af van
die van de plantage drie-assers. Misschien was de loc nog niet klaar, want de
stoompijp naar de cilinder lijkt los tegen de stoomdom aan te liggen. Foto uit catalogusvan 1924[4b]→ |
|
|||||||||||||||||||||||||
Foto uit catalogus van 1924[4b]→ De fabrieksplaat is rechthoekig (kenmerkend voor de
periode 1922 – begin 1924); er is geen nummer ingeslagen. Dit is een vierasser met
zogenaamde Klien-Lindner assen. De loc heeft wel een vonkenvanger, maar ziet
er verder weinig tropisch uit: er is geen traliewerk op de kolenbakken (om
extra hout mee te kunnen nemen) en geen tender. In deze tabel (met
links normale en rechts Angelsaksische eenheden) uit [4] is te zien dat de
kolenstoker en houtstoker (getallen tussen haakjes) verschillen in grootte
van de vuurkist en de bunker. |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Wissels en dergelijke Leeuwarder courant 14-10-1911 → Opvallend in de advertentie
zijn: ►de op
dit gebied onbekende aanbieders als de Machinefabriek Utrecht en J. Koster in
Stadskanaal ►de
grote prijsverschillen. Du Croo &
Brauns is 50% duurder dan de op één na duurste leverancier. Volgens [4] kochten veel
plantages al hun smalspoor bij Du Croo & Brauns: rails, wissels,
draaischijven, locs en wagens. |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Wagens Een aparte webpagina gaat
over de kipkarren
van Du Croo & Brauns. |
||||||||||||||||||||||||||
|
Door de Eerste Wereldoorlog
zag DuCroBra kans om werk van de traditionele Duitse leveranciers over te
nemen, zoals normaalsporige zelflossers waarmee Staatsmijnen kolen in den
lande vervoerde. ← Foto van een drieassige zelflosser in [4] De gegevens zijn [6]: |
|||||||||||||||||||||||||
SM nr. E 65 E 66 E 67 E 68 E 69 E 70 E 71 E 72 E 73 E 74 E 75 E 76 |
SS nr. 2516P 2517P 2518P 2519P 2520P 2521P 2522P 2523P 2524P 2525P 2526P 2527P |
bwjr. 1917 1917 1917 1917 1917 1917 1918 1918 1918 1918 1918 1918 |
Draagverm. 19 ton 19 ton 19 ton 19 ton 19 ton 19 ton 30 ton 30 ton 30 ton 30 ton 30 ton 30 ton |
|||||||||||||||||||||||
Volgens [4] bestelde ook
Hoogovens zulke wagens. De mijnmaatschappij Laura
& Vereeniging bestelde zo'n zelflosser voor het mijnsteenvervoer in 1918
[5]. L&V wilde in 1948 maar liefst 5 stuks bijbestellen. Du Croo &Brauns antwoordde echter per brief dat de fabriek
minder geschikt was voor de fabricage van “normale spoorwagens”. Toch leverde
Du Croo &Brauns daarna nog normaalsporige wagens aan Hoogovens: |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
|
Wagentype |
Bouwjaar |
Aantal |
Hoogovens nummers |
|
|||||||||||||||||||||
|
Slakpanwagen |
1954 |
2 |
12137 t/m 38 |
|
|||||||||||||||||||||
|
Zijlossers, 100 ton
draagvermogen |
1957 |
4 |
34175 t/m 178 |
|
|||||||||||||||||||||
|
Plakkenwagens, 100 ton
draagvermogen |
1959 |
5 |
76701 t/m 705 |
|
|||||||||||||||||||||
Andere fabrikanten (als
Werkspoor, Spoorijzer, het Belgische ABR, verschillende lokale
machinefabrieken als Genius, etc.) leverden veel meer wagens aan Hoogovens.
Maar in elk geval bouwde Du Croo & Brauns in de vijftiger jaren van de
vorige eeuw nog wel wagens voor normaalspoor, misschien ook wel voor andere
klanten dan Hoogovens. Meer opzienbarend zijn
grote orders voor de Indiase Spoorwegen: |
||||||||||||||||||||||||||
|
← De Telegraaf 20-10-1950 Andere kranten spraken over
een miljoenenopdracht en over het stijgen van de koers van de aandelen van
Du Croo & Brauns. Er was sprake van nog een
Indiase order: ↓ The
Economic Weekly, May 3, 1952 ↓
|
|||||||||||||||||||||||||
Helaas is niet bekend of de
order voor de zestien spoorkranen is doorgegaan. De jaarverslagen [3] gaan
vooral over financiële kwesties; er staat niets in over de Indiase orders. De
levering van de goederenwagens is in elk geval wel doorgegaan. Merkwaardig is
de verscheping via Rotterdam. Een aantal lorries zijn
bewaard gebleven bij het Decauville Smalspoor Museum. De Tramwegstichting bezit
een in 1951 aan de RET geleverde zoutaanhangwagen. |
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Motorlocomotieven Een aparte webpagina op
deze website is gewijd aan de vanaf 1924 gefabriceerde motortractoren, ook
motorlorries of railtractoren
genaamd. Voor het overige wordt naar [1] verwezen. Daarbij moet wel
worden opgemerkt dat de rol van DuCroBra bij de
bouw van diesellocs (waaronder ondergrondse mijnlocs) beperkter was dan uit
[1] volgt: de hoofdaannemer was niet DuCroBra, maar
de dieselmotorenfabrikant Kromhout (zie dit boek). Platen op dieselloc NTM 101 bij de
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, Hoorn 05-10-2013 → |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
In de jaarverslagen stond het productieprogramma. In
1961/62 werden daarin voor het eerst spoor, wissels, draaischijven en
traversen niet meer genoemd. Wel genoemd werden smalspoorlocomotieven en die
werden toen ook daadwerkelijk geleverd, dit keer niet met Kromhout motoren,
maar met Deutz
motoren en een Voith bak: ←Foto in het jaarverslag 1961/1962[3] Het onderschrift bij de
foto geeft een verkeerde indruk: uit dit boek blijkt dat het ontwerp van Staatsmijnen was en
dat alleen de eerste loc bij DuCroBra gebouwd is. De overige locs werden als
bouwpakket naar Staatsmijnen gestuurd. Smalspoorlocomotieven
werden ook in volgende jaren in het productieprogramma vermeld, maar in 1966/67 stond op
spoorgebied alleen rollend materieel (zonder specificatie) in het
productieprogramma. |
|||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen |
De hierboven onder de kop geschiedenis genoemde, in 1910 voorgenomen samenwerking in Nederlands-Indië tussen Du Croo & Brauns en Orenstein & Koppel-Arthur Koppel is kennelijk niet doorgegaan. Orenstein & Koppel vestigde al in 1901 een kantoor in Soerabaia. In 1903 adverteerde O&K als enige op Java nieuwe locomotieven op voorraad te hebben. Dat leverde een woedende reactie op van de firma Linde-Teves, die nieuwe Freudenstein locs op voorraad had. Hoe dit ook zij, O&K was eerder in Nederlandsch Indië actief dan Du Croo & Brauns. Verder had O&K een filiaal in Semarang
en een agent in Medan (eerst Kerkhoff
- die later agent van Du Croo & Brauns zou worden - en later Carl
Schlieper). |
|||||||||||||||||||||||||
b) |
Voor deze webpagina is onder andere gebruik gemaakt van
gedigitaliseerde oude kranten. Het kan niet worden uitgesloten dat er
belangrijke informatie staat in kranten die (nog) niet gedigitaliseerd zijn. |
|||||||||||||||||||||||||
c) |
In de catalogus [4] staan ook stoomrailkranen
voor normaalspoor. Het is onduidelijk of die daadwerkelijk gebouwd zijn. |
|||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Gerard de Graaf, Peter Lammens, Kees Plug en Erwin Voorhaar. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Referenties: |
[1] |
Jan de Bruin, “Du Croo & Brauns locomotieven”, Uquilair 1987. |
||||||||||||||||||||||||
[2] |
Ton de Graaf, “Voor handel en maatschappij: geschiedenis van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, 1824-1964”, uitgeverij Boom, 2012. |
|||||||||||||||||||||||||
[3] |
Du Croo and Brauns jaarverslagen (en enkele daarbij aanwezige prospecti), aanwezig in het Nederlands Economisch Historisch Archief in Amsterdam. |
|||||||||||||||||||||||||
[4] |
Catalogus No. 22, 1924 van Du Croo and Brauns, Ltd., London-Amsterdam-Sourabaya, a) in het Engels: aanwezig in het Nederlands Economisch Historisch Archief in Amsterdam. b) de Nederlandse versie, die ook als No. 22 genummerd is, in de collectie van Erwin Voorhaar. Zowel oudere (de nummers 1 t/m 21) als jongere catalogi lijken niet bekend te zijn. De catalogus begint met een inleiding met onder andere foto’s van de fabrieken en eindigt met hoofdstukken per product. Bij de meeste producten staat dat ze doorgaans in voorraad zijn. Zo is er een hoofdstuk over kipkarren, geïllustreerd met foto’s, die bijna allemaal nummers tussen 540 en 585 hebben. Het middendeel van de catalogus bestaat uit foto’s zonder enige toelichting, maar wel gesorteerd naar product. Zo zijn er in dit middendeel drie pagina’s met elk zes foto’s van kipkarren. Het enige onderschrift is een fotonummer. Dat is lager dan de eerder genoemde fotonummers, bijvoorbeeld 130, 202, etc. De indruk bestaat daarom dat het middendeel bedoeld is om de lezer te imponeren met veel (verouderde) foto’s. |
|||||||||||||||||||||||||
[5] |
collectie van Kees Plug. |
|||||||||||||||||||||||||
[6] |
Gegevens gekregen van Gerard de Graaf. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||