►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
|
Veenpark (voorheen ’t Aole Compas
en Aards Paradijs) bij Barger-Compascuum Deel
II: Locs en wagens |
|
||||||||||||||||||||||
Inleiding In het eerste deel werd vooral aandacht
besteed aan de geschiedenis en de railinfrastructuur van het Veenpark. In dit
tweede deel zal het rollend materieel besproken worden. Daarbij is het
materieel gerangschikt naar de herkomst. Aan het eind zijn de
gegevens van de locs samengevat in een tabel. |
||||||||||||||||||||||||
Materieel van de Maatschappij Klazinaveen In 1972 werd begonnen met
materieel van de veenderij Maatschappij Klazinaveen. Daarbij waren ook tien
tweeassige turfwagens (bolsterkarren). Ze hadden de
ongebruikelijke kleur wit. Foto Ben van Wevering, 03-08-1988 → Ze stonden in het hoogveen,
maar zijn omstreeks het jaar 2000 verdwenen [1]. Toch is er anno 2013 nog steeds
een turfwagen in het Veenpark te zien: |
|
|||||||||||||||||||||||
Eén turfwagen
stond en staat opgesteld bij de fabriek. Foto Ben van Wevering, 03-08-1988 → Anno 2013 staat deze wagen nog
op vrijwel dezelfde plaats, maar dan tussen twee Whitcomb locs. Verder waren vijf lichte
locs afkomstig van de Maatschappij Klazinaveen. Daarvan zijn de Schöma en de Spoorijzer Railtractor
al in het eerste deel geillustreerd. De drie andere locs waren
Diema’s. Eén daarvan is naar het
Industrieel Smalspoor Museum in Erica gegaan. De andere twee staan buiten
dienst onder de overkapping. Het gaat om de Diema types DL6 en DL8. De DL8
was het lichtste naoorlogse Diema type totdat uit de DL8 de nog lichtere DL6
ontwikkeld werd. Beide types hebben een versnellingsbak met twee
versnellingen en kettingoverbrenging naar de assen [2]. |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
Zie hier voor de technische
gegevens van type DL8 |
Zie daar voor de technische
gegevens van type DL6 |
|||||||||||||||||||||||
Materieel van de AAM In 1982 kwamen vijf
zwaardere locs van de Amsterdamse Aannemings Maatschappij (AAM) met zetel in
……Den Haag. |
||||||||||||||||||||||||
Twee daarvan waren weer
Diema’s, nu van het zwaardere type DS 22 [2],
zie ook opmerking d). Beiden zijn anno
2013 nog in dienst van het Veenpark. Diema 1558 was op 1 augustus in actie
voor de Veentrein → Bovenop de koppelstang tussen
loc en rijtuigen is een buis voor elektrische leidingen gemonteerd. Tussen de
bomen is zusterloc Diema 1556 te zien. De DS22 heeft een
versnellingsbak met drie versnellingen, die met een handwiel geschakeld
wordt. Van de - midden tussen de wielassen geplaatste - bak loopt naar elke
wielas een as die met uitwendige vertanding grijpt in een volgende as met
inwendige vertanding. Zo kunnen de aandrijfassen een zekere hoek met elkaar
maken [2]. Conische tandwielen
brengt de draaiende beweging naar de wielas over. |
|
|||||||||||||||||||||||
Diema 1556 stond op 1 augustus 2013
reserve op het spoor naar de werkplaats → De machinist zit dwars;
daarom is er aan deze zijde geen deur. De schoorsteenpijpen van de 1556 en
1558 verschillen sterk. ↓
Logo van Diema importeur IVB ↓ |
|
|||||||||||||||||||||||
|
←Bel en “fabrieksplaat” van de Diema 1558, 1
augustus 2013 De Diema 1556 en 1558
hebben samen één messing bel. Die zat op 1 augustus 2013 op de Diema 1558. De
Diema 1556 heeft op dezelfde plaatsen als de 1558 gaten voor de bevestiging
van de bel. De fabrieksplaat is bij
nadere beschouwing zeer eigenaardig. In een poging de loc een authentiek
uiterlijk te geven is kennelijk de fabrieksplaat van een heel andere loc
gebruikt. Ter toelichting het volgende: De geschiedenis van de
gebroeders Schöttler en hun twee concurrerende fabrieken in Diepholz is op
diverse plaatsen beschreven: |
|||||||||||||||||||||||
- |
In 1929 trad Christoph Schöttler uit de Diepholzer
Maschinenfabrik en richtte Schöma
op. Op fabrieksplaten van Schöma
staat daarom Christoph Schöttler. En
dat staat ook op de fabrieksplaat hiernaast. Met andere woorden: op een Diema
locomotief is een Schöma fabrieksplaat gezet ! Uiteraard kloppen de gegevens
op de fabrieksplaat (zoals motorvermogen, fabrieksnummer en bouwjaar) niet
met die van de locomotief. |
|||||||||||||||||||||||
- |
Zijn broer Fritz Schöttler
ging gewoon verder met de Diepholzer Maschinenfabrik (kortweg Diema). Op
fabrieksplaten van Diema staat daarom
heel vaak F. Schöttler plus
Diepholzer Maschinenfabrik en soms alleen Diema. Inderdaad staat op de andere
fabrieksplaten van Diema locs op deze webpagina steeds F. Schöttler
Diepholzer Maschinenfabrik. |
|||||||||||||||||||||||
De andere drie van de AAM
afkomstige locs waren Whitcombs.
Daarvan werd er één als nummer 7 veelvuldig ingezet voor de Dorpstrein: Op 20 september 1987 staat nummer 7 bij
station Berkenrode klaar voor een NVBS excursie. Daarvoor werden niet de drie
EDS tramrijtuigen gebruikt, maar de open wagens van de Veentrein → Anno 2013 staat nummer 7
buiten dienst bij de fabriek. Het instrumentenpaneel vertoont geen Angelsaksische
eenheden: de temperatuur (middelste klok) is
gewoon in graden Celsius (geen Fahrenheit) en de oliedruk in kp/cm2
(geen psi)↓ |
|
|||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
|
Hiernaast een detail van de
zijwanden van de cabine: ← Detail van loc 7, Veenpark, 1 augustus 2013 De rol van Spoorijzer is duidelijk: Spoorijzer heeft
Whitcombs geimporteerd en verhuurd. Daarom zitten er SIJ platen op de loc. Later heeft
Spoorijzer kennelijk drie Whitcombs verkocht aan de AAM. De rol van
Geveke is echter duister; misschien betreft het de ombouw van het
instrumentenpaneel. Henk Sluijters zag in 1983
drie gele A.A.M. Whitcombs, met de fabrieksnummers 40309, 40314 en 40323. Daarvan is de 40309 nog aanwezig. Waarschijnlijk zijn de twee
andere van de van de AAM afkomstige Whitcombs nooit bij het Veenpark ingezet
en zijn ze alleen als plukloc
gebruikt. De letters A.A.M. waren nog steeds aanwezig In elk geval bleef Whitcomb 40323 maar een jaar in het Veenpark en ging toen naar de Stoomtrein Valkenburgse Meer als SVM, loc 3. Whitcomb fabrieksnummer 40314
bleef langer in het Veenpark: |
|||||||||||||||||||||||
Rob Freriks, Veenpark, 05-08-1985 → (NVBS
fotonummer 1573.94035 A) Het gaat om Whitcomb
fabrieksnummer 40314. Op de roestige motorkap is nog het A.A.M.
bedrijfsnummer 13 te lezen. Zie hier voor een foto van dezelfde loc
op 06-08-1986. In juni 1988 trof Rob Freriks
de loc echter niet meer aan. Het is onbekend wat er uiteindelijk mee
gebeurd is. Verschillende smalspoormusea hebben één of meer Whitcombs;
fabrieksnummer 40314 is daar niet bij. Er is nog een vierde Whitcomb in
het Veenpark geweest. Die kwam niet van de A.A.M.,
maar van ODS (voorheen Oving): |
|
|||||||||||||||||||||||
In 1988 kwam er nog een
Whitcomb van het verhuurbedrijf ODS (voorheen Oving) in Hendrik Ido Ambacht. Foto Ben van Wevering, 03-08-1988 → Op de achtergrond de fabriek met onder
een afdak de bolsterwagen (die er anno 2013 nog staat) en rechts van de
fabriek een bak van een gesloten EDS goederenwagen. Ook deze Whitcomb is
kennelijk alleen gebruikt om onderdelen te leveren voor loc nr. 7. Anno 2013
staat de Oving loc nog steeds bij fabriek. De in 1988 nog roestig ogende loc
is netjes geschilderd, maar uit de cabine zijn alle bedieningsorganen en
wijzerinstrumenten verdwenen. |
|
|||||||||||||||||||||||
Materieel van de Purit Toen Purit B.V. in 1992 de
turfwinning in Nederland staakte kwam er een Diema ter beschikking van het
Veenpark. Het is (met bouwjaar 1966) de jongste loc in het Veenpark. In 1997
was ze veelkleurig
uitgedost, maar anno 2013 heeft de loc weer de traditionele kleuren: |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
↑ Het type DS
30/1 (de /1 duidt op een subserie) verschilt nogal van de andere Diema’s in het Veenpark: de
transmissie is hydraulisch, de eindoverbrenging gebeurt met cardanassen en de
cabine heeft aan beide zijden deuren. De loc staat op het verbindingsspoor
tussen de trajecten van de Veentrein en de
Dorpstrein, zodat met enig rangeren de taak van de stoomloc kan worden
overgenomen. |
||||||||||||||||||||||||
|
← Detail op de
motorlorrie Het bordje met toelichting
bij een motorlorrie onder de overkapping meldt onder andere: “Dit locomotiefje is
gebouwd door de heer Klok, vervener te Valthermond”. Jacob Klok had van 1910 tot
1965 een Stoomsmederij aan het Zuiderdiep in Valthermond. Zijn schoonmoeder
was verveenster en Jacob Klok bood locomobielen en centrifugaalpompen te huur
en te koop aan. Ongetwijfeld zullen vele verveners tot zijn klantenkring
hebben behoord, maar Jacob Klok was zelf geen vervener. Zie hier voor verdere
bijzonderheden over zowel de motorlorrie als bouwer Jacob Klok. |
|||||||||||||||||||||||
Andere wagens De personenrijtuigen zijn
in het eerste deel te vinden. De turfwagens zijn
hierboven besproken. Er waren ook drie kipwagens van de Maatschappij
Klazinaveen afkomstig [1]. Op de foto van de turfwagen
is rechts het onderstel van één kipwagen te zien. Anno 2013 is dit onderstel
nog steeds aanwezig; het staat onder de overkapping. Rechts van de Whitcomb van Oving is de
wagenbak van een gesloten EDS tramgoederenwagen te zien. Er zouden zelfs twee
zulke wagenbakken geweest zijn [1].
In elk geval is de wagenbak van de in 1930 door de Noord Nederlandsche
Machinefabriek gebouwde EDS E85 na veel omzwervingen - zie hier -
terecht gekomen bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en is daar na een
omvangrijke restauratie sinds 2004 weer in dienst. |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
|
Fabrikant |
Fabrieks-nummer |
Bouw- jaar |
Type |
Vorige eigenaar |
Veenpark |
Nummer*/ naam |
Op 1 augustus 2013 aanwezig bij |
|
|||||||||||||||
|
Diema |
1558 |
1953 |
DS22 |
AAM |
1982-heden |
1 |
Veentrein |
||||||||||||||||
|
Diema |
1556 |
1953 |
DS22 |
AAM |
1982-heden |
4 en 2 |
bij werkplaats, reserve |
|
|||||||||||||||
|
Diema |
2010 |
1957 |
DL6 |
Mij. Klazinaveen |
1972-985 |
|
|
||||||||||||||||
|
Diema |
2067 |
1957 |
DL8 |
Mij. Klazinaveen |
1972-heden |
|
onder overkapping |
|
|||||||||||||||
|
Diema |
2502 |
1962 |
DL6 |
Mij. Klazinaveen |
1972-heden |
|
onder overkapping |
|
|||||||||||||||
|
Diema |
2912 |
1966 |
DS30/1 |
Purit D9 |
1992-heden |
6 |
op verbindingsspoor |
|
|||||||||||||||
|
Schöma |
2062 |
1957 |
CDL10 |
Sikkema te Groningen (Niemans Beton) |
1975-? |
|
|
||||||||||||||||
|
Spoorijzer |
144 |
1960 |
RT8 |
Mij. Klazinaveen |
1972-heden |
|
onder overkapping |
|
|||||||||||||||
|
Klok/ Lister |
n.v.t. |
1947 |
zelfbouw |
Klok te Valthermond |
~1998-heden |
|
onder overkapping |
|
|||||||||||||||
|
Whitcomb |
40309 |
1946 |
5DM19b |
AAM |
1982-heden |
7 |
bij fabriek |
|
|||||||||||||||
|
Whitcomb |
40312 |
1946 |
5DM19b |
Oving |
1988-heden |
|
bij fabriek |
|
|||||||||||||||
|
Whitcomb |
40314 |
1946 |
5DM19b |
AAM 13 |
≤1983-≤1988 |
|
? |
|
|||||||||||||||
|
Whitcomb |
40323 |
1946 |
5DM19b |
AAM 11 |
1982-1983 |
|
|||||||||||||||||
|
O & K |
11648 |
1928 |
50 pk |
Dolfinarium Harderwijk |
1984-heden |
Hoogeveen |
buiten dienst in loods |
|
|||||||||||||||
|
O & K |
12246 |
1933 |
50 pk |
1984-heden |
Yvonne |
Dorpstrein |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen |
Alle foto’s zijn genomen op 1 augustus 2013, tenzij anders
is aangegeven. |
|||||||||||||||||||||||
b) |
De Maatschappij Klazienaveen leverde in 1988 de laatste door haar geproduceerde tuinturf af. Het smalspoor werd al in 1972 opgedoekt. |
|||||||||||||||||||||||
In de type-aanduidingen van Diema slaat het getal van oorsprong op het motorvermogen in pk. Soms werd echter in de loop der jaren op een ander motortype met een iets ander vermogen overgegaan, waardoor dit niet meer klopt. |
||||||||||||||||||||||||
In de literatuur worden diverse types voor Diema 1556 en 1558 genoemd: DS16, DS22 en DS28. Deze aanduidingen zijn verwant: de DS22 is een verzwaarde DS16. Voor WO II was het motorvermogen van de DS 22 inderdaad 20/22 pk, maar na WO II werd op motoren van 28 pk overgegaan [2]. De fabrieksplaat van Diema 1556 geeft wel
het motorvermogen, niet het type → |
|
|||||||||||||||||||||||
e) |
De Amsterdamse Aannemings Maatschappij AAM hield zich in Drente bezig met de aanleg van wegen en kanalen. Ook werden er in de periode 1959-964 terreinen ontgrond in de gemeentes Beilen, Dalen en Oosterhesselen [3]. Foto DM23004 in het Drents Archief toont een ontgronding met twee Whitcombs en een groot aantal kipkarren, op een onbekende locatie en in een onbekend jaar. Op de locs staat Spoorijzer. Het ligt voor de hand dat dit een ontgronding door de AAM betrof en dat de Whitcombs eerst van Spoorijzer gehuurd waren. |
|||||||||||||||||||||||
Toon Steenmeijer vond deze loc in 2015 terug als monument in de Utrechtse verkeerstuin, die in 2016 gesloten zal worden [4]. |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Dhr. Karl Hesse (machinist EDS), Chris Fuller, Henk Sluijters, Toon Steenmeijer, Ulrich Völz en Ben van Wevering. |
|||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
Referenties: |
Materieeloverzichten in het tijdschrift Op de Rails. |
|||||||||||||||||||||||
Deze website beschrijft alle Diema
types. |
||||||||||||||||||||||||
Drents Archief, archieftoegang 0923 (Bestuursarchief provincie Drenthe). |
||||||||||||||||||||||||
[4] |
De Buffer (tijdschrift van het Industrieel Smalspoor Museum te Erica) nr. 132 (najaar 2015). |
|||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||