►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Op spoorgebied relatief onbekende
bedrijven in alfabetische
volgorde |
|||||||||||
Aberson in Olst De machinefabriek Aberson was
zeer bekend als producent van machines voor de grofkeramische
industrie. Veel minder bekend is dat Aberson ook smalspoormaterieel leverde. Een aparte
webpagina is gewijd aan een door Aberson ontworpen
en gebouwde bakkipwagen. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Dorsser & Terhorst in Dordrecht werd in 1869 opgericht en werd in 1913 een N.V. In 1897 waren er 50 arbeiders. Het bedrijf deed aan scheepsreparatie, constructiewerk en verhuur en verkoop van locomobielen [1] en centrifugaalpompen (zoals blijkt uit vele advertenties). Ook verhuurde men stoomlocomotieven: van 1886 tot 1902 was er een loc van de weinig bekende fabrikant Evrard, van Duyl & de Kruyff te Rotterdam in de verhuur en van 1885 tot 1908 een loc van de ook al weinig bekende Engelse fabrikant Lewin (zie dit boek). |
|||||||||||
Er werd ook in stoomlocomotieven gehandeld: Het nieuws van den
dag : kleine courant 24-03-1890 → |
|
||||||||||
In 1894 kreeg het bedrijf van het Ministerie van Koloniën
de opmerkelijke opdracht voor de bouw van 390 kipwagens
voor de Irrigatiewerken in de Solo-vallei op Java. |
|||||||||||
|
Ook werde er stationsoverkappingen gebouwd, zoals in Dordrecht zelf: zie hier. Het liep kennelijk niet goed met de NV af, want in 1924 werd de complete inventaris geveild: ← Algemeen
Handelsblad 03-12-1924 en Nieuwe Rotterdamsche Courant 04-12-1924 Er waren toen nog vier locomobielen en pompen voor de verhuur aanwezig, maar geen locomotieven. Overigens werden machines en dergelijke heel vaak geveild door hetzij (zoals hier) Hendrik van Essen, hetzij Corn. de Vlaming. Hun advertenties vormen een bron van informatie, ook van het eventueel aanwezige spoormaterieel. |
|
|||||||||
|
|||||||||||
Hutten Deze advertentie
verscheen in 1921 in het Tijdschrift der Nederlandsche
Heidemaatschappij → In het Handelsregister (dat in 1924 werd ingevoerd) is deze firma niet te vinden. Deze advertentie
verscheen in het Algemeen Handelsblad d.d. 06-05-1920 ↓
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
Stoomsmederij Klok Jacob Klok had van 1910 tot
1965 (55 jaar lang dus !) een Stoomsmederij in Valthermond. Vanaf 1920 was
die gevestigd aan het Zuiderdiep [2]. Jacob Klok maakte onder meer grote
constructies als bruggen en veenbaggermachines. Zijn schoonmoeder was
verveenster in Valthermond. Klok had twee locomobielen voor de verhuur aan
verveners. In advertenties bood hij locomobielen, centrifugaalpompen en
baggermachines te huur en te koop aan. Ongetwijfeld zullen vele verveners tot
zijn klantenkring hebben behoord. |
|
||||||||||
|
↑ Nieuwsblad van het Noorden 18-06-1930↑ ← Nieuwsblad van het Noorden
19-02-1918, in de rubriek Te koop
aangeboden Advertenties voor motorlorries zijn niet gevonden. |
||||||||||
Het Drents Archief heeft een aantal
foto’s van Stoomsmederij
Klok. |
|||||||||||
|
Bij het artikel [2] staat
een foto van de motorlorrie in het Veenpark. Die is
in 1947 door Klok gebouwd en “werd gebruikt voor het vervoeren van turf van
de veenplaats naar de laadplaats waar het schip lag of de vrachtauto stond”.
In [2] wordt niet vermeld of dit door verhuur gebeurde of dat de motorlorrie
aan een vervener verkocht was. Uit [2] blijkt niet dat Klok nog andere
motorlorries gebouwd heeft. ← Veenpark te Barger-Compascuum, 01-08-2013 Onder de zitplaats voor de
bestuurder is onderstaande toelichting aangebracht: |
||||||||||
|
De motorlorrie wordt
aangedreven door een staande ééncilinder benzinemotor van het Britse
fabrikaat Lister. Het Lister type is GK1. Van de letters rr achter dit type
slaat er één op de koeling met een radiator (er waren ook andere
mogelijkheden). Het is onduidelijk waar de tweede r op slaat. Volgens Lister
levert dit type 6 pk (en geen 4 pk) bij 1500 toeren. Het motornummer 514015 kan
niet kloppen voor een in 1947 gebouwde Lister benzinemotor; zie hier
in de kolom Petrol Engines. Dat geldt ook voor het door de NLMD genoemde
nummer 51404. ← Veenpark te Barger-Compascuum, 01-08-2013 Dat dhr. Klok vervener was
(laatste regel), klopt niet met [2]: zoals boven bleek was dhr. Klok smid. De wielassen zijn niet
geveerd. De ketting tussen beide
assen kan gespannen worden doordat de aspotten met bouten in sleufgaten zijn
bevestigd. Opvallend is dat op de stelbout maar één moer zit. Zo is de as
maar in één richting te verschuiven. ← Veenpark te Barger-Compascuum, 01-08-2013 Zie ook het materieel van het Veenpark |
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Sliedrechtse Herstelwerkplaats v. Spoorwegmaterieel in Sliedrecht Het bedrijf staat niet in
telefoongids 1950. Het wordt wel genoemd in een NS adresboek uit
1960/1961 en in een dossier van de gemeente Sliedrecht in verband met de
verkoop van grond aan de Calandstraat aan dit bedrijf. |
|||||||||||
|
|||||||||||
G.J. Vincent & Co in Schiedam werd in 1876 opgericht. In 1904 werd het de N.V. Schiedamsche Kunstsmederij en Machinefabriek. In 1889 waren er 86 arbeiders [1]. Krantenadvertenties reppen vooral over kunstsmeedwerk en CV installaties. In 1894 kreeg het bedrijf van het Ministerie van Koloniën de opmerkelijke opdracht voor de bouw van 1170 kipwagens voor de irrigatiewerken in de Solo-vallei op Java. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Met dank aan: |
Kees Plug |
||||||||||
Bronnen |
[1] |
G. van Hooff, De machinefabrieken in Nederland tot 1914: Overzicht en bibliografie, Technische Hogeschool Eindhoven, 1985. |
|||||||||
[2] |
Willem Leideritz, “Stoomsmederij
Klok”, in het tijdschrift Spitwaork van de Historische Vereniging Carspel
Oderen, maart 2011. |
||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||