►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
Veenpark, (voorheen ’t Aole Compas
en Aards Paradijs) bij Barger-Compascuum Deel I |
|
||||||||||||||||
Inleiding Ter gelegenheid van het
honderdjarig bestaan van het dorp Barger-Compascuum werden in 1966
plaggenhutten en andere gebouwen op tweederde van de ware grootte nagebouwd
[1]. Dit veenmuseumdorp werd ’t Aole Compas genoemd. Het groeide in de loop
der jaren uit tot een groot openluchtmuseum, door de toevoeging van een
hoogveengebied (waar het graven van turf gedemonstreerd wordt), het
dubbellintdorp Bargermond, een fabriek met werkende stoommachines, smalspoor en nog veel meer. Teruglopende
bezoekersaantallen en het wegvallen van subsidies brachten ’t Aole Compas – ook Nationaal Veenpark genoemd - in
problemen. In een poging het tij te keren werd de naam in 1994 veranderd in Aards Paradijs. Dat ging in 1996
failliet. Het park werd overgenomen en tot op de dag van vandaag als Veenpark voortgezet door
de twee gebroeders Keuter. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
← Dit sporenplan (rood)
is deels gebaseerd op de plattegrond die bezoekers van het Veenpark anno 2013
ontvangen en deels op eigen waarneming. Vele woningen, andere gebouwen en
straten zijn niet aangegeven. Vanaf het middenperron van
het vlak achter de ingang van het Veenpark gelegen station Berkenrode
vertrekken zowel de Veentrein als de Dorpstrein aan een middenperron. De
stoomloc van de Dorpstrein wordt hier van turf en water voorzien. Vroeger
stond hier een hoog waterreservoir. De enige verbinding tussen
de tracé’s van de Veentrein en de Dorpstrein is ook hier. De spoorwijdte is 700 mm |
|
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Veentrein In 1972 werd begonnen met
een ringlijn over het hoogveenreservaat Berkenrode van Staatsbosbeheer aan de
overkant van de openbare weg [1]. Die weg heet ook Berkenrode. Foto: dia van Pieter van der Ham,
1981, verzameling Henk Sluijters → De loc op de foto is Schöma 2062 (1957) van het type
CDL10, met zelfgebouwde cabine. Buiten diensttijd werd de loc gestald in een
bouwvallige loods op het hoogveen. In 1984 werd een
verbindingslijn gelegd tussen de ringlijn en het hoofdgebouw. Daarbij werd de
overweg in Berkenrode beveiligd met knipperlichten [1]. |
|
|||||||||||||||||
Op dit kaartfragment → is het tracé van de
Veentrein van voor 2007/2008 te zien: het Veenparkkanaal hield in westelijke
richting in het hoogveen (paars) op; daarom kon in de weg Berkenrode (geel) met
een lage brug worden volstaan. Vanaf de eindlus in het Veenpark (rechtsonder)
liep het spoor westelijk (na 2008 oostelijk) langs het Harmonium museum H,
liep een stukje langs de weg Berkenrode en passeerde met dezelfde lage brug
als Berkenrode het Veenparkkanaal. Na het kruisen van Berkenrode werd de lus
in het hoogveen bereikt. In het hoogveen lagen (en liggen) nog andere, in
onbruik geraakte stukken spoor. |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
Het traject van de
Veentrein bestaat anno 2013 uit een enkelsporig stuk, met twee eindlussen
(zie sporenplan). De eindlus in het
hoogveengebied is relatief groot. De
wissels in de eindlussen zijn zogenaamde klapwissels of veerwissels,
die niet bediend hoeven te worden. ← Veerwissel nabij het Harmonium museum. De
trein komend vanaf het hoogveen (dat is van boven in de foto) gaat het
afbuigende spoor op en bereikt zo station Berkenrode. Na vertrek uit station
Berkenrode komt de trein van onder in de foto. De loc en wagens duwen de
wisseltongen dan in de rechtdoorgaande stand. De veer trekt de tongen weer in
de afbuigende stand terug. Het traject van de
Veentrein heeft een zijspoor naar de Werkplaats. |
|
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
← Vanwege de drassige ondergrond worden in
het hoogveen zeer lange dwarsliggers (voor normaalspoor) gebruikt. Ook bij
het Harmonium museum zijn die te vinden.Voor 2007/2008 liep het spoor links
van het Harmonium Museum. Vanaf 2007/2008 tot juni
2013 vonden grote veranderingen plaats. Pleziervaart tussen Erica en ter Apel
werd namelijk mogelijk door het uitdiepen van bestaande kanalen en het graven
van nieuwe stukken kanaal. Deze vaarroute gaat via het Veenparkkanaal langs
het Veenpark. De openbare weg Berkenrode kruist nu met een hoge vaste brug
het Veenparkkanaal. Het tracé van de Veentrein werd verlegd (zie sporenplan) en gaat nu
met een ophaalbrug over het Veenparkkanaal heen (en met een tunnel onder de
Berkenrode door) ↓ |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
De nieuwe brug over het Veenparkkanaal staat
normaliter open voor de scheepvaart. Alleen bij nadering van een trein wordt
de ophaalbrug gesloten. Het treinverkeer wordt door seinen (met rode en
groene lampen) gewaarschuwd voor een geopende brug. Een voordeel
van smalspoor is dat krappe boogstralen mogelijk zijn. Dat is hier
niet afdoende: de boog begint al op het brugdek → |
← De Veentrein keert terug uit het hoogveen
en is bij het veerwissel aangekomen. De sporen zijn deels overwoekerd. De
prachtige rit door het natuurgebied met schaapskudde duurt een klein uur,
inclusief een demonstratie turfsteken en turfpersen. De loc is Diema 1558
(1953) van het type DS22. Het rode deksel op de motorkap is van de zandbak. Anders dan bij de Dorpstrein
is de trekkracht altijd een dieselloc van het Veenpark en zijn de (acht)
rijtuigen tweeassig en open. De
Veentrein rijdt elk uur. |
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Dorpstrein In 1987 werd een ringlijn
van circa 2 km om het veenkoloniale dorp in gebruik genomen [1]. Hiervoor
waren drie gesloten rijtuigen op draaistellen gebouwd. Er werden twee 50 pk
Orenstein & Koppel stoomlocs aangekocht, die ongebruikt bij het
Dolfinarium in Harderwijk stonden. Op zon- en feestdagen en
tijdens de Compascumer Dagen (op woensdag en donderdag tijdens het
hoogseizoen) wordt met stoomtractie gereden. Dat gebeurt door vrijwilligers
van de EDS. De afkorting stond vroeger voor de Eerste Drentsche
Stoomtramweg-Maatschappij. Nu betekent het Eerste Drentse vereniging van
Stoomliefhebbers. De EDS houdt zich in het Veenpark niet alleen bezig met de
stoomlocs, maar ook met twee locomobielen en met de stoommachines in de
fabriek. De EDS is een onderdeel van de vrijwilligersvereniging ’t Aole
Compas. Op alle overige dagen wordt
de tractie verzorgd door diesellocs van het Veenpark, zie bijvoorbeeld hier. De
machinisten daarvan en ook van de diesellocs van de Veentrein - worden
geleverd door de EMCO-groep (hét werkleerbedrijf van de regio Zuidoost
Drenthe), dus niet door de EDS. |
||||||||||||||||||
Als in oude tijden (even afgezien van die gele
prullebak) rijdt de stoomtram in de berm van een weg langs een turfvaart. De drie rijtuigen
zijn replica’s van de rijtuigen van de Stoomtram Hansweert Vlake [2]. Er
staat EDS op. Het plexiglas is helaas niet optimaal doorzichtig (meer) → Anno 2013 wordt de stoomtractie al jaren verzorgd door de Yvonne. Zij is genoemd naar de schaatsster Yvonne van Gennip, die in 1988 op de Olympische Spelen in Calgary drie keer goud won.
De Dorpstrein rijdt elk half uur. De rit duurt circa 20 minuten, inclusief korte stops bij de twee tussenstations. |
|
|||||||||||||||||
Foto Ben van Wevering, 03-08-1988 → Kort na het begin van de stoomtractie zag het er in verschillende opzichten anders uit. De trein rijdt in tegengestelde richting vergeleken met de vorige foto. Gezien de eenzijdige wielslijtage is het logisch dat er af en toe van richting wordt veranderd. De loc is - als op de vorige
foto - de Yvonne, die toen in één kleur groen geschilderd was. De rijtuigen hebben een
teak kleur en het glas is geheel doorzichtig. Het landschap is nog kaal.
De wat misplaatste seinpaal is anno 2013 moeilijk tussen het geboomte meer te
vinden. |
|
|||||||||||||||||
Overigens wordt er
doorgaans zonder stoker gereden omdat er tijdens de rit bijna niet gestookt
wordt (wel tijdens stilstand in station Berkenrode). Voor “het geval dat” worden wel wat turven in de
kolenbak (links van de vuurkist) van de loc meegenomen → |
Heel bijzonder is dat de stoomloc uitsluitend op turf gestookt wordt. De turven
komen uit eigen productie. Tijdens de demonstraties in het hoogveen wordt
immers turf geproduceerd. Die wordt verstookt in de locomobielen, de
stoomlocomotief en de stoommachines in de fabriek. ← De stoker pakt de turven die op een wagen
klaar staan op het perron van station Berkenrode (Hier kan ook via een
tuinslang water worden getankt). De overkapping komt van het voormalige
tramstation Emmen. |
|||||||||||||||||
↑
Yvonne is uiteraard in de keuring van wat vroeger de Dienst van het
Stoomwezen was en tegenwoordig – na privatisering – Lloyd’s Register is. |
|
|||||||||||||||||
Hoewel de maximum stoomdruk
van Yvonne 12 atmosfeer is, wordt met een druk van circa 8 atmosfeer gereden. |
↑ De
koppeling tussen Yvonne en de rijtuigen ↑ |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Er is één zijspoor in een
rustig deel van het Veenpark. Over dit zijspoor en het doorgaande spoor is
volgens originele tekeningen [2] een houten locomotiefloods gebouwd. In de loods staat de Hoogeveen buiten dienst op een
zijspoor. Rechts daarvan is het doorgaande spoor te zien → Van de Hoogeveen zijn een
aantal appendages afgenomen en op zusterloc Yvonne gezet. Yvonne staat tijdens het
rijdseizoen ’s nachts en bij gebruik van een dieselloc niet in deze loods,
maar zichtbaar voor het publiek op het verbindingsspoor bij station
Berkenrode. |
|
|||||||||||||||||
Als
gezegd: op zon- en feestdagen en
tijdens de Compascumer Dagen (op woensdag en donderdag tijdens het
hoogseizoen) wordt met stoomtractie gereden; daarbuiten staat elke dag een
dieselloc voor de Dorpstrein. Station Berkenrode,
08-05-1997→ Op de
perronoverkapping is een waterreservoir voor de stoomloc geplaatst. Voor de
Dorpstrein staat Diema 2912 van het type DS30//1.
Ze kwam in 1992 van de Purit naar het Veenpark. Met bouwjaar 1966 is dit de jongste loc van het
Veenpark. De kleuren doen het misschien goed bij kinderen (tenslotte een
belangrijke doelgroep). Gelukkig hebben alle diesellocs anno 2013 weer de
gebruikelijke donkergroene kleur. Aan de andere kant van het perron staat de Veentrein klaar en daarachter is de werkplaats te zien. |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
In de loop der jaren zijn
er veel diesellocs geweest. Een deel daarvan is buiten dienst gesteld, maar
wordt wel keurig bewaard. Onder een soort carport (zie sporenplan) staan locs, allen voorzien van
toelichting. Hierbij is de Railtractor met Spoorijzer fabrieksnummer 144.
Ooit (zie hier) stond deze loc in het hoogveen voor een wagen met
brandblusmiddelen → |
|
|||||||||||||||||
De andere drie locs onder
de overkapping komen in Deel
II ter sprake. Bij de fabriek ligt een
stuk spoor waarop twee Whitcomb diesellocs staan (zie sporenplan). Ook deze locs komen in Deel II ter sprake. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Overzicht van het materieel |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Opmerkingen |
a) |
Alle foto’s zijn genomen op 1 augustus 2013, tenzij anders
is aangegeven. |
||||||||||||||||
b) |
Er zijn diverse interessante fotostandpunten, bijvoorbeeld de brug nabij station ’t Aole Compas, de houten brug (naar de speeltuin nabij het hoofdgebouw) over het traject van de Dorpstrein en de nieuwe hoge brug in de Berkenrode waaronder 2 x per uur (1x heen en 1 x terug) de Veentrein passeert. |
|||||||||||||||||
c) |
Er is in Nederland nog een (veel kleiner) veenmuseum met smalspoor, namelijk het Veenmuseum Vriezenveenseveld. Ook zijn in het verleden op verschillende plaatsen publieksritten met smalspoor door veengebieden gemaakt [2]. Het Industrieel Smalspoor Museum in Erica is gevestigd op het terrein van een bewaard gebleven turfstrooiselfabriek, met onder andere een wagonkipper, turfwagens en de originele locloods. |
|||||||||||||||||
d) |
Wat betreft het vervoer hoort ook varen met een turfschip tot de mogelijkheden in het Veenpark. |
|||||||||||||||||
e) |
Behalve het Aards Paradijs was er ook een “Aart’s Paradijs”. Het ging om een show met de aardworm Aart, als overheidsinzending voor de Floriade van 1992. Het Veenpark kon “Aart’s Paradijs” gratis krijgen, maar moest wel anderhalf miljoen gulden steken in het transport en een nieuw gebouw. Dat in 1993 in gebruik genomen gebouw herbergt sinds 2001 het Harmonium museum. |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Dhr. Karl Hesse (machinist EDS), Chris Fuller, Henk Sluijters, Toon Steenmeijer en Ben van Wevering. |
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
Referenties: |
[1] |
H. Sluijters, “Veen, turf en smalspoor”, Op de Rails 1987-8. |
||||||||||||||||
[2] |
Zie deze twee boeken. |
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||