►
Nieuw ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Aanvullingen |
||||||||||
|
||||||||||
Steenfabriek IJsseloord
nabij Arnhem Vervolg: diesellocs |
||||||||||
Inleiding Op een andere webpagina worden de algemene geschiedenis en de stoomlocs van de steenfabriek IJsseloord bij Arnhem behandeld. Omdat die webpagina met de diesellocs erbij wel erg groot zou worden, is gekozen voor een aparte webpagina voor de diesellocs. |
||||||||||
|
←Foto: Joop Loots, 22-09-1967 Op de
foto staat een Orenstein & Koppel dieselloc van
het vooroorlogse type RL1a. Duidelijke kenmerken zijn de
motorkap in de vorm van een hondenhok en de ongelijke asgeleidingen
voor de voor- en achteras. Klik voor tekening van dit type. De loc staat niet op een
referentielijst van Orenstein &
Koppel uit ~ 1952. Daarom is de loc waarschijnlijk na 1952 gebruikt gekomen. In tegenstelling tot de andere diesellocs draagt de O&K geen zichtbaar bedrijfsnummer. Bij de andere diesellocs komen de bedrijfsnummers 1, 2 en 9 voor. Er zijn dus veel nummers over. Waarschijnlijk bracht IJsseloord ook niet railgebonden voertuigem in deze nummerreeks onder. |
|||||||||
|
De Diema loc met bedrijfsnummer 1 staat voor de excavateur bij de klei-opslag. ←Foto: Joop Loots, 22-09-1967 Volgens de Diema lijst van Toon Steenmeijer is DIEMA 1622 van het type DS12 voor 600 mm in 1953 via IVB nieuw aan IJsseloord geleverd en is in 1975 afgevoerd. De loc op de foto (1 rond cabineraam achter, 2 ronde cabineramen voor, afgeschuinde motorkap, onder de cabine doorlopend frame) is inderdaad een tussen 1950 en 1957 gebouwde Diema DS 12 of en tussen 1954 en 1957 gebouwde Diema DS 14. |
|||||||||
|
Hetzelfde bedrijfsnummer 1 is hier met ongebakken, gedroogde stenen op weg van de haaghutten naar de oven. In de schuine kant van de motorkap zit een rond gat voor de lonthouder die bij het starten gebruikt wordt. De afstand tussen de loc en de eerste stenenwagen is klein omdat de loc duwt en de ketting van drie schakels dus niet strak staat. ←Foto: Joop Loots, 22-09-1967 |
|||||||||
|
Diema loc met bedrijfsnummer 2 met een traversewagen bij de bakkerij. Ook hier zit in de schuine kant van de motorkap een rond gat voor de lonthouder. ←Foto: Joop Loots, 22-09-1967 Volgens de Diema lijst van Toon Steenmeijer is DIEMA 1973 van het type Diema DS 14 voor 600 mm in 1956 via IVB nieuw aan IJsseloord geleverd en is in 1975 afgevoerd. Het zal de
loc op deze foto zijn. Wat betreft uiterlijk lijkt het ook wel mogelijk dat
dit de DS 12 uit 1953 is, maar het is onlogisch dat IJsseloord
de eerste Diema het bedrijfsnummer 2 gegeven heeft. |
|||||||||
|
Deze Diema loc met bedrijfsnummer 9 rijdt ook met een traversewagen en lijkt wel op nummer 2 op de vorige foto. Er is echter een belangrijk verschil: ter plaatse van de cabine is het frame verlaagd. Dat betekent dat deze loc in of na 1957 gebouwd moet zijn. Op de Diema lijst van Toon Steenmeijer staat geen in of na 1957 aan IJsseloord geleverde Diema, maar wel zijn bijvoorbeeld DS 14 locs voor 600 mm spoorwijdte met de fabrieksnummers 2080 (1957), 2094 (1957) en 2308 (1960) aan de Nederlandse importeur IVB geleverd, zonder dat de uiteindelijke klant bekend is. Eén ervan zou aan IJsseloord geleverd kunnen zijn. ←Foto: Joop Loots, 22-09-1967 |
|||||||||
|
||||||||||
Samenvatting |
Dhr. Joop Loots heeft in 1967 vier verschillende diesellocs gefotografeerd bij de steenfabriek IJsseloord. Twee daarvan komen voor op de Diema leverlijst, maar een modernere Diema en een oude O&K RL1c niet. Behalve deze diesellocs reed er tot 1968 ook nog een stoomloc. |
|||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Joop Loots en Toon
Steenmeijer |
|||||||||
|
||||||||||
{ |
aanvullingen op het boek “Smalspoor in bedrijf” stoomlocs van de steenfabriek IJsseloord |
|||||||||
Terug/verder naar: |
||||||||||
|
||||||||||