►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Oud Nieuws Deel 01: 2008 en 2009 |
|||||||||
|
|||||||||
22 december 2009 Het smalspoor van de Kalkmergelmaatschappij St-Pietersberg met haar lange tunnel wordt uitvoerig belicht. Wat betreft normaalspoor gaat de aandacht naar rail-wegvoertuigen in het algemeen en de Minilok (foto en tekening) en de ook als gewone locomotief leverbare Translok in het bijzonder. En uiteraard: Prettige Kerstdagen en Gelukkig 2010 De Moyse
dieselelektrische locomotief van Philips in Acht in de sneeuw op 23 november
1985 → |
|
||||||||
8 december 2009 Dit keer uitgebreid aandacht voor het smalspoor van Pelt & Hooykaas op het Hoogovens terrein -dat indertijd de landelijke pers haalde- en voor Bemo. |
|||||||||
24 november 2009 De tekening van het merkwaardige dieselhydraulische normaalspoortype BN..HA van de Franse fabrikant Moyse wordt geïllustreerd met foto’s van zulke locs bij Cronifer in de Moerdijk en de VAM in Wijster. In het overzicht van tekeningen van motorlocs op normaalspoor zijn meer (links naar) foto’s toegevoegd. Heemaf maakte Elocs voor smalspoor door knippen en plakken. Het stuk over het smalspoor van Roelfsema in Hoogersmilde is aangevuld met informatie van oudgedienden. Er zijn nieuwe links. 10 november 2009 De eindbestemming van diverse locs is nu bekend: de smalsporige Bemo Railshunter op de werf van Hollandia Kloos, Dirk van Akzo in Hengelo, een identieke O&K van TTR in de Botlek en de drie diesellocomotieven van de opgeheven Cokesfabriek in Sluiskil. Al vanaf het begin reed hier een Cockerill stoomloc en stond hier een locloods. Op de reis naar Sluiskil werd ook Oiltanking bij de Braakman haven aangedaan. 27 oktober 2009 Het relaas over de vooroorlogse Orenstein & Koppel loctypes wordt afgerond met het type MD. Klik voor een foto van de MD1, een tekening van de MD1 en MD2, eigenschappen en de lijst met Nederlandse gebruikers. Het onderscheid met de MD2b wordt uit de doeken gedaan. Er is een reactie wat betreft de asophanging van het Orenstein &Koppel type RL1. Bij Koole op de Vondelingenplaat in Rotterdam arriveerde de lang verwachtte zware Henschel. Klik voor de geschiedenis van deze loc. Het opmerkelijke locmonument langs de A67 is weer terug naar Gebr. De Kinderen in Helmond. Er zijn nieuwe links. 14 oktober 2009 Het terugvinden van de twee zware Deutzen van Enka in Emmen geeft aanleiding de geschiedenis van deze locs met diverse foto’s te belichten. Eveneens wordt uitgebreid aandacht besteed aan de kalkzandsteenfabriek Roelfsema te Hoogersmilde, met vier verschillende tractievormen en bijzondere wagens. Wilt u weten hoe klein een stoomloc voor normaalspoor kan zijn, klik dan hier. Er zijn nieuwe links. 28 september 2009 Aan Orenstein & Koppel diesellocs van het smalspoortype LD2 wordt aandacht besteed met via een lijst met Nederlandse gebruikers, eigenschappen en een tekening. Ter vergelijk wordt de keerkoppeling van de O&K RL1c besproken. De tekening van het dieselelektrische normaalspoortype BN..E van de Franse fabrikant Moyse wordt geïllustreerd met foto’s van zulke locs bij Pechiney in Vlissingen-Oost, bij Philips in Acht en Versteijnen in Tilburg. 14 september 2009 De bespreking van de vooroorlogse O&K diesellocs van de RL serie wordt afgerond met het type RL4 en schetsen ter illustratie van de Acro licentie. Het stuk over het 900 mm smalspoor van Canoy-Herfkens in Tegelen is uitgebreid met een 3D kaart. Het sporenplan van de spooraansluiting van de strokartonfabriek Scholten in Sappemeer is nu ook in een grotere en beter leesbare versie beschikbaar. De Ruston in de spoorpoort is te zien op foto HFC05258 van de beeldbank Historisch Archief Midden-Groningen (met dank aan Robert-Jan). Er zijn nieuwe links. 31 augustus 2009 Dit keer gaat veel aandacht uit naar het onbekende en wat geheimzinnige smalspoor van de Heerlijkheid Sterksel. Het eerste raadsel
onder de noemer motortractie op smalspoor is opgelost. Al eerder stond er een tekening op de website van de eigen cokeswagens van de BPM/Shell raffinaderij in Pernis. Nu worden ook twee foto’s getoond plus een foto van de bijbehorende vooroorlogse dieselloc van het Orenstein & Koppel type RL3. Van dit type zijn er een lijst(je) met Nederlandse gebruikers en gegevens. 19 augustus 2009 Een folder van de Machinefabriek Thiadens in Stadskanaal verduidelijkt veel over de minstens tien gebouwde smalspoorlocs. Aan Orenstein & Koppel diesellocs van het type RL2 wordt aandacht besteed met een foto, een lijst met Nederlandse gebruikers, eigenschappen en de tekening, dit alles voor smalspoor. Er is een nakomertje van het type RL1a en er is toch nog een maatschets gevonden van het eerder besproken O&K type M. Er is nu ook een raadsel over een stoomloc op normaalspoor. Een storing in de pagina tekeningen van motortractie op normaalspoor is verholpen; hopelijk heeft niemand er last van gehad. Een uitdaging voor de beginnende modelbouwer in deze categorie is de tekening van de Windhoff RW70DH, aangevuld met een foto. 5 augustus 2009 Op het fabrieksspoor bij Stork in Hengelo vonden opmerkelijk zware interne transporten plaats, bijvoorbeeld met onderstellen van locomotieftenders als wagen en met een nietige stoomloc of dieselloc als trekkracht. Ook was er uitwisseling met NS. Aan Orenstein & Koppel diesellocs van het type RL1 wordt aandacht besteed met een foto en nog een foto op smalspoor en ook een foto op normaalspoor, een lijst met Nederlandse gebruikers, eigenschappen en een tekening van een RL1 voor smalspoor. Er is een nieuw en schilderachtig raadsel
onder de kop motortractie op smalspoor. 21 juli 2009 De Smalspoorweg-Maatschappij Swalmen was een unieke vorm van samenwerking van fabrikanten. Bij de foto’s is er ook een foto van een Orenstein & Koppel benzineloc van het type M. Aan dit type M wordt aandacht besteed met een lijst met Nederlandse gebruikers, eigenschappen, een referentiebrief en een tekening. De twee boeken over Backer & Rueb/Machinefabriek Breda worden besproken. De drieasser van de Franse fabrikant Moyse wordt geïllustreerd met een fraaie tekening in kleur en een foto. 7 juli 2009 Aan Orenstein & Koppel benzinelocs van het type H1 wordt aandacht besteed met een lijst met Nederlandse gebruikers, eigenschappen en een tekening van een H1 voor smalspoor. Er is een “nieuwe” tot industrieloc verbouwde ex-NS oersik ontdekt. De types V10B en V22B van het Oostduitse LKM zijn vertegenwoordigd met een tekening, een foto en nog een foto van een V22B in Nederland. Ook is er een foto van de opvolger, de V23B. En er is er een link naar Oost-Duitse LKM locs. 23 juni 2009 Aan Orenstein & Koppel benzinelocs van het type H2 wordt aandacht besteed met een lijst met Nederlandse gebruikers, een tekening van een H2 voor smalspoor en een foto en nog een foto van zo’n loc voor normaalspoor. De transformatie van een stoomloc van industrieloc tot rijdend monument wordt met foto’s geïllustreerd. 9 juni 2009 De al aangekondigde aanvullingen en verbeteringen van Hans de Herder op zijn boek over stoomtractie op smalspoor zijn gereed. Van diverse types Orenstein & Koppel benzinelocs is informatie beschikbaar. Een catalogus en gegevens (voor smalspoor) en een tekening van het type S10a zijn op de website gezet. Het is de bedoeling dat andere tekeningen op korte termijn volgen. Het nieuws over motorlocs op normaalsporig industriespoor is bijgewerkt, met Voestalpine Railpro in Crailoo, Odfjell, Volkerrail, (Rotterdam) Railfeeding, de Voith werkplaats in Blerick, het verdwenen monument van de oersik van de Sphinx in Maastricht-Limmel en het afwisselende leven van de loc Truusje. 26 mei 2009 Vele jaren van advertenties geven een beeld van Du Croo & Brauns smalspoormaterieel. Het normaalspoor deel is uitgebreid met een tekening van de Ruston & Hornsby 88DS en foto’s van de Deutz T4M625 locs van Hoogovens. Er zijn nieuwe links. 12 mei 2009 Tevredenheidsbetuigingen die klanten naar leveranciers stuurden geven inzicht in onder meer enkele grootschalige toepassingen van motortractie op smalspoor omstreeks 1925 en in het functioneren van de Deutz loc van de Amsterdamsche Anthraciet Maatschappij. De Jung smalspoorloc van het type ZL114 wordt geïllustreerd met tekening en foto’s. De Ruston & Hornsby loc van het type 48DS wordt getoond op het normaalspoor van de NKF (Nedstaal) in Alblasserdam en de Kristalunie in Maastricht en via de tekening. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||
28 april 2009 Wist u dat er een tunnel onder de Eems geboord wordt en dat daar smalspoor aan te pas komt ? Er valt nieuws te melden over Du Croo & Brauns motortractoren (railtractoren). Een vrij spectaculair voorbeeld van driebenig (drierailig) spoor is toegevoegd. Er wordt aandacht besteed aan de spooraansluiting van de Heemaf in Hengelo met de zelf gebouwde loc “Sientje”. Een nieuwe link leidt naar drie interessante films. |
|||||||||
14 april 2009 De beschrijving van het 600 mm smalspoor in Tegelen is (voorlopig ?) afgerond met de dakpannenfabriek Laumans, waar de “tram” verreweg het langst werd gebruikt. Van de andere fabrieken is de tekst hier en daar verbeterd en aangevuld. Het Orenstein & Koppel type MD2b voor smalspoor is geïllustreerd met een tekening (met achtergrondinformatie) en met foto’s van dergelijke locs in dienst van de aannemers Bruil in Ede en Dekker uit Edam. Er is een fraaie foto binnen gekomen van de allerlaatste Nederlandse stoomloc in commercieel bedrijf. Van de normaalspoorloc van het Schoema type CFL150BDR zijn
een tekening en
een foto bij de
KNP in Maastricht opgenomen. |
|||||||||
31 maart 2009 De Ruston & Hornsby loc van het type 165DE wordt ten tonele gevoerd met een tekening en foto’s bij de PLEM centrale in Buggenum en de Kempensche Zinkmij in Budel. Opnieuw aandacht voor het 600 mm spoor in Tegelen met een stuk over de dakpannenfabriek Jos Kurstjens, het grensverkeer naar Kaldenkirchen en meer foto’s van Tiglia. Er is een nieuwe link. |
|||||||||
21 maart 2009 Wat betreft smalspoor is er veel aandacht voor de keramische industrie in Tegelen met nieuwe stukken over Tiglia en Teeuwen en uitbreiding van het stuk over Russel. Er is een nieuw raadsel over een stoomlocomotief van de NSS (of toch niet ?). Motortractie op normaalspoor is uitgebreid met een
tekening van de MaK 400C. |
|||||||||
4 maart 2009 Dit keer -behalve enkele nieuwe links- uitgebreide aandacht voor: - de voormalige spooraannemer Railbouw in Leerdam, met veel foto’s
(waaronder die van een stoomloc
en een Rottenkraftwagen) en een tekening van één van de locs, type MaK 240B. - het 600 mm smalspoor in Tegelen, in de tijd van handwerk tot mechanisatie, met onder andere een kaart van de door elkaar krioelende lijnen van vijf fabrieken en een raccordement, met diverse gelijkvloerse en ongelijkvloerse kruisingen, in bedrijf en als |
|||||||||
19 februari 2009 De vaderlandse locomotiefproductie komt aan de orde met: Backer & Rueb : foto van de enige dieselloc (smalspoor) Bemo: tekeningen van de Zwolse Bemo’s en die van Nedstaal Du Croo & Brauns: een catalogus met stoom en smalspoor en een tekening en foto’s van de dieselloc Martinie. Werkspoor: boek; tekening en foto van de Strukton locomotor Klaartje; tekening van de Strukton sik Johanna. Bij deze tekeningen ook de vrije ruimte profielen van de Rotterdamse en Amsterdamse Metro. Tenslotte twee bedrijfslocomotieven van Werkspoor-Zuilen (Rolma). |
|||||||||
8 februari 2009 Het Spoorweg Bouw Bedrijf (later Strukton)
had diverse tweedehands tweeassige
locs, zoals twee merkwaardige Simplex locs,
twee Deutz locs met koppelstangen (waaronder Mia)
en de Orenstein & Koppel loc Herma. Later kwamen ook tweedehands drieassers, namelijk Tiny
en drie ex-NS bakkies.
Tenslotte verschenen diverse vierassers,
namelijk vier gebruikte Deutz locs, drie ex-NS 2200-en en vier nieuwe Vossloh (voorheen MaK) locs.
Op de werf in Maarssen werd de ex-NS Sik
vervangen door een zwaardere tweeasser. |
|||||||||
1 februari 2009 Dit keer vooral een uitbreiding van de “andere” tractievormen: paardentractie in de Tweede Wereldoorlog, de Trackmobile, de Unimog en een foto van een kaapstaander in bedrijf bij een draaischijf. Verder is de vierasser met Beugniot
stellen de laatste Henschel tekening; en wel met de Hoogovens 82 als
illustratie. |
|||||||||
25 januari 2009 In Maastricht was veel te zien. De Société Céramique had een woest sporenplan. Via de nieuwste link is het omvangrijke smalspoornet van De Sphinx anno 1865 (!) te zien. Gepoogd is de links overzichtelijker te maken Het Crullsveen was de enige Nederlandse veenderij met stoomtractie. Wat betreft de tekeningen zijn nu de 500 pk locs van het Henschel bouwdoos systeem aan de beurt, met als illustratie een foto van de inmiddels ex-loc van Akzo Nobel in Delfzijl. |
|||||||||
18 januari 2009 Dit keer aandacht voor de 360 pk locs van het Henschel bouwdoos systeem, in de vorm van de tekeningen en foto’s van de Hoogovens loco’s 49 en 50. De vervanging van de vier stoomlocs van Demka in Utrecht door twee diesellocs wordt toegelicht met foto’s en de argumentatie van weleer. Er is een nieuw raadsel betreffende motortractie op smalspoor en een nieuwe link over de Belgische fabrikant Moës. |
|||||||||
11 januari 2009 Wat betreft smalspoor en stoomtractie zijn er foto’s van de Maffei stoomloc van de Chamotte Unie in Geldermalsen Diesellocs van het Henschel type DH240Bvoor normaalspoor worden geïllustreerd met een maatschets van dit type en met een fotoreportage van een loc die op niet minder dan vijf plaatsen in Nederland heeft dienst gedaan. In de rubriek Andere tractie wordt uitgebreid aandacht besteed aan het veel voorkomende Zagro “Waggonrangiergerät”. |
|||||||||
4 januari 2009 Er is uitgebreid aandacht besteed aan het smalspoor Canoy & Herfkens in Tegelen. De aanvullingen op het gebied van motortractie op normaalspoor werden te uitgebreid en zijn daarom opgeknipt in afzonderlijke hoofdstukken. Zo kwam er ruimte voor nieuwe informatie over de melkfabriek in Bedum, de cokeswagens van de BPM raffinaderij en de trekkrachten van het Onderhoudsbedrijf van Nedtrain in Leidschendam. De veranderingen sinds het verschijnen van dit boek zijn bijgewerkt. |
|||||||||
27 december 2008 Wat betreft smalspoor zijn toegevoegd foto’s van en informatie over de suikerfabriek Groenendijk, de steenfabriek van de gebroeders Struik in Rijssen en de steengroeve in Winterswijk. De nieuwste link slaat op steenfabriek De Rietschoof in Nederhemert. Motortractie op normaalspoor is vertegenwoordigd met tekeningen van de English Electric van Akzo in Delfzijl (nu Rudolf van de STAR) en de Gmeinders van de Amsterdamse Metro. Beide tekeningen bevatten voor-, zij en achteraanzichten. Er is een raadsel bij gekomen en ook een bijzonder mooie foto van een stoomloco met rijdende menger bij Hoogovens. In de rubriek Import en Handel is Ducrolinde toegevoegd. Om zoeken te vergemakkelijken is er een inhoudsopgave (site map) in de linker kolom gezet. Door het toevoegen van een tabblad Aanvullingen (na het aanklikken van een tabblad hierboven) hoeft er minder geklikt te worden voor de Aanvullingen op verschillende boeken. |
|||||||||
Prettige Kerstdagen en Gelukkig 2009 |
|
||||||||
De Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie in Hengelo kocht in 1957 de eerste loc. Het was een Orenstein & Koppel diesellocomotief van het type MV4A. Kort na de aflevering werden diverse foto’s (waaronder de hierbij afgebeelde) gemaakt door de NS afdeling TransportVoorlichting, die kennelijk geadviseerd had over de aanschaf van de loc (en over de uitbreiding van het raccordement). Deze serie foto’s bevindt zich in het gemeentearchief vanHengelo. De loc werd in 1980 vervangen door de tweedehands gekochte Orenstein & Koppel van Aldel in Delfzijl, die moderner en sterker was. De MV4A ging naar de MBS in Haaksbergen (als nummer 13 in
tweede bezetting) maar werd daar al in 1984 gesloopt. De beplating was sterk door zout aangetast. |
|||||||||
15 december 2008 De gasfabriek in Leiden is met een interessant sporenplan vertegenwoordigd. Het bestand aan loctekeningen is verrijkt met een vaderlands product, namelijk een tekening van de Werkspoor drieassers voor de BPM raffinaderij in Pernis. Henk Sluijters heeft de aanvullingen op zijn boek Smalspoor in Bedrijf vernieuwd. Na de hydrodynamische transmissie is nu ook de hydrostatische transmissie geïllustreerd. Er zijn weer nieuwe links bij gekomen. |
|||||||||
7 december 2008 Er zijn twee foto’s van stoomlocs op het 600 mm spoor van het Kamp bij Zeist. In de rubriek Import en handel is Deutz Amsterdam nieuw. De tekeningen zijn aangevuld met Deutz
industrielocs, namelijk de kolossale draaistelloc van Staatsmijnen, de KG230B (die nu nog bij Nerefco rijdt), T4M625 (Hoogovens, den Hartigh
in Kesteren), T8M625
(Oranje Nassau locs 31 t/m 33) en T12M625 (een vierasser met star
frame van de Oranje Nassau Mijnen). |
|||||||||
30 november 2008 Nieuw is de rubriek Import & handel in de linkerkolom, waaronder nu te vinden zijn Goudriaan, IVB, Locospoor, Orenstein & Koppel in Amsterdam, Spoorvries, Tolk en Walter Hoene. |
|||||||||
23 november 2008 Wat betreft motortractie op smalspoor zijn nieuw zijn de tekeningen van de Orenstein & Koppel types MV1A en de MV2A . Als eerste aanvulling op het boek over stoomlocs op normaalspoor zijn drie foto’s opgenomen. De tekening van de Deutz drieassers van Staatsmijnen wijkt af van die van het standaard Deutz V6M536 type. Dat is op deze tekening goed te zien omdat Deutz geen nieuwe tekening heeft gemaakt, maar lijnen heeft weg gekalkt en nieuwe heeft ingetekend. Fabrieksfoto’s van de eerste loc uit deze serie voor Staatmijnen staan hier. Andere Deutz tekeningen zijn die van de A8L714/KK130B en de A12L714. |
|||||||||
15 november 2008 Klik hier voor uitgebreide aanvullingen op het boek “Smalspoor in Bedrijf” van Henk Sluijters (als .pdf). Met tekeningen van de O&K MV2A, MV4A, MV6 en MV9 zijn de Orenstein & Koppel tekeningen voor normaalspoor nu aardig compleet. Van genoemd MV6 type is hier een dubbelloc te vinden. Nieuw zijn ook drie kleurenfoto’s van de Henschel lijnlocs van Staatsmijnen (de latere NS 2901 – 2905). |
|||||||||
9 november 2008 Onderwerpen als de Voith hydraulische transmissie, Beugniot stellen, evenaars en Megi veren zijn toegelicht. Van de Orenstein & Koppel types MB125N t/m MB200N, MB220N en MB280N en MB360N zijn maatschetsen opgenomen plus ingekleurde tekeningen. Wat betreft smalspoor zijn nieuw de maatschetsen van de Simplex locs van 2½, 3½ en 4½ ton, voorts 5, 6 en 7 ton en tenslotte 9 ton. In de rubriek Andere tractie is een foto toegevoegd van een stoomrailkraan. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||
2 november 2008 Orenstein & Koppel in Amsterdam bouwde smalspoorlocs uit het verhuurpark om voor normaalspoor. Daarvan zijn drie tot nu toe onbekende foto’s opgenomen. Er is ook een foto van het bijzondere gegoten frame van de Cockerill tweeasser. Met 500 gebouwde exemplaren was dit waarschijnlijk de meest succesvolle industrieloc in West-Europa. Er zijn tekeningen toegevoegd van het 20 tons, 30 tons en 40 tons type. De correcties op het boek over motortractie op normaalspoor zijn aangevuld en met een foto opgeluisterd. Er zijn tekeningen toegevoegd van de Deutz A6M517 mijnloc, en een overzichttekening van de O&K serie MB5N – MD40N met uitleg over het O&K bouwdoos-systeem, met aparte tekeningen van de veel verkochte MB5N, MB7N en MB9N, de MB10N/MB11N en de MC14N. Tenslotte zijn enkele niet werkende links gecorrigeerd
(met dank aan Wytze Wijbenga). |
|||||||||
26 oktober 2008 Voor uitgebreide aanvullingen en correcties op het Kromhout boek van Toon Steenmeijer, met tientallen interessante foto’s: klik hier of ga via Producenten in de linkerkolom naar het Kromhout boek en klik daar op aanvullingen. Via dhr. Co Wesseling werden van de firma Logitech (voorheen NS Transport Voorlichtingen) twee verhuisdozen met documentatie over industrielocomotieven ontvangen. Dit zal ongetwijfeld een bron van informatie voor deze website worden, maar het zorgvuldig bekijken, selecteren, scannen en dergelijke zal de nodige tijd kosten. Als voorproefje: |
|||||||||
- |
Klik hier voor een aantal tekeningen van motortractie op smalspoor - ook ondergronds - of klik op het tabblad Motortractie op smalspoor en kies voor tekeningen. |
||||||||
- |
Klik hier voor de wagonduwer of ga in de linkerkolom naar Andere tractie en klik daar op wagonduwer. In deze rubriek is overigens ook de kaapstaander nieuw. Tenslotte zijn links toegevoegd en tikfouten gecorrigeerd (met dank aan Gerard en Otto) en is deze rubriek Nieuw toegevoegd. |
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Terug/verder naar |
|||||||||
|
|||||||||