►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Keerkoppeling |
|||||||||||
Bij mechanische transmissie (en bij oudere types hydraulische transmissie) is een keerkoppeling nodig om van rijrichting te veranderen. De situatie is anders dan bij een personenauto. Daar is de achteruit als het ware één van de versnellingen, die met dezelfde versnellingspook wordt bediend. Bij een locomotief is er een versnellingsbak met daarachter een aparte keerkoppeling, die met afzonderlijke hendels worden bediend (maar die wel in één huis kunnen zijn gebouwd). Daarom heeft een locomotief hetzelfde aantal versnellingen voor- en achteruit. Onderstaande twee tekeningen laten de keerkoppeling van het Orenstein & Koppel loctype RL1c zien en zijn afkomstig uit een bestellijst van reservedelen. De in de tekst besproken nummers zijn met rood omcirkeld. |
|||||||||||
|
In de bovenste tekening is 642 een kettingwiel (zowel rechts als links) waarover de kettingen naar de vooras lopen. Deze kettingwielen zitten op een as 645, die evenwijdig aan de wielassen loopt. Het rechterdeel van de onderste tekening toont een deel van de versnellingsbak. De as 16105 staat loodrecht op de wielassen. Op het uiteinde zit een klein conisch (= kegelvormig) tandwiel 646. Dit grijpt in een groot conisch tandwiel op de al genoemde as 645. Het in de onderste tekening zichtbare grote conische tandwiel 632 ligt onder het vlak van tekening; een tweede identiek tandwiel ligt boven het vlak van tekening maar is niet weergegeven. In de bovenste tekening zijn beide grote conische tandwielen 632 te zien. Ze zijn constant in ingrijping met het kleine conisch tandwiel 646 en draaien in tegengestelde richting. Om dit mogelijk te maken zitten ze los op de as 645. Tussen beide grote conische tandwielen bevindt zich een mof 631, die op de as 645 te verschuiven is. Dit verschuiven wordt geregeld met een niet getekende hendel. Omdat de as ter plekke van de mof een min of meer vierkante doorsnede heeft, draaien de as en mof altijd met elkaar mee. In de bovenste tekening staat de mof in de stand vrij. Door de mof naar links of rechts te bewegen grijpen klauwen van de mof in klauwen van een der grote conische tandwielen. Hierdoor wordt dat tandwiel op de as vast gezet en rijdt de loc voor- dan wel achteruit. |
||||||||||
De besproken keerkoppeling heeft drie functies: Ø vertraging (doordat het kleine conische tandwiel op een groot conische tandwiel ingrijpt); Ø het verzorgen van een haakse overbrenging; Ø het bieden van de keuze tussen voor en achteruit. Uiteraard kan een keerkoppeling ook op andere wijze worden uitgevoerd. |
|||||||||||
{ |
bespreking van het
O&K type RL1c |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|||||||||||