►
Nieuw ◄` ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Jung type ZL114 |
||||||||||
|
||||||||||
↑ Jung
tekening van het Jung ZL114 type [1]↑ In verband met de leesbaarheid van de
getallen in de tekening worden de afstanden genoemd: de radstand is 890 mm,
de lengte is 3420 mm, de hoogte 1380 mm en de breedte 1030 mm voor 600 mm
spoorwijdte. Voor spoorwijdtes tussen 610 mm 760 mm is de breedte 1240 mm.
. De ZL114 werd vanaf 1932 gebouwd [2]. De Z slaat op twee cilinders; er waren ook EL types met één cilinder. De L slaat op Lokomotive. Het getal geeft de cilinderdiameter in mm aan (concurrent Deutz verwerkte tientallen jaren de lengte van de zuigerslag in centimeter in het type). De aandrijving geschiedt door een tweetact tweecilinder dieselmotor, die bij 1000 omwentelingen per minuut een vermogen van 22 tot 24 pk kan leveren. Er zijn vier versnellingen, van 4, 7, 11 en 15 km/u. Maximaal kan een trein van 123 ton worden getrokken. |
||||||||||
Opmerkingen: |
- |
Zie hier voor foto’s. |
||||||||
- |
Op de tekening zijn in de deur van de motorkap ter versteviging vier evenwijdige ribbels geperst. Vanaf 1937 werd dat een gestileerde Z. Die Z sloeg niet op het type: ook de EL types kregen zulke deuren in de motorkap [2]. |
|||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Hans Wervers. |
|||||||||
|
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Jung tekening uit de collectie van Hans Wervers. |
||||||||
[2] |
Stefan Lauscher
& Gerhard Moll, Jung-Lokomotiven, Eisenbahn Kurier, Band II (2014). |
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||