►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Oud Nieuws 32: eerste deel 2023 |
|||||||||||
22 juni 2023 Twee weken geleden is een
webpagina over de DrinkWaterLeiding
aan de Honingerdijk in Rotterdam op internet gezet.
Er was helaas geen sporenplan beschikbaar. Herman van ’t Hoogerhuijs stuurde
deze mooie foto als alternatief: Foto
op de omslag van het boek “DWL-terrein Rotterdam, van waterfabriek tot
woonwijk”. Uitgever 010, Rotterdam 1991 → Namascor op industrieterrein Moerdijk werd in 2013
gesloten. Het bedrijfsterrein en de gebouwen werden in 2014 verdeeld tussen
ZHD Stevedores en de Labee Group Moerdijk. In juni 2023 werd de eerste trein
van 29 ketelwagens met zonnebloemolie op de herstelde spooraansluiting
ontvangen en gelost. Daarbij werd de Schöma van Namascor
gebruikt. Gestreefd wordt naar iedere maand 2 treinen met 29 wagens. Dat deed
Labee al via de LALO in Moerdijk sinds eind 2022 (met dank aan dhr. Alex Labee en Louis van Delft). |
|
||||||||||
Dan een heel andere bedrijfstak,
namelijk kruitfabrieken. Onderstaande kaart illustreert dat de gebouwen vaak
ver uit elkaar lagen om te voorkomen dat de ontploffing van één gebouw andere
gebouwen zou beschadigen. Dat resulteerde in grote onderlinge afstanden en
transport per smalspoor was dan handig. Meer hierover staat in de nieuwe webpagina over Nederlandse
kruitfabrieken. |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ De kruitfabriek De Krijgsman bij Muiden in 1883.
Bijna alle 50 gebouwen zijn bereikbaar per smalspoor (aangegeven door
streeplijnen) ↑ Bron: C.G. Polvliet, Beschrijving van den ramp aan de
buskruitfabriek "De Krijgsman", nabij Muiden, op den 19den Jan.
1883. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
8 juni 2023 Een nieuwe webpagina gaat over het smalspoor van
de DrinkWaterLeiding
in Rotterdam. De stoomtrein(en) van de Efteling zijn voor
Nederlandse begrippen uniek: ook Europa's grootste speeltuin de Linnaeushof
in Bennebroek en het Autotron bij Rosmalen reden ooit met echte stoomlocs, maar gingen uiteindelijk
over op andere tractie waarbij uiterlijk nog wel de indruk werd gewekt dat er
een stoomloc voor de trein stond. In de Efteling wordt al vanaf 1969 tot
heden (meer dan 50 jaar !) met echte stoomlocs op 600 mm spoor gereden. Een fraai geïllustreerd artikel over de
Efteling Spoorweg staat hier. Zie daar voor een video. Anno 2023 staat stoomloc
Aagje terzijde
met een afgekeurde ketel [2], zodat tot voor kort voor de dienst beschikbaar
waren de stoomlocs Trijntje en Moortje. Trijntje is in 1991 onder
fabrieksnummer 38 voor de Efteling gebouwd door de Britse firma Alan Keef
Ltd. die het over Tryntje heeft Trijntje
botste echter op 30-05-2023 tegen een betonmixer van de firma A. Jansen bv
die op weg was naar de in aanbouw zijnde nieuwe attractie Danse Macabre.
Moortje viel nog dezelfde middag voor Trijntje in. Foto: [1] → De werking van de overwegen bij de Efteling is hier te zien. |
|
||||||||||
Geraadpleegde bronnen waren onder andere: [1] website Omroep Brabant
[2] website Loopings
[3] Alan M. Keef, Half a century of Locomotives from Alan Keef Ltd. |
|||||||||||
Het Afval Energie Bedrijf (AEB)
in Amsterdam heeft een spooraansluiting via het emplacement Houtrakpolder.
Die verslofte na het afschaffen van de dagelijkse trein uit Haarlem in 2015.
Recent is de spooraansluiting opgeknapt met nieuw spoor en nieuwe ballast. Op
zondag 14 mei arriveerde de eerste trein met te verbranden afval uit Rome.
Die trein rijdt wekelijks met 16 schuifwandwagens met in totaal 900 ton
afval. Na de zomer gaan er 2 treinen per week rijden. Per
spoor aangevoerde balen met Romeins afval worden bij het AEB gelost met een
“telehandler”. Foto: Joris van Gennip voor de Volkskrant van 06-06-2023
→ Op 5 juni heeft de telehandler bij 3 wagens de
deuren uit de rails gedrukt. Die wagens werden door RFO 687 uit de trein
gerangeerd. Bronnen: Louis van Delft, NOS Nieuwsuur op 19-05-
2023, de Volkskrant van 06-06-2023. |
|
||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
Eén van de werkgroepen van de
Historische Vereniging Tweestromenland is de Stichting KleiGoed
Maas & Waal. Recent heeft deze stichting twee kipkarren van de
voormalige steenfabriek Druten aangekocht: Spoorijzer
KW 13 kipkarren voor 700 mm spoorwijdte. Foto: Stichting KleiGoed Maas
& Waal → De wagens hebben - in plaats van lummels – een met de voet te bedienen
mechanisme om de kipbak vast te zetten (met dank aan Kees Plug). |
|
||||||||||
De bijpassende Schöma 2638 (1963)
van dezelfde in in 1990 stil gelegde steenfabriek is gekocht door het
Drutense bedrijf GTEX, dat de
loc zal restaureren. Ook deze foto is van de Stichting
KleiGoed Maas & Waal → De loc is van het Schöma type CDL
28. De loc en kipkarren deden dienst
op 500 meter spoor tussen de stort en de fabriek. In samenspraak met de gemeente
Druten zal een plaats bepaald worden om de loc plus kipkarren op te stellen,
als herinnering aan de in het verleden voor Druten zo belangrijke
grof-keramische industrie. |
|
||||||||||
Het Industrieel Smalspoor Museum in Erica heeft
materieel van een Belgische verzamelaar overgenomen. Daaronder is een O&K LD2 mijnloc en een loc van Comessa (Constructions Mécaniques
Schiltigheim-Strasbourg
S.A.) met een CLM tweetakt dubbelzuiger dieselmotor: Comessa
5442 in het ISM; foto Thomas van der Velde → (met dank aan Thomas van der Velde) Momenteel wordt er gewerkt aan
een webpagina over de kruitfabrieken in Ouderkerk a/d Amstel en in Muiden. Ze
hadden respectievelijk een Schöma
KDL 8 en een Schöma KDL
10 loc. Daarom is er al vast een webpagina over deze Schöma types
gemaakt. |
|
||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
11 mei 2023 |
|
||||||||||
De Stuwadoorsmaatschappij Müller-Progress (SMP)
nam in 1965 drie Orenstein & Koppel locs van het type MB5N in
gebruik voor de bananenterminal aan de Prinses
Beatrixhaven in Rotterdam. Nadat het bananenvervoer verloren was gegaan
belandde O&K 26538 in 1988 bij het toenmalige Transit Centre Eemshaven.
In 1997 werd dit Veem & Factor. Dit werd in 2008 overgenomen door
Wagenborg. De laatste jaren stond de loc werkloos in een loods van Wagenborg,
maar was eigendom van de Eemshaven Sugar Terminal (E.S.T.). Omdat Wagenborg
de ruimte nodig had werd de loc (nog met V&F logo) afgevoerd naar de tuin
van een E.S.T. medewerker in Usquert: Foto:
Alfred Huisman, 06-04-2023 → (met dank aan Alfred Huisman) |
|
||||||||||
Bij het nieuws van 2 en
3 februari 2023 werd gemeld dat de Cockerill tweeasser op het enige spoor van Enerco in Born
gezelschap had gekregen van de Köf III van de gesloten
Rietlanden Terminal aan de Amerikahaven in Amsterdam. De Cockerill zal
geveild worden; zie deze link. 117 foto’s en enkele filmpjes geven een goed
idee van de loc. Sommige gegevens kloppen echter niet. De naam Cockerill komt
niet bij die gegevens voor. Als fabrikant (Merk) wordt HLR genoemd. Dat is
echter een Belgische aanduiding voor rangeerlocomotief. Op de foto’s is duidelijk het fabrieksnummer 3591
te zien. Volgens de Cockerill leverlijst gaat het dan om: Fabrieksnummer en bouwjaar: 3591 (1957) Asvolgorde (Britse notatie): 0-4-0 Eerste eigenaar: Kempische
Steenkoolmijnen te Waterschei, bedrijfsnummer 44 Tweede eigenaar: Staalhandel Lommaert te
Buchten Het veiling huis spreekt over HLR 9151 met
bouwjaar 1963-1964. De NMBS rangeerloc 9151 is inderdaad in 1963 door
Cockerill gebouwd, maar onder een heel ander fabrieksnummer, namelijk 3986. (met dank aan Martijn Smits) |
|||||||||||
Van de in 1996 door de Werkplaats Tilburg gebouwde
3 Moderne Sikken werd fabrieksnummer 28 alias Nans in 2010 door VolkerRail
geschonken aan de VSM. In 2023 is MoSi 28 bij de VSM afgevoerd voor sloop
(bron: Op de Rails). MoSi
28, VSM Beekbergen, 21-03-2013 → Loc 52 (een Spoorijzer RT van ex witlofkwekerij
Both in Gouda) van de Stoomtrein Katwijk Leiden) komt terug. De loc was in
bruikleen afgestaan aan Museumsteenfabriek De Werklust in Losser. Die wil in
Losser een nieuw concept beginnen, waarin het spoor helaas niet meer past. (met dank aan Henk Sluijters) |
|
||||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||
27 april 2023 Verschillende Nederlandse AKU/Enka bedrijven
hadden samen vijf identieke “Planet”
diesellocs van de Britse fabrikant Hibberd in dienst. De
Planet van de AKU in Breda op 18-03-1968. Foto:
Pierre de Greeuw → De los van de motorkap staande radiator is
ingepakt om bevriezing te voorkomen.
Om de buffers is een kabel gedrapeerd waarmee een wagen op een ander
spoor getrokken kan worden (dat was bij NS verboden). De buffer is een houten
balk die in een stalen U-profiel is ingelegd. Onder de buffer zijn houten
planken te zien. De knalpot en rookgasafvoer doen afbreuk aan het uitelijk.
Aan deze opmerkelijke locs is een nieuwe webpagina
gewijd. |
|
||||||||||
Combo Service is een onderhoudsbedrijf voor
goederenwagens. Op het terrein van Tata Steel wordt de loods gebruikt waarin
Railion vroeger onderhoud pleegde.
Combo rangeert er met een van Bemo betrokken Translok: Foto’s:
P. Deuss ↓→ De Translok werd ook gebouwd als rail-wegvoertuig,
maar de G in het type betekent dat dit een loc is. (met dank aan Arno Logman en Martijn Smits) |
|
||||||||||
Sinds 1999 stond bij Storeship (later Broekman)
aan de Merwedeweg in de Europoort een Köf
II (Gmeinder 4886 uit 1956). Ze werd
sporadisch gebruikt, maar zag er uiterlijk verzorgd uit. Ze verdween ongeveer
een maand geleden. Hendrik Bouwknegt vond haar terug als monument bij een kantoor
van Broekman aan de Mannheimweg in de Botlek: Foto
Hendrik Bouwkengt, 22-04-2023 → Bij Uquilair verscheen het elfde boek van Martin
van Oostrom, met als titel “Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2900” en
als subtitel ”De Amerikaanse Henschel-locomotieven van de Staatsmijnen”. Ook
het derde leven bij een normaalspoornet van de FEVE in Noord Spanje wordt
uitstekend belicht. Verrassend is dat zowel Henschel als Staatsmijnen
veel aandacht aan het uiterlijk van de locs hebben besteed. Een bijzonderheid
is dat ze bij SM alle vijf een andere kleur hadden zodat de treindienstleider
al van verre kon zien welke loc er aan kwam. |
|
||||||||||
|
|||||||||||
↑ Een foto uit het nieuwe boek van Martin
van Oostrom: Henschel fabrieksfoto uit 1957 van de 152 van Staatsmijnen ↑ De loc is duidelijk groen (en
creme). Zie nu hier voor de originele onbewerkte fabrieksfoto. Daarop zijn de kleuren
veel fletser. Het lijkt onwaarschijnlijk dat men met deze kleuren de locs op
grote afstand van elkaar heeft kunnen onderscheiden. In 1957 stond
kleurenfotografie nog in de kinderschoenen. Waarschijnlijk waren de kleuren
op de foto’s minder sprekend dan in werkelijkheid. Met andere woorden: bovenstaande
foto in het boek is terecht bewerkt in een poging het originele groen terug
te krijgen. Dat geldt ook voor de foto’s van de locs in de andere kleuren. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
13 april 2023 Wim Roost vond nieuwe gegevens en foto’s van naar
Italië geëmigreerde Werkspoor
diesellocs van Staatsmijnen /DSM. Daarmee is de al bestaande webpagina
uitgebreid Het zal weinig smalspoor liefhebbers ontgaan zijn
dat in de zomer van 2022 door de lage waterstand op de zuidelijke oever van
de Nederrijn nabij Opheusden een stuk smalspoor droog viel (zie daar, ook voor een
kaart). Hier werden kipkarren met klei overgezet naar de steenfabriek de
Blauwe Kamer op de andere oever. De in 1881 gestarte fabriek werd in 1975
gesaneerd. Sinds 1992 zijn het fabrieksterrein en omliggende uiterwaarden
door Het Utrechts Landschap ingericht als natuurgebied. De ringoven, locloods
en andere gebouwen laat men vervallen. Een en ander inspireerde de Wageningse fotograaf
Willem Mourik. Hij ging in archieven en ter plekke op zoek naar de weinig
bekende geschiedenis van de Blauwe Kamer. Van 3 april t/m 9 mei exposeert hij
22 foto’s als “Sporen uit het verleden” in de bblthk (bibliotheek) aan de
Stationsstraat 2 in Wageningen. Poster
van de tentoonstelling in Wageningen → Bij de tentoonstelling wordt continu een film van
18 minuten over de Blauwe Kamer vertoond. Deze is in 2006 door de Gelderse
Smalspoor Stichting uitgebracht en bestaat uit een deel uit circa 1920 en een
deel uit circa 1948. Paardentractie speelt een grote rol. De MaK van Koole (vroeger Odfjel)
aan de Oude Maasweg in de Botlek is ontspoord. In 2020 was de MaK ook al eens
ontspoord; zie hier. Nu is tijdelijk via Shuntpower een B-Track ingezet. (met dank aan:
Hans Breederland, Louis van Delft en Frank Schouten). |
|
||||||||||
Het emplacement van station Apeldoorn wordt in een
aantal stappen veranderd (minder wissels, minder wacht- en opstelsporen, meer
doorgaande sporen). Dit project “Apeldoorn Verbindt” is een pilotproject in
het kader van de emissieloze bouwplaats. |
|||||||||||
Een gunningscriterium voor de aannemers betrof de CO2
uitstoot/zero emissie. BAM Infra won en zette in het weekend 24/25/26
maart een Zagro rail-wegvoertuig van het bestaande elektrische type E-maxi in. Dit voertuig is
sterk verbouwd door de Zagro vertegenwoordiger AMT in Breda. De
staak met koppeling is vervangen door 2 bufferbalken met trek- en stootwerk. Zo
ontstond ruimte voor 2 op de hartlijn geplaatste accupakketten. Aan de ene
zijkant kwam een cabine en aan de andere een luchtreservoir. Een
rail-wegvoertuig kan makkelijk naar een lader rijden en dat is hier – na
afloop van de werkzaamheden - gebeurd. Foto: Martijn Smits, 28-03-2023 → Gedurende de buitendienststelling van 52 uur werd
26 uur zonder bijladen gereden. Mochten de accu’s toch leeg geraakt zijn, dan
zouden ze binnen tien minuten met een elektrische krol zijn
verwisseld. Op een film van BAM Infra over Apeldoorn verbindt zijn dan ook
behalve het Zagro/AMT voertuig twee elektrische krollen (waarvan één van BAM Infra) te zien. |
|
||||||||||
Ook waren er minstens één dieselkrol en een
zelfrijdend Gottwald kranenpaar actief. Een ooggetuige zag een ketenpark met
talloze zonnepanelen, maar ook twee rail-wegvoertuigen op basis van de Unimog.
Emissieloos zal de bouwplaats in Apeldoorn dus nog niet geweest zijn. Bronnen: SpoorPro en BAM infra op Facebook. (met
dank aan Martijn Smits) |
|||||||||||
0 – 0 – 0 31
maart 2023 |
|||||||||||
BEAZ Solutions in Hoogkarspel begint binnen enkele
weken met de bouw van zes rail-wegvoertuigen voor Nedtrain. Ze krijgen hun energie uit
accu’s, zodat de Nedtrain diesellocs van de serie 700 voortaan buiten de werkplaatsen
kunnen blijven. Dit
rail-wegvoertuig van het aan Nedtrain te leveren type BRR-4000 is te huur en
stond op 20-12-2022 bij BEAZ in de etalage → Het gaat om de werkplaatsen in Haarlem, Maastricht,
Eindhoven, Leidschendam en de Watergraafsmeer (2 x). Het exemplaar voor
Haarlem krijgt een zitplaats en zal de trein (losse bakken) niet kunnen
beremmen. De rest zal een trein op lucht kunnen beremmen. Deze vijf krijgen
geen zitplaats en zullen door een meelopend persoon radiografisch bediend
worden. In een nieuwe webpagina staat
meer over het relatief nieuwe BEAZ
Solutions. |
|
||||||||||
Afgelopen weekeinde is het
smalspoor van de Miljoenenlijn/ Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij
opgebroken. De koper is het Museum voor kalksteenwinning en transport in de
Tsjechische Karst: Muzeum těžby a dopravy vápence v Českém krasu, gelegen
ongeveer 20
km ten zuidwesten van Praag. Dit
museum had niet alleen het beste bod, maar had ook de opbraak goed geregeld
(met nauwelijks werk voor de ZLSM) en gaf de garantie dat de
locomotieven aan het rijden komen en dat het 600 mm spoor gebruikt gaat
worden in het museum. Het museum was met name wild enthousiast over de
O&K loc, want heel veel vooroorlogs materieel is ten tijde van het
communisme gesloopt en afgevoerd. |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ De dieselloc
O&K 4363 (1933) van het type RL1a,
nog bij het Industrion
in Kerkrade, 22-06-1998 ↑ De O&K loc kan worden gezien
als een voorouder van de latere Tsjechische locomotieven. Men was dus zeer
blij om deze loc naar het museum te kunnen halen, waarmee weer een stuk
erfgoed zichtbaar is geworden. De O&K heeft loc nummer 53 en de Spoorijzer
RT8 nummer 54 gekregen. (met dank aan Jordy Brouwers) |
|||||||||||
Het railvervoer naar Acordis (voorheen Aku, Enka, Akzo
Nobel) in de Kleefse Waard in Arnhem is in 2004 gestaakt. Er waren toen twee
locs actief: - de rode O&K 26201 (1963) van het type MB5N - de gele O&K 26678 (1970) van het type MB9N Na bijna 20 jaar zijn ze er nog steeds: IndustriePark KleefseWaard in Arnhem, 28-03-2023. Foto:
Martijn Haman → Tegenwoordig is er sprake van Industriepark
Kleefse Waard. Eén van de daar gevestigde bedrijven is het Brandweertrainingscentrum. Spoorwegongevallen worden er geoefend met
ex-NS treinstel 4001 en de twee industrielocs. (met dank aan Martijn Haman) |
|
||||||||||
Laatste nieuws (bron:
retweet van de NVBS) De twee door de Stoomtrein
Katwijk Leiden in Indonesië verworven Du Croo & Brauns stoomlocs zijn per
boot onderweg naar Nederland. Na aankomst in Nederland worden de
stoomlocomotieven gerepareerd om vervolgens te worden tentoongesteld in
Museum Stoomtrein Katwijk Leiden. Zie ook hier. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
17 maart 2023 Twee weken geleden werd de webpagina over de
aardewerk- en sanitairfabriek De Sphinx in Maastricht op
internet gezet. Inmiddels is er een fraaie foto van Cockerill stoomloc
nr. 7 aan toegevoegd. De Sphinx rangeerde ook bij haar buurman, de
Koninklijke Nederlandse Papierfabriek (KNP). Onderdelen
voor PM 6 (papier machine 6) zijn per spoor aangekomen bij de KNP in
Maastricht, november 1962. Bron: bedrijfsarchief KNP/Sappi → In 1961 draaiden de rollen om: de KNP kocht een
kloeke dieselloc en ging daarmee voor zichzelf en de Sphinx rangeren. Zie de nieuwe
webpagina over de KNP. |
|
||||||||||
↓ Bemo liet twee dakloze locs voor de sloop afvoeren
(bron: Bemo op Facebook) ↓ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Shell Pernis loc 5 was van het O&K type MB360N. Via
de link is een ingekleurde tekening te zien waaruit blijkt dat de
hydraulische transmissie (de Voith bak) onder de cabinevloer zit. Daarom is
de loc extra hoog. Het goede uitzicht is een voordeel. Nadelen zijn de
klauterpartij om in de cabine te komen en dat de bovenkant er bij transport
af moet. De ex-Shell 5 raakte in 2021 defect bij Koole aan
de Petroleumweg en werd tijdelijk vervangen door een Köf
III van Bemo. In februari 2022 arriveerde er
een nieuwe Bemo loc. |
Ook het Henschel type DH500B had
– net als vele Duitse diesellocs – de Voith bak onder de cabinevloer.
Henschel 30016 (1959) werd nieuw geleverd aan de Esso raffinaderij in de
Botlek. De verdere levensloop is hier te vinden. De loc werd in 2008 uitvoerig gerenoveerd
door Koole en Bemo en ging vervolgens rangeren bij Koole op de
Vondelingenplaat. Daar raakte in 2021
de tussen/keerkast defect. De
Henschel werd vervangen door de ex -Shell 6 van Bemo. Die werd in 1981 gebouwd en is de
enige Orenstein & Koppel van het type MHB201. |
||||||||||
Op
SpoorPro TV staat een video over de huidige
stand van de blusvoorzieningen bij de Rotterdamse havenemplacementen. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
2 maart 2023 Toon Steenmeijer heeft
de Diema leverlijst nogmaals bijgewerkt. De (groene)“Schuine
Poort” bij de kruising Boschstraat (rechtdoor)/Frontensingel (rechts) in
Maastricht op 11-04-2018. Foto:
Kleon3 op Wikimedia → Door deze “Schuine Poort” uit 1873 hebben circa
een eeuw lang stoomlocs en motorlocs van de Sphinx in Maastricht spoorwagens
van en naar het Sphinx complex aan de Boschstraat gebracht. Wat er achter de
poort gebeurde was van buiten niet te zien, maar staat op de nieuwe webpagina over de Sphinx. |
|
||||||||||
Bij het nieuws van 2/3 februari
2023 werd gemeld dat het Spoorwegmuseum in het bijschrift van een fraaie foto
van een kolenwagen op een kolentip over een gekantelde container sprak. Dit
is natuurlijk ook aan het Spoorwegmuseum gemeld en dat heeft dit en enkele
andere vreemde bijschriften terstond gecorrigeerd. |
|||||||||||
De heer Willem Jonk gebruikte jarenlang een Spoorijzer
Railtractor in zijn perenboomgaard bij Middenbeemster. Onder
de naam “Toffe peer” werden sinds 2014 bezoekers per smalspoor naar de
boomgaard gebracht waar ze tegen betaling peren konden plukken. Foto Bart
Kool, 13 oktober 2019 → Willem Jonk is inmiddels 72 en heeft het bedrijf
helaas beëindigd. De 15.000 perenbomen zijn gekapt en het smalspoor (de RT, 6
lorries en 700 m rails) heeft op Marktplaats te koop gestaan. Het is gekocht
door het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. (met dank aan Rogier Bennebroek, Bart Kool en Kees
Plug) |
|
||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
16 februari 2023 Toon Steenmeijer heeft
de Diema leverlijst bijgewerkt. Op 12/13 januari kwam de gedemonteerde stoomrailkraan van de opgeheven Vriendenkring Stoomschip Vereeniging in Almere naar de STAR in Stadskanaal (bron: Op de Rails 2023-02) Op het gebied van industriespoor is www.rangierdiesel.de een nuttige bron. Die website bevat
sinds kort ook een gedeelte over de Bemo producten. Deze Unilok uit circa 1985 rangeerde bijna dagelijks bij
de verlaadinstallaties van de firma Fibrant op het Chemelot industrieterrein in
Geleen. Foto:
Bemo, 2021. De krachtbron is een dieselmotor
→ |
|
||||||||||
De opvolger is heel wat
moderner van uiterlijk en techniek: Bemo leverde in januari 2023 aan Fibrant een nieuw op accu’s rijdend
rail-wegvoertuig van het type
KRE-40-RCRV. Foto:
Bemo, d.d.17-01-2023 → Dit is een zusje van het voertuig dat op de Innotrans 2022 heeft gestaan. Het
objectnummer (dat het fabrieksnummer vervangt) is 10097, het gewicht is 13.8
ton en de trein kan beremd worden. Het model verschilt van dat van het kleine
zusje KRE15RCRV en is
voorbereid voor het monteren van een
simpele cabine. (met dank aan Arno Logman) |
|
||||||||||
De gemeente Beesel bestaat uit de kernen Reuver en
Offenbeek. In Offenbeek waren in de vorige eeuw de greswarenfabrieken
gevestigd. Het kernoverleg Offenbeek, de heemkundevereniging Maas- en
Swalmdal en de gemeente werken samen in een project betreffende de
Offenbekermarkt en het (voormalige) kerkplein in de dorpskern. De bedoeling
is onder andere dat er dit monument komt te staan: Op
07-01-2003 stond deze Spoorijzer Railtractor nog - in de sneeuw - in de wijk
Heijencamp. Het monument wacht echter al jaren betere tijden af in het
gemeentelijke milieupark → Ook zijn er 8 informatieborden over de Reuverse
kleiwarenindustrie gepland. De staanders van smalspoorrails zijn gedoneerd
door de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij
ZLSM. (met dank aan Wim Rovers). |
|
||||||||||
Op 03-02-2023 was het feest bij OOC in Oss, want
OOC mag nu onder eigen vergunning, licentie en toelating
goederentreinen rijden tussen station Oss en de OOC terminal. In de afgelopen
13 jaar verzorgden al zeven verschillende partijen
die laatste 6 kilometer.* OOC
directeur Eric Nooijen voor de Deutz loc Monique. Foto: OOC Terminals,
03-02-2023 → Bij het nieuwe OC Rail BV werken 10 mensen,
waaronder 2 machinisten. Het afgelopen jaar ging OOC van 2,5 naar 5 treinen
per week. In 2023 wordt gehoopt op 8 treinen per week. |
|
||||||||||
Bronnen: OOC website en facebook,
Logitech op LinkedIn, Brabants Dagblad en de Gelderlander. * Het vervoer tussen station Oss
en OOC werd als volgt verzorgd door ingehuurde locs: ·
In de begintijd locs uit de RRF
serie 101 - 108, zijnde drieassers van de NMBS serie 73. Ze waren niet
radiografisch te bedienen ·
Evy van Shunter, van begin
2011 tot begin 2016. Evy is een Orenstein & Koppel drieasser van het type
MEC 502 alias
“broodrooster”. ·
Begin 2016 nam bakkie ex-NS 691
van HSL het werk over. ·
Voor de ondergang van HSL werd de
691 ondergebracht bij een andere BV op hetzelfde adres: BT Trains. ·
Sinds begin 2018 een ander
“bakkie” van een andere eigenaar, namelijk de 602 van Railpro. Na een ongeval verving
Railpro de 602 in november 2018 door de 601 en later door de niet
radiografisch te bedienen 607. ·
Op 31 januari 2020 werd bakkie
(inmiddels) 607 van Railpro vervangen door een bakkie van een andere
eigenaar, namelijk bakkie 692 van RFO. ·
Terzijde: in 2021 kwam er nog een
Niteq rail-weg accuvoertuig bij. ·
Na al die drieassers verscheen in
mei 2022 de draaistelloc Monique
van het Deutz type
DG1200BBM van Strukton |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ Deutz loc Monique trekt een
indrukwekkend lange trein van station Oss naar de Osse haven. Foto: OOC
Terminals ↑ Als laatste bericht: Op 30
januari 2023 had RFO 687 een aanrijding met een vrachtauto op een onbewaakte
spoorwegovergang in de Maltaweg in Amsterdam (bron: 112inbeeld.nl) |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
|
|||||||||||
Al in 2017 is besloten dat er na 2030 geen kolen meer
in de Amsterdamse havens overgeslagen zullen worden. In dat kader is de
kolenoverslag van Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven beëindigd. Aldaar was sinds 2009 een Köf
III actief, eerst in huur van Bemo, later in eigendom. Deze Jung 13892
(1965) is overgebracht naar het ene spoor van Enerco in Born. Op
26-01-2023 fotografeerde Louis van Delft de Köf III bij Enerco in Born.
Cockerill 3591 (1957) ervoor is al in of voor 2013
van de naburige ArcelorMittal
Staalhandel B.V. (voorheen Lommaert) gekomen → |
|
||||||||||
Enerco had een kolenwasserij op het terrein van
Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven. (met dank aan Louis van Delft, Arno Logman en
Martijn Smits) Het Spoorwegmuseum heeft circa 10.000 foto’s en
objecten uit de periode Mobilisatie, Tweede Wereldoorlog, Bevrijding en
Wederopbouw (1939-1960) op de website doorzoekbaar gemaakt; zie deze
link en onderstaand voorbeeld: |
|||||||||||
Bijschrift
Spoorwegmuseum: Foto in zwart wit van oorlogsschade aan het station van
Zutphen en de omgeving van het station. Gebouwen zijn beschadigd. Op de
sporen op het emplacement staan stoomlocomotieven uit verschillende series.
Een 3e klasse rijtuig staan op het emplacement, een deur staat open. Van een
stoorjuk is een stootbalk losgeraakt en hangt scheef. Op de achtergrond is
het leegstaande gebouw van H.J. Reesink & Co. Datering: 1/10/1945. Foto:
Martelhoff's Circuline Fotosysteem → Een heel bijzonder detail is de merkwaardige loc
voor de twee stoomlocs in het midden. Het is de Gmeinder benzineloc van de
Enka in Ede, waarvan nog geen foto’s bekend waren. Daarom gaat een nieuwe webpagina over dit
loctype. (met dank aan Gerard de Graaf, Hans Nahonen Martin
van Oostrom). Heel bijzonder is ook de
volgende foto. Niet alleen vanwege de fraaie afbeelding, maar vooral
vanwege het bijschrift van het Spoorwegmuseum: |
|
||||||||||
Het bijschrift van het Spoorwegmuseum luidt: Foto in zwart-wit van een gekantelde container op een industrieterrein, afgedrukt in Nieuw
Spoor in mei 1951 op pagina 7 bij een artikel. In dat artikel
(dat op pagina 135 staat en niet op pagina 7) staat als bijschrift bij
dezelfde foto: De electrische centrale Hengelo ontvangt alle
kolen per spoor en beschikt voor de lossing van de wagens over twee moderne overslaginstallaties, waarvan U er hier één
in werking ziet. Kortom: het gaat om een kolentip. De
“gekantelde container” is een kolenwagen die gelost wordt. Het bijschrift in
het artikel uit 1951 was prima; het is een raadsel waarom dit vervangen is. |
|
||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
20 januari 2023 |
|||||||||||
|
|||||||||||
Hardinxveld-Giessendam, 26-03-2022 Waarschijnlijk zullen weinigen
bovenstaand tafereel kunnen thuis brengen. Meer hierover in de nieuwe webpagina de Overkant. |
|||||||||||
|
Het zelden bediende raccordement
van ICL-IP (voorheen Broomchemie) aan de Frankrijkweg in Terneuzen is simpel,
maar interessant vanwege de kleinschaligheid. Er wordt ongeveer één wagen per
week beladen en toch heeft het bedrijf eigen tractie. ← Luchtfoto van het
raccordement van ICL-IP in Terneuzen. Prorail, 2021. Gaande van onder naar boven (=
van zuid naar noord): begin omloopspoor, overweg in de toegangsweg, einde
omloopspoor, laadplaats met witte ketelwagen, O&K loc en Köf III → Tot voor kort werd de loc van
dienst gehuurd van het Railpark Roosendaal. Het gaat om een Orenstein &
Koppel van het type MV6 met fabrieksnummer 26188 (1962). Op 16-01-2022
arriveerde echter een acculoc met Niteq fabrieksnummer B217, van het type 1500-E.
Deze is nieuw geleverd aan een werkplaats van de Metro in Londen en is bij
Niteq ingeruild tegen een nieuwe acculoc van het type 3000-E. (met dank aan Thomas ter Berg en
Louis van Delft) Staatssecretaris Vivianne Heijnen
heeft op 11 januari 2023
op het Utrechtse
industrieterrein Lage Weide twee duurzame initiatieven van Strukton afgetrapt. Bij
Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) ging
het om het revitaliseren van de “railhub”. Eerder werd verwacht dat de eerste trein op 1
december 2022 zou rijden. Gedacht wordt aan het spoorvervoer van 200 TEU
(Twenty foot Equivalent Unit) per week. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor
verplaatsen, kunnen gebruik maken van de in december gepubliceerde
subsidieregeling voor de “modal shift” naar rail. De ceremonie werd
opgeluisterd door de aanwezigheid van de Strukton “batterijlocomotief”
Charlotte (ex-NS 1756), hoewel die bedoeld is voor werk aan het spoor en niet
voor het bedienen van raccordementen (bron: Industrievereniging Lage Weide). Op 12 mei 2022 kwam op deze
website aan de orde dat AMT (toen in Etten-Leur, nu in Breda), BAM Infra en
Oleo een 8 jaar oude Atlas 160Wsr krol met een te vervangen
dieselmotor omgebouwd hebben tot ’s werelds eerste elektrische krol. Spoorkraanverhuurbedrijf Van
Oosterwijk Rail krijgt in 2023 de beschikking over twee elektrische krollen,
te weten een Atlas 160 en een 180-versie (bron: SpoorPro) Het blijkt dat ook
deze krollen door AMT worden omgebouwd tot elektrische krollen. Voor de fabrieken - zoals die van Atlas - is een elektrische
krol namelijk nog een brug te ver. De lopende banden zijn geheel ingesteld op
de bouw van dieselkranen en een paar orders uit Nederland kunnen dat niet
veranderen. AMT zal elke krol voorzien van vier accupakketten; Oosterwijk
Rail schaft extra nog zo’n set aan, zodat lege accupakketten door volle
vervangen kunnen worden. Aannemers kunnen subsidie aanvragen voor elektrische
bouwmachines als onderdeel van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos
Bouwmaterieel. Maar er blijven belangrijke vragen over als: waar worden de
lege accupaketten opgeladen en hoe krijg je de zware accupakketten uit en in
de krol. ProRail heeft een en ander nog niet geregeld. (Met dank aan Linda
Michielsen-van Oosterwijk) Buiten de spoorsector zijn al oplossingen
voor dit soort problemen gevonden, zoals de laadpleinen van Watthub. Een ander voorbeeld: Van Werven uit
Oldebroek verhuurt 4 jaar lang twee elektrische graafmachines aan het
hierboven genoemde BAM Infra voor een bouwproject in de gemeente Nunspeet.
Mobiele accucontainers worden bij Van Werven opgeladen en worden per
uitstootloze truck gehaald en gebracht. Bij de relatiegeschenken van
Spoorijzer is nu ook een sleutelhanger te zien. 0 – 0 – 0 |
||||||||||
|
|||||||||||
6 januari 2023 In de periode 1978 -1987 kocht DSM in Geleen 7
“Teletrac’s” van het type RW70DH.
Ze kregen de bedrijfsnummers V1 t/m V7 en werden ingezet bij los- en
laadinstallaties, waarbij ze vanuit die installaties radiografisch bestuurd
werden. Van buiten het DSM terrein waren ze – anders dan de gewone locs –
niet te zien. Teletrac
V6 heeft zijn vaste werkplek verlaten om voor onderhoud naar de werkplaats te
gaan en wordt daarbij vanuit een hulpstuurstand bestuurd. Foto: Jens Merte,
april 1998 → In 2003 kwamen de Teletracs – net als de rest van
het DSM spoorbedrijf – bij Railion, later bij DB Cargo. Wegens mankementen en
vermindering van werk zijn in 2022 3 Teletracs (en wel de V2 t/m V4) door de
firma VME afgevoerd en gesloopt. (met dank aan Emiel de Block). Bij Chemelot (zoals het DSM sinds 2000 heet) is
overigens ook een Unilok rail-wegvoertuig bij een verlaadinstallatie van
de firma Fibrant in gebruik. |
|
||||||||||
AMT is van Etten naar Breda verhuisd. In Etten
gebruikte AMT niet meer aangesloten raccordementen
als testspoor. In Breda is naast het nieuwe gebouw een testspoor aangelegd,
met een boog, een wissel en verkanting. Samen met No Man Trackwork ontwikkelt AMT
de TRACKBOT. Deze op afstand bestuurde acculoc kan met allerlei
gereedschappen worden uitgerust en kan bijvoorbeeld bouten, raildempers en
dergelijke aanbrengen → AMT heeft van Koks in Alkmaar de
vertegenwoordigingen van Zweiweg en Zagro (onder andere Unimogs met
spooruitrusting en Terberg rail-wegvoertuigen) overgenomen. (Bron: AMT website) Op een nieuwe
webpagina staan relatiegeschenken van
Spoorijzer, in aanvulling op eerder behandelde relatiegeschenken van IVB en
Railbouw. Op Waalhaven Zuid is de
blustrein (met Shunter loc) voor de zekerheid nog aanwezig. De vergunning
voor de blustrein is verlengd tot juli 2023 (bron: Spoorpro 04-01-2023). |
|
||||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||