Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws 32: eerste deel 2023

 

22 juni 2023

 

Twee weken geleden is een webpagina over de DrinkWaterLeiding aan de Honingerdijk in Rotterdam op internet gezet. Er was helaas geen sporenplan beschikbaar. Herman van ’t Hoogerhuijs stuurde deze mooie foto als alternatief:

 

Foto op de omslag van het boek “DWL-terrein Rotterdam, van waterfabriek tot woonwijk”. Uitgever 010, Rotterdam 1991 →

 

Namascor op industrieterrein Moerdijk werd in 2013 gesloten. Het bedrijfsterrein en de gebouwen werden in 2014 verdeeld tussen ZHD Stevedores en de Labee Group Moerdijk. In juni 2023 werd de eerste trein van 29 ketelwagens met zonnebloemolie op de herstelde spooraansluiting ontvangen en gelost. Daarbij werd de Schöma van Namascor gebruikt. Gestreefd wordt naar iedere maand 2 treinen met 29 wagens. Dat deed Labee al via de LALO in Moerdijk sinds eind 2022

(met dank aan dhr. Alex Labee en Louis van Delft).

Dan een heel andere bedrijfstak, namelijk kruitfabrieken. Onderstaande kaart illustreert dat de gebouwen vaak ver uit elkaar lagen om te voorkomen dat de ontploffing van één gebouw andere gebouwen zou beschadigen. Dat resulteerde in grote onderlinge afstanden en transport per smalspoor was dan handig. Meer hierover staat in de nieuwe webpagina over Nederlandse kruitfabrieken.

↑ De kruitfabriek De Krijgsman bij Muiden in 1883. Bijna alle 50 gebouwen zijn bereikbaar per smalspoor (aangegeven door streeplijnen) ↑

Bron: C.G. Polvliet, Beschrijving van den ramp aan de buskruitfabriek "De Krijgsman", nabij Muiden, op den 19den Jan. 1883.

0 – 0 – 0

8 juni 2023

 

Een nieuwe webpagina gaat over het smalspoor van de DrinkWaterLeiding in Rotterdam.

 

De stoomtrein(en) van de Efteling zijn voor Nederlandse begrippen uniek: ook Europa's grootste speeltuin de Linnaeushof in Bennebroek en het Autotron bij Rosmalen reden ooit  met echte stoomlocs, maar gingen uiteindelijk over op andere tractie waarbij uiterlijk nog wel de indruk werd gewekt dat er een stoomloc voor de trein stond. In de Efteling wordt al vanaf 1969 tot heden (meer dan 50 jaar !) met echte stoomlocs op 600 mm spoor gereden.

Een fraai geïllustreerd artikel over  de Efteling Spoorweg staat hier. Zie daar voor een video.

 

Anno 2023 staat stoomloc Aagje terzijde met een afgekeurde ketel [2], zodat tot voor kort voor de dienst beschikbaar waren de stoomlocs Trijntje en Moortje. Trijntje is in 1991 onder fabrieksnummer 38 voor de Efteling gebouwd door de Britse firma Alan Keef Ltd. die het over Tryntje heeft

 

Trijntje botste echter op 30-05-2023 tegen een betonmixer van de firma A. Jansen bv die op weg was naar de in aanbouw zijnde nieuwe attractie Danse Macabre. Moortje viel nog dezelfde middag voor Trijntje in. Foto: [1] →

 

De werking van de overwegen bij de Efteling is hier te zien.

Geraadpleegde bronnen waren onder andere:

[1] website Omroep Brabant   [2] website Loopings  [3] Alan M. Keef, Half a century of Locomotives from Alan Keef Ltd.

 

Het Afval Energie Bedrijf (AEB) in Amsterdam heeft een spooraansluiting via het emplacement Houtrakpolder. Die verslofte na het afschaffen van de dagelijkse trein uit Haarlem in 2015. Recent is de spooraansluiting opgeknapt met nieuw spoor en nieuwe ballast. Op zondag 14 mei arriveerde de eerste trein met te verbranden afval uit Rome. Die trein rijdt wekelijks met 16 schuifwandwagens met in totaal 900 ton afval. Na de zomer gaan er 2 treinen per week rijden.

 

Per spoor aangevoerde balen met Romeins afval worden bij het AEB gelost met een “telehandler”. Foto: Joris van Gennip voor de Volkskrant van

06-06-2023 →

 

Op 5 juni heeft de telehandler bij 3 wagens de deuren uit de rails gedrukt. Die wagens werden door RFO 687 uit de trein gerangeerd.

Bronnen: Louis van Delft, NOS Nieuwsuur op 19-05- 2023, de Volkskrant van 06-06-2023.

0 – 0 – 0

25 mei 2023

 

Eén van de werkgroepen van de Historische Vereniging Tweestromenland is de Stichting KleiGoed Maas & Waal. Recent heeft deze stichting twee kipkarren van de voormalige steenfabriek Druten aangekocht:

 

Spoorijzer KW 13 kipkarren voor 700 mm spoorwijdte. Foto: Stichting KleiGoed Maas & Waal →

 

De wagens hebben - in plaats  van lummels – een met de voet te bedienen mechanisme om de kipbak vast te zetten (met dank aan Kees Plug).

 

De bijpassende Schöma 2638 (1963) van dezelfde in in 1990 stil gelegde steenfabriek is gekocht door het Drutense bedrijf GTEX, dat de loc zal restaureren.

 

Ook deze foto is van de

Stichting KleiGoed Maas & Waal

 

De loc is van het Schöma type CDL 28.

De loc en kipkarren deden dienst op 500 meter spoor tussen de stort en de fabriek.

 

In samenspraak met de gemeente Druten zal een plaats bepaald worden om de loc plus kipkarren op te stellen, als herinnering aan de in het verleden voor Druten zo belangrijke grof-keramische industrie.

 

Het Industrieel Smalspoor Museum in Erica heeft materieel van een Belgische verzamelaar overgenomen. Daaronder is een O&K LD2 mijnloc en een loc van Comessa (Constructions caniques Schiltigheim-Strasbourg S.A.) met een CLM tweetakt dubbelzuiger dieselmotor:

 

Comessa 5442 in het ISM; foto Thomas van der Velde →

(met dank aan Thomas van der Velde)

 

 

Momenteel wordt er gewerkt aan een webpagina over de kruitfabrieken in Ouderkerk a/d Amstel en in Muiden. Ze hadden respectievelijk een Schöma KDL 8 en een Schöma KDL 10 loc. Daarom is er al vast een webpagina over deze Schöma types gemaakt.

0 – 0 – 0

11 mei 2023

 

 

De Stuwadoorsmaatschappij Müller-Progress (SMP) nam in 1965 drie Orenstein & Koppel locs van het type MB5N in gebruik voor de bananenterminal aan de Prinses Beatrixhaven in Rotterdam. Nadat het bananenvervoer verloren was gegaan belandde O&K 26538 in 1988 bij het toenmalige Transit Centre Eemshaven. In 1997 werd dit Veem & Factor. Dit werd in 2008 overgenomen door Wagenborg. De laatste jaren stond de loc werkloos in een loods van Wagenborg, maar was eigendom van de Eemshaven Sugar Terminal (E.S.T.). Omdat Wagenborg de ruimte nodig had werd de loc (nog met V&F logo) afgevoerd naar de tuin van een E.S.T. medewerker in Usquert:

 

Foto: Alfred Huisman, 06-04-2023 →

 

(met dank aan Alfred Huisman)

Bij het nieuws van 2 en 3 februari 2023 werd gemeld dat de Cockerill tweeasser op het enige spoor van Enerco in Born gezelschap had gekregen van de Köf III van de gesloten Rietlanden Terminal aan de Amerikahaven in Amsterdam. De Cockerill zal geveild worden; zie deze link. 117 foto’s en enkele filmpjes geven een goed idee van de loc. Sommige gegevens kloppen echter niet. De naam Cockerill komt niet bij die gegevens voor. Als fabrikant (Merk) wordt HLR genoemd. Dat is echter een Belgische aanduiding voor rangeerlocomotief. 

Op de foto’s is duidelijk het fabrieksnummer 3591 te zien. Volgens de Cockerill leverlijst gaat het dan om:

Fabrieksnummer en bouwjaar: 3591 (1957)  

Asvolgorde (Britse notatie):     0-4-0

Eerste eigenaar:                        Kempische Steenkoolmijnen te Waterschei, bedrijfsnummer 44

Tweede eigenaar:                     Staalhandel Lommaert te Buchten

Het veiling huis spreekt over HLR 9151 met bouwjaar 1963-1964. De NMBS rangeerloc 9151 is inderdaad in 1963 door Cockerill gebouwd, maar onder een heel ander fabrieksnummer, namelijk 3986.

(met dank aan Martijn Smits)

 

Van de in 1996 door de Werkplaats Tilburg gebouwde 3 Moderne Sikken werd fabrieksnummer 28 alias Nans in 2010 door VolkerRail geschonken aan de VSM.

In 2023 is MoSi 28 bij de VSM afgevoerd voor sloop (bron: Op de Rails).

 

MoSi 28, VSM Beekbergen, 21-03-2013 →

 

 

Loc 52 (een Spoorijzer RT van ex witlofkwekerij Both in Gouda) van de Stoomtrein Katwijk Leiden) komt terug. De loc was in bruikleen afgestaan aan Museumsteenfabriek De Werklust in Losser. Die wil in Losser een nieuw concept beginnen, waarin het spoor helaas niet meer past.

(met dank aan Henk Sluijters)

 

 

0 – 0 – 0

 

27 april 2023

 

Verschillende Nederlandse AKU/Enka bedrijven hadden samen vijf  identieke “Planet” diesellocs van de Britse fabrikant Hibberd in dienst.

 

De Planet van de AKU in Breda op 18-03-1968.

Foto: Pierre de Greeuw →

 

De los van de motorkap staande radiator is ingepakt om bevriezing te voorkomen.  Om de buffers is een kabel gedrapeerd waarmee een wagen op een ander spoor getrokken kan worden (dat was bij NS verboden). De buffer is een houten balk die in een stalen U-profiel is ingelegd. Onder de buffer zijn houten planken te zien. De knalpot en rookgasafvoer doen afbreuk aan het uitelijk. Aan deze opmerkelijke locs is een nieuwe webpagina gewijd.

Combo Service is een onderhoudsbedrijf voor goederenwagens. Op het terrein van Tata Steel wordt de loods gebruikt waarin Railion vroeger onderhoud  pleegde. Combo rangeert er met een van Bemo betrokken Translok:

 

Foto’s: P. Deuss ↓→

 

 

De Translok werd ook gebouwd als rail-wegvoertuig, maar de G in het type betekent dat dit een loc is.

(met dank aan Arno Logman en Martijn Smits)

Sinds 1999 stond bij Storeship (later Broekman) aan de Merwedeweg in de Europoort een Köf  II (Gmeinder 4886 uit 1956). Ze werd sporadisch gebruikt, maar zag er uiterlijk verzorgd uit. Ze verdween ongeveer een maand geleden. Hendrik Bouwknegt vond haar terug als monument bij een kantoor van Broekman aan de Mannheimweg in de Botlek:

 

Foto Hendrik Bouwkengt, 22-04-2023 →

 

Bij Uquilair verscheen het elfde boek van Martin van Oostrom, met als titel “Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2900” en als subtitel ”De Amerikaanse Henschel-locomotieven van de Staatsmijnen”. Ook het derde leven bij een normaalspoornet van de FEVE in Noord Spanje wordt uitstekend belicht.

Verrassend is dat zowel Henschel als Staatsmijnen veel aandacht aan het uiterlijk van de locs hebben besteed. Een bijzonderheid is dat ze bij SM alle vijf een andere kleur hadden zodat de treindienstleider al van verre kon zien welke loc er aan kwam.

↑ Een foto uit het nieuwe boek van Martin van Oostrom: Henschel fabrieksfoto uit 1957 van de 152 van Staatsmijnen ↑

 

De loc is duidelijk groen (en creme). Zie nu hier voor de originele onbewerkte fabrieksfoto. Daarop zijn de kleuren veel fletser. Het lijkt onwaarschijnlijk dat men met deze kleuren de locs op grote afstand van elkaar heeft kunnen onderscheiden. In 1957 stond kleurenfotografie nog in de kinderschoenen. Waarschijnlijk waren de kleuren op de foto’s minder sprekend dan in werkelijkheid.

Met andere woorden: bovenstaande foto in het boek is terecht bewerkt in een poging het originele groen terug te krijgen. Dat geldt ook voor de foto’s van de locs in de andere kleuren.

0 – 0 – 0

13 april 2023

 

Wim Roost vond nieuwe gegevens en foto’s van naar Italië geëmigreerde Werkspoor diesellocs van Staatsmijnen /DSM. Daarmee is de al bestaande webpagina uitgebreid

 

Het zal weinig smalspoor liefhebbers ontgaan zijn dat in de zomer van 2022 door de lage waterstand op de zuidelijke oever van de Nederrijn nabij Opheusden een stuk smalspoor droog viel (zie daar, ook voor een kaart). Hier werden kipkarren met klei overgezet naar de steenfabriek de Blauwe Kamer op de andere oever. De in 1881 gestarte fabriek werd in 1975 gesaneerd. Sinds 1992 zijn het fabrieksterrein en omliggende uiterwaarden door Het Utrechts Landschap ingericht als natuurgebied. De ringoven, locloods en andere gebouwen laat men vervallen.

Een en ander inspireerde de Wageningse fotograaf Willem Mourik. Hij ging in archieven en ter plekke op zoek naar de weinig bekende geschiedenis van de Blauwe Kamer. Van 3 april t/m 9 mei exposeert hij 22 foto’s als “Sporen uit het verleden” in de bblthk (bibliotheek) aan de Stationsstraat 2 in Wageningen.

 

Poster van de tentoonstelling in Wageningen 

 

Bij de tentoonstelling wordt continu een film van 18 minuten over de Blauwe Kamer vertoond. Deze is in 2006 door de Gelderse Smalspoor Stichting uitgebracht en bestaat uit een deel uit circa 1920 en een deel uit circa 1948. Paardentractie speelt een grote rol.

 

De MaK van Koole (vroeger Odfjel) aan de Oude Maasweg in de Botlek is ontspoord. In 2020 was de MaK ook al eens ontspoord; zie hier. Nu is tijdelijk via Shuntpower een B-Track ingezet. (met dank aan: Hans Breederland, Louis van Delft en Frank Schouten).

 

Het emplacement van station Apeldoorn wordt in een aantal stappen veranderd (minder wissels, minder wacht- en opstelsporen, meer doorgaande sporen). Dit project “Apeldoorn Verbindt” is een pilotproject in het kader van de emissieloze bouwplaats.

Een gunningscriterium voor de aannemers betrof de CO2 uitstoot/zero emissie. BAM Infra won en zette in het weekend 24/25/26 maart een Zagro rail-wegvoertuig van het bestaande elektrische type E-maxi in. Dit voertuig is sterk verbouwd door de Zagro vertegenwoordiger AMT in Breda.

 

De staak met koppeling is vervangen door 2 bufferbalken met trek- en stootwerk. Zo ontstond ruimte voor 2 op de hartlijn geplaatste accupakketten. Aan de ene zijkant kwam een cabine en aan de andere een luchtreservoir. Een rail-wegvoertuig kan makkelijk naar een lader rijden en dat is hier – na afloop van de werkzaamheden - gebeurd. Foto: Martijn Smits, 28-03-2023 →

 

Gedurende de buitendienststelling van 52 uur werd 26 uur zonder bijladen gereden. Mochten de accu’s toch leeg geraakt zijn, dan zouden ze binnen tien minuten met een elektrische krol  zijn verwisseld. Op een film van BAM Infra over Apeldoorn verbindt zijn dan ook behalve het Zagro/AMT voertuig twee elektrische krollen (waarvan één van BAM Infra) te zien.

Ook waren er minstens één dieselkrol en een zelfrijdend Gottwald kranenpaar actief. Een ooggetuige zag een ketenpark met talloze zonnepanelen, maar ook twee rail-wegvoertuigen op basis van de Unimog. Emissieloos zal de bouwplaats in Apeldoorn dus nog niet geweest zijn.

Bronnen: SpoorPro en BAM infra op Facebook.

(met dank aan Martijn Smits)

0 – 0 – 0

31 maart 2023

 

BEAZ Solutions in Hoogkarspel begint binnen enkele weken met de bouw van zes rail-wegvoertuigen voor  Nedtrain. Ze krijgen hun energie uit accu’s, zodat de Nedtrain diesellocs van de serie 700 voortaan buiten de werkplaatsen kunnen blijven.

 

Dit rail-wegvoertuig van het aan Nedtrain te leveren type BRR-4000 is te huur en stond op 20-12-2022 bij BEAZ in de etalage →

 

Het gaat om de werkplaatsen in Haarlem, Maastricht, Eindhoven, Leidschendam en de Watergraafsmeer (2 x). Het exemplaar voor Haarlem krijgt een zitplaats en zal de trein (losse bakken) niet kunnen beremmen. De rest zal een trein op lucht kunnen beremmen. Deze vijf krijgen geen zitplaats en zullen door een meelopend persoon radiografisch bediend worden.

In een nieuwe webpagina staat meer over het relatief nieuwe BEAZ Solutions.

Afgelopen weekeinde is het smalspoor van de Miljoenenlijn/ Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij opgebroken. De koper is het Museum voor kalksteenwinning en transport in de Tsjechische Karst: Muzeum těžby a dopravy vápence v Českém krasu, gelegen ongeveer 20 km ten zuidwesten van Praag. Dit museum had niet alleen het beste bod, maar had ook de opbraak goed geregeld (met nauwelijks werk voor de ZLSM) en gaf de garantie dat de locomotieven aan het rijden komen en dat het 600 mm spoor gebruikt gaat worden in het museum. Het museum was met name wild enthousiast over de O&K loc, want heel veel vooroorlogs materieel is ten tijde van het communisme gesloopt en afgevoerd. 

↑ De dieselloc O&K  4363 (1933) van het type RL1a, nog bij het Industrion in Kerkrade, 22-06-1998

 

De O&K loc kan worden gezien als een voorouder van de latere Tsjechische locomotieven. Men was dus zeer blij om deze loc naar het museum te kunnen halen, waarmee weer een stuk erfgoed zichtbaar is geworden. De O&K heeft loc nummer 53 en de Spoorijzer RT8 nummer 54 gekregen.

(met dank aan Jordy Brouwers)

 

Het railvervoer naar Acordis (voorheen Aku, Enka, Akzo Nobel) in de Kleefse Waard in Arnhem is in 2004 gestaakt. Er waren toen twee locs actief:

- de rode O&K 26201 (1963) van het type MB5N

- de gele O&K 26678 (1970) van het type MB9N

Na bijna 20 jaar zijn ze er nog steeds:

 

IndustriePark  KleefseWaard in Arnhem, 28-03-2023. Foto: Martijn Haman 

 

Tegenwoordig is er sprake van Industriepark Kleefse Waard. Eén van de daar gevestigde bedrijven is het Brandweertrainingscentrum. Spoorwegongevallen worden er geoefend met ex-NS treinstel 4001 en de twee industrielocs.

(met dank aan Martijn Haman)

 

 

Laatste nieuws (bron: retweet van de NVBS)

De twee door de Stoomtrein Katwijk Leiden in Indonesië verworven Du Croo & Brauns stoomlocs zijn per boot onderweg naar Nederland. Na aankomst in Nederland worden de stoomlocomotieven gerepareerd om vervolgens te worden tentoongesteld in Museum Stoomtrein Katwijk Leiden. Zie ook hier.

0 – 0 – 0

17 maart 2023

 

Twee weken geleden werd de webpagina over de aardewerk- en sanitairfabriek De Sphinx in Maastricht op internet gezet. Inmiddels is er een fraaie foto van Cockerill stoomloc nr. 7 aan toegevoegd. De Sphinx rangeerde ook bij haar buurman, de Koninklijke Nederlandse Papierfabriek (KNP).

 

Onderdelen voor PM 6 (papier machine 6) zijn per spoor aangekomen bij de KNP in Maastricht, november 1962. Bron: bedrijfsarchief KNP/Sappi →

 

In 1961 draaiden de rollen om: de KNP kocht een kloeke dieselloc en ging daarmee voor zichzelf en de Sphinx rangeren.  Zie de nieuwe webpagina over de KNP.

↓ Bemo liet twee dakloze locs voor de sloop afvoeren (bron: Bemo op Facebook) ↓

    

Shell Pernis loc 5 was van het O&K type MB360N. Via de link is een ingekleurde tekening te zien waaruit blijkt dat de hydraulische transmissie (de Voith bak) onder de cabinevloer zit. Daarom is de loc extra hoog. Het goede uitzicht is een voordeel. Nadelen zijn de klauterpartij om in de cabine te komen en dat de bovenkant er bij transport af moet.

De ex-Shell 5 raakte in 2021 defect bij Koole aan de Petroleumweg en werd tijdelijk vervangen door een Köf III van Bemo. In februari 2022 arriveerde er een nieuwe Bemo loc.

Ook het Henschel type DH500B had – net als vele Duitse diesellocs – de Voith bak onder de cabinevloer. Henschel 30016 (1959) werd nieuw geleverd aan de Esso raffinaderij in de Botlek. De verdere levensloop is hier te vinden. De loc werd in 2008 uitvoerig gerenoveerd door Koole en Bemo en ging vervolgens rangeren bij Koole op de Vondelingenplaat.  Daar raakte in 2021 de tussen/keerkast defect. De Henschel werd vervangen door de ex -Shell 6 van Bemo. Die werd in 1981 gebouwd en is de enige Orenstein & Koppel van het type MHB201.

 

Op SpoorPro TV staat een video over de huidige stand van de blusvoorzieningen bij de Rotterdamse havenemplacementen.

0 – 0 – 0

2 maart 2023

 

Toon Steenmeijer heeft de Diema leverlijst nogmaals bijgewerkt.

 

De (groene)“Schuine Poort” bij de kruising Boschstraat (rechtdoor)/Frontensingel (rechts) in Maastricht op 11-04-2018.

Foto: Kleon3 op Wikimedia →

 

Door deze “Schuine Poort” uit 1873 hebben circa een eeuw lang stoomlocs en motorlocs van de Sphinx in Maastricht spoorwagens van en naar het Sphinx complex aan de Boschstraat gebracht. Wat er achter de poort gebeurde was van buiten niet te zien, maar staat op de nieuwe webpagina over de Sphinx.

Bij het nieuws van 2/3 februari 2023 werd gemeld dat het Spoorwegmuseum in het bijschrift van een fraaie foto van een kolenwagen op een kolentip over een gekantelde container sprak. Dit is natuurlijk ook aan het Spoorwegmuseum gemeld en dat heeft dit en enkele andere vreemde bijschriften terstond gecorrigeerd.

De heer Willem Jonk gebruikte jarenlang een Spoorijzer Railtractor in zijn perenboomgaard bij Middenbeemster.

 

Onder de naam “Toffe peer” werden sinds 2014 bezoekers per smalspoor naar de boomgaard gebracht waar ze tegen betaling peren konden plukken. Foto Bart Kool, 13 ‎oktober ‎2019 →

 

Willem Jonk is inmiddels 72 en heeft het bedrijf helaas beëindigd. De 15.000 perenbomen zijn gekapt en het smalspoor (de RT, 6 lorries en 700 m rails) heeft op Marktplaats te koop gestaan. Het is gekocht door het Industrieel Smalspoor Museum in Erica.

(met dank aan Rogier Bennebroek, Bart Kool en Kees Plug)

0 – 0 – 0

16 februari 2023

 

Toon Steenmeijer heeft de Diema leverlijst bijgewerkt.

 

Op 12/13 januari kwam de gedemonteerde stoomrailkraan van de opgeheven Vriendenkring Stoomschip Vereeniging in Almere naar de STAR in Stadskanaal (bron: Op de Rails 2023-02)

 

Op het gebied van industriespoor is

www.rangierdiesel.de een nuttige bron. Die website bevat sinds kort ook een gedeelte over de Bemo producten.

 

Deze Unilok uit circa 1985 rangeerde bijna dagelijks bij de verlaadinstallaties van de firma

Fibrant op het Chemelot industrieterrein in Geleen.

 

Foto: Bemo, 2021. De krachtbron is een dieselmotor 

 

De opvolger is heel wat moderner van uiterlijk en techniek:

Bemo leverde in januari 2023 aan Fibrant een nieuw op accu’s rijdend rail-wegvoertuig van het type KRE-40-RCRV.

 

Foto: Bemo, d.d.17-01-2023 →

 

Dit is een zusje van het voertuig dat op de Innotrans 2022 heeft gestaan.

Het objectnummer (dat het fabrieksnummer vervangt) is 10097, het gewicht is 13.8 ton en de trein kan beremd worden. Het model verschilt van dat van het kleine zusje KRE15RCRV en is voorbereid voor het monteren van een simpele cabine.

(met dank aan Arno Logman)

 

De gemeente Beesel bestaat uit de kernen Reuver en Offenbeek. In Offenbeek waren in de vorige eeuw de greswarenfabrieken gevestigd. Het kernoverleg Offenbeek, de heemkundevereniging Maas- en Swalmdal en de gemeente werken samen in een project betreffende de Offenbekermarkt en het (voormalige) kerkplein in de dorpskern. De bedoeling is onder andere dat er dit monument komt te staan:

 

Op 07-01-2003 stond deze Spoorijzer Railtractor nog - in de sneeuw - in de wijk Heijencamp. Het monument wacht echter al jaren betere tijden af in het gemeentelijke milieupark →

 

Ook zijn er 8 informatieborden over de Reuverse kleiwarenindustrie gepland. De staanders van smalspoorrails zijn gedoneerd door de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM.

(met dank aan Wim Rovers).

Op 03-02-2023 was het feest bij OOC in Oss, want OOC mag nu onder eigen vergunning, licentie en toelating goederentreinen rijden tussen station Oss en de OOC terminal. In de afgelopen 13 jaar verzorgden al zeven verschillende partijen die laatste 6 kilometer.*

 

OOC directeur Eric Nooijen voor de Deutz loc Monique. Foto: OOC Terminals, 03-02-2023 →

 

Bij het nieuwe OC Rail BV werken 10 mensen, waaronder 2 machinisten. Het afgelopen jaar ging OOC van 2,5 naar 5 treinen per week. In 2023 wordt gehoopt op 8 treinen per week.

 

Bronnen: OOC website en facebook, Logitech op LinkedIn, Brabants Dagblad en de Gelderlander.

 

* Het vervoer tussen station Oss en OOC werd als volgt verzorgd door ingehuurde locs:

·       In de begintijd locs uit de RRF serie 101 - 108, zijnde drieassers van de NMBS serie 73. Ze waren niet radiografisch te bedienen

·       Evy van Shunter, van begin 2011 tot begin 2016. Evy is een Orenstein & Koppel drieasser van het type MEC 502 alias “broodrooster”.

·       Begin 2016 nam bakkie ex-NS 691 van HSL het werk over. 

·       Voor de ondergang van HSL werd de 691 ondergebracht bij een andere BV op hetzelfde adres: BT Trains.

·       Sinds begin 2018 een ander “bakkie” van een andere eigenaar, namelijk de 602 van Railpro.

Na een ongeval verving Railpro de 602 in november 2018 door de 601 en later door de niet radiografisch te bedienen 607.

·       Op 31 januari 2020 werd bakkie (inmiddels) 607 van Railpro vervangen door een bakkie van een andere eigenaar, namelijk bakkie 692 van RFO.

·       Terzijde: in 2021 kwam er nog een Niteq rail-weg accuvoertuig bij.

·       Na al die drieassers verscheen in mei 2022 de draaistelloc Monique van het Deutz type DG1200BBM van Strukton

↑ Deutz loc Monique trekt een indrukwekkend lange trein van station Oss naar de Osse haven. Foto: OOC Terminals ↑

 

Als laatste bericht: Op 30 januari 2023 had RFO 687 een aanrijding met een vrachtauto op een onbewaakte spoorwegovergang in de Maltaweg in Amsterdam (bron: 112inbeeld.nl)

0 – 0 – 0

2 en 3 februari 2023

 

Al in 2017 is besloten dat er na 2030 geen kolen meer in de Amsterdamse havens overgeslagen zullen worden. In dat kader is de kolenoverslag van Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven beëindigd.  Aldaar was sinds 2009 een Köf III actief, eerst in huur van Bemo, later in eigendom. Deze Jung 13892 (1965) is overgebracht naar het ene spoor van Enerco in Born.

 

Op 26-01-2023 fotografeerde Louis van Delft de Köf III bij Enerco in Born. Cockerill 3591 (1957) ervoor is al in of voor 2013  van de naburige ArcelorMittal Staalhandel B.V. (voorheen Lommaert) gekomen →

Enerco had een kolenwasserij op het terrein van Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven.

(met dank aan Louis van Delft, Arno Logman en Martijn Smits)

 

Het Spoorwegmuseum heeft circa 10.000 foto’s en objecten uit de periode Mobilisatie, Tweede Wereldoorlog, Bevrijding en Wederopbouw (1939-1960) op de website doorzoekbaar gemaakt; zie deze link en onderstaand voorbeeld:

Bijschrift Spoorwegmuseum: Foto in zwart wit van oorlogsschade aan het station van Zutphen en de omgeving van het station. Gebouwen zijn beschadigd. Op de sporen op het emplacement staan stoomlocomotieven uit verschillende series. Een 3e klasse rijtuig staan op het emplacement, een deur staat open. Van een stoorjuk is een stootbalk losgeraakt en hangt scheef. Op de achtergrond is het leegstaande gebouw van H.J. Reesink & Co. Datering: 1/10/1945.

Foto: Martelhoff's Circuline Fotosysteem →

 

Een heel bijzonder detail is de merkwaardige loc voor de twee stoomlocs in het midden. Het is de Gmeinder benzineloc van de Enka in Ede, waarvan nog geen foto’s bekend waren. Daarom gaat een nieuwe webpagina over dit loctype.

(met dank aan Gerard de Graaf, Hans Nahonen Martin van Oostrom).

 

Heel bijzonder is ook de volgende foto. Niet alleen vanwege de fraaie afbeelding, maar vooral vanwege het bijschrift van het Spoorwegmuseum:

Het bijschrift van het Spoorwegmuseum luidt:

 

Foto in zwart-wit van een gekantelde container op een industrieterrein, afgedrukt in Nieuw Spoor in mei 1951 op pagina 7 bij een artikel.

 

In dat artikel (dat op pagina 135 staat en niet op pagina 7) staat als bijschrift bij dezelfde foto:

 

De electrische centrale Hengelo ontvangt alle kolen per spoor en beschikt voor de lossing van de wagens over twee moderne overslaginstallaties, waarvan U er hier één in werking ziet.

 

Kortom: het gaat om een kolentip. De “gekantelde container” is een kolenwagen die gelost wordt. Het bijschrift in het artikel uit 1951 was prima; het is een raadsel waarom dit vervangen is.

0 – 0 – 0

20 januari 2023

Hardinxveld-Giessendam, 26-03-2022

 

Waarschijnlijk zullen weinigen bovenstaand tafereel kunnen thuis brengen. Meer hierover in de nieuwe webpagina de Overkant.

 

Het zelden bediende raccordement van ICL-IP (voorheen Broomchemie) aan de Frankrijkweg in Terneuzen is simpel, maar interessant vanwege de kleinschaligheid. Er wordt ongeveer één wagen per week beladen en toch heeft het bedrijf eigen tractie.

 

← Luchtfoto van het raccordement van ICL-IP in Terneuzen. Prorail, 2021.

Gaande van onder naar boven (= van zuid naar noord): begin omloopspoor, overweg in de toegangsweg, einde omloopspoor, laadplaats met witte ketelwagen, O&K loc en Köf III →

 

Tot voor kort werd de loc van dienst gehuurd van het Railpark Roosendaal. Het gaat om een Orenstein & Koppel van het type MV6 met fabrieksnummer 26188 (1962). Op 16-01-2022 arriveerde echter een acculoc met Niteq fabrieksnummer B217, van het type 1500-E. Deze is nieuw geleverd aan een werkplaats van de Metro in Londen en is bij Niteq ingeruild tegen een nieuwe acculoc van het type 3000-E.

(met dank aan Thomas ter Berg en Louis van Delft)

 

 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft op 11 januari 2023 op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide twee duurzame initiatieven van Strukton afgetrapt. Bij Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) ging het om het revitaliseren van de “railhub”. Eerder  werd verwacht dat de eerste trein op 1 december 2022 zou rijden. Gedacht wordt aan het spoorvervoer van 200 TEU (Twenty foot Equivalent Unit) per week. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor verplaatsen, kunnen gebruik maken van de in december gepubliceerde subsidieregeling voor de “modal shift” naar rail. De ceremonie werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de Strukton “batterijlocomotief” Charlotte (ex-NS 1756), hoewel die bedoeld is voor werk aan het spoor en niet voor het bedienen van raccordementen (bron: Industrievereniging Lage Weide).

 

 

Op 12 mei 2022 kwam op deze website aan de orde dat AMT (toen in Etten-Leur, nu in Breda), BAM Infra en Oleo een 8 jaar oude Atlas 160Wsr krol met een te vervangen dieselmotor omgebouwd hebben tot ’s werelds eerste elektrische krol.

Spoorkraanverhuurbedrijf Van Oosterwijk Rail krijgt in 2023 de beschikking over twee elektrische krollen, te weten een Atlas 160 en een 180-versie (bron: SpoorPro) Het blijkt dat ook deze krollen door AMT worden omgebouwd tot elektrische krollen. Voor de fabrieken - zoals die van Atlas - is een elektrische krol namelijk nog een brug te ver. De lopende banden zijn geheel ingesteld op de bouw van dieselkranen en een paar orders uit Nederland kunnen dat niet veranderen. AMT zal elke krol voorzien van vier accupakketten; Oosterwijk Rail schaft extra nog zo’n set aan, zodat lege accupakketten door volle vervangen kunnen worden. Aannemers kunnen subsidie aanvragen voor elektrische bouwmachines als onderdeel van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel. Maar er blijven belangrijke vragen over als: waar worden de lege accupaketten opgeladen en hoe krijg je de zware accupakketten uit en in de krol. ProRail heeft een en ander nog niet geregeld.

(Met dank aan Linda Michielsen-van Oosterwijk)

Buiten de spoorsector zijn al oplossingen voor dit soort problemen gevonden, zoals de laadpleinen van Watthub.  Een ander voorbeeld: Van Werven uit Oldebroek verhuurt 4 jaar lang twee elektrische graafmachines aan het hierboven genoemde BAM Infra voor een bouwproject in de gemeente Nunspeet. Mobiele accucontainers worden bij Van Werven opgeladen en worden per uitstootloze truck gehaald en gebracht.

 

Bij de relatiegeschenken van Spoorijzer is nu ook een sleutelhanger te zien.

 

0 – 0 – 0

 

6 januari 2023

 

In de periode 1978 -1987 kocht DSM in Geleen 7 “Teletrac’s” van het type RW70DH. Ze kregen de bedrijfsnummers V1 t/m V7 en werden ingezet bij los- en laadinstallaties, waarbij ze vanuit die installaties radiografisch bestuurd werden. Van buiten het DSM terrein waren ze – anders dan de gewone locs – niet te zien.

 

Teletrac V6 heeft zijn vaste werkplek verlaten om voor onderhoud naar de werkplaats te gaan en wordt daarbij vanuit een hulpstuurstand bestuurd. Foto: Jens Merte, april 1998 →

 

In 2003 kwamen de Teletracs – net als de rest van het DSM spoorbedrijf – bij Railion, later bij DB Cargo. Wegens mankementen en vermindering van werk zijn in 2022 3 Teletracs (en wel de V2 t/m V4) door de firma VME afgevoerd en gesloopt.

(met dank aan Emiel de Block).

 

Bij Chemelot (zoals het DSM sinds 2000 heet) is overigens ook een Unilok rail-wegvoertuig bij een verlaadinstallatie van de firma Fibrant in gebruik.

 

AMT is van Etten naar Breda verhuisd. In Etten gebruikte AMT niet meer aangesloten  raccordementen als testspoor. In Breda is naast het nieuwe gebouw een testspoor aangelegd, met een boog, een wissel en verkanting.

 

Samen met No Man Trackwork ontwikkelt AMT de TRACKBOT. Deze op afstand bestuurde acculoc kan met allerlei gereedschappen worden uitgerust en kan bijvoorbeeld bouten, raildempers en dergelijke aanbrengen →

 

AMT heeft van Koks in Alkmaar de vertegenwoordigingen van Zweiweg en Zagro (onder andere Unimogs met spooruitrusting en Terberg rail-wegvoertuigen) overgenomen.

(Bron: AMT website)

 

Op een nieuwe webpagina staan relatiegeschenken van Spoorijzer, in aanvulling op eerder behandelde relatiegeschenken van IVB en Railbouw.

 

Op Waalhaven Zuid is de blustrein (met Shunter loc) voor de zekerheid nog aanwezig. De vergunning voor de blustrein is verlengd tot juli 2023 (bron: Spoorpro 04-01-2023).

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud