►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||
|
||||||||
Oud Nieuws 31: derde deel 2022 |
||||||||
24 december 2022 |
|
|||||||
Het allereerste door BEAZ Solutions in
Hoogkarspel gebouwde rail-weg accuvoertuig staat (tijdelijk) in het Britse
National Railway Museum in York ! National Railway Museum te York, 04-07-2022. Foto: Jack Zuurbier → Het voertuig kwam hier al ter sprake omdat het
bij Graaco in Coevorden werd ingezet in afwachting van het gereed komen van
de door BEAZ Solutions te leveren acculoc. Daarna volgde verhuur aan onder
andere de Locomotive Workshop
Rotterdam (LWR) omdat daar de beide Zwiehoff Rotrac’s defect waren en
werk in een Parijse metrotunnel na daar door een hijskraan neer gelaten te
zijn. Uiteindelijk werd het voertuig
door BEAZ Solutions gereviseerd en verkocht aan MCL Rail in het Verenigd
Koninkrijk. |
|
|||||||
MCL Rail verhuurt vooral opstelsporen. Bij MCL
Rail kwam de bijnaam “Tweety” in zwang. MCL Rail verhuurt Tweety
aan het National Railway Museum in York om museumstukken te verplaatsen in
het kader van het project Vision 2025.
Wanneer
Tweety niet aan het werk is, staat hij als
museumstuk opgesteld met dit bordje erbij ! → (klik voor de bron, meer foto’s en reacties) Een bijzonder detail vormen de spoorwielen zonder
flenzen (schijfwielen). Ze houden Tweety alleen in
het spoor; het hele gewicht rust op de wegwielen. Gebruikelijk is dat de
spoorwielen van rail-wegvoertuigen wel flenzen hebben en een (beperkt) deel
van het gewicht dragen. Dat vermindert de trekkracht. |
|
|||||||
|
||||||||
↑ Kemira
in de Botlek, 24-05-2022. Foto: Jack Zuurbier ↑ De Niteq 4000-E van Abengoa in de Europoort (na een faillissement in 2016 verder gegaan
als Alco) uit 2009 is gekocht door Shuntpower. Na een revisie bij BEAZ Solutions in
Hoogkarspel vervangt deze acculoc de UCA-Trac
van Kemira in de Botlek (voorheen Cyanamid en later Cytec). Ook de twee Niteq’s van de GAD
in Hilversum hebben op die manier een nieuwe eigenaar gekregen. Zie de
bijgewerkte tabel in de webpagina
over Niteq. Strukton Rail
geeft locomotieven als naam de voornaam van een medewerkster van het bedrijf.
Op 15-12-2022 gebeurde dat voor maar liefst 5 locs. De van Nedtrain
overgenomen tweeassers van het Vossloh
type G400 heten nu Martine (704) en Magda (706). De van NS overgenomen elektrische locs van de
serie 1600 werden gedoopt als Kethie (1736), Janny
(1740) en Charlotte (1756). De eerder overgenomen 1824 heet al sinds 2019
Nicole. Het was en is de bedoeling deze locs hybride te
maken, dat wil hier zeggen te van stroom te voorzien via de bovenleiding dan
wel via batterijen waar de bovenleiding ontbreekt of waar er geen spanning op
staat. De batterijen kunnen niet in de locs zelf worden ondergebracht omdat
daarmee het toelaatbare gewicht zou worden overschreden. Daarom zijn er ook
twee DD-AR
dubbeldeks stuurstandsrijtuigen van
NS overgenomen met het idee daar onder andere de batterijen in onder te
brengen. Deze rijtuigen zijn uiteraard gecertificeerd als reizigersvoertuig.
Om de batterijen te herbergen zouden ze ook als goederenmaterieel
gecertificeerd moeten worden en dat zou veel tijd gaan kosten. Daarom doet Strukton voorlopig proeven met de Charlotte (ex-NS 1756)
gekoppeld met een containerdraagwagen type Sgns
waarop een container is geplaatst met batterijpakketten en
vermogenselektronica. Deze combinatie noemt men “batterijlocomotief”.
De vermogenselektronica zet de batterijspanning om in de bovenleidingspanning
(wanneer er op de batterijen wordt gereden) en andersom (wanneer de
bovenleiding de batterijpakketten oplaadt). De minimum eis lijkt niet zwaar:
de combinatie moet op één batterijlading gedurende een uur 300 ton bij lage
snelheid kunnen trekken. |
||||||||
|
||||||||
↑
De ex-NS 1756 (nog zonder naam) gevoed vanuit de container op de
aangekoppelde wagen (Bron: SpoorwegenTV) ↑ Uit de website van Strukton en de hieronder genoemde bronnen zou men de indruk krijgen dat Strukton de ontwikkeling alleen doet. Op 19-12-2022 (4 dagen na de doop) kondigde Prorail op TenderNed echter aan na “onderhandeling zonder bekendmaking” een opdracht gegund te hebben aan Strukton betreffende een demonstrator met een retrofit batterijloc gekoppeld aan een werktrein. (bronnen: treinenweb 16-12-2022) en SpoorwegenTV,
Afl. 59: Eerste batterij-locomotief van Strukton
Rail) |
||||||||
Op deze website staat sinds 2021 een webpagina over Lokaction,
een nieuwe Belgische fabrikant van rail-wegvoertuigen. Bij de zinkfabriek Nyrstar in het Nederlandse Budel Dorplein heeft een “Lok
35” in juni 2022 de O&K dieselloc vervangen.
Fabricage en verkoop zijn nu in handen van de Belgische firma Lifting
Engineering dat het assortiment sterk heeft uitgebreid, onder andere met
een locomotief, een 100% elektrisch rail-wegvoertuig en een futuristisch
ogend rail-wegvoertuig op basis van een Manitou
MLT840. De namen van de types zijn veranderd. De Lok 35 van Nyrstar zou nu van het type IPMA 35 zijn. Het “Fietsen op de Rails” in het Holtingerveld is definitief ter ziele. Daarom een link
naar een filmpje
dat laat zien hoe het was. 0 – 0 – 0 |
|
|||||||
|
|
|||||||
9 december 2022 |
|
|||||||
Volgens Op de Rails 2022-12 is bakkie 629 van het
Spoorwegmuseum op 28-10-2022 naar Jacko Fijn
Techniek in Wezep gebracht. Dat zal dan de bewoner van de tent (zie 27
oktober hieronder) zijn ! Bemo heeft
– al op 5 januari 2022 - een imposante acculoc
geleverd aan de Centrale Werkplaats Mechelen van de NMBS: Foto
van Hans Joosen, 12-07-2022 → (bron:
Spoorwegjournaal 248 aug/sept 2022) Het objectnummer (dat in de plaats van het
fabrieksnummer kwam) is 10083. Het type is BRE 60 (Bemo Rail Elektrisch,
trekkracht 60 kN). De loc heeft aan de voor- en
achterkant dezelfde koppelingen. (met dank aan Arno Logman
en Pierre de Greeuw) |
|
|||||||
|
||||||||
↑ Dieselloc O&K 4363 (1933) van het type RL1a met de enige
personenwagen op het voorplein van het Industrion in Kerkade, 22-07-1998 ↑ Het museum Industrion in Kerkrade had een
aantrekkelijk spoorbedrijfje. Het
beleid van het Industrion werd echter enkele malen drastisch gewijzigd en
sinds 2009 is de naam “Discovery Center Continium”. Het 600 mm smalspoor
materieel was al in 2006 naar de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij
gegaan. Er waren plannen om een smalspoorlijn van het station naar de
werkplaats aan te leggen. In 2012 is de ZLSM gestart met snoeiwerk en leggen
van enkele secties smalspoor. Na klachten van buurtbewoners kon de ZLSM geen
vergunning krijgen voor de verdere kap- en snoei-werkzaamheden. Onlangs heeft
het ZLSM bestuur besloten om geen verdere activiteiten op het gebied van
smalspoor te ontwikkelen
en de smalspoor collectie van de hand te doen. Zie hier voor meer details. Reacties
worden al snel ingewacht, namelijk voor 15 december. Zoals eerder in deze
nieuwsrubriek bleek staat er meer smalspoor materieel te koop: het
Terschellinger Spoor, het materieel van Fietsen op de Rails in het Holtinger
Veld en de benzineloc van Jan Keppels. |
||||||||
Na een werkzaam leven bij 2
steenfabrieken (zie hier)
stond de loc Diema 1885 uit 1956 sinds 1982 – dus 40 jaar (!) – met 2
kipkarren als monument op 700 mm spoor bij de firma Brickburgers in Reuver
(gemeente Beesel). Op 18-06-1999 werd het aanzicht van de loc – gelukkig
tijdelijk – bedorven door een brievenbus
→ In 2022 sloten de inmiddels
bejaarde eigenaren Wim en Ans Burgers hun bedrijf in keramische baksteen en
steenstrips. Het bedrijfsgebouw wordt gesloopt. De tuf (dialect voor loc) met
kipkarren werd geschonken aan de heemkundevereniging Maas en Swalmdal. Het
object is overgedragen aan de gemeente Beesel die het op 18-11-2022 op het
terrein "oppe Brik" een
nieuwe plek heeft gegeven. |
|
|||||||
Het gaat om het zes hectare grote voormalige
fabrieksterrein van de greswarenindustrie Gebr. Teeuwen (GIT). Tot 1957 werd
de benodigde klei over 4 km smalspoor aangevoerd; zie hier (pp
135-142). In 2007 kwam er (onder een
andere naam) een einde aan de laatste bedrijfsactiviteit. Een deel van
de fabriek is gesloopt, maar de oudste
gebouwen zijn gerenoveerd tot de Greswaren en huisvesten onder andere een
VMBO school (het Grescollege) en een restaurant (de Gresbuus).
Daarnaast is en wordt er woningbouw gepleegd. Herplaatsing
van “de tuf” op 18-11-2022 met de Greswaren op de achtergrond en rechts
nieuwe woningen. Foto: Wim Rovers → (met dank aan Frits van den Helm en Wim Rovers) |
|
|||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||
24 november 2022 De webpagina van het In- en Verkoopkantoor van Bouwmaterialen (afgekort IVB) is uitgebreid met meer
illustraties en informatie. Eén van de nieuwe onderwerpen is de sleutelhanger
op de foto hieronder. |
||||||||
Ook tegenwoordig is het gebruikelijk dat
bijvoorbeeld bezoekers van een stand
op een beurs een relatiegeschenk krijgen. Daar moet de naam of het logo van
de firma op staan en liefst moet het een voorwerp zijn dat de ontvanger
vrijwel dagelijks gebruikt, zodat hij (of zij) vaak herinnerd wordt aan de
schenkende firma. Bekend zijn onder andere kalenders, agenda’s en
schrijfgerei. Interessanter zijn relatiegeschenken die een
afbeelding van een product of activiteit van de schenkende firma tonen. Zo
staat bijvoorbeeld op de hiernaast afgebeelde chique sleutelhanger een goed
lijkende afbeelding van een Diema smalspoordieselloc.
Diema werd in Nederland geïmporteerd door de firma IVB (In- en Verkoopkantoor van
Bouwmaterialen) in Zwolle. Diema en
IVB staan op de voorkant, respectievelijk de zijkant van de cabine van de
loc. Op de sluiting van de eigenlijke sleutelring staat: H. v.d. Velden
Rotterdam. Dat was waarschijnlijk de leverancier van de sleutelhanger. Foto:
Sonja Stabler → De andere kant van de sleutelhanger is te zien op
de al genoemde webpagina van IVB.
Omdat er daar sprake is van een NV zal de sleutelhanger van voor 1970
dateren, want IVB werd in 1970 een BV. Wie kan deze sleutelhanger exacter dateren ? En wie weet er nog meer van ? Nog meer over relatiegeschenken: Railbouw
deelde aanstekers met afbeeldingen van
onbekende Railbouw voertuigen uit. In de tijd dat met een vulpen geschreven werd
kwamen de vloeibladen van Oving
van pas. |
|
|||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
||||||
10 november 2022 Het Perenlaantje in Hendrik-Ido-Ambacht. Bron: Historische
Wandeling De Volgerlanden, Historisch
Genootschap Hendrik-Ido-Ambacht, 21 september 2019 → De simpele met mankracht bewogen
wagen staat deels op een draaischijf. De wagen vertoont een gespaakt
handwiel. Dat bedient hoogst waarschijnlijk de parkeerrem. De verschillende soorten
perenbomen worden langs een metalen constructie geleid. Zo zal op den duur
een soort tunnel ontstaan, een zogenaamde berceau. Rondom de bomen stonden
aardbeienplanten. Het laantje bestaat nog steeds, maar wel in een sterk
veranderde omgeving; het tuinspoor lag er tussen 1922 en 1946. Ook andere vormen van tuinbouw
(zoals het telen van groenten, paddenstoelen, fruit, bloemen, planten, bomen
en bollen) maakten gebruik van smalspoor. Aan dit tuinspoor is een
nieuwe webpagina gewijd. |
|
|||||||
|
||||||||
↑ De permanente blusvoorziening op Waalhaven-Zuid is
mogelijk niet voor 01-01-2023 gereed. ProRail verwacht daarom de blustrein
langer nodig te hebben (bron: SpoorPro; foto: Kenbri Fire Fighting) |
||||||||
0 – 0
– 0 |
||||||||
27 oktober 2022 De webpagina over de NS Grinderij in Linne
is aangevuld. Op
05-10-2022 werd het buitenterrein van Jacko Fijn
Techniek in Wezep verder opgeruimd → Eerder al waren de restanten van de blauwe ex-NMBS
8273 afgevoerd. Op de vrijgekomen plaats was bakkie 685 neergezet, achter plukloc 601 (die niet van plaats is veranderd). Met een vorkheftruck worden staalplaten op een
pallet gestapeld. Buiten beeld wordt de bestrating met een borstelwagen
schoon geveegd. De bedoeling van deze acties is nog niet duidelijk. |
|
|||||||
Jacko Fijn
Techniek hield het spannend: op de vrijgekomen plaats werd een tent
neergezet. Maar waar is die tent voor bedoeld ? Uit vergelijking met de 601
rechts ervan blijkt dat een bakkie er wel in zou passen. JFT,
Wezep, 17-10-2022 → Shunter (Alstom Maintenance) heeft twee locs verkocht: · bedrijfsnummer
301, door Vollert gebouwd als enige loc van het
type DR 6000. · bedrijfsnummer
504, van het Orenstein & Koppel type MC14N. De locs hebben Shunter
op 25-10-2022 verlaten (met dank aan Peter Jansen). Hieronder staan foto’s en bijzonderheden van beide
locs. |
|
|||||||
Vollert
fabrieksnummer 93/073 kwam fabrieksnieuw in 1993 in dienst van de NS in
Feijenoord en IJsselmonde als één van de kandidaten voor de vervanging van de
Sik. Een citaat uit de website Feijenoordse Meesters: “Dit locje
werd dan wel als fluisterloc aangeboden, maar oh,
wat maakte dat ding een ongelooflijke herrie. Dat had geloof ik te maken met
het feit dat de motor, om warmlopen te voorkomen, hoog in toeren moest
draaien bij langzaam rijden en stilstand”. Daarna kwam de loc bij de
spooraannemer NBM en tenslotte in 2003 als 301 alias Monica bij Shunter. Monica werd door Shunter
onder andere verhuurd aan de Combinatie Railinfra IJburg, Cerestar
in Sas van Gent en Nedtrain in Tilburg. Monica op de draaischijf van de Nedtrain Hoofdwerkplaats in Tilburg op 25-11-2006. Op de
treeplank liggen trekstangen. Op de bufferplaat zijn schakelaars gemonteerd
waarmee men de op afstand bediende loc een noodstop kan laten maken. |
|
|||||||
Shunter 504
alias “Seppe” op de hoek van de Vondelingenweg en Petroleumweg te Pernis;
foto Ben van Wevering, 14-05-2019 → Deze drieasser is in
1963 met O&K fabrieksnummer 26256 gebouwd. Deze loc was jarenlang (1963 –
1979) nr. 1 van de BPM (later Shell) raffinaderij Pernis, maar werd bij
O&K ingeruild omdat ze niet radiografisch te besturen was. Daarna was ze
nog langer Tiny van spooraannemer Strukton. In 2012
kwam de loc bij Shunter en kreeg daar
bedrijfsnummer 504 en de naam Seppe. Ook Seppe werd diverse malen verhuurd.
Zowel de Shunter 301 als de 504 is naar Train
Charter Services gebracht (bron: Railmagazine 399, november 2022). Het Terschellinger Spoor
bij het Bunkermuseum op Terschelling staat te koop; zie hier. 0 – 0
– 0 |
|
|||||||
|
|
|
||||||
|
||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
||||||||
|
||||||||
|
|
|||||||
Terug/verder naar: |
||||||||
|
|
|
||||||