Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws 31: derde deel 2022

 

24 december 2022

 

 

Het allereerste door BEAZ Solutions in Hoogkarspel gebouwde rail-weg accuvoertuig staat (tijdelijk) in het Britse National Railway Museum in York !

 

National Railway Museum te York, 04-07-2022.

Foto: Jack Zuurbier →

 

Het voertuig kwam hier al ter sprake omdat het bij Graaco in Coevorden werd ingezet in afwachting van het gereed komen van de door BEAZ Solutions te leveren acculoc. Daarna volgde verhuur aan onder andere de Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) omdat daar de beide Zwiehoff Rotrac’s defect waren en werk in een Parijse metrotunnel na daar door een hijskraan neer gelaten te zijn.

Uiteindelijk werd het voertuig door BEAZ Solutions gereviseerd en verkocht aan MCL Rail in het Verenigd Koninkrijk.

MCL Rail verhuurt vooral opstelsporen. Bij MCL Rail kwam de bijnaam “Tweety” in zwang.

MCL Rail verhuurt Tweety aan het National Railway Museum in York om museumstukken te verplaatsen in het kader van het project Vision 2025.

 

Wanneer Tweety niet aan het werk is, staat hij als museumstuk opgesteld met dit bordje erbij ! →

(klik voor de bron, meer foto’s en reacties)

 

Een bijzonder detail vormen de spoorwielen zonder flenzen (schijfwielen). Ze houden Tweety alleen in het spoor; het hele gewicht rust op de wegwielen. Gebruikelijk is dat de spoorwielen van rail-wegvoertuigen wel flenzen hebben en een (beperkt) deel van het gewicht dragen. Dat vermindert de trekkracht.

Kemira in de Botlek, 24-05-2022. Foto: Jack Zuurbier

 

De Niteq 4000-E van Abengoa in de Europoort (na een faillissement in 2016 verder gegaan als Alco) uit 2009 is gekocht door Shuntpower. Na een revisie bij BEAZ Solutions in Hoogkarspel vervangt deze acculoc de UCA-Trac van Kemira in de Botlek (voorheen Cyanamid en later Cytec).

Ook de twee Niteq’s van de GAD in Hilversum hebben op die manier een nieuwe eigenaar gekregen. Zie de bijgewerkte tabel in de webpagina over Niteq.

 

Strukton Rail geeft locomotieven als naam de voornaam van een medewerkster van het bedrijf. Op 15-12-2022 gebeurde dat voor maar liefst 5 locs.

De van Nedtrain overgenomen tweeassers van het Vossloh type G400 heten nu Martine (704) en Magda (706).

De van NS overgenomen elektrische locs van de serie 1600 werden gedoopt als Kethie (1736), Janny (1740) en Charlotte (1756). De eerder overgenomen 1824 heet al sinds 2019 Nicole.

Het was en is de bedoeling deze locs hybride te maken, dat wil hier zeggen te van stroom te voorzien via de bovenleiding dan wel via batterijen waar de bovenleiding ontbreekt of waar er geen spanning op staat. De batterijen kunnen niet in de locs zelf worden ondergebracht omdat daarmee het toelaatbare gewicht zou worden overschreden. Daarom zijn er ook twee DD-AR dubbeldeks stuurstandsrijtuigen van NS overgenomen met het idee daar onder andere de batterijen in onder te brengen. Deze rijtuigen zijn uiteraard gecertificeerd als reizigersvoertuig. Om de batterijen te herbergen zouden ze ook als goederenmaterieel gecertificeerd moeten worden en dat zou veel tijd gaan kosten. Daarom doet Strukton voorlopig proeven met de Charlotte (ex-NS 1756) gekoppeld met een containerdraagwagen type Sgns waarop een container is geplaatst met batterijpakketten en vermogenselektronica. Deze combinatie noemt men “batterijlocomotief”. De vermogenselektronica zet de batterijspanning om in de bovenleidingspanning (wanneer er op de batterijen wordt gereden) en andersom (wanneer de bovenleiding de batterijpakketten oplaadt). De minimum eis lijkt niet zwaar: de combinatie moet op één batterijlading gedurende een uur 300 ton bij lage snelheid kunnen trekken.

↑ De ex-NS 1756 (nog zonder naam) gevoed vanuit de container op de aangekoppelde wagen (Bron: SpoorwegenTV) ↑

 

Uit de website van Strukton en de hieronder genoemde bronnen zou men de indruk krijgen dat Strukton de ontwikkeling alleen doet. Op 19-12-2022 (4 dagen na de doop) kondigde Prorail op TenderNed echter aan na “onderhandeling zonder bekendmaking” een opdracht gegund te hebben aan Strukton betreffende een demonstrator met een retrofit batterijloc gekoppeld aan een werktrein.

(bronnen: treinenweb 16-12-2022) en SpoorwegenTV, Afl. 59: Eerste batterij-locomotief van Strukton Rail)

 

Op deze website staat sinds 2021 een webpagina over Lokaction, een nieuwe Belgische fabrikant van rail-wegvoertuigen. Bij de zinkfabriek Nyrstar in het Nederlandse Budel Dorplein heeft een “Lok 35” in juni 2022 de O&K dieselloc vervangen. Fabricage en verkoop zijn nu in handen van de Belgische firma Lifting Engineering dat het assortiment sterk heeft uitgebreid, onder andere met een locomotief, een 100% elektrisch rail-wegvoertuig en een futuristisch ogend rail-wegvoertuig op basis van een Manitou MLT840. De namen van de types zijn veranderd. De Lok 35 van Nyrstar zou nu van het type IPMA 35 zijn.

 

Het “Fietsen op de Rails” in het Holtingerveld is definitief ter ziele. Daarom een link naar een filmpje dat laat zien hoe het was.

 

 

0 – 0 – 0

 

 

 

9 december 2022

 

 

Volgens Op de Rails 2022-12 is bakkie 629 van het Spoorwegmuseum op 28-10-2022 naar Jacko Fijn Techniek in Wezep gebracht. Dat zal dan de bewoner van de tent (zie 27 oktober hieronder) zijn !

 

Bemo heeft – al op 5 januari 2022 - een imposante acculoc geleverd aan de Centrale Werkplaats Mechelen van de NMBS:

 

Foto van Hans Joosen, 12-07-2022 →

(bron: Spoorwegjournaal 248 aug/sept 2022)

 

Het objectnummer (dat in de plaats van het fabrieksnummer kwam) is 10083. Het type is BRE 60 (Bemo Rail Elektrisch, trekkracht 60 kN). De loc heeft aan de voor- en achterkant dezelfde koppelingen.

(met dank aan Arno Logman en Pierre de Greeuw)

 

 

↑ Dieselloc O&K  4363 (1933) van het type RL1a met de enige personenwagen op het voorplein van het Industrion in Kerkade, 22-07-1998 ↑

 

Het museum Industrion in Kerkrade had een aantrekkelijk spoorbedrijfje.  Het beleid van het Industrion werd echter enkele malen drastisch gewijzigd en sinds 2009 is de naam “Discovery Center Continium”. Het 600 mm smalspoor materieel was al in 2006 naar de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij gegaan. Er waren plannen om een smalspoorlijn van het station naar de werkplaats aan te leggen. In 2012 is de ZLSM gestart met snoeiwerk en leggen van enkele secties smalspoor. Na klachten van buurtbewoners kon de ZLSM geen vergunning krijgen voor de verdere kap- en snoei-werkzaamheden. Onlangs heeft het ZLSM bestuur besloten om geen verdere activiteiten op het gebied van smalspoor te ontwikkelen en de smalspoor collectie van de hand te doen. Zie hier voor meer details. Reacties worden al snel ingewacht, namelijk voor 15 december.

Zoals eerder in deze nieuwsrubriek bleek staat er meer smalspoor materieel te koop: het Terschellinger Spoor, het materieel van Fietsen op de Rails in het Holtinger Veld en de benzineloc van Jan Keppels.

Na een werkzaam leven bij 2 steenfabrieken (zie hier) stond de loc Diema 1885 uit 1956 sinds 1982 – dus 40 jaar (!) – met 2 kipkarren als monument op 700 mm spoor bij de firma Brickburgers in Reuver (gemeente Beesel).

 

Op 18-06-1999 werd het aanzicht van de loc – gelukkig tijdelijk – bedorven door een brievenbus 

 

In 2022 sloten de inmiddels bejaarde eigenaren Wim en Ans Burgers hun bedrijf in keramische baksteen en steenstrips. Het bedrijfsgebouw wordt gesloopt. De tuf (dialect voor loc) met kipkarren werd geschonken aan de heemkundevereniging Maas en Swalmdal. Het object is overgedragen aan de gemeente Beesel die het op 18-11-2022 op het terrein "oppe Brik" een nieuwe plek heeft gegeven.

Het gaat om het zes hectare grote voormalige fabrieksterrein van de greswarenindustrie Gebr. Teeuwen (GIT). Tot 1957 werd de benodigde klei over 4 km smalspoor aangevoerd; zie hier (pp 135-142).  In 2007 kwam er (onder een andere naam) een einde aan de laatste bedrijfsactiviteit. Een deel van de  fabriek is gesloopt, maar de oudste gebouwen zijn gerenoveerd tot de Greswaren en huisvesten onder andere een VMBO school (het Grescollege) en een restaurant (de Gresbuus). Daarnaast is en wordt er woningbouw gepleegd.

 

Herplaatsing van “de tuf” op 18-11-2022 met de Greswaren op de achtergrond en rechts nieuwe woningen. Foto: Wim Rovers →

 

(met dank aan Frits van den Helm en Wim Rovers)

0 – 0 – 0

24 november 2022

 

De webpagina van het In- en Verkoopkantoor van Bouwmaterialen (afgekort  IVB) is uitgebreid met meer illustraties en informatie. Eén van de nieuwe onderwerpen is de sleutelhanger op de foto hieronder.

Ook tegenwoordig is het gebruikelijk dat bijvoorbeeld  bezoekers van een stand op een beurs een relatiegeschenk krijgen. Daar moet de naam of het logo van de firma op staan en liefst moet het een voorwerp zijn dat de ontvanger vrijwel dagelijks gebruikt, zodat hij (of zij) vaak herinnerd wordt aan de schenkende firma. Bekend zijn onder andere kalenders, agenda’s en schrijfgerei.

Interessanter zijn relatiegeschenken die een afbeelding van een product of activiteit van de schenkende firma tonen. Zo staat bijvoorbeeld op de hiernaast afgebeelde chique sleutelhanger een goed lijkende afbeelding van een Diema smalspoordieselloc. Diema werd in Nederland geïmporteerd door de firma IVB (In- en Verkoopkantoor van Bouwmaterialen) in Zwolle.

 

Diema en IVB staan op de voorkant, respectievelijk de zijkant van de cabine van de loc. Op de sluiting van de eigenlijke sleutelring staat: H. v.d. Velden Rotterdam. Dat was waarschijnlijk de leverancier van de sleutelhanger. Foto: Sonja Stabler

 

De andere kant van de sleutelhanger is te zien op de al genoemde webpagina van IVB. Omdat er daar sprake is van een NV zal de sleutelhanger van voor 1970 dateren, want IVB werd in 1970 een BV.

Wie kan deze sleutelhanger exacter dateren ?

En wie weet er nog meer van ?

 

Nog meer over relatiegeschenken:

Railbouw deelde  aanstekers met afbeeldingen van onbekende Railbouw voertuigen uit.

In de tijd dat met een vulpen geschreven werd kwamen de vloeibladen van Oving van pas.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

10 november 2022

 

Het Perenlaantje in Hendrik-Ido-Ambacht. Bron: Historische Wandeling De Volgerlanden, Historisch   Genootschap Hendrik-Ido-Ambacht, 21 september 2019 →

 

De simpele met mankracht bewogen wagen staat deels op een draaischijf. De wagen vertoont een gespaakt handwiel. Dat bedient hoogst waarschijnlijk de parkeerrem.

De verschillende soorten perenbomen worden langs een metalen constructie geleid. Zo zal op den duur een soort tunnel ontstaan, een zogenaamde berceau. Rondom de bomen stonden aardbeienplanten. Het laantje bestaat nog steeds, maar wel in een sterk veranderde omgeving; het tuinspoor lag er tussen 1922 en 1946.

Ook andere vormen van tuinbouw (zoals het telen van groenten, paddenstoelen, fruit, bloemen, planten, bomen en bollen) maakten gebruik van smalspoor. Aan dit tuinspoor is een nieuwe webpagina gewijd.

De permanente blusvoorziening op Waalhaven-Zuid is mogelijk niet voor 01-01-2023 gereed. ProRail verwacht daarom de blustrein langer nodig te hebben

(bron: SpoorPro; foto: Kenbri Fire Fighting)

0 – 0 – 0

27 oktober 2022

 

De webpagina over de NS Grinderij in Linne is aangevuld.

 

 

Op 05-10-2022 werd het buitenterrein van Jacko Fijn Techniek in Wezep verder opgeruimd →

 

Eerder al waren de restanten van de blauwe ex-NMBS 8273 afgevoerd. Op de vrijgekomen plaats was bakkie 685 neergezet, achter plukloc 601 (die niet van plaats is veranderd).

Met een vorkheftruck worden staalplaten op een pallet gestapeld. Buiten beeld wordt de bestrating met een borstelwagen schoon geveegd. De bedoeling van deze acties is nog niet duidelijk.

Jacko Fijn Techniek hield het spannend: op de vrijgekomen plaats werd een tent neergezet. Maar waar is die tent voor bedoeld ? Uit vergelijking met de 601 rechts ervan blijkt dat een bakkie er wel in zou passen.

 

JFT, Wezep, 17-10-2022 →

 

 

Shunter (Alstom Maintenance) heeft twee locs verkocht:

·       bedrijfsnummer 301, door Vollert gebouwd als enige loc van het type DR 6000.

·       bedrijfsnummer 504, van het Orenstein & Koppel type MC14N.

De locs hebben Shunter op 25-10-2022 verlaten (met dank aan Peter Jansen).

Hieronder staan foto’s en bijzonderheden van beide locs.

Vollert fabrieksnummer 93/073 kwam fabrieksnieuw in 1993 in dienst van de NS in Feijenoord en IJsselmonde als één van de kandidaten voor de vervanging van de Sik. Een citaat uit de website Feijenoordse Meesters: “Dit locje werd dan wel als fluisterloc aangeboden, maar oh, wat maakte dat ding een ongelooflijke herrie. Dat had geloof ik te maken met het feit dat de motor, om warmlopen te voorkomen, hoog in toeren moest draaien bij langzaam rijden en stilstand”. Daarna kwam de loc bij de spooraannemer NBM en tenslotte in 2003 als 301 alias Monica bij Shunter. Monica werd door Shunter onder andere verhuurd aan de Combinatie Railinfra IJburg, Cerestar in Sas van Gent en Nedtrain in Tilburg.

 

Monica op de draaischijf van de Nedtrain Hoofdwerkplaats in Tilburg op 25-11-2006. Op de treeplank liggen trekstangen. Op de bufferplaat zijn schakelaars gemonteerd waarmee men de op afstand bediende loc een noodstop kan laten maken.

 

Shunter 504 alias “Seppe” op de hoek van de Vondelingenweg en Petroleumweg te Pernis; foto Ben van Wevering, 14-05-2019 →

 

Deze drieasser is in 1963 met O&K fabrieksnummer 26256 gebouwd. Deze loc was jarenlang (1963 – 1979) nr. 1 van de BPM (later Shell) raffinaderij Pernis, maar werd bij O&K ingeruild omdat ze niet radiografisch te besturen was. Daarna was ze nog langer Tiny van spooraannemer Strukton. In 2012 kwam de loc bij Shunter en kreeg daar bedrijfsnummer 504 en de naam Seppe. Ook Seppe werd diverse malen verhuurd. Zowel de Shunter 301 als de 504 is naar Train Charter Services gebracht (bron: Railmagazine 399, november 2022).

 

Het Terschellinger Spoor bij het Bunkermuseum op Terschelling staat te koop; zie hier.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud