► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman geplaatst: 30-03-2023; gewijzigd 12-05-2023 |
||||||||||||||
Hoofdstuk
7.3 Fabrikanten: nieuw: BEAZ
Solutions |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Inleiding Piet Nijhuis richtte in 2015 een nieuw bedrijf op, geheten BEAZ Solutions. BEAZ staat voor Battery Electric from A to Z. In 2016 werd een eerste rail-weg accuvoertuig gebouwd. Het eerste rail-wegvoertuig werd
een aantal malen verhuurd, onder andere aan de Locomotive
Workshop Rotterdam (LWR) omdat daar de beide Zwiehoff Rotrac’s defect
waren. Foto: Jack Zuurbier, 04-07-2022 → Opvallend is dat de spoorwielen schijfwielen zijn. Het hele gewicht rust daarom op de wegwielen. Dit is later niet meer door BEAZ toegepast [1]. Na revisie is het voertuig verkocht aan de Britse firma MCL Rail, die het anno 2023 verhuurt aan het Spoorwegmuseum in York [1]. |
|
|||||||||||||
Het eerste door
BEAZ Solutions gebouwde voertuig bij het National Railway Museum te York,
04-07-2022. Foto: Jack Zuurbier → Het bleek een probleem voor het onbekende BEAZ Solutions om
klanten te vinden. In 2017 en 2018 is er daarom geen railvoertuig gebouwd en
moest men zich met divers constructiewerk in leven houden. Daartoe werd in
2019 BEAZ Constructions opgericht. Na een ontmoeting op de beurs Innotrans werkt BEAZ
Solutions commercieel met Shuntpower samen [1]. Shuntpower vertegenwoordigt
de B-track in Nederland; het
is interessant om daarnaast accuvoertuigen te kunnen aanbieden. Ze staan op
de Shuntpower website als E-TRACK
RAIL-ROAD en E-TRACK RAIL. |
|
|||||||||||||
In 2019
kwamen de verkopen en de productie op gang. BEAZ Solutions bouwt uiteraard
nieuwe accuvoertuigen (van de hieronder genoemde types) maar renoveert en
verhuurt ook bestaande accuvoertuigen. Voorbeelden daarvan staan hier. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Types Alle hieronder genoemde types hebben twee aangedreven wielstellen. Elk wielstel wordt via cardanassen door een elektromotor aangedreven. Om een hoge wrijvingscoëfficiënt (nodig voor een hoge trekkracht) op het staal van de rails te verkrijgen zijn de loopvlakken bekleed met Vulcolan. Eén wielstel is star in het frame geplaatst. Het andere wielstel heeft een schommelas, zodat het voertuig altijd op vier wielen rust [1]. De gelijkspanning van de accu’s wordt omgezet in wisselspanning met regelbare frequentie. |
||||||||||||||
Type BRE = BEAZ Rail Electric Shunter Het gaat hier om accuvoertuigen die alleen op spoor- of tramrails kunnen rijden, maar niet op de weg. Achter de letters staat een getal dat de trekkracht aan de haak in kgf (kilogramforce) aangeeft. BRE-1000 op 1000 mm spoor in
tramremise in Zurich. Foto: Jack Zuurbier → Er zijn in deze serie diverse types met verschillende trekkrachten en derhalve verschillende gewichten, afmetingen, etc. De hiernaast getoonde BRE-1000 is de lichtste van de BRE serie. De zwaarste is de BRE-8000 met een gewicht van 48 ton. De BEAZ voertuigen bevatten ballastkamers die – indien nodig – met ponsdoppen gevuld worden. De kraan van BEAZ heeft een hefvermogen van 15 ton. Geen enkel onderdeel van de 48 tons loc weegt zo zwaar. |
|
|||||||||||||
Type BRC = BEAZ Rail Compact Shunter Deze zeer compact gebouwde accuvoertuigen zijn vooral bedoeld voor gebruik in hallen, bijvoorbeeld in combinatie met een kuilwielendraaibank. BRC-500 op 1000 mm spoor in tramremise
in Caen (Frankrijk). Foto: Jack Zuurbier → De afgebeelde BRC-500 (met een gewicht van 3 ton) is de lichtste uit de BRC serie. De zwaarste is de BRC-3000 met een gewicht van 9 ton. |
|
|||||||||||||
Type BRR = BEAZ Rail Road Shunters Hier gaat het om rail-wegvoertuigen. De aangedreven wielen zijn stuurbaar bij gebruik op de weg en zijn vastgezet bij spoorbedrijf. Bij spoorbedrijf worden vier niet aangedreven spoorgeleidewielen hydraulisch naar beneden gedrukt. Het lichtste type is de BRR 1000 met een gewicht van 4 ton; het zwaarste type is de BRR 4000 met een gewicht van 10 ton. Een voorbeeld is de BRR-3000 op de bovenste foto van deze webpagina. Een ander voorbeeld staat hieronder: BEAZ Solutions levert twee
rail-wegvoertuigen van het type BRR-4000 aan de National Capital Region
Transport Corporation (NCRTC) in India. Eén daarvan – met fabrieksnummer
M2108 - is al ter plekke. Zie de foto hieronder. De andere - met
fabrieksnummer M2111 – was eind 2022 in de afbouwfase. ↓ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Sommige uitvoeringen hebben een zitplaats voor de bestuurder. Bij andere uitvoeringen ontbreekt een zitplaats en maakt de bestuurder gebruik van de afstandsbediening terwijl hij meeloopt. In dat laatste geval kan hij het op de rails zakken van de spoorwielen in de gaten houden terwijl hij om de machine heen loopt. Vanuit een zitplaats gaat dat niet. Daarom staan de zittende bestuurder camera’s ter beschikking: Beeldscherm in de BRR 4000 met
fabrieksnummer M2102. Het linkerdeel van het scherm toont de situatie links
voor met bovenin het spoorwiel en daaronder een deel van het wegwiel. Het
rechterdeel van het scherm toont de situatie links achter met onderin het
spoorwiel en bovenin een deel van het wegwiel. Hoogkarspel, 20-12-2022→ |
|
|||||||||||||
Eind 2022 heeft Nedtrain zes stuks
van het type BRR 4000 besteld. Ze zijn bestemd voor de werkplaatsen in
Haarlem, Maastricht, Eindhoven, Leidschendam en de Watergraafsmeer (2 x). De
BR 4000 voor Haarlem krijgt een zitplaats en zal de “trein” (dat zijn in
Haarlem losse bakken) niet kunnen beremmen. De andere vijf zullen een trein
op lucht kunnen beremmen. Deze vijf krijgen geen zitplaats en zullen door een
meelopend persoon radiografisch bediend worden. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Fabrieksnummers
[1] Fabrieksplaat van de machine die
eind 2022 voor verhuur ter beschikking was en in de etalage stond.
Hoogkarspel, 20-12-2022 → Het fabrieksnummer begint met de hoofdletter M. Daarna volgen de laatste 2 cijfers van het jaar van aanbouw (in dit voorbeeld 2021 dus). De laatste 2 cijfers vormen een volgnummer (hier: het was de tweede machine waaraan in 2021 begonnen werd). In de type-aanduiding BRR 4000 is 4000 de trekkracht aan de haak in kgf. In moderne eenheden is dat 40 kN (kiloNewton). Het gewicht is 10 ton. De snelheid van 75 m/min komt overeen met 4,5 km/uur. Met andere woorden: de machine kan door een lopende persoon worden bijgehouden. |
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Bijzonderheden Het bedrijfspand. In het
verleden zaten hier de Gebr. Sinnige, leveranciers van tuin- en parkmachines.
Er werden ooit ook de frames voor de Niteq locs gebouwd. Hoogkarspel,
20-12-2022 → Links ligt 3-railig spoor. Het loopt door in de hal. De spoorwijdte van de buitenste spoorstaven is 1435 mm (normaalspoor). De twee meest linkse spoorstaven (met een onderlinge spoorwijdte van circa 1020 mm) worden gebruikt voor voertuigen voor meterspoor (1000 mm) en voor Kaapspoor (1067 mm). Op dit stukje 3-railig spoor wordt de trekkracht van de accuvoertuigen bepaald: |
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Onder een (voor
de foto verwijderd) deksel bevindt zich een in het beton ingegoten haak. Voor
trekkracht metingen wordt die haak verbonden met de op de rechterfoto
getoonde dynamometer, waarmee krachten tot 20.000 kgf gemeten kunnen worden. Hoogkarspel, 20-12-2022→ |
De dynamometer
wordt aan de ene kant verbonden met de vaste haak op de linker foto en aan de
andere kant met een accuvoertuig. Doordat het accuvoertuig aan het stalen
blok trekt, rekt dit uit. Deze rek wordt met rekstroken gemeten en in een
kracht omgerekend. Hoogkarspel,
20-12-2022→ |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Hier worden op 20-12-2022 frames voor de fabrieksnummers M2207 en M2208 gelast. Het tweetal
rail-wegvoertuigen is bestemd voor de Mayan spoorlijn die in Mexico wordt
aangelegd door een consortium onder leiding van Alstom → Het staal wordt eerst extern op maat gemaakt en gezet. |
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Met dank aan: |
Jack Zuurbier (Algemeen directeur van BEAZ Constructions en directeur van BEAZ solutions) |
|||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Informatie van Jack Zuurbier (BEAZ Solutions). |
||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
{ |
||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||