► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Schöma KLD 6, KLD 8, KLD 10 en KLD 12 geplaatst:
25-05-2025 |
||||||||||
|
||||||||||
↑
Tekening van de Schöma KLD 6, KLD 8, KLD 10 en KLD 12 [1] ↑ Maten
zijn niet ingeschreven, maar zijn zelf te bepalen met de radstand van 700 mm
[2]. KDL is
de afkorting van Klein Diesel Lokomotive. De KDL
locs hebben kettingen als eindaandrijving . Dat is in de tekening te zien aan
de sleufgaten bij de aspotten die het spannen van de kettingen mogelijk maken
(opm. a). |
||||||||||
|
||||||||||
De hier genoemde types werden tussen 1955 en 1978
geproduceerd. Gegevens zijn te vinden in een folder [2]: |
||||||||||
|
||||||||||
De vier types verschillen in het motorvermogen en gewicht.
Voor de vier types werden motoren van drie fabrikanten toegepast. Met hun
vermogens van 6, 8, 10 en 12 pk waren deze Schöma’s
te vergelijken met de Spoorijzer railtractoren van 8, 10 en 11 pk. De vier
motoren bereikten hun maximale vermogen allen bij 2000 rpm.
De rijsnelheden waren voor alle vier types gelijk. De uitwendige afmetingen waren identiek voor de vier
types. Voorbeelden zijn de KDL 8 van de kruitfabriek De
Oude Molen bij Ouderkerk a/d Amstel en de KDL 10 van de kruitfabriek De
Krijgsman in Muiden. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Opmerkingen: |
Schöma produceerde ook CDL locs met cardanaandrijving. De lichtste CDL locs waren de CDL 10 en CDL 12. |
|||||||||
|
|
|
||||||||
Bronnen: |
[1] |
|||||||||
|
[2] |
|||||||||
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
||||||||||
|
||||||||||