►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Oud Nieuws 33: tweede deel 2023 |
|||||||||||||
25 december
2023 |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
↑ Deze afbeelding
van Anton Pieck (van het Anton Pieck Museum in Hattem) dient natuurlijk om u fijne
feestdagen en een gelukkig 2024 te wensen. Het verband met industrielocs zal
waarschijnlijk niet duidelijk zijn, maar is er wel degelijk. Twee locs van
dit bijzondere type (met een ketel volgens het patent van Brown) hebben
namelijk bij een Nederlandse industrie gereden. Zie hier. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
15 december
2023 De webpagina over kolentips voor
binnenschepen is gecorrigeerd. Het bestaan van de
(zee)havenspoorlijn in Dordrecht loopt gevaar vanwege plannen van de gemeente
Dordrecht voor de bouw van een nieuwe woonwijk, genaamd het Maasterras. Op de
Havenspoorlijn zijn aangesloten de Koninklijke Van der Wees Transportgroep,
de spooraannemers VolkerRail en BAM Infra Nederland en het op- en
overslagbedrijf Standic. Hun
terreinen liggen buiten het toekomstige Maasterras, maar hun verbinding met
het landelijke spoorwegnet loopt er wel doorheen en is niet in de plannen
ingetekend (bron: SpoorPro). Bij de Osse
Overslag Centrale (OOC) is het spoorvervoer gestegen van ≈ 3 treinen
per week in 2009 tot ≈ 10 nu. Er zal dan ook een derde spoor worden
aangelegd, vooral vanwege de groeiende overslag van “break bulk” (los
vervoerde lading). Overigens is de van Strukton gehuurde en op 9 februari
2023 feestelijk in dienst gestelde draaistelloc “Monique” begin november
defect naar de Strukton werkplaats in Zutphen afgevoerd. Op (of voor) 10
december was Monique weer terug. In de tussentijd zijn er diverse andere locs
bij OOC gesignaleerd. (bronnen: Op de
Rails, Railmagazine en Louis van Delft). De webpagina’s
over Elektram en HaWe elektro-lorries zijn
aangevuld. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Op 10-08-1969 worden ergens in het Westland
tomaten geoogst. Links staat een HaWe elektro-lorry met 2 tomatenkisten. Die
is gekoppeld met een niet aangedreven lorry met eveneens 2 tomatenkisten.
Bron: Westlands Museum via https://www.erfgoedwestland.nl/beeldbank/ Het raadsel van 30
november met betrekking tot een tuinderslorry is snel door Thomas van der
Velde opgelost; zie de link. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
30 november 2023 |
|
|
|||||||||||
Er is - na lange tijd
- een nieuw raadsel: Deze aantrekkelijke foto stond in 2020 in
de online krant De Schakel (voor Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk) → Onbekend zijn de
locatie, de eigenaar van de tuinderslorrie en de naam van de fotograaf. Zie
het raadsel
voor enkele wel bekende bijzonderheden. En wat betreft
aangedreven tuinderslorries: er is een nieuwe webpagina over de Elektram. Bemo test momenteel een nieuwe loc van het type BRDE60 (2-assige dieselelektrische rangeerloc met 60 kN trekkracht) bij de Museumstoomtram in Hoorn (met dank aan Arno Logman). |
|
||||||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||||
16 november 2023 |
|
|
|||||||||||
De Stichting Spoorverleden Drachten verwierf in 2010 ex-NS
bakkie 662 en stelde haar in 2013 op bij Philips in Drachten: De ex-NS radioloc 662 staat op
10-08-2013 bij Philips in Drachten, nog in de grijze livrei van de vorige
eigenaar RRF → In
het volgende jaar werd de loc keurig in in het NS geel en grijs geschilderd,
maar aan de opschriften is men nooit toegekomen. Vanwege herinrichting van
het fabrieksterrein moest de motorloze loc uiteindelijk verdwijnen. De Stichting 2454 CREW
had belangstelling. Op 11 oktober is de 622 naar Roosendaal afgevoerd.
Merkwaardig is dat de website van de Stichting Spoorverleden Drachten daar
niets over vermeldt. Die website maakt de indruk al jaren niet te zijn
bijgewerkt. (Bronnen: onder andere: Treinenweb; Op de Rails) |
|
||||||||||||
Er is meer nieuws
over railmonumenten: De Stichting KleiGoed Maas & Waal opende op 20-10-2023 in
Druten het HIP & Tip (Historisch en Toeristisch Informatiepunt) met aan
de overkant van de straat (Kattenburg) een railmonument met materieel van Steenfabriek Druten. Schöma 2638 (1963) van het type CDL 28 met Spoorijzer KW 13 kipkarren op een stukje 700 mm spoor. In de deur-en raamopeningen zijn tralies aangebracht. Uiterst rechts een stukje van de Markt. Foto: Stichting KLeiGoed Maas & Waal, 25-10-2023 → Bron: o.a.
huis-aan-huis weekblad de Maas & Waler. De O&K loc Ilse van Nystar in Budel
zal als monument worden opgesteld. (met dank aan
Frank Schouten) |
|
||||||||||||
Wat
betreft het tuindersspoor: ·
Er is een nieuwe webpagina over de elektro-lorries van de
minder bekende fabrikant Koberg,
alias de tuinder Jan Koolhaas. ·
De bestaande webpagina over Tuinderslorries
met verbrandingsmotoren is uitgebreid. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
2 november 2023 Anno 2023 staan elektrische auto’s sterk in de belangstelling. Al veel eerder waren er accuvoertuigen voor speciale toepassingen. Denk aan perronwagens op stations, de Spijkstaal voertuigen waarmee middenstanders langs de deur kwamen en zeker ook de honderden HaWe elektrolorries voor het smalspoor van tuinderijen. Een aantal gebruikte exemplaren zijn naar Duitsland verkocht: De van 70 naar 60 cm spoorwijdte omgebouwde en
gerenoveerde HaWe elektrolorry van de Schmitthof
in Lingenfeld rijdt sinds 2021 één of twee keer per dag met een
aangekoppelde waterwagen om de verse eieren op te halen, de schapen van voer
te voorzien en de kippen van water. Foto: Schmitthof. |
|
||||||||||||
Zie de nieuwe webpagina
over HaWe
elektrolorries, die aansluit op de webpagina’s over Tuindersspoor
in het algemeen en Tuinderslorries met verbrandingsmotoren. |
|||||||||||||
Een Spoorijzer Railtractor (RT) kan zelfs in een bestelwagen vervoerd worden: De
RT 11 van het opgeheven smalspoorbedrijf van fruitkweker Jonk in
Middenbeemster arriveerde op 26-10-2023 bij het Industrieel Smalspoor Museum
in Erica. Foto: Thomas v/d Velde → Dhr. Jonk had de bufferblokken lang geleden al verwijderd omdat de RT 11 te zwaar was voor zijn lichte spoor. De unieke
benzineloc van Jan Keppels is naar de
Stoomtrein Katwijk Leiden gegaan. |
|
||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
21
oktober 2023 Wie weet
wat er op deze foto staat ? De oplossing staat op de nieuwe
webpagina over Tuinderslorries met verbrandingsmotoren. De loc Ilse
ofwel O&K 26821is weer terug is bij Nyrstar in Budel. Ze staat nu op een
stukje spoor dat geen verbinding meer heeft met de rest van het raccordement.
Ze is wel weg geweest, maar niet gesloopt, zoals bij het nieuws van 4 augustus 2022
bericht werd. Het van de firma Lokaction gehuurde IPMA gehuurde
rail-wegvoertuig is er ook nog steeds. (met dank aan Frank Schouten) |
|
||||||||||||
In mei 2018 werd bekend dat
ProRail 5 Unimogs besteld had om gestrande treinen te kunnen wegslepen. De
richtlijn was dat passagiers niet langer dan 2 uur in een gestrande trein
zouden vast zitten. Prorail wilde deze tijd halveren door Unimogs in te zetten.
Het ging om circa 100 treinen per jaar. De Unimogs moesten er in de zomer van
2019 zijn. |
|||||||||||||
Sinds 1 oktober 2023 beschikt ProRail Incidentenbestrijding over vier Unimog rail-wegvoertuigen waarmee gestrande treinen – met passagiers en al – snel weggesleept kunnen worden. Twee ervan werden op 6 oktober
gedemonstreerd op het emplacement in Amersfoort. Met de hoogwerker achter de
cabine kan bijvoorbeeld een reparatie aan een stroomafnemer worden
uitgevoerd. Daarachter de behuizing voor een warmwater hogedrukreiniger +
watertank voor 500 liter. Hiermee kan een trein schoon gemaakt worden na een
aanrijding. Het belangrijkste is dat de linker Unimog een Sprinter aan de
haak heeft. Het afslepen is fraai te zien op dit filmpje.
De snelheid bij het afslepen is maximaal 20 km/uur en de afgesleepte trein
wordt vanuit de Unimog geremd.→ |
|
||||||||||||
Uit de kentekenplaten boven de cabines blijkt het bouwjaar van deze twee Unimogs: 05-11-2019 en 12-12-2019. Daarna heeft het dus nog circa 3,5 jaar geduurd voor onder andere het aanbrengen van de extra apparatuur, te testen en het personeel te instrueren. Ook moesten allerlei organisatorische zaken geregeld worden. Zo is bijvoorbeeld Prorail geen vervoerder en de bedienaar van de Unimog is geen machinist, maar een “gereedschapsmachinist”. Dus eigenlijk mag Prorail niet een in dienst zijnd spoor op. De NS machinist is daartoe uiteraard wel bevoegd, maar is niet bevoegd om een Unimog te besturen. De oplossing is een nauwkeurig vastgelegde samenwerking tussen de NS machinist en de Prorail gereedschapsmachinist. Om onbekende redenen heeft Prorail geen 5, maar 4 Unimogs besteld. Die zijn nu gestationeerd op standplaatsen langs de A2-corridor (waaronder men Amsterdam – Eindhoven verstaat), zoals Eindhoven en Utrecht. In de toekomst komen er misschien meer Unimogs bij Prorail. (Bronnen:
onder andere Railpro, Prorail, https://nieuws.ns.nl/,
social media. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
↑
De Pannekoektrein in Marrum op 2017-04-07. Een ooit los geraakt wiel staat
los tegen het perron ↑ De loc
van het type Dn2t is in 1915 door Humbold gebouwd voor Köln Frechen Benzelrather
Eisenbahn en bleef daar tot 1969. Via verschillende railmusea belandde de loc
in 2014 bij het voormalig station Marrum-Westernijker van het “Dokkumer
Lokaaltje van de NFLS” en werd daar uiterlijk opgeknapt. |
|||||||||||||
De Pannekoeketrein in Marrum is vanaf augustus tot op heden gesloten wegens personeelsgebrek, behalve voor groepen vanaf 20 personen. Op de website horecaplein wordt voor de Pannekoektrein een nieuwe exploitant op franchise basis gezocht. Hier is ook sprake van “Aantal hotelkamers: 7” en “Aan Perron 2 staat sinds kort de “Slaaptrein, fantastisch verbouwde rijtuigen geheel in stijl van de roemruchte Oriënt-Express”. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
5 oktober2023 Nog een foto van de officiële
opening van het gereactiveerde
raccordement van Cargill in Sas van Gent
op 25 augustus 2023 (zie ook het nieuws van 7 september hieronder): Het
IPMA rail-wegvoertuig rijdt door een
gordijn dat voor de ingang van de overdekte loshal hing. Foto:
Robin Tersteeg (Cargill); bron: website Logitec → Dit ter inleiding van een nieuwe
webpagina over het spoorvervoer
bij Cargill in Sas van Gent. Op Markplaats wordt een Farymann
dieselmotor van een Spoorijzer
Railtractor aangeboden ↓ Niet vermeld is of de motor het
nog doet. |
|
||||||||||||
De Pannenkoekentrein in Marrum is
vanaf augustus tot op heden gesloten wegens personeelsgebrek. Op de website
horecaplein wordt voor de
Pannenkoekentrein een nieuwe exploitant op franchise basis gezocht. Hier is
ook sprake van “Aantal hotelkamers: 7” en “Aan Perron 2 staat sinds kort de
“Slaaptrein, fantastisch verbouwde rijtuigen geheel in stijl van de
roemruchte Oriënt-Express”. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
21 september 2023 In het nieuws van 7 september is met terugwerkende
kracht het stukje over de spooraansluiting van
Cargill gewijzigd. Aan de aldaar genoemde IPMA rail-wegvoertuigen is een nieuwe webpagina gewijd. Dan de Raildagen op 15 en 16
september: |
|||||||||||||
Met deze
prima foto bracht AMT de raildagen op 15 en 16 september onder de aandacht.
Naast het nieuwe gebouw in Breda heeft AMT RailRoad een testspoor: een lang
recht stuk achter de rug van de fotograaf met een wissel, een stuk
straatspoor (waar een Zagro E-Maxi op staat) en een boog → De werkelijkheid op 15 september bleek anders: er
stond ander materieel. Daar is niets op tegen; het betekent dat het testspoor
veel gebruikt wordt. Maar het tentoongestelde materieel werd niet toegelicht
met borden. Dat was misschien lastig omdat het snel ge wisseld werd en omdat
er (zo bleek later) een hoogwerker met een rail-weginstallatie voor een klant
getest werd. Maar dan zou men toch AMT personeel verwachten om toelichting te
geven. Dat was er niet. Op de website van de Raildagen stond bij AMT bij
“Te zien en te doen” rondleiding. Die was er niet. Een aangesproken werknemer
in een fabriekshal pakte het snel op en ging telefoneren. Enige tijd later
verscheen er iemand die - het zij gezegd – alle vragen wist te beantwoorden.
Zo bleek de bestrating van het straatspoor beschadigd te zijn door een E-Maxi
van 18 ton. Er werd meer duidelijk: als voorbeeld staan hieronder
“flatlorries” of railtrailers die ten behoeve van transport op elkaar
gestapeld zijn. Ze zijn niet toegelaten op het openbare spoorwegnet maar dat
betekent niet dat ze eenvoudig zijn: |
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
↑ AMT met op de achtergrond de HSL Zuid, 15-09-2023. De
(groene) elektromotor van de onderste wagen is onder de tekst E-SEFA te zien ↑ Uiterst rechts een soort kooi voor de bestuurder. Links
ervan is plaats voor accupakket(ten). |
|||||||||||||
Detail
(binnen de rode cirkel) van de bovenste wagen op de foto hierboven → De bovenste wagen heeft een pendelas. Daarbij
vergt correct laden (te beginnen in de groene zone) en lossen (te beginnen in
de blauwe zone) extra aandacht. De onderste wagen heeft een duurdere schommelas. Daarom staat op de onderste wagen met witte
letters in een rood vak “multi-link” (multi-link suspension is de Engelse
benaming van wielophanging met schommelassen). Hier is het groene gebied veel
groter. Er staat ook E-SEFA op deze wagen. E betekent Elektrisch en SEFA
Selbstfahrend (zelfrijdend). Hoe dat gaat is uitstekend te zien in dit filmpje. De regelgeving voor dit soort wagens verschilt per
land. De maximumsnelheid is in Nederland 20 km/uur. De lorries zijn
hydraulisch of met lucht beremd. Er kunnen allerlei zaken op worden vast
gezet. |
|
||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
7 september 2023 Sommige industrielocs komen
nieuw bij een bedrijf en blijven daar tot de sloop. Daarentegen wisselen
andere industrielocs veelvuldig van eigenaar en locatie. Een voorbeeld is
Orenstein & Koppel fabrieksnummer
26188 (1962) van het
O&K type MV6B. De eerste 2
eigenaren waren Belgisch. Nedtrain
kocht deze loc in 2007 om in ’t Harde voor Defensie te rangeren, dit ter
vervanging van een van Bemo gehuurde Köf III. Bij een schilderbeurt werd de
naam Theo aangebracht (zie hier).
Nedtrain moest echter na een rechtszaak in maart 2010 het onderhoud van de
248 Defensie wagens afgeven aan de firma WagonCare. Die gebruikte voor het
rangeerwerk een gemoderniseerde Cockerill. Theo bleef werkeloos in ’t Harde staan en werd door
Romme Rail Assets te koop aangeboden. Romme Rail Assets in Schaijk ging in
2016 failliet. Theo was ondertussen (in 2013 of 2014) overgebracht naar het
Railpark in Roosendaal. Vanaf 2018 is ze door Railpark Roosendaal
verhuurd aan ICL-IP (voorheen Broomchemie) in Terneuzen, alweer in plaats van
een Köf III. In januari 2023 werd Theo vervangen door een gebruikt Niteq accuvoertuig. En plotseling dook Theo
elders op: |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
↑ Theo (de naam staat onder het
cabinedak links van de schoorsteen) staat op 31-08-2023 langs de A28 bij
Zwolle ↑ De loc is blikvanger voor het festival
“dubbelspoor (= twee feesttenten)”dat station Kachel FM op 15, 16 en 17
september in Hoonhorst houdt. Informant en fotograaf: Scott's Rail
photos. Zie ook deze Flickr link. |
|||||||||||||
Eind 1997 kreeg Cargill (toen
nog Cerestar) in Sas van Gent een spooraansluiting. Per week werden 4 à 5 bloktreinen van gemiddeld 22 wagens aangevoerd met
mais uit Frankrijk. In 2008 begon het vervoer af te nemen en in 2014 hield
het helemaal op [bron: Somda]. Op 25
augustus 2023 is het gereactiveerde raccordement officieel in gebruik
genomen. De foto is gemaakt door Robin Tersteeg (Cargill) en staat op Linkedin bij Logitech Adviseurs &
Ingenieurs. Logitec inspecteerde het spoor na verwijdering van de begroeiing,
adviseerde vernieuwing van de sporen, schreef hiervoor het bestek en
begeleidde het door VolkerRail uitgevoerde werk → Op de achtergrond in het midden van het beeld
staat een IPMA 25 rail-wegvoertuig.
Dat reed door een gordijn dat voor de ingang van de overdekte loshal hing.
Deze IPMA is bestemd voor een klant in Griekenland, mocht bij Cargill getest
worden en verrichtte als tegenprestatie de opening, De IPMA voor Cargill is
nog niet gereed (met dank aan Bart Raymaekers en Frank Schouten). |
|
||||||||||||
De webpagina over de steenfabriek ‘t Haasje is uitgebreid.
Het is nu duidelijk dat de klei van de overkant van de IJssel kwam en dat
daar ook smalspoor (met een motorloc) werd gebruikt. Het aantal foto’s is
verdubbeld. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
24 augustus 2023 Nederlandse museumspoorlijnen werken gelukkig
uitstekend samen. Een voorbeeld: de Museumstoomtram Hoorn- Medemblik heeft
meer dan voldoende rijvaardige stoomlocs. SHM stoomloc 5 (geen tramloc, maar
een voormalige industrieloc) rijdt het hele seizoen bij de Stoomtrein Goes
Borsele, die momenteel juist te weinig inzetbare stoomlocs heeft. Nog een
voorbeeld: |
|||||||||||||
Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ) reed in 2019 de laatste
rit bij Tata Steel. Daarna werd niet gereden wegens corona en vervolgens kwam
de schadelijke uitstoot van Tata Steel zodanig in de belangstelling dat de
Tata Steel directie ook de uitstoot van stoomlocs als bezwaar zag. HSIJ
stoomloc Bonne rijdt nu tot minstens einde 2023 bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM): Bonne
ontmoet een ex-DB railbus in Simpelveld op 16-08-2023. Foto: Toon Steenmeijer → ZLSM-loc E21040 staat op reserve. HSIJ-vrijwilligers rijden in Zuid
Limburg om hun bevoegdheden te behouden. Daarbij gaat het om machinisten en stokers, maar
ook om conducteurs. Het is een mooie tijdelijke oplossing, maar het
voortbestaan van de HSIJ blijft bedreigd. De rondritten zijn een prima middel
om het grote publiek met het onbekende hoogovenbedrijf kennis te laten maken
en goodwill te kweken. |
|
||||||||||||
Voor spoorhobbyisten is het extra
interessant om Nederlands grootste industriespoorbedrijf in actie te
zien. Het origineel
van deze foto uit 1966 is in het Rotterdamse Stadsarchief in zwart-wit te
vinden, maar bij het Topic Smalspoor
DWL Rotterdam Kralingen op Forum
Beneluxspoor.net staat deze foto in
kleur. Op de achtergrond staat de watertoren van de DrinkWaterLeiding (DWL) in Rotterdam; op de voorgrond een smalspoortrein
met “chloorbommen” → De webpagina over de
DrinkWaterLeiding (DWL) in Rotterdam is aangevuld met onder andere twee
plattegronden met het sporenplan, een tekening van de wagenloods uit de
begintijd en informatie en een foto van de vuurloze loc. Ook de webpagina over de kruitfabrieken in Muiden en Ouderamstel is aangevuld en
wel met het relaas van een werknemer die onder andere machinist op een
locomotief is geweest. Het blijkt dat er in Muiden 2 locs waren. Er zijn nieuwe
links. |
|
||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
10 augustus 2023 Bij Wuppermann Staal Nederland B.V. (WSN) op het
industrieterrein Moerdijk werd vanaf 2007 of eerder tot in 2019 gerangeerd
met een Mercedes Unimog
400 die door Zagro van een rail-weg installatie voorzien was. Op de voorzijde
was een bordje met de tekst ILN aangebracht. Dat stond voor Industrie
Logistiek Nederland, een dochter van het Oostenrijkse Industrie-Logistik-Linz GmbH.
ILN is echter uitgeschreven uit het Handelsregister en met ILN verdween ook
de Unimog. |
|||||||||||||
Vervolgens werd van de Belgische firma Lokaction een Zephir
rail-wegvoertuig gehuurd.
Lokaction is sinds 1 januari 2016 de
Nederlandse agent (verkoop, verhuur, onderhoud) van Zephir. De van
Lokaction gehuurde Zephir kwam op 21-09-2020 even buiten de poort van
Wuppermann. Foto: Louis van Delft → Zowel de groen/gele kleur als de door Lokaction
gebruikte type-aanduidingen als Zephir 1400, Zephir 2000, etc. wijzen er op
dat het niet gaat om Zephirs uit Italië, maar om door de Franse firma Rail
Route Europe in Thionville op de markt gebrachte klonen waarvoor doorgaans de
type-aanduiding Eurotract (Eurotract 1400, Eurotract 2000, etc. of kortweg
E1400, E2000, etc.) gebruikt worden. Soms was de Zephir (voor
onderhoud ?) afwezig en werd een ander rail-wegvoertuig ingezet. Dat zag er
bijzonder uit. Die inzet is nu permanent geworden ↓ |
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
↑ Op 03-08-2023 kijkt de bestuurder van het
rail-wegvoertuig bij Wuppermann in Moerdijk vanuit de cabine of zijn collega
de wagens aangekoppeld krijgt ↑ Foto: Louis van Delft. Opvallend is de cabine: die is
uit het midden en zo laag geplaatst dat de bestuurder makkelijk kan op- en
afstappen (zij het maar aan één kant). Bij veel types rail-wegvoertuigen
komen daar vele traptreden aan te pas en dat is bezwaarlijk als er veel op-
en afgestapt moet worden. Louis van Delft zocht uit om welk
rail-wegvoertuig het gaat. Daar is een nieuwe
webpagina aan gewijd. (Met dank aan: Louis van Delft, Johan van Rompaey
van Lokaction en Frank Schouten). Toon Steenmeijer heeft
de lijst van
naar Nederland geleverde Diema’s weer bijgewerkt. Een voorbeeld:
fabrieksplaten zijn vaak verroest of nummers zijn slordig ingeslagen. Op de
vorige uitgaves van de Diema lijst stond fabrieksnummer 1528, maar dat
fabrieksnummer bleek naar Zuid Afrika geleverd te zijn en is dus nu uit de
lijst verwijderd. Het juiste nummer is 1523 en dat is sinds 1986 nr. 41 bij
het ISM in Erica. |
|||||||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||||
21 juli 2023 De RET heeft de in 1967 door Gmeinder gebouwde loc
6001 van de Rotterdamse Metro overgedragen aan de Stoom Stichting Nederland.
De SSN zal haar inzetten voor rangeerwerk op het terrein van het
Museumstoomdepot (zie hier). Oud en
nieuw: loc RET 6001 bij de (nieuwe) RET remise Kleiweg op 04-06-2023. Foto:
Jaap de Groot → De loc is van het Gmeinder
type
V24 en is rijvaardig en in goede conditie. Zusterloc 6002 is al in 2012 terzijde gesteld. (met dank aan Jaap de Groot en Hans
Scherpenhuizen) |
|
||||||||||||
Railexperts (RXP) gebruikt
toevallig dezelfde nummerreeks als de RET voor haar vier V60-Ost machines (6002, 6004,
6005, 6006). Dat zijn heel andere locs: met hun vier gekoppelde assen in een
star frame zien ze er ouderwets en interessant uit. Railmagazine 406
(juli/aug 2023) heeft interessant nieuws: in juni 2023 werd de 6002 van RXP
naar Vlissingen Sloe gebracht. De 6005
van RXP was daar in 2021 actief, maar raakte snel defect en werd in juni 2021
overgebracht naar Spoorijzer in Roosendaal om hersteld te worden. Anno 2023
staat ze nog steeds buiten dienst in Roosendaal. |
|||||||||||||
Op 13 juli 2023 werd “Tussenstation
Wouw” geopend halverwege de snelfietsroute F58 tussen Roosendaal en
Bergen op Zoom. Dit gebeurde door de onthulling van
een bank en de plaatsing van een keurig gerestaureerde loc. Het
nieuwe locmonument bij Wouw op 18-07-2023. Foto: Marius Broos → Het betreft een Orenstein & Koppel MV4.
Volgens de fabrieksplaat gaat het om O&K 25707. Die is volgens de
fabriekslijst in 1957 nieuw geleverd aan de suikerfabriek te Barum (bij
Salzgitter). In 1987 werd de suikerproductie gestaakt. Wel werden er tot 1997
suikerbieten naar toe vervoerd, die dan elders verwerkt werden. Dat stopte in
1997; de loc was er toen nog. Vanaf 2007 of eerder
stond de loc bij J. & Th. van der
Veldt BV, een grote handelaar in allerlei machines, naast de spoorlijn
Roosendaal-Bergen op Zoom. |
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
Van de 13
locs van de 700 serie van de
Nederlandse Spoorwegen van het Vossloh type
G 400 B werden in 2020 al verkocht de 704 en 706 (beiden aan
Strukton) en de 711 (aan Brouwer Technology in Blerick). Railmagazine
406 (juli/aug 2023) bericht dat nu ook de 709 (gestationeerd in Hengelo)
verkocht is en wel aan Train Charter Services. Onder het nummer 111001 zal de
ex-NS 709 voornamelijk worden ingezet op de Watergraafsmeer. De ex-NS 709
in Amsterdam Centraal. Ze is al in de (bij de Stoom Stichting Nederland) in
de TCS huisstijl gebracht. Bron foto: TCS website → Naar aanleiding van reacties is de webpagina over het Autotron
uitgebreid. 0 – 0 – 0 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
6 juli 2023 Van 1987 tot in 2003 was het Autotron bij Rosmalen
een combinatie van een automuseum en een attractiepark. Eén van de attracties
was een 700 mm spoorlijn. Bij het grote publiek werd de indruk gewekt dat de
tractie geleverd werd door de stoomloc die voor de trein stond. Het
Autotron bij Rosmalen, 12 oktober 2002 → Het ging inderdaad om een echte stoomloc, maar die
werd nooit opgestookt. De krachtbron was een dieselmotor. Wegens problemen werden
verschillende configuraties uitgeprobeerd. De stoomloc werd hierbij
moedwillig zwaar beschadigd. Zie de nieuwe
webpagina over het Autotron. |
|
||||||||||||
Geraadpleegde bronnen waren onder andere: [1] website Omroep Brabant
[2] website Loopings
[3] Alan M. Keef, Half a century of Locomotives from Alan Keef Ltd. |
|||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||||
|
|
|
|||||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||||
|
|
|
|||||||||||