Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws 33: tweede deel 2023

 

 

25 december 2023

Deze afbeelding van Anton Pieck (van het Anton Pieck Museum in Hattem) dient natuurlijk om u fijne feestdagen en een gelukkig 2024 te wensen. Het verband met industrielocs zal waarschijnlijk niet duidelijk zijn, maar is er wel degelijk. Twee locs van dit bijzondere type (met een ketel volgens het patent van Brown) hebben namelijk bij een Nederlandse industrie gereden. Zie hier.

0 – 0 – 0

15 december 2023

 

De webpagina over kolentips voor binnenschepen is gecorrigeerd.

 

Het bestaan van de (zee)havenspoorlijn in Dordrecht loopt gevaar vanwege plannen van de gemeente Dordrecht voor de bouw van een nieuwe woonwijk, genaamd het Maasterras. Op de Havenspoorlijn zijn aangesloten de Koninklijke Van der Wees Transportgroep, de spooraannemers VolkerRail en BAM Infra Nederland en het op- en overslagbedrijf Standic.  Hun terreinen liggen buiten het toekomstige Maasterras, maar hun verbinding met het landelijke spoorwegnet loopt er wel doorheen en is niet in de plannen ingetekend (bron: SpoorPro).

 

Bij de Osse Overslag Centrale (OOC) is het spoorvervoer gestegen van ≈ 3 treinen per week in 2009 tot ≈ 10 nu. Er zal dan ook een derde spoor worden aangelegd, vooral vanwege de groeiende overslag van “break bulk” (los vervoerde lading). Overigens is de van Strukton gehuurde en op 9 februari 2023 feestelijk in dienst gestelde draaistelloc “Monique” begin november defect naar de Strukton werkplaats in Zutphen afgevoerd. Op (of voor) 10 december was Monique weer terug. In de tussentijd zijn er diverse andere locs bij OOC gesignaleerd.

(bronnen: Op de Rails, Railmagazine en Louis van Delft).

 

De webpagina’s over Elektram en HaWe elektro-lorries zijn aangevuld.

Op 10-08-1969 worden ergens in het Westland tomaten geoogst. Links staat een HaWe elektro-lorry met 2 tomatenkisten. Die is gekoppeld met een niet aangedreven lorry met eveneens 2 tomatenkisten. Bron: Westlands Museum via https://www.erfgoedwestland.nl/beeldbank/

 

Het raadsel van 30 november met betrekking tot een tuinderslorry is snel door Thomas van der Velde opgelost; zie de link.

0 – 0 – 0

30 november 2023

 

 

Er is - na lange tijd - een nieuw raadsel:

 

Deze aantrekkelijke foto stond in 2020 in de online krant De Schakel (voor Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk) → 

 

Onbekend zijn de locatie, de eigenaar van de tuinderslorrie en de naam van de fotograaf. Zie het raadsel voor enkele wel bekende bijzonderheden.

 

En wat betreft aangedreven tuinderslorries: er is een nieuwe webpagina over de Elektram.

 

Bemo test momenteel een nieuwe loc van het type BRDE60 (2-assige dieselelektrische rangeerloc met 60 kN trekkracht) bij de Museumstoomtram in Hoorn (met dank aan Arno Logman).

 

0 – 0 – 0

 

16 november 2023

 

 

De Stichting Spoorverleden Drachten verwierf in 2010 ex-NS bakkie 662 en stelde haar in 2013 op bij Philips in Drachten:

 

De ex-NS radioloc 662 staat op 10-08-2013 bij Philips in Drachten, nog in de grijze livrei van de vorige eigenaar RRF →

 

In het volgende jaar werd de loc keurig in in het NS geel en grijs geschilderd, maar aan de opschriften is men nooit toegekomen. Vanwege herinrichting van het fabrieksterrein moest de motorloze loc uiteindelijk verdwijnen. De Stichting 2454 CREW had belangstelling. Op 11 oktober is de 622 naar Roosendaal afgevoerd. Merkwaardig is dat de website van de Stichting Spoorverleden Drachten daar niets over vermeldt. Die website maakt de indruk al jaren niet te zijn bijgewerkt.

(Bronnen: onder andere: Treinenweb; Op de Rails)

Er is meer nieuws over railmonumenten:

 

De Stichting KleiGoed Maas & Waal opende op 20-10-2023 in Druten het HIP & Tip (Historisch en Toeristisch Informatiepunt) met aan de overkant van de straat (Kattenburg) een railmonument met materieel van Steenfabriek Druten.

 

Schöma 2638 (1963) van het type CDL 28 met Spoorijzer KW 13 kipkarren op een stukje 700 mm spoor. In de deur-en raamopeningen zijn tralies aangebracht. Uiterst rechts een stukje van de Markt. Foto: Stichting KLeiGoed Maas & Waal, 25-10-2023 →

 

Bron: o.a. huis-aan-huis weekblad de Maas & Waler.

 

 

De O&K loc Ilse van Nystar in Budel zal als monument worden opgesteld.

(met dank aan Frank Schouten)

Wat betreft het tuindersspoor:

·       Er is een nieuwe webpagina over de elektro-lorries van de minder bekende fabrikant Koberg, alias de tuinder Jan Koolhaas.

·       De bestaande webpagina over Tuinderslorries met verbrandingsmotoren is uitgebreid.

0 – 0 – 0

2 november 2023

 

Anno 2023 staan elektrische auto’s sterk in de belangstelling. Al veel eerder waren er accuvoertuigen voor speciale toepassingen. Denk aan perronwagens op stations, de Spijkstaal voertuigen waarmee middenstanders langs de deur kwamen en zeker ook de honderden HaWe elektrolorries voor het smalspoor van tuinderijen. Een aantal gebruikte exemplaren zijn naar Duitsland verkocht:

 

De van 70 naar 60 cm spoorwijdte omgebouwde en gerenoveerde HaWe elektrolorry van de Schmitthof in Lingenfeld rijdt sinds 2021 één of twee keer per dag met een aangekoppelde waterwagen om de verse eieren op te halen, de schapen van voer te voorzien en de kippen van water. Foto: Schmitthof.

Zie de nieuwe webpagina over HaWe elektrolorries, die aansluit op de webpagina’s over Tuindersspoor in het algemeen en Tuinderslorries met verbrandingsmotoren.

 

Een Spoorijzer Railtractor (RT) kan zelfs in een bestelwagen vervoerd worden:

 

De RT 11 van het opgeheven smalspoorbedrijf van fruitkweker Jonk in Middenbeemster arriveerde op 26-10-2023 bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. Foto: Thomas v/d Velde →

 

Dhr. Jonk had de bufferblokken lang geleden al verwijderd omdat de RT 11 te zwaar was voor zijn lichte spoor.

 

 

De unieke benzineloc van Jan Keppels is naar de Stoomtrein Katwijk Leiden gegaan.

0 – 0 – 0

21 oktober 2023

 

Wie weet wat er op deze foto staat ?

De oplossing staat op de nieuwe webpagina over Tuinderslorries met verbrandingsmotoren.

 

De loc Ilse ofwel O&K 26821is weer terug is bij Nyrstar in Budel. Ze staat nu op een stukje spoor dat geen verbinding meer heeft met de rest van het raccordement. Ze is wel weg geweest, maar niet gesloopt, zoals bij het nieuws van 4 augustus 2022 bericht werd. Het van de firma Lokaction gehuurde IPMA gehuurde rail-wegvoertuig is er ook nog steeds.

(met dank aan Frank Schouten)

In mei 2018 werd bekend dat ProRail 5 Unimogs besteld had om gestrande treinen te kunnen wegslepen. De richtlijn was dat passagiers niet langer dan 2 uur in een gestrande trein zouden vast zitten. Prorail wilde deze tijd halveren door Unimogs in te zetten. Het ging om circa 100 treinen per jaar. De Unimogs moesten er in de zomer van 2019 zijn.

Sinds 1 oktober 2023 beschikt ProRail Incidentenbestrijding over vier Unimog rail-wegvoertuigen waarmee gestrande treinen – met passagiers en al – snel weggesleept kunnen worden.

 

Twee ervan werden op 6 oktober gedemonstreerd op het emplacement in Amersfoort. Met de hoogwerker achter de cabine kan bijvoorbeeld een reparatie aan een stroomafnemer worden uitgevoerd. Daarachter de behuizing voor een warmwater hogedrukreiniger + watertank voor 500 liter. Hiermee kan een trein schoon gemaakt worden na een aanrijding. Het belangrijkste is dat de linker Unimog een Sprinter aan de haak heeft. Het afslepen is fraai te zien op dit filmpje. De snelheid bij het afslepen is maximaal 20 km/uur en de afgesleepte trein wordt vanuit de Unimog  geremd.→

 

Uit de kentekenplaten boven de cabines blijkt het bouwjaar van deze twee Unimogs: 05-11-2019 en 12-12-2019.  Daarna heeft het dus nog circa 3,5 jaar geduurd voor onder andere het aanbrengen van de extra apparatuur, te testen en het personeel te instrueren. Ook moesten allerlei organisatorische zaken geregeld worden. Zo is bijvoorbeeld Prorail geen vervoerder en de bedienaar van de Unimog is geen machinist, maar een “gereedschapsmachinist”. Dus eigenlijk mag Prorail niet een in dienst zijnd spoor op. De NS machinist is daartoe uiteraard wel bevoegd, maar is niet bevoegd om een Unimog te besturen. De oplossing is een nauwkeurig vastgelegde samenwerking tussen de NS machinist en de Prorail gereedschapsmachinist.

Om onbekende redenen heeft Prorail geen 5, maar 4 Unimogs besteld. Die zijn nu gestationeerd op standplaatsen langs de A2-corridor (waaronder men Amsterdam – Eindhoven verstaat), zoals Eindhoven en Utrecht. In de toekomst komen er misschien meer Unimogs bij Prorail.

(Bronnen: onder andere Railpro, Prorail,  https://nieuws.ns.nl/, social media.

↑ De Pannekoektrein in Marrum op 2017-04-07. Een ooit los geraakt wiel staat los tegen het perron ↑

De loc van het type Dn2t is in 1915 door Humbold gebouwd voor Köln Frechen Benzelrather Eisenbahn en bleef daar tot 1969. Via verschillende railmusea belandde de loc in 2014 bij het voormalig station Marrum-Westernijker van het “Dokkumer Lokaaltje van de NFLS” en werd daar uiterlijk opgeknapt.

De Pannekoeketrein in Marrum is vanaf augustus tot op heden gesloten wegens personeelsgebrek, behalve voor groepen vanaf  20 personen. Op de website horecaplein wordt voor  de Pannekoektrein een nieuwe exploitant op franchise basis gezocht. Hier is ook sprake van “Aantal hotelkamers: 7” en “Aan Perron 2 staat sinds kort de “Slaaptrein, fantastisch verbouwde rijtuigen geheel in stijl van de roemruchte Oriënt-Express”.

0 – 0 – 0

5 oktober2023

 

Nog een foto van de officiële opening van  het gereactiveerde raccordement van Cargill in Sas van Gent  op 25 augustus 2023 (zie ook het nieuws van 7 september hieronder):

 

Het IPMA rail-wegvoertuig rijdt door een gordijn dat voor de ingang van de overdekte loshal hing.

Foto: Robin Tersteeg (Cargill); bron: website Logitec →

 

Dit ter inleiding van een nieuwe webpagina over het spoorvervoer bij Cargill in Sas van Gent.

 

 

Op Markplaats wordt een Farymann dieselmotor van een Spoorijzer  Railtractor aangeboden ↓

 

 

Niet vermeld is of de motor het nog doet.

 

De Pannenkoekentrein in Marrum is vanaf augustus tot op heden gesloten wegens personeelsgebrek. Op de website horecaplein wordt voor  de Pannenkoekentrein een nieuwe exploitant op franchise basis gezocht. Hier is ook sprake van “Aantal hotelkamers: 7” en “Aan Perron 2 staat sinds kort de “Slaaptrein, fantastisch verbouwde rijtuigen geheel in stijl van de roemruchte Oriënt-Express”.

0 – 0 – 0

21 september 2023

 

In het nieuws van 7 september is met terugwerkende kracht het stukje over de spooraansluiting van Cargill gewijzigd. Aan de aldaar genoemde IPMA rail-wegvoertuigen is een nieuwe webpagina gewijd.

Dan de Raildagen op 15 en 16 september:

Met deze prima foto bracht AMT de raildagen op 15 en 16 september onder de aandacht. Naast het nieuwe gebouw in Breda heeft AMT RailRoad een testspoor: een lang recht stuk achter de rug van de fotograaf met een wissel, een stuk straatspoor (waar een Zagro E-Maxi op staat) en een boog →

 

De werkelijkheid op 15 september bleek anders: er stond ander materieel. Daar is niets op tegen; het betekent dat het testspoor veel gebruikt wordt. Maar het tentoongestelde materieel werd niet toegelicht met borden. Dat was misschien lastig omdat het snel ge wisseld werd en omdat er (zo bleek later) een hoogwerker met een rail-weginstallatie voor een klant getest werd. Maar dan zou men toch AMT personeel verwachten om toelichting te geven. Dat was er niet.

Op de website van de Raildagen stond bij AMT bij “Te zien en te doen” rondleiding. Die was er niet. Een aangesproken werknemer in een fabriekshal pakte het snel op en ging telefoneren. Enige tijd later verscheen er iemand die - het zij gezegd – alle vragen wist te beantwoorden. Zo bleek de bestrating van het straatspoor beschadigd te zijn door een E-Maxi van 18 ton. Er werd meer duidelijk: als voorbeeld staan hieronder “flatlorries” of railtrailers die ten behoeve van transport op elkaar gestapeld zijn. Ze zijn niet toegelaten op het openbare spoorwegnet maar dat betekent niet dat ze eenvoudig zijn:

↑ AMT met op de achtergrond de HSL Zuid, 15-09-2023. De (groene) elektromotor van de onderste wagen is onder de tekst E-SEFA te zien ↑

Uiterst rechts een soort kooi voor de bestuurder. Links ervan is plaats voor accupakket(ten).

Detail (binnen de rode cirkel) van de bovenste wagen op de foto hierboven →

 

De bovenste wagen heeft een pendelas. Daarbij vergt correct laden (te beginnen in de groene zone) en lossen (te beginnen in de blauwe zone) extra aandacht. De onderste wagen heeft een duurdere schommelas. Daarom staat op de onderste wagen met witte letters in een rood vak “multi-link” (multi-link suspension is de Engelse benaming van wielophanging met schommelassen). Hier is het groene gebied veel groter. Er staat ook E-SEFA op deze wagen. E betekent Elektrisch en SEFA Selbstfahrend (zelfrijdend). Hoe dat gaat is uitstekend te zien in dit filmpje.

 

De regelgeving voor dit soort wagens verschilt per land. De maximumsnelheid is in Nederland 20 km/uur. De lorries zijn hydraulisch of met lucht beremd. Er kunnen allerlei zaken op worden vast gezet.

0 – 0 – 0

7 september 2023

 

Sommige industrielocs komen nieuw bij een bedrijf en blijven daar tot de sloop. Daarentegen wisselen andere industrielocs veelvuldig van eigenaar en locatie. Een voorbeeld is Orenstein & Koppel fabrieksnummer  26188 (1962) van het O&K type MV6B. De eerste 2 eigenaren waren Belgisch. Nedtrain kocht deze loc in 2007 om in ’t Harde voor Defensie te rangeren, dit ter vervanging van een van Bemo gehuurde Köf III. Bij een schilderbeurt werd de naam Theo aangebracht (zie hier). Nedtrain moest echter na een rechtszaak in maart 2010 het onderhoud van de 248 Defensie wagens afgeven aan de firma WagonCare. Die gebruikte voor het rangeerwerk een gemoderniseerde Cockerill. Theo bleef  werkeloos in ’t Harde staan en werd door Romme Rail Assets te koop aangeboden. Romme Rail Assets in Schaijk ging in 2016 failliet. Theo was ondertussen (in 2013 of 2014) overgebracht naar het Railpark in Roosendaal. Vanaf  2018 is ze door Railpark Roosendaal verhuurd aan ICL-IP (voorheen Broomchemie) in Terneuzen, alweer in plaats van een Köf III. In januari 2023 werd Theo vervangen door een gebruikt  Niteq accuvoertuig. En plotseling dook Theo elders op:

↑ Theo (de naam staat onder het cabinedak links van de schoorsteen) staat op 31-08-2023 langs de A28 bij Zwolle ↑

De loc is blikvanger voor het festival “dubbelspoor (= twee feesttenten)”dat station Kachel FM op 15, 16 en 17 september in Hoonhorst houdt.

Informant en fotograaf: Scott's Rail photos. Zie ook deze Flickr link.

Eind 1997 kreeg Cargill (toen nog Cerestar) in Sas van Gent een spooraansluiting. Per week werden 4 à 5 bloktreinen van gemiddeld 22 wagens aangevoerd met mais uit Frankrijk. In 2008 begon het vervoer af te nemen en in 2014 hield het helemaal op [bron: Somda].

 

Op 25 augustus 2023 is het gereactiveerde raccordement officieel in gebruik genomen. De foto is gemaakt door Robin Tersteeg (Cargill) en staat op  Linkedin bij Logitech Adviseurs & Ingenieurs. Logitec inspecteerde het spoor na verwijdering van de begroeiing, adviseerde vernieuwing van de sporen, schreef hiervoor het bestek en begeleidde het door VolkerRail uitgevoerde werk →

 

Op de achtergrond in het midden van het beeld staat een IPMA 25 rail-wegvoertuig. Dat reed door een gordijn dat voor de ingang van de overdekte loshal hing. Deze IPMA is bestemd voor een klant in Griekenland, mocht bij Cargill getest worden en verrichtte als tegenprestatie de opening, De IPMA voor Cargill is nog niet gereed (met dank aan Bart Raymaekers en Frank Schouten).

De webpagina over de steenfabriek ‘t Haasje is uitgebreid. Het is nu duidelijk dat de klei van de overkant van de IJssel kwam en dat daar ook smalspoor (met een motorloc) werd gebruikt. Het aantal foto’s is verdubbeld.

0 – 0 – 0

24 augustus 2023

 

Nederlandse museumspoorlijnen werken gelukkig uitstekend samen. Een voorbeeld: de Museumstoomtram Hoorn- Medemblik heeft meer dan voldoende rijvaardige stoomlocs. SHM stoomloc 5 (geen tramloc, maar een voormalige industrieloc) rijdt het hele seizoen bij de Stoomtrein Goes Borsele, die momenteel juist te weinig inzetbare stoomlocs heeft. Nog een voorbeeld:

Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ) reed in 2019 de laatste rit bij Tata Steel. Daarna werd niet gereden wegens corona en vervolgens kwam de schadelijke uitstoot van Tata Steel zodanig in de belangstelling dat de Tata Steel directie ook de uitstoot van stoomlocs als bezwaar zag. HSIJ stoomloc Bonne rijdt nu tot minstens einde 2023 bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM):

 

Bonne ontmoet een ex-DB railbus in Simpelveld op 16-08-2023. Foto: Toon Steenmeijer →

 

ZLSM-loc E21040 staat op reserve.

HSIJ-vrijwilligers rijden in Zuid Limburg om hun bevoegdheden te behouden. Daarbij  gaat het om machinisten en stokers, maar ook om conducteurs. Het is een mooie tijdelijke oplossing, maar het voortbestaan van de HSIJ blijft bedreigd. De rondritten zijn een prima middel om het grote publiek met het onbekende hoogovenbedrijf kennis te laten maken en goodwill te kweken.

Voor spoorhobbyisten is het extra interessant om Nederlands grootste industriespoorbedrijf in actie te zien. 

 

Het origineel van deze foto uit 1966 is in het Rotterdamse Stadsarchief in zwart-wit te vinden, maar bij het Topic Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen  op Forum Beneluxspoor.net  staat deze foto in kleur. Op de achtergrond staat de watertoren van de DrinkWaterLeiding (DWL) in Rotterdam; op de voorgrond een smalspoortrein met “chloorbommen” →

 

De webpagina over de DrinkWaterLeiding (DWL) in Rotterdam is aangevuld met onder andere twee plattegronden met het sporenplan, een tekening van de wagenloods uit de begintijd en informatie en een foto van de vuurloze loc.

 

Ook de webpagina over de kruitfabrieken in Muiden en Ouderamstel is aangevuld en wel met het relaas van een werknemer die onder andere machinist op een locomotief is geweest. Het blijkt dat er in Muiden 2 locs waren.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

10 augustus 2023

 

Bij Wuppermann Staal Nederland B.V. (WSN) op het industrieterrein Moerdijk werd vanaf 2007 of eerder tot in 2019 gerangeerd met een Mercedes Unimog 400 die door Zagro van een rail-weg installatie voorzien was. Op de voorzijde was een bordje met de tekst ILN aangebracht. Dat stond voor Industrie Logistiek Nederland, een dochter van het Oostenrijkse Industrie-Logistik-Linz GmbH. ILN is echter uitgeschreven uit het Handelsregister en met ILN verdween ook de Unimog.

Vervolgens werd van de Belgische firma Lokaction een Zephir rail-wegvoertuig gehuurd. Lokaction is sinds 1 januari 2016 de Nederlandse agent (verkoop, verhuur, onderhoud) van Zephir.

 

De van Lokaction gehuurde Zephir kwam op 21-09-2020 even buiten de poort van Wuppermann.  Foto: Louis van Delft →

 

Zowel de groen/gele kleur als de door Lokaction gebruikte type-aanduidingen als Zephir 1400, Zephir 2000, etc. wijzen er op dat het niet gaat om Zephirs uit Italië, maar om door de Franse firma Rail Route Europe in Thionville op de markt gebrachte klonen waarvoor doorgaans de type-aanduiding Eurotract (Eurotract 1400, Eurotract 2000, etc. of kortweg E1400, E2000, etc.) gebruikt worden.

Soms was de Zephir (voor onderhoud ?) afwezig en werd een ander rail-wegvoertuig ingezet. Dat zag er bijzonder uit. Die inzet is nu permanent geworden ↓

↑ Op 03-08-2023 kijkt de bestuurder van het rail-wegvoertuig bij Wuppermann in Moerdijk vanuit de cabine of zijn collega de wagens aangekoppeld krijgt ↑

Foto: Louis van Delft.

 

Opvallend is de cabine: die is uit het midden en zo laag geplaatst dat de bestuurder makkelijk kan op- en afstappen (zij het maar aan één kant). Bij veel types rail-wegvoertuigen komen daar vele traptreden aan te pas en dat is bezwaarlijk als er veel op- en afgestapt moet worden.

Louis van Delft zocht uit om welk rail-wegvoertuig het gaat. Daar is een nieuwe webpagina aan gewijd.

(Met dank aan: Louis van Delft, Johan van Rompaey van Lokaction en Frank Schouten).

 

Toon Steenmeijer heeft de lijst van naar Nederland geleverde Diema’s weer bijgewerkt. Een voorbeeld: fabrieksplaten zijn vaak verroest of nummers zijn slordig ingeslagen. Op de vorige uitgaves van de Diema lijst stond fabrieksnummer 1528, maar dat fabrieksnummer bleek naar Zuid Afrika geleverd te zijn en is dus nu uit de lijst verwijderd. Het juiste nummer is 1523 en dat is sinds 1986 nr. 41 bij het ISM in Erica.

 

 0 – 0 – 0

 

21 juli 2023

 

De RET heeft de in 1967 door Gmeinder gebouwde loc 6001 van de Rotterdamse Metro overgedragen aan de Stoom Stichting Nederland. De SSN zal haar inzetten voor rangeerwerk op het terrein van het Museumstoomdepot (zie hier).

 

Oud en nieuw: loc RET 6001 bij de (nieuwe) RET remise Kleiweg op 04-06-2023. Foto: Jaap de Groot →

 

De loc is van het Gmeinder type V24 en is rijvaardig en in goede conditie.

Zusterloc 6002 is al in 2012 terzijde gesteld.

 

(met dank aan Jaap de Groot en Hans Scherpenhuizen)

Railexperts (RXP) gebruikt toevallig dezelfde nummerreeks als de RET voor haar vier V60-Ost machines (6002, 6004, 6005, 6006). Dat zijn heel andere locs: met hun vier gekoppelde assen in een star frame zien ze er ouderwets en interessant uit. Railmagazine 406 (juli/aug 2023) heeft interessant nieuws: in juni 2023 werd de 6002 van RXP naar Vlissingen Sloe gebracht. De 6005 van RXP was daar in 2021 actief, maar raakte snel defect en werd in juni 2021 overgebracht naar Spoorijzer in Roosendaal om hersteld te worden. Anno 2023 staat ze nog steeds buiten dienst in Roosendaal.

 

Op 13 juli 2023 werd “Tussenstation Wouw” geopend halverwege de snelfietsroute F58 tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Dit gebeurde door de onthulling van een bank en de plaatsing van een keurig gerestaureerde loc.

 

Het nieuwe locmonument bij Wouw op 18-07-2023. Foto: Marius Broos →

 

Het betreft een Orenstein & Koppel MV4. Volgens de fabrieksplaat gaat het om O&K 25707. Die is volgens de fabriekslijst in 1957 nieuw geleverd aan de suikerfabriek te Barum (bij Salzgitter). In 1987 werd de suikerproductie gestaakt. Wel werden er tot 1997 suikerbieten naar toe vervoerd, die dan elders verwerkt werden. Dat stopte in 1997; de loc was er toen nog. Vanaf 2007 of eerder stond de loc bij J. & Th. van der Veldt BV, een grote handelaar in allerlei machines, naast de spoorlijn Roosendaal-Bergen op Zoom.

 

Van de 13 locs van de 700 serie van de Nederlandse Spoorwegen van het Vossloh type G 400 B werden in 2020 al verkocht de 704 en 706 (beiden aan Strukton) en de 711 (aan Brouwer Technology in Blerick). Railmagazine 406 (juli/aug 2023) bericht dat nu ook de 709 (gestationeerd in Hengelo) verkocht is en wel aan Train Charter Services. Onder het nummer 111001 zal de ex-NS 709 voornamelijk worden ingezet op de Watergraafsmeer.

 

De ex-NS 709 in Amsterdam Centraal. Ze is al in de (bij de Stoom Stichting Nederland) in de TCS huisstijl gebracht. Bron foto: TCS website →

 

 

Naar aanleiding van reacties is de webpagina over het Autotron uitgebreid.

 

 

0 – 0 – 0

 

 

6 juli 2023

 

Van 1987 tot in 2003 was het Autotron bij Rosmalen een combinatie van een automuseum en een attractiepark. Eén van de attracties was een 700 mm spoorlijn. Bij het grote publiek werd de indruk gewekt dat de tractie geleverd werd door de stoomloc die voor de trein stond.

 

Het Autotron bij Rosmalen, 12 oktober 2002 →

 

Het ging inderdaad om een echte stoomloc, maar die werd nooit opgestookt. De krachtbron was een dieselmotor. Wegens problemen werden verschillende configuraties uitgeprobeerd. De stoomloc werd hierbij moedwillig zwaar beschadigd. Zie de nieuwe webpagina over het Autotron.

Geraadpleegde bronnen waren onder andere:

[1] website Omroep Brabant   [2] website Loopings  [3] Alan M. Keef, Half a century of Locomotives from Alan Keef Ltd.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud