► Nieuw
◄ ► Zoeken ◄ |
Stoomtractie smalspoor
|
Stoomtractie normaalspoor
|
Motortractie
smalspoor
|
Motortractie normaalspoor
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Aanvullingen |
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
Elektro-lorries van HáWé geplaatst: 02-11-2023; laatst gewijzigd: 28-01-2024 |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Inleiding |
||||||||||||||||||||||
Herman Wooning groeide op te midden van sla, tomaten en komkommers in de kassen van zijn vader in Bergschenhoek, maar had geen belangstelling voor het werken als tuinder [1]. Hij had wel belangstelling voor lassen en het werken met metaal. Hij leerde zichzelf de technieken aan om grondstoomlieren te ontwerpen en om spanten en verwarmingen voor in de kassen te maken. Hij startte ook een onderneming voor de toelevering van CO2 gas plus de branders aan kwekers die daarmee de groei van hun gewassen bevorderden [1]. Sticker [1] → Herman Wooning richtte in 1958 in Bergschenhoek de firma HáWé op [2]. Daarbij is HáWé de fonetische schrijfwijze van zijn initialen. Later werd echter gewoon HaWe geschreven (opm. a). |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
Elektro-lorrie
of aangedreven tuinderswagen Omstreeks 1965 ontwierp Herman Wooning een zelfrijdende platte wagen met elektrische aandrijving door accu’s voor het smalspoor van tuinderijen. De elektrische uitrusting is onder de opklapbare laadvloer geplaatst. In folders, prijslijsten en dergelijke wordt consequent gesproken over electro-lorry en (na de invoering van een nieuwe spelling) elektro-lorry en elektro-lorrie. Later werden ook soortgelijke voertuigen met luchtbanden gemaakt. Die werden door HáWé elektro-wagen genoemd. Er werden honderden elektro-lorries gebouwd. Daarvan worden er circa tien bij verschillende smalspoormusea bewaard. Daar spreekt men – ook consequent – over aangedreven tuinderswagen. |
||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
Het
begin: de volautomatische elektro-lorry De
eerste elektro-lorries reden onbemand. Ze waren aan beide uiteinden voorzien
van een beugel, die verbonden was met een schakelaar. Zodra een beugel een
obstakel raakte, werd de stroom naar de elektromotor onderbroken en stopte de
elektro-lorry. Een voorbeeld:
stel dat er spruitjes geoogst werden en naar de weg gebracht moesten worden.
Nadat de kisten met spruitjes op de elektro-lorry
waren geladen, werd de juiste rijrichting ingesteld en werd de stroom
ingeschakeld. De lorry reed weg en stopte nabij de
weg, omdat daar een kistje als obstakel geplaatst was. Na het lossen van de lorry werd weer de juiste rijrichting ingesteld en de
stroom ingeschakeld. De lorry stopte nu bij een
kistje dat voor dat doel was neergezet nabij de plaats waar geoogst werd. Foto in een folder uit
1966 of eerder [1]. Zie opm. b
→ |
|
|||||||||||||||||||||
Op de bovenstaande foto zijn de beide beugels te zien en ook twee op staken geplaatste kastjes met (waarschijnlijk) de schakelaars voor aan/uit en de rijrichting. De bedoeling van dit volautomatische bedrijf was om de loonkosten van één man (de berijder van de lorry) uit te sparen. Dat gebeurde indertijd vaker op die manier: zie de webpagina over de monorail. |
||||||||||||||||||||||
De Gelderse Smalspoor Stichting heeft een elektro-lorry die sterk lijkt op de automatische HáWé elektro-lorry uit de folder: De GSS 47 in 2005. De beugels
zijn niet meer aanwezig; de staken met bedieningskastjes wel. Foto: Allard
Rogier van Ravesteijn → Het volautomatisch rijden was echter gevoelig voor menselijke fouten: een keer een kistje vergeten te plaatsen of er per ongeluk tegen aan schoppen en een kleine ramp was voorspelbaar: elektro-lorries eindigden in de sloot of gingen op de openbare weg aan het dwalen. Lichamelijk letsel is niet voorgekomen. Maar de schade kon groot zijn, want de elektro-lorries waren niet snel, maar wel heel sterk [1]. Daarom werd overgeschakeld op bemande elektro-lorries. |
|
|||||||||||||||||||||
Foto: Frits van den Helm,
20-04-2020 → Een zeldzame combinatie: · Links een automatische HáWé elektro-lorry. Aan elke kopse kant bevindt zich een staak met een bedieningskastje. · Rechts twee “gewone” HáWé elektro-lorries. Aan één kopse kant bevindt zich een bordes met een staak. Die staak heeft hier (met een dwarsstuk) de taak houvast te bieden aan de bestuurder. Er is geen bedieningskastje; de twee bedieningsorganen bevinden zich nabij het bordes, zoals bij de volgende foto duidelijker zal blijken.
Waarschijnlijk schilderde HáWé de stalen constructiedelen steeds in dezelfde lichtblauwe kleur, die ook op de volgende foto’s vaak te zien is. |
|
|||||||||||||||||||||
De
bemande elektro-lorry Foto
van een elektro-lorry op een draaischijf in een kas
in een folder uit 1966 of later (opm. b)→ Aan één uiteinde van de lorry is een bordes aangebracht op een zodanige hoogte dat de bestuurder er makkelijk op- en af- kan stappen. Een op het bordes staande bestuurder kan zich vast houden aan een T-vormige constructie van buizen (zie de twee foto’s hieronder voor de twee rijrichtingen). Direct rechts van de verticale buis is de schakelaar voor de rijrichting te zien. Hier moeten nog de letters A(chteruit) en V(ooruit) worden aangebracht. Nog verder naar rechts zit het voetpedaal waarmee de bestuurder rijdt en remt: Een citaat uit de folder [1]: “Het pedaal, waarmede men de lorry bedient, heeft 2 functies: bij intrappen gaat de lorry onmiddellijk rijden, terwijl U de lorry tot stilstand brengt door het pedaal eenvoudig los te laten. De lorry is daarbij gelijktijdig geblokkeerd.” Aan het bordes is een stukje holle buis bevestigd. Hierin kan een eenvoudige koppeling geschoven worden om een wagen aan te koppelen. Uiterst links is de kabel opgehangen waarmee de accu’s worden opgeladen. Het betreft hier kennelijk een prototype. |
|
|||||||||||||||||||||
De foto hiernaast toont de definitieve uitvoering: DSM 151 van het Decauville Spoorweg Museum (ten tijde van de foto nog in
de Harskamp). Bron: Nederlandse Museummaterieel Database → Vergeleken met de zwart-wit foto hierboven is op een andere plaats (dichter bij de hoek) een andere schakelaar geplaatst. Die wordt beschermd door een beugel. De letters A(chteruit) en V(ooruit) geven de rijrichting aan. De lorry is gerestaureerd met hoekijzers en de laadvloer is vernieuwd. Hieronder volgen twee foto’s die laten zien hoe er met een HáWé elektro-lorry gereden werd en wordt. |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
↑ Stichting Rijssens
Leemspoor tijdens “Rijssen op de Rails” op 30-08-1991 (Koninginnedag) in het
Volkspark in Rijssen ↑ De elektro-lorry
rijdt van rechts naar links door het beeld. De bestuurder houdt de
horizontale buis voor zijn buik vast. Hij staat op zijn linkerbeen en heeft
zijn rechtervoet op het pedaal. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
↑ Gelderse Smalspoor
Stichting, steenbakkerij Randwijk, 17-05-2012 ↑ De elektro-lorry
(GSS 39) uit 1977 rijdt van links naar rechts door het beeld. De bestuurder
houdt de horizontale buis achter zijn rug vast. Hij staat op zijn rechterbeen
en heeft zijn linkervoet op het pedaal. De buis in de vorm van een omgekeerde
U voor de bestuurder ontbreekt bij de oudste elektro-lorries. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
De
commercie De HáWé folder uit 1966 of eerder noemt als agent J.A. de Winkel in Hoek van Holland. Die stond vooral bekend als vertegenwoordiger in noodstroomaggregaten. Elektro Aggregaten J.A. de Winkel B.V. ging in 1984 failliet [3]. Er vond een executieverkoop plaats. Uit de aankondiging daarvan [3] bleek dat De Winkel een redelijk uitgeruste werkplaats had met onder andere een vorheftruck, een kolomboormachine, testapparatuur en een kopieerapparaat. De HáWé de folder uit 1966 of later noemt de agent al niet meer.
Kennelijk kon het in de begintijd onbekende HáWé
een agent goed gebruiken om de elektro-lorries aan de man te brengen, maar
was dat vanwege de gestegen bekendheid na enkele jaren niet meer nodig. |
||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
De
techniek Herman Wooning maakte als voorbeeld voor de elektro-lorry gebruik van een door de firma Spijkstaal geproduceerde melkwagen, een zogenaamde ijzeren hond. Hiertoe werden oude ijzeren honden opgekocht [1]. Eén van de vele “ijzeren honden”
van de Rotterdamsche Melk Inrichting (RMI) in april
1965. Het is een driewieler. De accu’s zijn geplaatst onder de zetel van de
bestuurder en werden dagelijks opgeladen. De elektromotor zat boven het
bestuurbare voorwiel en dreef dit aan. Bron: Collectie Ary Groeneveld van het
Stadsarchief in Rotterdam → Ook middenstanders als groenteboeren en bakkers gingen vaak met een ijzeren hond langs de deur. De naam ijzeren hond sloeg er op dat er vroeger soms trekhonden gebruikt werden om melkkarren en dergelijke te trekken. |
|
|||||||||||||||||||||
In de grote loods bij de traverse van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica liggen enkele voertuigen boven op elkaar. Ze zijn van hout, dat deels is vergaan. Bovenop ligt de elektro-lorry ISM 92 (zie hier). Juist in die positie is de elektromotor
goed te fotograferen. Op de kopse kant van de motor staat “Spijkstaal Elektro
No. EN 21.7 made in Holland”. Het kettingwiel voor de aandrijving van de
wielassen bevindt zich aan de van de fotograaf afgekeerde zijde. Op het naar
de fotograaf gekeerde uiteinde van de motoras zit
een remschijf met soortgelijke tekst. Daaromheen bevinden zich 2 half
cirkelvormige remschoenen die scharnieren om S. Er tegenover drukken 2
spiraalveren de remschoenen tegen de remschijf. De rem kan gelost worden met
de door het voetpedaal bediende stang T → |
|
|||||||||||||||||||||
Op bovenstaande foto bevindt zich rechts van de motor een sterkstroomschakelaar waarmee de rijrichting wordt gekozen. De dikke sterkstroomkabels zijn
beter van de andere kant te zien → De schakelaar wordt via een as A
bediend met een hendel bij het platform van de bestuurder ↓ |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
De ISM 92 heeft de kenmerken van een HáWé elektro-lorry, al
is er flink aan gesleuteld. Uit de bovenstaande foto volgt: · Er is inderdaad
een relatie tussen HáWé elektro-lorries en Spijkstaal. Waarschijnlijk
produceerde Spijkstaal zelf geen elektromotoren. Maar een fabrikant van
elektromotoren was natuurlijk best bereid om de naam van een grote klant op
de door die klant bestelde motoren aan te brengen. Voor zover bekend werden
in de Spijkstaal voertuigen Bosch motoren gebruikt. Het is aannemelijk dat
HáWé voor de eerste elektro-lorries inderdaad de motoren uit gebruikte
Spijkstaal voertuigen heeft gebruikt, maar daarna de motoren rechtstreeks bij
Bosch besteld heeft. Dit te meer omdat bij de van de elektro-lorrie afgeleide
elektro-wagen op luchtbanden vermeld werd dat
een Bosch motor met rem was ingebouwd. · Anders dan de
meeste railvoertuigen worden de HáWé elektro-lorries dus niet op de wielen of
op de wielassen gemonteerde remschijven geremd, maar op de motoras. Een
voordeel is dat er geen aparte parkeerrem nodig is. Zo kan het vastzetten van de parkeerrem ook niet
vergeten worden. |
||||||||||||||||||||||
|
De techniek van de HáWé elektro-lorries kan verder verduidelijkt worden met de volgende vijf foto’s en hun cursieve bijschriften. Ze zijn afkomstig van de website van Michael Staats (opm. c): ← Laten we onze technische rondgang beginnen aan de
achterkant van de wagen. Hier vinden we de 220 volt aansluitkabel voor de
acculader (1) en de hoofdschakelaar met sleutel (2). |
|||||||||||||||||||||
|
← Voor rijdstroom zorgen twee accu’s (1). Deze worden
normaal gesproken geladen vanuit een ingebouwde acculader (2). Voor de lader
zitten de twee motorrelais (3) en de hoofdschakelaar (4). Het gaat om twee accu’s van elk 12 Volt. De acculader werkt met een stroomsterkte van maximaal 25
Ampère. |
|||||||||||||||||||||
|
← Na het inschakelen met de sleutel wordt de
rijrichting gekozen door middel van een schakelaar (1). Vervolgens wordt het
pedaal op het bedieningsbordes aan de voorkant ingetrapt. Eerst lossen de
remmen en daarna komt eerst schakelaar 2 in. Deze laat het hoofdrelais
opkomen. De motorstroom gaat dan via een set weerstanden (foto hieronder,
item 1) lopen. Als het pedaal nog verder wordt ingetrapt komt ook schakelaar
3 in en deze schakelt het weerstandsrelais in (foto hieronder, item 2). Deze
sluit de weerstanden kort. Hierdoor zal de spanning volledig op de motor
komen zodat de wagen sneller gaat rijden. |
|||||||||||||||||||||
|
← Een close up van de weerstanden (1) en het schakelrelais (2). Ook zichtbaar is de remschijf op het uiteinde van de
motoras met daaromheen de remschoenen en onderin in het midden de door het
pedaal bediende stang waarmee de remschoenen van de remschijf gedrukt worden. Op de foto’s is goed te zien dat de elektro-lorry deels uit
metalen profielen en strips en deels uit hout bestaat. Het hout maakt het
bevestigen van de elektrische bedrading makkelijk: de beugeltjes worden met
een simpel spijkertje vast gezet. |
|||||||||||||||||||||
|
← De elektromotor (4) drijft via een dubbele ketting
een tussenas (1) aan en vervolgens via twee zware kettingen de beide assen (2
& 3). Het remmen is niet 100% veilig: er kan niet geremd worden
als de dubbele ketting tussen motoras en tussenas breekt of van een
kettingwiel loopt. Het Decauville Spoorweg Museum (DSM) merkt bij haar aangedreven
tuinderswagen 151 op dat het vermogen van de elektromotor 1 pk (0,7 kW) is. |
|||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
Succes De HáWé elektro-lorry was licht, zeer eenvoudig te bedienen
en goedkoop, namelijk f 4550 in
1977 [1]. In die prijs waren de accu’s niet inbegrepen. Voor de glastuinbouw
in warenhuizen was de afwezigheid van uitlaatgassen en motorgeronk een groot
voordeel. Tuinders hadden een sterk netwerk, zodat er weinig reclame gemaakt
hoefde te worden [1]. Per 3-7-1972 waren er al 192 elektro-lorries verkocht
[1]. De productie werd na enkele jaren uitgebreid met vele
andere specifiek op de tuinbouw gerichte innovatieve producten. Voor de hand
lag de elektro-wagen op vier luchtbanden. Zie de afbeelding
hieronder: |
||||||||||||||||||||||
↑ De
elektro-wagen op luchtbanden; foto in een folder [1] ↑ De elektro-wagen
leek sterk op de elektro-lorry, onder andere omdat de bestuurder op een laag
geplaatst bordes stond en omdat onder de opklapbare laadvloer soortgelijke
elektrische apparatuur geplaatst was. Met de voorwielen werd gestuurd. Alleen
de achterwielen waren aangedreven. De trekkracht was daarom minder dan die
van de elektro-lorry. |
||||||||||||||||||||||
Er kwamen ook elektro-wagens op drie luchtbanden. Een ander product was een takel met elektromotor. Die
werkte niet met accu’s, maar met 380 Volt krachtstroom. Met de takel kon
bijvoorbeeld een vrachtauto met kisten beladen worden. Op 3-7-1972 waren er
onder andere verkocht [1]: · 192
elektro-lorries · 76
elektro-wagens op vier luchtbanden · 11
elektro-wagens op drie luchtbanden, met een kipbak van 0,45 kuub voor
grondtransport · 67
elektro-takels. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Verdere ontwikkelingen De elektro-lorry is jarenlang door HáWé
gebouwd. In die tijd zijn er verschillende uiterlijke veranderingen geweest. |
||||||||||||||||||||||
↑ Foto uit een in 1990 ontvangen
folder [4]. De identieke GSS 39 is uit 1977 ↑ De HaWe
elektro-lorrie zou zeer degelijk van constructie zijn. In de folders wordt
echter niet vermeld welke houtsoort gebruikt is. Wel is bekend [1] dat het
hout geconserveerd is met Bondex. Dat is een ook
nog heden verkrijgbaar Zweeds product. In bovenstaande foto is het bordes voor de bestuurder voorzien van een buis die gebogen is in de vorm van een omgekeerde U. Verder naar boven is dit ook te zien voor de GSS 39, die dus niet tot de alleroudste HáWé elektro-lorries behoort. Op de volgende foto’s is nog veel meer veranderd: |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
↑ Ben van Wevering fotografeerde op 16-05-2019 deze elektro-lorry aan het Westpad in
Ridderkerk Rijsoord ↑ Links is een platte wagen
aangekoppeld. Er zijn de volgende verschillen tussen deze foto en de eerder besproken foto’s: · Het hout is grotendeels door staal vervangen. Alleen de laadvloer is nog van hout. · De buizen bij het bordes voor de bestuurder zijn vervangen stalen profielen in de vorm van twee omgekeerde U’s. · De bediening gebeurt met een (geel) kastje (in de foto aangegeven met een rode pijl). · De kettingen naar de wielassen kunnen gespannen worden met behulp van schroefspindels waarmee de aslagers verplaatst worden. Op de naar schatting 800 meter lange smalspoorlijn stond nog een tweede en nog modernere elektro-lorry: |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
↑ Ben van
Wevering fotografeerde op 16-05-2019 ook deze elektro-lorry aan het Westpad
in Ridderkerk Rijsoord ↑ Ook hier is het
gele bedieningskastje te zien (bij de rode pijl). Het voetpedaal is er nog
wel, maar is verplaatst. Bij onderstaand exemplaar is bijna niets meer van hout. De
laadvloer is een traanplaat. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
↑ Deze
elektro-lorry werd op 29-07-2016 door Frank Schouten gefotografeerd bij een
tuinder aan de Langeweg in Heerjansdam ↑ Zowel links als
rechts van de elektro-lorry staat een houten wagen. Bij de
elektro-lorry is nog hout te vinden in de vorm van een schot tussen de laadvloer en het bordes voor de bestuurder en de vloer van de
accuruimte . Er zijn twee verbeteringen ten op zichte van de vorige
foto: · De laadvloer is
een traanplaat. · Er is een schot
geplaatst tussen de laadvloer en het bordes voor de bestuurder. Dat is veilig
(want zo kan de bestuurder niet onverwachts door verschuivende lading
getroffen worden) en handig (de lading kan tegen het schot gestapeld worden). Het hout is niet domweg door staal vervangen. Er zijn nu
twee stalen frames die met 4 rubberen veerkussens zijn verbonden. |
||||||||||||||||||||||
Dat is te zien in de foto’s die gemaakt zijn tijdens de
restauratie van een HáWé elektro-lorry door de Seppelbahn [5]. De HáWé
elektro-lorry van de Seppelbahn tijdens de restauratie [5] → Het bovenste stalen frame rust met vier cilindrische
veerkussens op het onderste stalen frame. Twee van die zwarte veerkussens
zijn in de rechter bovenhoek van de foto te zien. De veerkussens hebben een
centraal gat en worden met bouten (door het centrale gat en gaten in beide
frames) en moeren op hun plaats gehouden |
|
|||||||||||||||||||||
Wagens De door een Háwé elektro-lorrie getrokken of geduwde wagens
waren vaak primitieve houten wagens: |
||||||||||||||||||||||
↑ Ook deze
foto werd op 29-07-2016 door Frank Schouten genomen bij een tuinder aan de
Langeweg in Heerjansdam ↑ Van de voorgrond links naar de achtergrond ziet men: een
palletwagentje, een waarschijnlijk zelf gebouwde houten wagen met een pallet,
de elektro-lorry (nu deels beladen met lege kratten) en weer een houten
wagen. De wagens hebben alleen een koppelvoorziening aan de kant van de
elektro-lorry. Links houdt het spoor plotseling op. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
Fabrieksplaat De HáWé elektro-lorries
waren van fabriekswege voorzien van een fabrieksplaat op de kopse kant aan de
zijde van de bestuurder. Slechts op een enkele overlevende elektro-lorrie is
nog een fabrieksplaat te vinden: Fabrieksplaat van
de 906 van de Stoomtrein Katwijk Leiden. Foto: Pieter van der Ham → Kennelijk zijn sommige fabrieksplaten uit
voorzorg verwijderd, want voor sommige elektro-lorries zonder fabrieksplaat
zijn toch gegevens bekend die normaliter op de fabrieksplaat staan. Op de fabrieksplaat (die ook voor andere
producten van HäWé gebruikt zal zijn) staat: |
|
|||||||||||||||||||||
·
Het type: In het voorbeeld 1000/4. Het getal achter de schuine
streep is het aantal wielen. Háwé bouwde elektro-wagens op luchtbanden, zowel
met 3 als met 4 wielen en daarvoor was dit een zinvol gegeven. Voor de
elektro-lorries was het getal achter de schuine streep altijd 4. · Het bouwjaar · Het chassis nummer |
||||||||||||||||||||||
|
← Dit is een ongebruikte jongere fabrieksplaat
[1]. Veranderingen ten opzichte van de voorgaande fabrieksplaat
zijn onder andere: · Chassis nummer is vervangen door Serienummer. · HáWé is HaWe
geworden. · De firma is
verhuisd van Oosteindseweg 131 naar Oosteindsepad 8. |
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Varia Er
lagen bij HáWé instructies klaar voor het geval dat
een tuinder belde over een storing aan
zijn lorrie, bijvoorbeeld “Sla met een hamer
voorzichtig op een van de 24 volt Bosch relais…..”. Meestal had dit
succes omdat de relais de neiging hadden te
kleven bij bepaalde weersomstandigheden [1]. De weerstand spiralen (die er voor zorgden dat na het deels
indrukken van het pedaal met de laagste snelheid werd weg gereden) waren
breekbaar [1]. HáWé heeft nooit nieuwe wielstellen gekocht. De vondst van een gave partij lorrie wielen met goede naaldlagers gaf veel plezier [1]. Waarschijnlijk moet men dit als volgt zien: dhr. Huub Wooning kwam pas in 1972 in het bedrijf. In die tijd liep de toepassing van smalspoor snel terug en waren niet of weinig gebruikte wielstellen goedkoop verkrijgbaar bij bedrijven die hun smalspoor hadden afgeschaft en bij verhuurders van smalspoor. Dit betekent ook dat sommige nieuwe HáWé elektro-lorries bijvoorbeeld Spoorijzer aspotten hadden, maar andere O&K of IVB aspotten. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Naar
het einde In 1975 begon HáWé met een nieuw systeem: de planten werden op mobiele containers door de kas getransporteerd. Het klassieke smalspoor speelde daarbij geen rol meer. Er werden nog tot in elk geval 1980 elektro-lorries gebouwd (opm. d). |
||||||||||||||||||||||
Henk
Sluijters vroeg in 1990 informatie van HáWé en
ontving toen een folder met daarin onder andere een foto
van een elektro-lorry met vaste assen en een enkel
frame. Dat suggereert dat de moderne types met instelbare assen en dubbel
frame na 1990 zijn gebouwd. |
||||||||||||||||||||||
In 1991 bereikte HáWé Elektrotraktie met 115 werknemers een omzet van 40 miljoen gulden [6]. Het was het laatste jaar van HáWé als zelfstandige onderneming. HáWé werd namelijk overgenomen door een dochter van Begemann, de investeringsmaatschappij van Joep van den Nieuwenhuijzen, die toen nog bekend stond als bedrijvendokter. Er volgden vele verwikkelingen [7]. Uiteindelijk werd HáWé een werkmaatschappij van de houdstermaatschappij Codema. De andere werkmaatschappijen (een aluminium verwerkend bedrijf, een software bedrijf en een installateur) waren ook in de tuinbouw werkzaam. Aanvankelijk bleef elke werkmaatschappij onder de eigen naam werken. In 2016 werden de bedrijven officieel samengevoegd en omgedoopt tot één bedrijf: Codema. Het hoofdkantoor was de voormalige HáWé locatie in Bergschenhoek [8]. In 2022 ging Codema failliet. Al eerder, namelijk in 2008 nam Adriaan Intern Transport in Kwintsheul (sinds 2021 Alblas Intern Transport) de verkoop en het onderhoud van HáWé elektro-wagens en elektro-trekkers over. Dit materieel is anno 2022 nog steeds zowel nieuw als gebruikt verkrijgbaar. Elektro-lorries worden echter niet meer op de website genoemd. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Behoud Alle
Nederlandse smalspoormusea beschikken over
enkele elektro-lorries. Doorgaans is de fabrikant HáWé. Het gaat daarbij
steeds om de oude uitvoering met veel hout. De onderstaande tabel geeft een
(niet compleet) overzicht: |
||||||||||||||||||||||
Museum nummer 1) |
Fabrikant |
Bouwjaar |
Fabrieksnummer |
Type |
Spoorwijdte (in mm) |
Opmerkingen |
||||||||||||||||
GSS 39 |
HáWé |
1977 |
27-6 |
1100/4 6E6 |
700 |
6E6 is
de accu: 6 Volt; 6 Ah 2) |
||||||||||||||||
GSS 47 |
HáWé |
|
|
automatisch |
600 |
|
||||||||||||||||
SKL 902 |
HáWé |
1980 |
01-11 |
|
500 |
Anno
2023 niet meer aanwezig |
||||||||||||||||
SKL 906 |
HáWé |
|
6-11 |
1900/4 |
700 |
|
||||||||||||||||
SKL 907 |
HáWé |
1975 |
12/2
(chassis nr) |
1100/4 |
700 |
|
||||||||||||||||
SRL L1,
L2 |
HáWé |
1972 |
|
1000/3 |
600 |
Zie
foto hierboven. 1000/3 betekent 3 wielen ! |
||||||||||||||||
DSM 151 |
HáWé |
ca.
1975 |
|
1100/4
6E6 |
700 |
Zie
foto hierboven. |
||||||||||||||||
DSM 152 |
HáWé |
|
|
|
700 |
Nu aanwezig bij het Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten |
||||||||||||||||
DSM 153 |
HáWé |
|
|
|
700 |
|
||||||||||||||||
ISM 92 |
HáWé ? |
|
|
|
700 |
|
||||||||||||||||
ISM 93 |
van der Wel 3) |
|
|
slangenwagen
3) |
700 |
slechts
1 as wordt aangedreven. |
||||||||||||||||
ISM 94 |
Koberg |
|
|
|
700 |
|
||||||||||||||||
ISM 122 |
HáWé |
|
|
|
600 |
|
||||||||||||||||
1) GSS = Gelderse Smalspoor
Stichting; SKL = Stoomtrein Katwijk Leiden; SRL = Stichting Rijssens
Leemspoor; DSM = Decauville Spoorweg Museum; ISM = Industrieel
Smalspoor Museum. 2) Ook werden
accu’s met 5 of 8 Ah gebruikt. 3) Informatie van
dhr. C. Kouwenhoven via Rianne Ooms: ISM 93 is met 99% zekerheid een Van der
Wel spuitwagen. Gerrit van der Wel was een buiten
perkgoed/struik/boomkweker/tuinder die grond had aan de Casembrootlaan in
Poeldijk. Hij heeft tussen 1967 en 1970, in eigen beheer 6 of 7 (platte
tuinderswagens (ex Duijndam Maasland, duwtractie) ingekort, van een motor voorzien en er
zogenoemde slangenwagens van gemaakt door op de verhoging een haspel met 100
meter ½ duim slang te zetten. Dhr. Kouwenhoven heeft 30 jaar bij Van der Wel
gewerkt. Er zijn ook in Nederland gebruikte HáWé elektro-lorries bij Duitse organisaties terecht
gekomen: · Wedeler Feldbahn (scrollen naar de laatste foto). · Seppelbahn (zie
hierboven). · Waldbahn
Carlsberg en Schmitthof in Lingenfeld hebben samen 3 HáWé
elektro-lorries gekocht. Een exemplaar uit 1975 heeft het bekende grotendeels
houten frame. De andere twee (met onbekend bouwjaar) hebben in plaats daarvan
een tweede stalen frame dat is afgeveerd op het onderliggende frame. Zulke geveerde, grotendeels stalen elektrolorries zullen
dus van na 1975 dateren. Bekend zijn 7 stuks: v De 2 van de
Waldbahn Carlsberg en de Schmitthof in Lingenfeld. v 1 exemplaar van
de Seppelbahn. v 1 exemplaar van
tuinbouwbedrijf Schaefers bij Amsterdam, te zien op de website
van Michael Staats. v 1 exemplaar bij
een tuinder aan de Langeweg in Heerjansdam (zie foto van Frank Schouten
hierboven). v 2 exemplaren
bij een tuinderij aan het het Westpad in Ridderkerk Rijsoord (zie foto’s van
Ben van Wevering hierboven). |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Concurrenten Er waren meer bedrijven die elektro-lorries
produceerden: · Elektram · Tuinder
de Jong ? · Onbekend
? Ze worden op aparte webpagina’s behandeld. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Conclusies o De
firma HáWé (Herman Wooning) in Bergschenhoek bracht
voor 1966 een autonoom rijdende elektro-lorry op de
markt. Het frame bestond uit houten en stalen
delen. Er werd geremd met een remschijf op de
as van de elektromotor. o Vanwege
de vele ongevallen werd na 1966 overgegaan op bemande elektro-lorries, met
aan één kopse kant een bordes voor de bestuurder. De bestuurder bediende een schakelaar
voor vooruit en achteruit en een pedaal. o Het
pedaal was via een stang verbonden met de remschoenen. Als het pedaal niet
was ingedrukt duwden veren de remschoenen tegen de remschijf, Hierdoor was
een parkeerrem overbodig. Bij verder indrukken van het pedaal
werden de weerstanden overbrugd en werd de snelheid verhoogd. o In de
loop der jaren vonden kleine veranderingen van de elektrolorrie plaats. In of na 1975 vonden grote
veranderingen plaats: het hout verdween grotendeels. Er voor in de plaats
kwamen twee stalen frames. Het bovenste frame lag verend op het onderste
frame. Ook werd het mogelijk de kettingen te
spannen met behulp van schroefspindels waarmee de aslagers verplaatst worden. o HáWé produceerde de elektrolorry
tot tenminste 1980. |
||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
De schrijfwijze van HáWé met 2x een “accent aigue” was
mogelijk geïnspireerd door de Wéhaté, een fonetische afkorting
van de de tuinbouwtentoonstelling “Westlandse Handelstentoonstelling”.
Omstreeks 1977 veranderde schrijfwijze in HaWe, zo blijkt uit onder andere
personeelsadvertenties. Op deze webpagina wordt steeds de oudste schrijfwijze
aangehouden. |
|||||||||||||||||||||
|
Klik daar voor de hele folder. De PTT abonneenummers in de folder [1] hebben drie cijfers. De folder stamt daarom uit 1966 of eerder. De afkorting HáWé wordt nog steeds niet in de folder gebruikt. Nu is er sprake van de Elektrotransport-firma Herman Wooning. Klik hier voor de folder
van de bemande elektro-lorry. De PTT abonneenummers
in de folder [1] hebben vier cijfers. De folder stamt daarom uit 1966 of
later. |
|||||||||||||||||||||
|
Michael
Staats is onverwacht en jong (45) in 2017 overleden. Zijn HáWé
website is voor het laatst in 2004 bijgewerkt, maar is anno 2022 nog steeds
in de lucht: http://www.geocities.ws/haweuk/ Opmerkelijk is dat vanuit de Nederlandse
Museummaterieel Database een aantal niet (meer) werkende links (van het type http://www.geocities.com/haweuk/menu)
naar de website van Michael Staats verwijzen. |
|||||||||||||||||||||
|
De meeste nog bestaande HáWé elektro-lorries hebben hun fabrieksplaat verloren. Er zijn daarom maar weinig bouwjaren bekend. Het jongste bekende bouwjaar is 1980, maar het is goed mogelijk dat er na 1980 nog HáWé elektro-lorries zijn gebouwd. Wel kan gezegd worden dat er in elk geval tot en met 1980 door HáWé elektro-lorries zijn gebouwd. |
|||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Dhr. C. Kouwenhoven, Rianne Ooms, Frank Schouten, Henk Sluijters, Toon Steenmeijer, Nanning Tomson, Ben van Wevering en Huub Wooning. |
|||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
Bronnen: |
(voor zover niet in de tekst genoemd) |
|||||||||||||||||||||
|
[1] |
Informatie van Huub Wooning, de 9 jaar jongere broer van de stichter van HáWé Herman Wooning. Huub
Wooning ging in 1972 bij HáWé werken. |
||||||||||||||||||||
|
|
[2] |
“HáWé viert gouden jubileum
met uitgifte boek” in Groentennieuws van 23 oktober
2008. |
|||||||||||||||||||
|
|
[3] |
Het Vrije Volk d.d. 09-04-1984. Algemeen
Dagblad d.d. 10-11-1984. |
|||||||||||||||||||
|
|
[4] |
Informatie
van Henk Sluijters. |
|||||||||||||||||||
|
|
[5] |
De Seppelbahn Het gaat om een in Nederland gebruikte en in slechte staat verkerende HáWé elektro-lorry voor 500 mm spoorwijdte die via Michael Staats (zie opm. c) in 2016 naar de Seppelbahn is gegaan en daar in 2017 weer in rijdende staat is gebracht. De Seppelbahn geeft als fabrieksnummer 5099 met een vraagteken, maar dat past niet bij de hierboven besproken fabrieksplaten. |
|||||||||||||||||||
|
[6] |
NRC Handelsblad d.d. 06-11-1991. |
||||||||||||||||||||
|
[7] |
Algemeen Dagblad d.d. 12-10-1993. |
||||||||||||||||||||
|
[8] |
Groentennieuws, 19-11-2019. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
|
{ |
Tuinderspoor in het algemeen Tuinderslorries met verbrandingsmotoren Koberg Elektram |
||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||