Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Lijst van Orenstein & Koppel in Amsterdam

smalspoorlocs gebouwd voor 1952

 

Inleiding

O&K in Amsterdam beschikte over  een getypte lijst met eigenaren van locomotieven en draglines.

De lijst is niet gedateerd. Omdat de Hoogovens 50 pk O&K stoomlocs er nog op staan (terwijl deze smalspoorlocs in 1952 zijn gesloopt) en omdat als plaats van vestiging van het Spoorweg Bouw bedrijf Maarssen wordt genoemd (hetgeen vanaf 1952 het geval was) zal de lijst uit circa 1952 dateren. De lijst is kennelijk een aantal jaren gebruikt, want soms zijn eigenaren doorgestreept of veranderd.

De lijst is ingedeeld in hoofdstukken naar het type loc en bevat slechts de naam van de eigenaar en de plaats van vestiging. Zelfs het aantal locs en de spoorbreedte staat er niet bij. In het onderstaande is daarom een extra kolom voor aanvullende opmerkingen toegevoegd.

 

Benzinelocs van de types S5, S10, etcetera ontbreken. Kennelijk waren die in 1952 allemaal versleten of omgebouwd.

Ook locs van het type MDII ontbreken (hoewel die er wel geweest zijn; zie het aangevulde hoofdstuk 29 van het tweede boek van Henk Sluijters).

 

Eigenaren van benzinelocomotieven type H I                                                                klik voor een tekening van dit type

 

 

 

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

Broekhoven

Arnhem

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952.

Fa. J.H. Dethmers

Middelstum

vanaf 1937 Electrische Steenfabriek Labor. Het betrof geen H1, maar het verwante type S5. In 1935 werd er een dieselmotor ingebouwd.

Fa. A. Faas

Amsterdam

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952.

Holl. Beton Mij.

Amsterdam

 

Int. Bagger & Scheepvaart Mij

Lent

 

Steenfabriek Limborgh Meyer

Groningen

 

F.A. H.J. Nederhorst

Gouda

 

Gem. Gas

Rotterdam

700 mm; via het Rotterdams Gemeente-archief zijn bekend:

Fabrieksnr.

Jaar

Dak

Bestemming:

2115

1925

nee

}

Cokesbruggen gasfabriek

Keilehaven

2118

1925

nee

2374

1926

nee

3730

1929

ja

}

Gasfabriek Feijenoord

3731

1929

ja

?

1929

nee

 

Gasfabriek Keilehaven

Steenfabriek Ruyterwaard

Gameren

700 mm; later RuGa genoemd

Spoorwegbouwbedrijf

Maarssen

 

Fa. v/d Valk

Heemstede

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952.

 

 

 

 

 

 

Niet in de lijst genoemd zijn:

Ø  O&K 2244, type H1/bouwjaar 1924/spoorwijdte 700 mm (Baltica → Werklust Losser → Ponytram JoppeRijssens Leemspoor). Klik hier voor foto.

Ø  De twee O&K’s, typ H1/ bouwjaar 1928/spoorwijdte 600 mm van de Deester Pannenfabriek. Ze werden in 1946 vervangen door een Kromhout dieselloc. Klik hier voor foto’s.

 

 

 

Eigenaren van benzinelocomotieven type H II                                                                klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

Gem. Gas

Rotterdam

normaalspoor; klik voor foto

Drinkwaterl. Gem. R'dam

Rotterdam

600 mm

Steenfabriek Alba

Apeldoorn

600 mm

Gem. Gas

Den Haag

normaalspoor; klik voor foto

Opijnense Steenfabriek

Opijnen

700 mm

 

 

Eigenaren van benzinelocomotieven type M

                                                         klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

Ankersmit

Deventer

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952.

Th. Burgers

Weurt

 

Stf. Bedum

Groningen

 

Clifford

Driebergen

 

Duys

Bennekom

 

Daalder

Alkmaar

 

v. Dijk

‘s Gravenzande

 

Gem. Werken

Deventer

 

E. de Graaff

Amsterdam

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952.

Holl. Beton

Den Haag

 

Hevea

Heveadorp

 

H.K.I.

Breda

 

Hollandsch Syndicaat

Amsterdam

 

I.G.B.

Breda

 

Ketjen

Amsterdam-N

fabrieksnummers 3910 en 3911 (1929). Staan niet op referentielijst.

Zie ook onder type RL1c hieronder.

Koning Uilkens

Groningen

Eemskanaal 24

Land van Vollenhoven

Giethoorn

Ontginning, In 1942 werd melding gemaakt van 3 Deutz locs; zie hier.

Levers Zeep

Vlaardingen

Stf. Lookeren Campagne

Zaltbommel

 

Martens

Oosterhout

 

Milsbeek

Gennep

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952

Metz

Sneek

 

Nederveen

Rotterdam

heibedrijf

Overijsselse Steenfabriek

Deventer

 

Oosthoek

Alphen

 

Oppelaar

Koudekerk

 

Ouderzorg de Ridder & Co

Leiderdorp

steen- en kleiwarenfabriek

Polderdistrict Veluwe

Twello

 

S.G. v.d. Pol

Wamel

 

Reef

Oldenzaal

 

Smit Ploegh

Onderdendam

fabrieksnummer 2547 (1927), zie IJzeroer en Vliegveld Havelte

Schermers

IJmuiden

gevestigd in Nieuwendijk; werk in IJmuiden. Schrijft in 1927 referentie

Staatsmijnen

Heerlen

 

Spoorwegbouwbedrijf

Maarssen

 

M. Staal

Leeuwarden

 

Schenkenschans

Leeuwarden

steenfabriek tot 1979

Gebr. Smit

Bedum

 

Terstappen

Swalmen

dakpannenfabriek. Klik voor foto

Stf. Turkswaard

Weurt

 

Stf. Udenhout

Udenhout

 

Ver. Steenfabrieken

Groningen

 

Zonneveld

Sassenheim

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type RL1

                                                          klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen                                     

Gemeente Werken

Arnhem

 

Breejen v/d Bout

Aerdenhout

 

Berghem

Noordwijk

aannemer; doorgestreept op referentielijst uit circa 1952

Steenf. "De Boschoven"

Druten

 

Holthuis

Muntendam

 

Faas

Amsterdam

 

Groot & Zn

Woude

 

Katw. Kalkzandsteenfabriek

Katwijk

 

Ketjen

Amsterdam-N

vier stuks RL1c. Het smalspoornet is in 1960 opgedoekt.
Zie ook onder type M hierboven

Nederveen

Rotterdam

Klik voor foto.

Oost. Gron. Stf

Winschoten

 

Rijsbergen

Blaricum

(kalkzand)steenfabriek

Siepe Schulte & Co

Winterswijk

 

Terwindt & Arntz

Nijmegen

 

Ver. Steenfabrieken

Groningen

 

Vermeulen & Bloem

Deest

steenfabriek

Wiegerinck

Montfoort

 

Steenf. Windesheim

Windesheim

 

Steenf. Ysseloord

Arnhem

RL1c, 600 mm; zie foto. Staat niet op O&K referentielijst uit ~ 1952.

Industrion

Kerkrade

RL1a met cabine, 600 mm; zie foto. Daarvoor Van Oordt Alphen/Rijn (spw. 600 mm) en Betondak Arkel (spw. 740 mm). Staat niet op O&K referentielijst uit ~1952; was toen O&K huurloc

Den Breejen van den Bout

Haven West

O&K 3989, type RL1a. Staat niet op O&K referentielijst uit ~ 1952.

Den Breejen van den Bout

Binnenhaven

O&K 4010, type RL1a. Staat niet op O&K referentielijst uit ~ 1952.

 

Eigenaren van diesellocomotieven type RL2

                                                          klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

A.B.M.

Amsterdam

 

Stf. Doorwerth

Oosterbeek

doorgestreept op referentielijst uit circa 1952; nu J.J. Taminiau

Janssen Willemsen

Reuver

600 mm; zie foto

Nuance

Nijmegen

Steenfabriek Nuance staat in Afferden; zie voor een foto van de loc: http://members.home.nl/tonwijers/landgoedbleijenbeek/index28.html

(flink naar onderen scrollen)

Schermers

IJmuiden

 

Terwindt & Arntz

Nijmegen

 

Wolfswaard

Opheusden

 

P.C. Zaanen

Heemstede

 

Terwindt & Arntz

Huthem

 

B.V. Z-Limburgse Klei…

….

later en deels onleesbaar bijgeschreven

 

Eigenaren van diesellocomotieven type RL3

                                                  klik voor een tekening van dit type     

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

B.P.M.

Pernis

normaalspoor, zie foto

Hooge Waard

Brummen

Onduidelijk is wat in de O&K referentielijst bedoeld is: er waren steenfabrieken De Hooge Waard in Wageningen en De Hoogewaard in Heerewaarden; in Brummen (Empe) was de steenfabriek ’t Hoendernest.

 

Eigenaren van diesellocomotieven type RL4

                                                         klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

Overijsselsche Steenf.

Deventer

Klik voor foto. De firma bezat meerdere steenfabrieken.

Henri Terwindt

Velp

 

Kalkzandsteenfabr. Alba

Loenen

 

Drinkwaterleiding

Rotterdam

loc 9 van de NSS (Klik voor foto) is geen RL4 -zoals in diverse publicaties wordt gesteld-  maar een S10 (met dank aan Gerard de Graaf en Karlheinz Rohrwild).

 

Eigenaren van diesellocomotieven type LD2

                                                         klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen                                   

Westergasfabriek

Amsterdam

Niet in referentielijst. In 1932 nieuw gekocht; zie hier.

van Eesteren

Rotterdam

in 1962 gebruikt geleverde O&K 5273 (1934);

ex-dakpannenfabriek de Valk in Echt

van Eesteren

Rotterdam

in 1962 gebruikt geleverde O&K 5274 (1934)

Ned. Bouw Syndicaat

Den Haag

in 1958 gebruikt geleverde O&K 5275 (1934); zie Smalspoor 39

 

 

 

Bovenstaande laatste drie locs zijn gebruikt geleverd met een 116V1 motor.

Dat is niet de oorspronkelijke motor, maar de motor van het in die tijd gangbare O&K type MV1.

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MD1                                                                      klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

Ankersmit

Deventer

 

Dekker Zeepfabriek

Wormerveer

 

Gem. Reiniging

Arnhem

 

v. Daal Goossens

Deurne

 

Holl. Syndicaat

Amsterdam

 

Holl. Basaltine Tegelfabriek

Rotterdam

 

Gem. Gas

Den Haag

 

Gem. Waterleiding

Amsterdam

 

G.B. van Hoek

Delft

 

v/d Heuvel

Rotterdam

 

Konings

Oss

 

Levers Zeep

Vlaardingen

Klik voor foto.

Leidse Duinwaterleding

Leiden

 

Steenfabriek De Lek

Vreeswijk

Dit betreft O&K 5437 (1934); zie Stoomsteenfabriek De Lek

Minke

Dedemsvaart

 

Meulenberg

Heerlen

 

Milsbeek

Gennep

 

Landschap Drenthe

Assen

 

Prov. Ziekenhuis

Santpoort

P.W.J. van der Ham, “Smalspoor van het Prov. Ziekenhuis Santpoort”, Smalspoor 12 (1989): in 1953 naar O&K Amsterdam; in 1965 naar de firma Versteeg in Krommenie.

J. Postma

Akkrum

 

Smeyers & Voortman

Rijssen

 

Schokindustrie

Zwijndrecht

 

 

De MD1 werd gebouwd tussen 1934 en 1943.  Opmerkelijk is dat volgens de O&K fabriekslijst fabrieksnummer 25346 - in 1954 nieuw geleverd aan Weg- En Waterbouwbedrijf Petten B.V. te Schoorldam – een MD1 zou zijn. Het is echter denkbaar dat O&K in Amsterdam uit voorradige reservedelen een MD1 in elkaar heeft gezet.

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MD2

                                                      klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen                                   

 

 

 

Er zijn nieuwe MD2’s naar Nederland geleverd, maar niet bekend is aan welke bedrijven. De kopie van de O&K lijst uit 1952 bevat echter geen enkele MD2. Wel is er onderstaande latere lijst van O&K uit Amsterdam waarop de verkoop van een aantal gebruikte MD2’s voorkomt. Ze zijn minstens deels uit het O&K verhuurpark afkomstig.

Klik hier en daar voor foto’s.

Daalder

Alkmaar

O&K   8127; in 1957 gebruikt geleverd.

Pegus

Utrecht

O&K      ?   ; verbouwd naar normaalspoor en zo in 1960 geleverd.

Heeseltsche Steenfabriek

Rossum

O&K   9026; in 1960 gebruikt geleverd.

Hillen & Roosen

Amsterdam

O&K   9905; in 1960 gebruikt geleverd.

Hillen & Roosen

Amsterdam

O&K 10937; in 1960 gebruikt geleverd.

Hillen & Roosen

Amsterdam

O&K 11324; in 1960 gebruikt geleverd.

Hillen & Roosen

Amsterdam

O&K 11919; in 1960 gebruikt geleverd.

Hillen & Roosen

Amsterdam

O&K   7439; in 1963 gebruikt geleverd.

HBM

Amsterdam

O&K   9027; in 1963 gebruikt geleverd.

GVB

Amsterdam

O&K   9904; verbouwd naar normaalspoor en zo in 1961 geleverd. In 1974 naar Strukton; in 1979 door particulier gekocht en uitgeleend aan GVB.

Arnh. Scheepsbouw Mij

Arnhem

O&K   8330; verbouwd naar normaalspoor en zo in 1961 geleverd.

CSM

Sas van Gent

O&K 10938; verbouwd naar normaalspoor en zo in 1961 geleverd.

Haitsma

Amsterdam

O&K 11323; in 1962 gebruikt geleverd.

Haitsma

Amsterdam

O&K   8109; in 1963 gebruikt geleverd.

Twentse Kalkzandsteenf.

Oldenzaal

O&K 10403; in 1963 gebruikt geleverd; tot 1976 aanwezig (G.W. de Graaf)

Aardenburgse Steenfabr.

Aardenburg

O&K      ?   ; in 1962 gebruikt geleverd.

M.B.A.

Zurich

O&K   7806; in 1963 gebruikt geleverd.

Steenfabriek Plinthos

(later Sint Jozef)

Geleen

O&K 11260; in 1963 gebruikt geleverd.

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MD3

                                                         klik voor een tekening + foto van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

Gem. Reiniging

Enschede

Volgens Gerard de Graaf betrof het O&K fabrieksnummers 21059 en 21282 uit 1937, respectievelijk 1938.

In de O&K lijst uit 1950 staat: “Onderdelen ontbreken”.

 

Afgezien van locs gefabriceerd door Orenstein & Koppel in Dortmund (D) bevat de lijst ook Simplex locs, gefabriceerd door Motor Rail Ltd. in Bedford (UK):

 

Eigenaren van diesellocomotieven type Simplex 20-28 pk in ± 1952                                klik voor een tekening van dit type

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen                                   

HKI

Breda

Ned. Bouw Syndicaat

Den Haag

Simplexen van deze firma staan ook in een latere O&K lijst.

Alg. Norit Mij

Amsterdam

Simplexen van deze firma staan ook in een latere O&K lijst.

Ned. Bouw Syndicaat

Den Haag

Simplexen van deze firma staan ook in een latere O&K lijst.

Spoorweg Bouw Bedrijf

Maarssen

Het ging om twee stuks. In elk geval in 1962-1971 reed minstens één ervan op normaalspoor; zie hier (s.v.p. ook verder naar onder scrollen).

Stf. Tollewaard

Lienden

Joop Loots trof hier in 1967 fabrieksnummers 8896 (in actie) en 9404 (buiten dienst; zie foto).

Stf. Vogelenzang

Rhenen

Zie deze webpagina.

 

Eigenaren van diesellocomotieven type Simplex 32-42 pk in ± 1952                                 klik voor een tekening van dit type*

 

 

 

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen                                   

Ariëns Stf. de Nijgraaf

Westervoort

Stf. Hylkema;

Ø  2002: Fivelmonde

Ø  2013: particulier

Uitwierde (Delfzijl)

Zie hier onder Motor Rail: fabrieksnummer 8821 (1938), 600 mm.

Zie daar voor een foto.

Stf. Turkswaard

Weurt

Dakpannenfabr. De Valk

Echt

Stf. Vermeulen & Bloem

Deest

Zanen Verstoep

Den Haag

 

 

 

*Aangenomen is dat dit type overeenkomt met het 5 en 6 tons type. Daarvoor wordt ook wel een motorvermogen van 50 pk genoemd.

 

 

{

Tekeningen                           Import & Handel                      O&K’s gebouwd na WOII

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud