Eigenaren van diesellocomotieven type MD2b
klik voor een
tekening van dit type
Na de Tweede Wereldoorlog zette O&K de productie
voort in die zin dat Schöma het type MD2b bouwde
voor O&K, dat de fabrieken in Oost Duitsland was kwijt geraakt en een
nieuwe fabriek in Dortmund opbouwde. Deze MD2b had dezelfde hoofdafmetingen
als de vooroorlogse MD2
en zag er vrijwel hetzelfde uit. De motor was echter de O&K 116V2, die
ook in het naoorlogse type MV2 gebruikt werd en die wat afweek van de MD2
motor. Het vermogen was 26 pk versus de 22 pk van de MD2. De laatste MD2b
is in 1955 gebouwd.
Merkwaardig is dat volgens de O&K fabriekslijst [2] zeven MD2b’s
geleverd zijn aan RSK = Reimann, Stok &
Kersken. Dat was indertijd bekende expeditiebedrijf, met vestigingen in
diverse plaatsen (vergelijkbaar met Van Gend
& Loos). Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat RSK zelf locs heeft gehad.
O&K in Dortmund zal deze MD2b’s niet naar O&K Amsterdam hebben
gestuurd, maar meteen naar RSK, die ze vervolgens per vrachtauto bij
klanten op afgelegen plaatsen afleverde. Merkwaardig is wel dat
deze locs allemaal na kortere of langere tijd via
O&K Amsterdam verkocht worden, soms met de aantekening “gebruikt”.
|
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
25127
|
1951
|
700
|
Stf. De Koppenwaard
|
Lathum
|
Schöma 1233; levering 1953
|
25129
|
1951
|
700
|
Heijmans
|
Rosmalen
|
Schöma 1235; levering
09-04-1953
|
25130 *
|
1951
|
700
|
Kalkbrandstf.
|
Rijsbergen
|
levering in gebruikte toestand 06-02-1963
|
25230
|
?
|
?
|
Heijmans
|
Rosmalen
|
Schöma 1307; levering
21-08-1953
|
25495
|
1953
|
700
|
Gebr. Wijnands/
Wijnands & Cornet **
|
Werkendam
|
Schöma …. ; levering
09-07-1953
|
25504
|
1953
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
-Stf. De Wijs/Joosten **
|
A’dam Rietlanden
Kessel
|
Schöma 1470;
levering in gebruikte toestand: 1959
|
25505
|
1953
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
-Stf. de Hoogewaard
|
A’dam Rietlanden
Dodewaard
|
Schöma 1481;
levering 04-04-1957
|
25507
|
1954
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
-Binsbergen & v/d Pol
|
A’dam Rietlanden
Maurik
|
Schöma 1525;
levering 18-02-1954
|
25509
|
1954
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
-Gebr. Wijnands/
Wijnands &
Cornet **
|
A’dam Rietlanden
Werkendam
|
Schöma 1530;
levering in gebruikte toestand: 20-05-1959
|
25511
|
1954
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
-steenfabriek Nuance
|
A’dam Rietlanden
Afferden
|
Schöma 1532;
levering 08-11-1956
|
25515
|
1954
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
-Hillen & Roosen
|
A’dam Rietlanden
Amsterdam
|
Schöma 1555;
levering 06-10-1954
|
25516
|
1954
|
700
|
-Reimann, Stok & Kersken
- Hillen & Roosen
|
A’dam Rietlanden
Amsterdam
|
Schöma 1555;
levering 18-11-1954
|
|
Eigenaren van diesellocomotieven type MV1a
|
klik voor een
tekening van dit type
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
25314
|
1954
|
700
|
Van Dijk
|
Woerden
|
In 1957 geleverd. Zie ook 25464.
|
25315
|
1954
|
700
|
O&K
|
Amsterdam
|
huurpark
|
25317
|
1954
|
700
|
|
|
volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].
|
25318
|
1954
|
700
|
O&K
|
Amsterdam
|
huurpark
|
25319
|
1954
|
700
|
Steenhandel Meiko
|
Eindhoven
|
in 1956 gebruikt geleverd. Zie ook 25546.
|
25320
|
1954
|
700
|
O&K
|
Amsterdam
|
huurpark
|
25321
|
1954
|
700
|
Zekveld
|
Heiloo
|
in 1962 geleverd
|
25322
|
1954
|
700
|
-Stf. Hagen
|
Oeffelt
|
in 1959 geleverd.
|
|
|
|
-Stf. De Ossenberg
|
Venlo
|
in 1966 geleverd.
|
25344
|
|
|
Stf. Helder
|
Dokkum
|
niet in [2]; in 1956 gebruikt geleverd.
|
25345
|
|
|
O&K
|
Amsterdam
|
huurpark; niet in [2].
|
25346
|
|
|
Groninger Steenfabriek
|
Ruiserbrug
|
volgens [2]: MD1 van Weg en Waterbouwbedrijf Petten
B.V., Schoorldam. Die firma staat in [1] als tweede eigenaar.
|
25368
|
|
|
Den Uil
|
Bergschenhoek
|
niet in [2]; in 1956 gebruikt geleverd.
|
25369
|
|
|
A. Den Uyl & Zn
|
Voorschoten
|
niet in [2]; in 1956 gebruikt geleverd.
|
25375
|
1955
|
700
|
Opijnense Stf.
|
Opijnen
|
volgens [2] type MV0a.
|
25461
|
1953
|
700
|
Wijnands & Cornet
|
Werkendam
|
|
25462
|
1953
|
700
|
Orenstein & Koppel
|
Amsterdam
|
huurpark
|
25464
|
1953
|
700
|
-W.Th. van Dijk
|
Woerden
|
zie ook 25314.
|
|
|
|
-Kool
|
Wilnis
|
in 1962 geleverd.
|
25467
|
1952
|
600
|
Ver. Stf.
|
Groningen
|
|
25544
|
1954
|
700
|
-V. Grootel & Co
|
Nuenen
|
|
|
|
|
-Stf. De Vlijt
|
Winterswijk
|
in 1965 geleverd.
|
25545
|
1954
|
700
|
|
|
volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].
|
25546
|
1954
|
700
|
Meiko
|
Eindhoven
|
zie ook 25319.
|
25547
|
1954
|
700
|
Stf. Turkswaard
|
Afferden
|
eigendom van Th.Burgers
Steenfabrieken B.V. te Weurt.
|
25548
|
1954
|
700
|
Smeyers & Voortman
|
Rijssen
|
steenfabriek
|
|
Eigenaren van diesellocomotieven type MV2
|
tekening identiek aan MV2A
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
25328
|
1954
|
700
|
v. Hattum & Blankevoort
|
Beverwijk
|
in 1965 geleverd.
|
25329
|
1954
|
700
|
Ariëns Stf.
|
Maurik
|
in 1957 geleverd.
|
25330
|
1954
|
700
|
Orenstein & Koppel
|
Zurich
|
in Friesland ?
|
25331
|
1954
|
700
|
Vermeulen & Bloem
|
Deest
|
eigendom van Th.Burgers
Steenfabrieken B.V. te Weurt.
|
25332
|
1954
|
700
|
-Orenstein & Koppel
-Van Baarsen
|
Amsterdam
Halfweg
|
Huurpark
[2]
|
25333
|
1954
|
700
|
Duys
|
Wageningen
|
|
25334
|
1954
|
700
|
|
|
volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].
|
25335
|
1954
|
700
|
-Duys
|
Wageningen
|
|
|
|
|
-v. Hattum & Blankevoort
|
Beverwijk
|
in 1965 geleverd.
|
25336
|
1955
|
700
|
Van Oord
|
Werkendam
|
|
25349
|
1952
|
700
|
-Orenstein & Koppel
|
Amsterdam
|
huurpark
|
|
|
|
-Van Baarsen
|
Halfweg
|
[2].
|
|
|
|
- Sprookjeswonderland
|
Enkhuizen
|
|
25350
|
1955
|
700
|
-…….
|
?
|
|
|
|
|
- v. Hattum & Blankevoort
|
Beverwijk
|
in 1965 geleverd
|
25376
|
1955
|
700
|
De Vries en v.d. W.
|
Hilversum
|
in 1957 geleverd.
|
25377
|
1955
|
700
|
De Vries en v.d. W.
|
Hilversum
|
in 1957 geleverd.
|
25378
|
1955
|
700
|
L.J. Duys
|
Wageningen
|
had ook MV2a.
|
25379
|
1955
|
700
|
Stf. Echt
|
Chaam
|
|
25380
|
1955
|
700
|
|
|
volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].
|
25381
|
1955
|
700
|
Stf. Pannerden
|
Pannerden
|
In [1]
type MV2a; in [2] MV2.
Volgens [1] in 1965 geleverd en 900 mm.
|
25573
|
1955
|
700
|
|
|
Volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].
|
25662
|
|
|
Stf. Olburg, Fa Jos v.d. Loo
|
Dieren
|
in 1964 geleverd.
|
25706
|
1956
|
700
|
Stf. Pannerden
|
Pannerden
|
Volgens [1] in 1959 geleverd en 900 mm.
|
25736
|
1957
|
700
|
Stf. Pannerden
|
Pannerden
|
Volgens [1] in 1959 geleverd en 900 mm.
|
|
Eigenaren van diesellocomotieven type Simplex 20/28 pk **
|
Zie hier voor een tekening van dit
type.
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
8907
|
1944*
|
600*
|
Aann. Bedr. Zeeland
|
Middelburg
|
In 1960 door O&K geleverd.
|
9233
|
1948*
|
700*
|
Steenfabr. Corubona
|
Nunhem
|
In 1960 door O&K geleverd.
|
9290
|
1948*
|
600*
|
Purit (700 mm) ***
|
Klazinaveen
|
In 1959 door O&K geleverd.
> 1994 loc 6 Rijssens Leemspoor
|
20531
|
1954*
|
700*
|
Ned. Bouw Syndicaat
|
Den Haag
|
In 1956 door O&K geleverd. Zie foto.
> 1975: sloper Hommeles, Schaijk (Henk Sluijters)
|
20535
|
1954*
|
600*
|
Purit (700 mm) ***
|
Klazinaveen
|
In 1954 geleverd. > 1995: loc 63 Valkenburgse Meer
|
21006
|
1955*
|
600*
|
Ned. Bouw Syndicaat
|
Den Haag
|
In 1949 (???) door O&K geleverd. Zie foto.
> 1975: sloper Hommeles, Schaijk (Henk Sluijters)
|
21504
|
1955*
|
700*
|
Stf. Joosten (600 mm)
|
Wessem
|
Nieuw via Welzenbach in Amsterdam;
in 1957 door O&K geleverd.
|
22001
|
1956*
|
|
Purit (700 mm)
|
Amsterdamseveld
|
Nieuw via Polytex; in 1964
door O&K geleverd.
> 1994: loc 59 van het ISM in Erica
|
22227
|
1965*
|
|
Purit (700 mm)
|
Amsterdamseveld
|
Nieuw via Polytex; in 1964
door O&K geleverd.
>1995: loc 64 Valkenburgse Meer
|
|
|
|
|
|
|
|
Eigenaren van het 11
pk type van Kröhnke (vaak “Knecht” genoemd)
|
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar *
|
Spoorwijd-
te
(mm) **
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
198
|
?
|
|
Key & Kramer
|
Maassluis
|
In 1954 geleverd.
|
199
|
?
|
700
|
-Splinter
-W. Schadenberg
-Hijlkema
|
Valkenburg ZH
Emmen
Nyeholtpade
|
In 1956 geleverd.
In 1959 gebruikt door O&K geleverd.
In ….., volgens Henk Sluijters
|
203
|
?
|
|
Key & Kramer
|
Maassluis
|
In 1954 geleverd.
|
206
|
?
|
|
Schuringa
|
Ter Apel
|
In 1954 geleverd.
|
207
|
?
|
700
|
Steenfabriek Dibbets
|
Giesbeek
|
In 1955 geleverd, nu loc 4 van de GSSS (Gelderse Smalspoor Stichting); zie
daar voor de levensloop.
|
*
|
In de fabriekslijst van Jens Merte zijn de bouwjaren voor deze fabrieksnummers
niet ingevuld.
|
**
|
Volgens lijst van Henk
Sluijters.
|
|
|
Eigenaren van het Henschel
type DG 13
|
klik
voor een tekening van dit type
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
1661
|
1940
|
|
Betonfabriek
|
Herten
|
In 1956 gebruikt geleverd.
|
1944
|
1941
|
|
Heibedrijf Amstelstad
|
Amsterdam
|
In 1960 gebruikt geleverd.
|
2011
|
1949
|
|
Nederveen
|
Rotterdam
|
In 1957 gebruikt geleverd.
|
2037
|
1948
|
600
|
Kalkzandsteenfabr Alba
|
Apeldoorn
|
In 1957 gebruikt geleverd.
|
2041
|
1949
|
|
Bosma
|
Oranjewoud
|
In 1956 gebruikt geleverd
|
2042
|
1949
|
|
Stf. Berg & Smid
|
Winschoten
|
In 1950 gebruikt geleverd.
|
2043
|
1949
|
|
Stf. Bosscherveld
|
Maastricht
|
In 1960 gebruikt geleverd.
|
2061
|
1950
|
|
Steenfabriek Joosten
|
Maasniel
|
In 1955 gebruikt geleverd.
|
2158
|
1951
|
|
Stf. Daverveld
|
Hoogerheide
(Korteven)
|
In 1957 gebruikt geleverd.
|
2159
|
1951
|
600
|
Stf. Oost-Groningen
|
Winschoten
|
nieuw geleverd.
|
2162
|
1952
|
|
Daalder (aannemer)
|
Alkmaar
|
In 1953 gebruikt geleverd.
|
2171
|
1952
|
|
Kleiwarenfabriek
|
Buggenum
|
In 1953 gebruikt geleverd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eigenaren van het Henschel
type DG 26
|
klik
voor een tekening van dit type
|
Fabrieks-nummer
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
2091
|
1948
|
700
|
Overijsselse Stf.
|
Deventer
|
In 1954 gebruikt geleverd; in 1966 verkocht.
|
2097
|
1949
|
700
|
Stf. F.O.W.
|
Groenlo
|
In 1956 gebruikt geleverd; echter opmerking 1)
|
2099
|
1949
|
|
Stf. Bosscherwaarden
|
Wijk bij Duurstede
|
In 1958 gebruikt geleverd.
|
2207
|
?
|
|
De Hamert 2)
|
Wellerlooi
|
In 1954 gebruikt geleverd.
|
2264
|
?
|
|
De Hamert 2)
|
Wellerlooi
|
In 1953 gebruikt geleverd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Het archief van de steenfabriek FOW, berustend bij het
Erfgoedcentrum Achterhoek & Liemers in Doetinchem bevat taxaties ten behoeve
van de verzekeringen, telkens met enkele jaren tussenruimte. De Henschel
wordt voor het eerst in 1949
genoemd (met een waarde van f 13.000) en in 1967 voor het laatst (met een
waarde van f 18.000). De taxatie van 1970 is de eerste zonder de Henschel.
In een kranteninterview met de oud-machinist Frans
Huinink wordt 1950 als leverjaar
van een nieuwe tweecilinder loc genoemd. In elk geval is de Henschel dus
(vrijwel) fabrieksnieuw geleverd.
Verrassende
informatie in de vorm van deze foto →
staat in het
“Dorpsplan Zwolle, Toekomstvisie 2009 -2019” (Zwolle is een buurtschap
nabij Groenlo en de Leemputten).
De locomotief is
duidelijk een Henschel DG, maar de cabine is niet origineel.
2) Waarschijnlijk gaat het om Kiezelexploitatie De Hamert. Die had
een smalspoorlijn naar een kade aan de Maas.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eigenaren van het
Lister type RM 3
|
Fabrieks-nr 1)
|
Bouw-jaar
|
Spoorwijd-
te
(mm)
|
Eigenaar
|
Plaats
|
Opmerkingen
|
53792
|
1964
|
700
|
Piet van ’t Wout **
|
Rijswijk
|
Zie hieronder
|
54032
|
1964
|
700
|
Piet van ’t Wout **
|
Rijswijk
|
Zie hieronder
|
|
|
|
|
|
|
1)
|
Zie hier voor een website
over Lister. Voor gebruik op bedrijfsterreinen en dergelijke bouwde Lister
driewielige wegvoertuigen, de zogenaamde Autotrucks. Die zijn in hetzelfde
schema van fabrieksnummers opgenomen.
|
2)
|
Thans P. van 't Wout Funderingstechnieken bv in
Waddinxveen.
Voor 1964 waren er geen locs. De Listers zijn tot circa
1972 in het heibedrijf gebruikt. Er was toen nog een derde loc. Op foto’s
lijkt dit een Orenstein & Koppel MD1 (of
misschien een MD2) te zijn. Er zijn geen foto’s van de Listers gevonden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|