Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Lijst van Orenstein & Koppel in Amsterdam

smalspoorlocs gebouwd na WOII

 

Inleiding

De gegevens van voor circa 1952 naar Nederland geleverde O&K motorlocomotieven zijn onvolledig.

Maar O&K in Amsterdam beschikte wel over verschillende lijsten en onderhoudskaarten van vanaf 1953 verkochte locs, compleet met fabrieksnummer en bouwjaar [1]. Alleen de spoorwijdte is niet vermeld (of niet mee gekopieerd op de lijsten) en is daarom meestal ontleend aan de fabriekslijsten van Jens Merte [2] (waarop als klant vaak alleen O&K Amsterdam vermeld is).

Tenzij anders vermeld komen de gegevens over de eigenaar in het onderstaande uit [1]. Wel in [1] en/of [2], maar niet in het onderstaande zijn vermeld:

·       Locs voor normaalspoor

·       Export via O&K Amsterdam naar Indonesië.

De loctypes in de bronnen [1] en [2] wijken een enkele keer van elkaar af. De verklaring kan zijn dat O&K Amsterdam een loc heeft omgebouwd.

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MD2b                                                            klik voor een tekening van dit type

Na de Tweede Wereldoorlog zette O&K de productie voort in die zin dat Schöma het type MD2b bouwde voor O&K, dat de fabrieken in Oost Duitsland was kwijt geraakt en een nieuwe fabriek in Dortmund opbouwde. Deze MD2b had dezelfde hoofdafmetingen als de vooroorlogse MD2 en zag er vrijwel hetzelfde uit. De motor was echter de O&K 116V2, die ook in het naoorlogse type MV2 gebruikt werd en die wat afweek van de MD2 motor. Het vermogen was 26 pk versus de 22 pk van de MD2. De laatste MD2b is in 1955 gebouwd.
Merkwaardig is dat volgens de O&K fabriekslijst [2] zeven MD2b’s geleverd zijn aan RSK = Reimann, Stok & Kersken. Dat was indertijd bekende expeditiebedrijf, met vestigingen in diverse plaatsen (vergelijkbaar met Van Gend & Loos). Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat RSK zelf locs heeft gehad. O&K in Dortmund zal deze MD2b’s niet naar O&K Amsterdam hebben gestuurd, maar meteen naar RSK, die ze vervolgens per vrachtauto bij klanten op afgelegen plaatsen afleverde. Merkwaardig is wel dat

deze locs allemaal na kortere of langere tijd via O&K Amsterdam verkocht worden, soms met de aantekening “gebruikt”.

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

25127

1951

700

Stf. De Koppenwaard

Lathum

Schöma 1233; levering 1953

25129

1951

700

Heijmans

Rosmalen

Schöma 1235; levering 09-04-1953

25130 *

1951

700

Kalkbrandstf.

Rijsbergen

levering in gebruikte toestand 06-02-1963

25230

   ?

  ?

Heijmans

Rosmalen

Schöma 1307; levering 21-08-1953

25495

1953

700

Gebr. Wijnands/

Wijnands & Cornet **

Werkendam

Schöma …. ; levering 09-07-1953

25504

1953

700

-Reimann, Stok & Kersken

-Stf. De Wijs/Joosten **

A’dam Rietlanden

Kessel

Schöma 1470;

levering in gebruikte toestand: 1959

25505

1953

700

-Reimann, Stok & Kersken

-Stf. de Hoogewaard

A’dam Rietlanden

Dodewaard

Schöma 1481;

levering 04-04-1957

25507

1954

700

-Reimann, Stok & Kersken

-Binsbergen & v/d Pol

A’dam Rietlanden

Maurik

Schöma 1525;

levering 18-02-1954

25509

1954

700

-Reimann, Stok & Kersken

-Gebr. Wijnands/

 Wijnands & Cornet **

A’dam Rietlanden

Werkendam

Schöma 1530;

levering in gebruikte toestand: 20-05-1959

25511

1954

700

-Reimann, Stok & Kersken

-steenfabriek Nuance

A’dam Rietlanden

Afferden

Schöma 1532;

levering 08-11-1956

25515

1954

700

-Reimann, Stok & Kersken

-Hillen & Roosen

A’dam Rietlanden

Amsterdam

Schöma 1555;

levering 06-10-1954

25516

1954

700

-Reimann, Stok & Kersken

- Hillen & Roosen

A’dam Rietlanden

Amsterdam

Schöma 1555;

levering 18-11-1954

 

*

Bedoeld zal zijn de Kalkzandsteenfabriek Rijsbergen in Huizen.

**

De eigenaren staan in verschillende O&K lijsten verschillend vermeld.

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MV0

tekening identiek aan MV0A 

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

25087

1951

700

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25088

1951

700

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25089

1951

700

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25288

1953

735

Betondak

Arkel

25298

1954

600

Vermeulen & Bloem

Deest

had MV0, MV0a, MV2 en MV2a !

25374

1955

600

idem

25678

1956

600

Stf. Turkswaard

Afferden

had ook MV1a.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MV0a

klik voor een tekening van dit type    

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

25276

1953

700

Baars & Zekveld

Aalsmeer

 

25277

1953

700

Baars & Zekveld

Aalsmeer

 

25289

1953

700

Heldense Steenfabriek

Helden

volgens [2]: Betondak Arkel

25296

1954

700

Stf. De Nijverheid

Bedum

 

25298

1954

600

Vermeulen & Bloem

Deest

had MV0, MV0a, MV2 en MV2a !

25596

1955

700

-Stoompannenfabriek

Chaam

 

 

 

 

-Stf. De Hooge Waard

Dodewaard

in 1961geleverd.

 

 

 

 

 

 

 

Van het type MV1 (dus zonder de volgletter a) zijn geen leveringen naar Nederland bekend.

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MV1a

klik voor een tekening van dit type

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

25314

1954

700

Van Dijk

Woerden

In 1957 geleverd. Zie ook 25464.

25315

1954

700

O&K

Amsterdam

huurpark

25317

1954

700

 

 

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25318

1954

700

O&K

Amsterdam

huurpark

25319

1954

700

Steenhandel Meiko

Eindhoven

in 1956 gebruikt geleverd. Zie ook 25546.

25320

1954

700

O&K

Amsterdam

huurpark

25321

1954

700

Zekveld

Heiloo

in 1962 geleverd

25322

1954

700

-Stf. Hagen

Oeffelt

in 1959 geleverd.

 

 

 

-Stf. De Ossenberg

Venlo

in 1966 geleverd.

25344

 

 

Stf. Helder

Dokkum

niet in [2]; in 1956 gebruikt geleverd.

25345

 

 

O&K

Amsterdam

huurpark; niet in [2].

25346

 

 

Groninger Steenfabriek

Ruiserbrug

volgens [2]: MD1 van Weg en Waterbouwbedrijf Petten B.V., Schoorldam. Die firma staat in [1] als tweede eigenaar.

25368

 

 

Den Uil

Bergschenhoek

niet in [2]; in 1956 gebruikt geleverd.

25369

 

 

A. Den Uyl & Zn

Voorschoten

niet in [2]; in 1956 gebruikt geleverd.

25375

1955

700

Opijnense Stf.

Opijnen

volgens [2] type MV0a.

25461

1953

700

Wijnands & Cornet

Werkendam

 

25462

1953

700

Orenstein & Koppel

Amsterdam

huurpark

25464

1953

700

-W.Th. van Dijk

Woerden

zie ook 25314.

 

 

 

-Kool

Wilnis

in 1962 geleverd.

25467

1952

600

Ver. Stf.

Groningen

 

25544

1954

700

-V. Grootel & Co

Nuenen

 

 

 

 

-Stf. De Vlijt

Winterswijk

in 1965 geleverd.

25545

1954

700

 

 

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25546

1954

700

Meiko

Eindhoven

zie ook 25319.

25547

1954

700

Stf. Turkswaard

Afferden

had ook MV0.

25548

1954

700

Smeyers & Voortman

Rijssen

steenfabriek

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MV2

tekening identiek aan MV2A

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

25328

1954

700

v. Hattum & Blankevoort

Beverwijk

in 1965 geleverd.

25329

1954

700

Ariëns Stf.

Maurik

in 1957 geleverd.

25330

1954

700

Orenstein & Koppel

Zurich

in Friesland ?

25331

1954

700

Vermeulen & Bloem

Deest

had MV0, MV0a, MV2 en MV2a !

25332

1954

700

Orenstein & Koppel

Amsterdam

huurpark; volgens [2] later naar van Baarsen te Halfweg, als type MB20S.

25333

1954

700

Duys

Wageningen

 

25334

1954

700

 

 

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25335

1954

700

-Duys

Wageningen

 

 

 

 

-v. Hattum & Blankevoort

Beverwijk

in 1965 geleverd.

25336

1955

700

Van Oord

Werkendam

 

25349

1952

700

-Orenstein & Koppel

Amsterdam

huurpark

 

 

 

-Van Baarsen

Halfweg

Type MB20S volgens [2].

 

 

 

- Sprookjeswonderland

Enkhuizen

25350

1955

700

-…….

?

 

 

 

 

- v. Hattum & Blankevoort

Beverwijk

in 1965 geleverd

25376

1955

700

De Vries en v.d. W.

Hilversum

in 1957 geleverd.

25377

1955

700

De Vries en v.d. W.

Hilversum

in 1957 geleverd.

25378

1955

700

L.J. Duys

Wageningen

had ook MV2a.

25379

1955

700

Stf. Echt

Chaam

 

25380

1955

700

 

 

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25381

1955

700

Stf. Pannerden

Pannerden

In [1] type MV2a; in [2] MV2.

Volgens [1] in 1965 geleverd en 900 mm.

25573

1955

700

 

 

Volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25662

 

 

Stf. Olburg, Fa Jos v.d. Loo

Dieren

in 1964 geleverd.

25706

1956

700

Stf. Pannerden

Pannerden

Volgens [1] in 1959 geleverd en 900 mm.

25736

1957

700

Stf. Pannerden

Pannerden

Volgens [1] in 1959 geleverd en 900 mm.

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type MV2a

klik voor een tekening van dit type

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

25520

1953

700

Gebr. Van Oord

Werkendam

 

25521

1953

700

-Gebr. Van Oord

Werkendam

 

 

 

 

-Van Baarsen

Halfweg

volgens [2].

25524

1953

700

Zanen Verstoep

Den Haag

 

25525

1953

600

……….

……….

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25526

1953

700

Orenstein & Koppel

Amsterdam

huurpark.

 

 

 

Ned. Bouwsyndicaat

Wageningen

in 1968 geleverd

25527

1953

700

Stf. De Zandberg

Gendt

in 1960 geleverd.

25531

1955

700

Geluk

Gorinchem

 

25532

1953

700

NS Grinderij

Linne

 

25533

1954

700

-……..

……….

 

 

 

 

-Stf. De Zandberg

Gendt

 

25560

1955

700

-Geluk

Gorinchem

 

 

 

 

-Duys

Wageningen

in 1963 geleverd;  had ook MV2 en 25652

25573

1955

700

Orenstein & Koppel

Amsterdam

huurpark.

25577

1955

700

-Geluk

Gorinchem

 

 

 

 

-Orenstein & Koppel

Amsterdam

huurpark.

 

 

 

-Ned. Bouwsyndicaat

Wageningen

in 1968 geleverd.

25608

1955

700

NS Grinderij

Linne

 

25652

1955

700

Duys, De Steenwaard

Wageningen

had ook MV2 en 25560

25660

1956

700

 

 

volgens [2] naar O&K Amsterdam; niet in [1].

25662

1957

700

-…….

……….

 

 

 

 

-Veenstra & Zoon

Heerde

[2]

25697

1956

700

Vermeulen & Bloem

Deest

had MV0, MV0a, MV2 en MV2a !

25698

1956

700

Binsbergen v.d. Pol

Maurik

 

25706

1956

700

Stf. Pannerden

Pannerden

in 1959 geleverd.

25709

 

 

Kalkzandstf.  Rijsbergen

Huizen

niet in [2]; in 1965 gebruikt geleverd.

25736

1957

700

Stf. Pannerden

Pannerden

in 1959 geleverd.

25748

1957

700

Stf. De Koornwaard

Pannerden

in 1963 geleverd.

 

Afgezien van O&K locs bevatten [1] en deels ook  [2] ook gegevens over via O&K in Amsterdam geleverde locs van de volgende types:

 

 

Eigenaren van diesellocomotieven type  Simplex 20/28 pk **

Zie hier voor een tekening van dit type.    

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

8907

1944*

600*

Aann. Bedr. Zeeland

Middelburg

In 1960 door O&K geleverd.

9233

1948*

700*

Steenfabr. Corubona

Nunhem

In 1960 door O&K geleverd.

9290

1948*

600*

Purit (700 mm) ***

Klazinaveen

In 1959 door O&K geleverd.

> 1994 loc 6 Rijssens Leemspoor

20531

1954*

700*

Ned. Bouw Syndicaat

Den Haag

In 1956 door O&K geleverd. Zie foto.

> 1975: sloper Hommeles, Schaijk (Henk Sluijters)

20535

1954*

600*

Purit (700 mm) ***

Klazinaveen

In 1954 geleverd. > 1995: loc 63 Valkenburgse Meer

21006

1955*

600*

Ned. Bouw Syndicaat

Den Haag

In 1949 (???) door O&K geleverd. Zie foto.

> 1975: sloper Hommeles, Schaijk (Henk Sluijters)

21504

1955*

700*

Stf. Joosten (600 mm)

Wessem

Nieuw via Welzenbach in Amsterdam;

in 1957 door O&K geleverd.

22001

1956*

Purit (700 mm)

Amsterdamseveld

Nieuw via Polytex; in 1964 door O&K geleverd.

> 1994: loc 59 van het ISM in Erica

22227

1965*

Purit (700 mm)

Amsterdamseveld

Nieuw via Polytex; in 1964 door O&K geleverd.

>1995: loc 64 Valkenburgse Meer

 

 

Opmerkingen

*

Deze gegevens zijn verkregen van de Industrial Railway Society (IRS).

**

Alle locs – behalve 20535 – lijken door O&K in de periode 1959-1964 gebruikt geleverd te zijn.

Boven de O&K lijst staat 20/28 pk; de IRS gegevens vermelden echter 35 pk voor 22001 en 40 pk voor 22227 in nieuwe toestand. Volgens [3]zijn beiden van het type 40 S (de opvolger van het 20/28 pk type); de 22001 is zelfs de allereerste van dit type.

***

Simplexen van Purit/Norit staan ook genoemd op een O&K lijst uit circa 1952. Mogelijk zijn het deze locs uit 1948, die in genoemde jaren door O&K in Amsterdam zijn gerenoveerd.

 

 

Eigenaren van benzinelocomotieven type Kröhnke 5 pk = “Lorenknecht

klik voor een tekening van dit type    

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar *

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

 

127

1951

Cöop. Suikerfabriek

Zevenbergen

In 1952 geleverd.

140

1951

Cöop. Suikerfabriek

Zevenbergen

In 1953 geleverd.

145

1951

De Wit

Susterseel

In 1952 geleverd.

146

1951

Stf. Sint Rosa

Sittard

In 1953 geleverd.

153

?

Veenderij Dalerveld

Slagharen

In 1953 geleverd.

159

1950

 

Minke

Dedemsvaart

In 1953 geleverd.

194

1951

 

Minke

Dedemsvaart

In 1954 geleverd.

223

1952

 

Turfstrooiselfabriek

Vroomshoop

In 1957 geleverd.

261

1955

550*

Laura & Veereniging

Eygelshoven

In 1956 geleverd. Later monument bij Nuland schacht; in 2010 naar Valkenburgse Meer (→ Stoomtrein Katwijk Leiden); zie hier.

302

1957

550*

Laura & Veereniging

Eygelshoven

In 1957 geleverd

305

1957

 

Scheepswerf v/d Werf

Nijmegen

In 1960 geleverd. Ex v/d Wel

333**

1963

600*

Minke

Dedemsvaart

Zie voor levensloop lijst van Henk Sluijters

 

 

 

 

 

 

 

*

Uit de fabriekslijst van Jens Merte.

**

Dit staat niet in de lijst van O&K in Amsterdam, wel in de gegevens van Henk Sluijters.

 

 

Eigenaren van locomotieven type  Kröhnke 8 pk

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

234

1953

600

Kalkmergelindustrie St. Pietersberg

Maastricht

In 1953 nieuw geleverd.

Opmerking

Kröhnke leverde in grote lijnen twee duidelijk te onderscheiden types:

-de “Lorenknecht” (LK), gebaseerd op het onderstel van een kipkar en met een motorvermogen van 5/6 pk.

-de “Knecht” met een normaal frame en een motorvermogen van 10/11 pk.

O&K in Amsterdam noemt alleen de pk’s, maar niet het type. Genoemde loc van 8 pk was waarschijnlijk een Lorenknecht met een wat zwaardere motor.

 

 

Eigenaren van  het 11 pk type van Kröhnke (vaak “Knecht” genoemd)

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar *

Spoorwijd-

te (mm) **

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

198

?

 

Key & Kramer

Maassluis

In 1954 geleverd.

199

?

700

-Splinter

-W. Schadenberg

-Hijlkema

Valkenburg ZH

Emmen

Nyeholtpade

In 1956 geleverd.

In 1959 gebruikt door O&K geleverd.

In …..,  volgens Henk Sluijters

203

?

Key & Kramer

Maassluis

In 1954 geleverd.

206

?

Schuringa

Ter Apel

In 1954 geleverd.

207

?

700

Steenfabriek Dibbets

Giesbeek

In 1955 geleverd, nu loc 4 van de GSSS (Gelderse Smalspoor Stichting); zie daar voor de levensloop.

*

In de fabriekslijst van Jens Merte zijn de bouwjaren voor deze fabrieksnummers niet ingevuld.

**

Volgens lijst van Henk Sluijters.

 

 

Eigenaren van  het Henschel type DG 13

klik voor een tekening van dit type    

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

1661

1940

 

Betonfabriek

Herten

In 1956 gebruikt geleverd.

1944

1941

 

Heibedrijf Amstelstad

Amsterdam

In 1960 gebruikt geleverd.

2011

1949

 

Nederveen

Rotterdam

In 1957 gebruikt geleverd.

2037

1948

600

Kalkzandsteenfabr Alba

Apeldoorn

In 1957 gebruikt geleverd.

2041

1949

 

Bosma

Oranjewoud

In 1956 gebruikt geleverd

2042

1949

 

Stf. Berg & Smid

Winschoten

In 1950 gebruikt geleverd.

2043

1949

 

Stf. Bosscherveld

Maastricht

In 1960 gebruikt geleverd.

2061

1950

 

Steenfabriek Joosten

Maasniel

In 1955 gebruikt geleverd.

2158

1951

 

Stf. Daverveld

Hoogerheide

(Korteven)

In 1957 gebruikt geleverd.

2159

1951

600

Stf. Oost-Groningen

Winschoten

nieuw geleverd.

2162

1952

 

Daalder (aannemer)

Alkmaar

In 1953 gebruikt geleverd.

2171

1952

 

Kleiwarenfabriek

Buggenum

In 1953 gebruikt geleverd.

 

 

 

 

 

 

 

Eigenaren van  het Henschel type DG 26

klik voor een tekening van dit type

Fabrieks-nummer

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

2091

1948

700

Overijsselse Stf.

Deventer

In 1954 gebruikt geleverd; in 1966 verkocht.

2097

1949

700

Stf. F.O.W.

Groenlo

In 1956 gebruikt geleverd; echter opmerking 1)

2099

1949

 

Stf. Bosscherwaarden

Wijk bij Duurstede

In 1958 gebruikt geleverd.

2207

?

 

De Hamert 2)

Wellerlooi

In 1954 gebruikt geleverd.

2264

?

 

De Hamert 2)

Wellerlooi

In 1953 gebruikt geleverd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Het archief van de steenfabriek FOW, berustend bij het Erfgoedcentrum Achterhoek & Liemers in Doetinchem bevat taxaties ten behoeve van de verzekeringen, telkens met enkele jaren tussenruimte. De Henschel wordt voor het eerst in 1949 genoemd (met een waarde van f 13.000) en in 1967 voor het laatst (met een waarde van f 18.000). De taxatie van 1970 is de eerste zonder de Henschel.

In een kranteninterview met de oud-machinist Frans Huinink wordt 1950 als leverjaar van een nieuwe tweecilinder loc genoemd. In elk geval is de Henschel dus (vrijwel) fabrieksnieuw geleverd.

 

Verrassende informatie in de vorm van deze foto →

staat in het “Dorpsplan Zwolle, Toekomstvisie 2009 -2019” (Zwolle is een buurtschap nabij Groenlo en de Leemputten).

De locomotief is duidelijk een Henschel DG, maar de cabine is niet origineel.

 

2) Waarschijnlijk gaat het om Kiezelexploitatie De Hamert. Die had een smalspoorlijn naar een kade aan de Maas.

Dorpsplan Zwolle.JPG

 

 

 

 

 

 

Eigenaren van  het Lister type RM 3

Fabrieks-nr 1)

Bouw-jaar

Spoorwijd-

te (mm)

Eigenaar

Plaats

Opmerkingen

53792

1964

700

Piet van ’t Wout **

Rijswijk

Zie hieronder

54032

1964

700

Piet van ’t Wout **

Rijswijk

Zie hieronder

 

 

 

 

 

 

 1)

Zie hier voor een website over Lister. Voor gebruik op bedrijfsterreinen en dergelijke bouwde Lister driewielige wegvoertuigen, de zogenaamde Autotrucks. Die zijn in hetzelfde schema van fabrieksnummers opgenomen.

2)

Thans P. van 't Wout Funderingstechnieken bv in Waddinxveen.

Voor 1964 waren er geen locs. De Listers zijn tot circa 1972 in het heibedrijf gebruikt. Er was toen nog een derde loc. Op foto’s lijkt dit een Orenstein & Koppel MD1 (of misschien een MD2) te zijn. Er zijn geen foto’s van de Listers gevonden.

 

 

 

 

 

 

Met dank aan

Piet van ’t Wout.

Bronnen

[1]

Lijsten en kaarten, op 9 april 1987 ingezien bij Orenstein & Koppel in Amsterdam.

 

[2]

Fabriekslijsten op een CD van Jens Merte; zie ook http://www.lokhersteller.de/

 

[3]

D.R. Hall and J.A.S. Rowlands, A guide to Simplex narrow gauge locomotives, The Moseley Railway Trust, 2001.

 

 

 

{

Tekeningen                           Import & Handel                       O&K’s gebouwd voor WOII

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud