►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Henschel types DG 13 en DG 26 |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
↑ DG 13: 2000 mm lang; gewicht 3,2
ton [1]↑ |
↑ DG 26: 2600 mm lang; gewicht 5,4
ton [1]↑ |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Henschel bouwde tussen 1933 en 1955 meer dan 1000 diesellocs van de types DG 10, DG 20 en DG 30 en later van de types DG 13 (met een 13 pk ééncilinder dieselmotor), DG 26 (met een 26 pk tweecilinder dieselmotor) en DG 39. Het waren vooral smalspoorlocs, maar er zijn ook normaalspoorlocs met dezelfde aandrijving gebouwd, die ook DG 26 genoemd werden. |
||||||||||||||
|
← Deze foto
komt uit een Franstalige folder van O&K Dortmund
[2]. De folder dateert uit begin 1950. Het loctype wordt in de folder niet
genoemd. Het is een DG 26, maar de luiken in de motorkap zijn anders dan in
de tekening geplaatst. In Nederland werden Henschels door Orenstein & Koppel in Amsterdam verhandeld. |
|||||||||||||
In Nederland |
De Henschel DG’s waren geen bekende types in Nederland. Men ziet er weinig foto’s van en er is er maar één museaal bewaard: ← Foto: Toon Steenmeijer In 1992 ariveerde bij het Industrieel Smalspoor Museum (ISM) in Erica Henschel fabrieksnummer 2183 (1951) van het type DG 13. De loc is afkomstig van de in 1965 failliet gegane steenfabriek Rusthoven nabij Appingedam. De loc is indertijd door Henschel op voorraad gebouwd. De fabriekslijst vermeldt geen klant. De loc komt ook niet voor in de lijst van Henschels die door de handen van Orenstein & Koppel in Amsterdam zijn gegaan. ISM loc 38 is anno 2014 niet rijvaardig. De spoorwijdte is 700 mm. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Ondanks hun geringe bekendheid, is er toch een behoorlijk aantal Henschel DG’s in Nederland geweest. Orenstein & Koppel in Amsterdam heeft er 20 verkocht:15 Henschel DG 13’s en 5 Henschel DG 26’s; zie hier en daar (ook voor een foto). Maar er zijn nog meer klanten geweest: |
|
|||||||||||||
- |
Volgens een advertentie in het
Nieuwsblad van het Noorden van 21-08-1967 → had de steenfabriek “Allershof”
in Onderdendam van de N.V. Groninger Steenfabrieken een Henschel
smalspoor-diesellocomotief en 20 kipkarren voor 70 cm spoorwijdte. Er was ook 50 cm spoor; dat
zal op het fabrieksterrein voor vervoer van en naar de droogloodsen zijn
geweest. Aan het Winsumerdiep tussen
Winsum en Onderdendam lagen vlak bij elkaar vier steenfabrieken, namelijk
Lombok, De Brake, Woellust en Allershof. |
|||||||||||||
- |
De steenfabriek Rusthoven nabij Appingedam werd hierboven al genoemd. |
|||||||||||||
- |
De suikerfabriek van de
centrale Suikermaatschappij in Breda had een DG 26 op normaalspoor; zie dit boek. |
|||||||||||||
We komen dan op 23 locs. Maar het is mogelijk dat de Henschel van steenfabriek Rusthoven nabij Appingedam eerder bij steenfabriek “Allershof” in Onderdendam gereden heeft of bij één van de klanten van de lijst van O&K in Amsterdam. |
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||
Met dank aan: |
Ad Gevers, Toon Steenmeijer en Arnoud Bongaards |
|||||||||||||
|
|
|
||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
tekeningen: collectie Toon Steenmeijer. |
||||||||||||
|
[2] |
Franstalige folder van O&K Dortmund uit de collectie van Ad Gevers. |
||||||||||||
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
||||||||||||
|
{ |
|||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||