Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Ruston & Hornsby type 48DS

(dieselmechanisch)

 

↑ Tekening in Ruston & Hornsby folder[1]↑

 

Typisch voor de via kettingen aangedreven Ruston & Hornsby locs waren de “radius rods”, waarvan er hier één met een rode streeplijn is aangegeven. Een radius rod was aan het ene uiteinde verbonden met een aspot. Het andere uiteinde was gelagerd in het frame en wel ter hoogte van de blinde as met de kettingwielen. Zodoende beschreef een aspot bij het inveren een cirkel met als middelpunt de blinde as met de kettingwielen. De afstand tussen het kettingwiel op de as en het corresponderende kettingwiel op de blinde as bleef daarom bij het inveren gelijk (dat was althans de bedoeling; een voorwaarde was dan wel dat de beide aspotten van een as in gelijke mate inveerden !). Bovendien was de lengte van de radius rods in te stellen, zodat de kettingen ermee gespannen konden worden.

Zoals uit de tabel blijkt was dit type ook voor smalspoor te leveren, maar niet smaller dan 912 mm. Er hebben in Nederland vele Rustons met dezelfde 48 pk motor (en zelfde versnellingsbak) op 600 en 700 mm spoor gereden, maar die waren niet van het hier besproken type 48DS (Diesel Shunter), maar van het type 48 DL (Diesel Locomotive).

 

Vanaf het eerste vooroorlogse model was de 48DS geheel elektrisch gelast. Als rem was alleen een handrem aanwezig. De loc werd elektrisch gestart, maar kon ook men de hand gestart worden als de accu was uitgeput. De slinger werd dan geplaatst  in het gat achter de bufferbalk [2].

De volgende locs van dit type hebben in Nederland gereden:

Fabrieksnummer

Bouwjaar

Volgens leverlijst [2] naar

Opmerkingen

 

252824

1947

Rotterdamse Droogdok Mij. via SIJ

1947 – 1979: RDM 2

 

265612

1948

Spoorijzer (importeur)

1948-1970: Scholten Sappemeer; zie hier.

 

269593

1948

Rotterdamse Droogdok Mij. via SIJ

1948 – 1982: RDM 1

 

269594

1948

Spoorijzer (importeur)

Kristalunie, Maastricht

 

349033

1953

Ned. Kabelfabriek, Alblasserdam, via SIJ

zonder cabine

 

Klik hier en daar voor een foto van een loc van dit type in Nederland, respectievelijk zonder en met cabine.

RDM Personeelsblad de Wekker,

maart 1962 →

 

De Rustons van de RDM waren voorzien van zware bufferplaten. Daarin zat een gat voor een trekstang. Zo kon met eigen wagens met uitstekende lading gerangeerd worden. Op de foto wordt echter met een rongenwagen van NS of een andere nationale spoorwegmaatschappij gerangeerd.

Kennelijk zijn de locs ooit vernummerd: op deze foto uit 1962 staat loc nummer 3, maar in 1979 waren de nummers 1 en 2 aanwezig.

 

In 1972 arriveerde een Diema loc. RDM 1 werd toen opgelapt met onderdelen van de RDM 2.

Ruston 48DS RDM3.JPG

Opmerking

a)

In 1979 zijn waargenomen RDM 2 met fabrieksnummer 252824 en RDM 1 met fabrieksnummer 269523. Dat laatste nummer komt echter niet op de fabriekslijst voor het type 48DS voor, terwijl volgens die lijst wel 269593 (dat scheelt maar één cijfer) aan de RDM  geleverd is. Aangenomen wordt daarom dat bij Ruston een cijfer verkeerd is ingeslagen of dat bij het lezen van de roestige fabrieksplaat een cijfer verkeerd geïnterpreteerd is.

b)

Dit loctype kan bogen met een straal van 12 meter doorlopen.

Met dank aan:

  Co Wesseling (Logitech)

 

 

Bronnen:

[1]

folder in het archief van de firma Logitech.

[2]

David R. Hall; “The Ruston Class 48DS & 88DS locomotives”; The Moseley Railway Trust, 2003.

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud