►
Nieuw ◄` ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deutz
MLH222 en MLH322 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ In deze foto uit de Deutz
MLH222F folder [1] zijn in de cabine te zien: de twee handwielen van de
versnellingsbak, de handrem en het voetpedaal van de tussen de wielen
geplaatste zandstrooiers. Het is opvallend dat - terwijl er duidelijk staat
dat het om een dieselloc gaat - de H uit de type-aanduiding
MLH 222 is weggelaten. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inleiding De Deutz locomotieven van de MLH serie met langzaam lopende viertact dieselmotoren met één liggende cilinder en verdampingskoeling waren de opvolgsters van locs met soortgelijke Ottomotoren. De MLH serie is op een andere webpagina in grote lijnen behandeld. Het gaat om drie verschillende motoren, aangeduid met hun zuigerslaglengtes van 22, 28 en 32 cm. Op deze webpagina wordt nader ingegaan op de Deutz locs met motoren met een zuigerslaglengte van 22 cm. Dat zijn de MLH222 en haar opvolgster de MLH322. Op de Deutz leverlijsten komt het type MLH122 niet voor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uit de Deutz folder [1]. Bovenop het motorblok zitten deksels voor het koelwater en (links daarvan) de brandstof. Vanaf de krukas loopt een distributie-as naar voren waarop onder andere zijn aangesloten de smeerpers (direct links van het vliegwiel) en de klepstoters voor de inlaatklep (bovenop de cilinderkop) en de uitlaatklep (aan onderkant van de cilinderkop) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smeerpers In elk geval de CV en CXI t/m CXIV hadden al een smeerpers
[2], maar daarvan zijn geen foto’s bekend. Volgens [2] diende de smeerpers
(daar cilinderpers genoemd) uitsluitend voor het smeren van de zuiger en de
cilinderwand. De motoren hebben immers een open carter en de zuiger wordt dus
niet door opspattende olie gesmeerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens De volgende gegevens zijn bekend:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uit de tabel blijken de geringe verschillen tussen de uitvoeringen als mijnloc (Gr) en veldspoorloc (F). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In Nederland Op het 700 mm spoor van Infanterie Schietlamp de Harskamp reden de fabrieksnummers 7239 en 7240 uit 1927. Zie hier voor een foto. De locs waren besteld via het Staatsbedrijf der Artillerie Inrichtingen te Zaandam (het latere Hembrug en daarna Eurometaal), dat er tevreden over was: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toch kwamen er in 1938 twee Kromhout diesellocs in dienst [4], waarna Deutz fabrieksnummer 7239 naar Alfred Russel in Tegelen ging. Daarbij zal de loc van 700 naar 600 mm spoorwijdte omgespoord moeten zijn. Deutz fabrieksnummer 7240 werd in de Tweede Wereldoorlog naar Duitsland afgevoerd en kwam niet meer terug [4]. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verder zijn er een elftal MLH322F’s naar Nederland gekomen [5]. Spoorijzer wordt zes maal genoemd. Onbekend is of Spoorijzer alleen de importeur was of dat er locs in het Spoorijzer huurpark zijn opgenomen. Van de andere vijf is fabrieksnummer 9520 (1929) voor 600 mm spoorwijdte geleverd aan de steenfabriek Terwindt & Arntz in Lobith. Dat zou deze loc kunnen zijn: Deze foto is in de gemeente Rijnwaarden (Lobith,
Spijk, Tolkamer, Pannerden) genomen. Verdere gegevens zijn onbekend. Collectie Heemkundekring Rijnwaarden → De loc is ongetwijfeld een
Deutz ML of MLH. De twee handwielen van de versnellingsbak zijn in de cabine
te zien. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Günther Hunger
en Toon Steenmeijer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Deutz folders in het archief van de Heidemij: Gelders Archief, plaatsingsnummer 0915: Heidemij, Bestuur en Directie daarin 7.01.2. Commissie tot onderzoek van het vraagstuk der vuilverwijdering/V.A.M. o.a. inventarisnummers 1271 – 1278. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[2] |
Op de website Die Feldbahnseite van Frank Engel staat een gebruiksaanwijzing met onderdelenlijst voor de Deutz types CV, CXI, CXII, CXIII en CXIV. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[3] |
Xerox kopieën van een Franse MLH222Gr en een Duitse MLH322F folder, verkregen van Günther Hunger. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[4] |
A. Steenmeijer, “Kromhout”,
Canaletto/Repro Holland, Alphen a/d Rijn, 2002. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[5] |
Deutz leverlijst van Toon Steenmeijer (Nederlands smalspoor). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
{ |
Overzicht van motorloctypes op smalspoor Deutz MLH diesellocs |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||