Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw ◄`

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

               Deutz MLH222 en MLH322

Deutz ML en MLH.JPG

In deze foto uit de Deutz MLH222F folder [1] zijn in de cabine te zien: de twee handwielen van de versnellingsbak, de handrem en het voetpedaal van de tussen de wielen geplaatste zandstrooiers. Het is opvallend dat - terwijl er duidelijk staat dat het om een dieselloc gaat - de H uit de type-aanduiding MLH 222 is weggelaten.

Inleiding

 

De Deutz locomotieven van de MLH serie met langzaam lopende viertact dieselmotoren met één liggende cilinder en verdampingskoeling waren de opvolgsters van locs met soortgelijke Ottomotoren. De MLH serie is op een andere webpagina in grote lijnen behandeld. Het gaat om drie verschillende motoren, aangeduid met hun zuigerslaglengtes van 22, 28 en 32 cm. Op deze webpagina wordt nader ingegaan op de Deutz locs met motoren met een zuigerslaglengte van 22 cm. Dat zijn de MLH222 en haar opvolgster de MLH322. Op de Deutz leverlijsten komt het type MLH122 niet voor.

Deutz ML222F zonder kap 057.JPG

Uit de Deutz folder [1]. Bovenop het motorblok zitten deksels voor het koelwater en (links daarvan) de brandstof. Vanaf de krukas loopt een distributie-as naar voren waarop onder andere zijn aangesloten de smeerpers (direct links van het vliegwiel) en de klepstoters voor de inlaatklep (bovenop de cilinderkop) en de uitlaatklep (aan onderkant van de cilinderkop)

Smeerpers

 

In elk geval de CV en CXI t/m CXIV hadden al een smeerpers [2], maar daarvan zijn geen foto’s bekend. Volgens [2] diende de smeerpers (daar cilinderpers genoemd) uitsluitend voor het smeren van de zuiger en de cilinderwand. De motoren hebben immers een open carter en de zuiger wordt dus niet door opspattende olie gesmeerd.

Gegevens

 

De volgende gegevens zijn bekend:

 

 

MLH222Gr

MLH222F

MLH322F

Bouwjaren

1928-1929

1924-1930

1929-1942

Gewicht (ton)

3,9

4

4

Vermogen (pk)

bij …toeren

11

550

11

550

11

550

Slag (mm)

220

220

220

Cilinder diameter (mm)

145

145

145

Snelheden (km/u)

3,5 en 8

3,5 en 8

3,5 en 8

Max. trekkracht a/d haak (kg)

700

700

700

Max. treingewicht (ton)

 

58

58

Lengte over buffers (mm)

3300

3330

3430

Radstand (mm)

780

780

780

Hoogte (mm)

1315

1970

1970

Breedte (mm)

835

835

835

Opmerkingen

niet in NL

 

 

Bron

[3]

[1]

[3]

Uit de tabel blijken de geringe verschillen tussen de uitvoeringen als mijnloc (Gr) en veldspoorloc (F).

In Nederland

 

Op het 700 mm spoor van Infanterie Schietlamp de Harskamp reden de fabrieksnummers 7239 en 7240 uit 1927.  Zie hier voor een foto.

De locs waren besteld via het Staatsbedrijf der Artillerie Inrichtingen te Zaandam (het latere Hembrug en daarna Eurometaal), dat er tevreden over was:

 

Deutz Artilerie Inrichting Heidemij 046.jpg

Toch kwamen er in 1938 twee Kromhout diesellocs in dienst [4], waarna Deutz fabrieksnummer 7239 naar Alfred Russel in Tegelen ging. Daarbij zal de loc van 700 naar 600 mm spoorwijdte omgespoord moeten zijn. Deutz fabrieksnummer 7240 werd in de Tweede Wereldoorlog naar Duitsland afgevoerd en kwam niet meer terug [4].

Verder zijn er een elftal MLH322F’s naar Nederland gekomen [5]. Spoorijzer wordt zes maal genoemd. Onbekend is of Spoorijzer alleen de importeur was of dat er locs in het Spoorijzer huurpark zijn opgenomen.

Van de andere vijf is fabrieksnummer 9520 (1929) voor 600 mm spoorwijdte geleverd aan de steenfabriek Terwindt & Arntz in Lobith. Dat zou deze loc kunnen zijn:

 

 Deze foto is in de gemeente Rijnwaarden (Lobith, Spijk, Tolkamer, Pannerden) genomen. Verdere gegevens zijn onbekend.

Collectie Heemkundekring Rijnwaarden →

 

De loc is ongetwijfeld een Deutz ML of MLH. De twee handwielen van de versnellingsbak zijn in de cabine te zien.

 

Locomotief met Spoorbakken F0000014 kopie c 148.JPG

 

Met dank aan:

Günther Hunger en Toon Steenmeijer.

 

Bronnen:

[1]

Deutz folders in het archief van de Heidemij:

Gelders Archief, plaatsingsnummer 0915: Heidemij, Bestuur en Directie

daarin 7.01.2. Commissie tot onderzoek van het vraagstuk der vuilverwijdering/V.A.M.

o.a. inventarisnummers 1271 – 1278.

[2]

Op de website Die Feldbahnseite van Frank Engel staat een gebruiksaanwijzing met onderdelenlijst voor de Deutz types CV, CXI, CXII, CXIII en CXIV.

[3]

Xerox kopieën van een Franse MLH222Gr en een Duitse MLH322F folder, verkregen van Günther Hunger.

[4]

A. Steenmeijer, “Kromhout”, Canaletto/Repro Holland, Alphen a/d Rijn, 2002.

[5]

Deutz leverlijst van Toon Steenmeijer (Nederlands smalspoor).

 

{

Overzicht van motorloctypes op smalspoor      Deutz MLH diesellocs

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud