►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
|
|
|
|
|
||||||
Orenstein & Koppel Montania benzineloc type Lx |
||||||||||
|
||||||||||
Van de L types van de door Orenstein & Koppel overgenomen Montania fabriek in Nordhausen lijken geen maatschetsen bewaard gebleven te zijn. Daarom staat hieronder geen tekening, maar een illustratieve foto en tabel uit een O&K folder [1]. |
||||||||||
|
||||||||||
↕ Bron: folder uit de collectie van Kees Plug [1]↕ |
||||||||||
|
||||||||||
De L types waren de opvolgers van de Montania U types. Net als de U types hadden de L types koppelstangen en een (hoger dan de wielassen geplaatste) blinde as achter de achteras. Anders dan de U types met hun ééncilinder Deutz motoren hadden de L types ééncilinder Montania motoren van verschillende vermogens (zie de bovenstaande tabel). Het getal achter de L zou de cilinderdiameter (in mm) van de ene cilinder kunnen aangeven. Afmetingen zijn niet bekend. Het is daarom niet goed mogelijk om uit een foto af te leiden om welk L type het gaat. De L types werden omstreeks 1925 opgevolgd door de S types met sneller lopende meercilindermotoren. Zie de lijst van tekeningen. |
||||||||||
|
||||||||||
Nederlandse
gebruikers De O&K leverlijst uit de periode van de L types vertoont enorme hiaten. Toch zijn – bijvoorbeeld via foto’s of referentiebrieven – Nederlandse gebruikers bekend: · Lips in Dordrecht had blijkens foto’s een L type, uit 1922. ↓ Foto uit het Lips bedrijfsarchief ↓ |
||||||||||
|
||||||||||
De drijfstang ligt duidelijk hoger dan de
koppelstang. In de deuropening van de loc hangt een bel om te waarschuwen. · Jos Kurstjens in Tegelen had twee locs van het L type, waaronder O&K fabrieksnummer 2058 uit circa 1923, met een spoorwijdte van 600 mm. · Blijkens een referentiebrief had de Kunstzandsteenfabriek (= kalkzandsteenfabriek) Arnoud (later van Herwaarden) in Hillegom een L180 uit 1925. Die zal wel een spoorwijdte van 960 mm hebben gehad, net als de Diema’s die er later reden. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Opmerkingen |
- |
Er bestaan nog drie locs van het Montania type Lx. Zie hier voor een L180 (O&K 1381 uit 1920) die op Noors 600 mm spoor gereden heeft en in Duitsland gerestaureerd wordt. Zie daar voor O&K 780 (1918) die af en toe op het 600 mm spoor van Bergwerk Riedhof in Zwitserland rijdt. |
||||||||
- |
Er werden ook L types voor normaalspoor naar Nederland geleverd. Die hadden – anders dan de uitvoering voor smalspoor - een blinde as tussen de beide wielassen en een cabine met afgeschuinde voorkant. O&K 1298 (1920)
van het Provinciaal ziekenhuis in
Santpoort was een L200 en is thans als MBS 12 in bezit
van de MBS. In dit boek
staat een motorvermogen 24 pk, in plaats van de 22 pk in bovenstaande tabel.
Foto: Provinciaal Ziekenhuis, 1953 (kort voor de opheffing van de
spooraansluiting) ↓
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
↑ Bij de RDM
werf in Rotterdam reed O&K 1339 (1921) van het type L…, met als naam
“Gangmaker”. Er waren geen buffers en trekhaak aanwezig. Er werd gebruik
gemaakt van de trekstang die achter de voorbuffer is opgehangen en die in het
gat in de bufferplaat werd gestoken. Foto: Rotterdams Gemeentearchief |
|||||||||
|
|
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
“Montania-Motor-Lokomotiven”, folder uitgegeven door Orenstein & Koppel in Berlijn, collectie Kees Plug. |
||||||||
|
|
|||||||||
Met dank aan: |
Dhr. B.M. Lips en Kees Plug. |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
{ |
Overzicht van motorloctypes voor smalspoor (ook voor Nederlandse voorbeelden van de S10 en S10a) |
|||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
|
|
||||||||