Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

 

 

 

 

Orenstein & Koppel Montania benzineloc type Lx

 

Van de L types van de door Orenstein & Koppel overgenomen Montania fabriek in Nordhausen lijken geen maatschetsen bewaard gebleven te zijn. Daarom staat hieronder geen tekening, maar een illustratieve foto en tabel uit een O&K folder [1].

Montania type L.jpg

Bron: folder uit de collectie van Kees Plug [1]↕

O&K_Montania Lx tabel.jpg

De L types waren de opvolgers van de Montania U types. Net als de U types hadden de L types koppelstangen en een (hoger dan de wielassen geplaatste) blinde as achter de achteras. Anders dan de U types met hun ééncilinder Deutz motoren hadden de L types ééncilinder Montania motoren van verschillende vermogens (zie de bovenstaande tabel). Het getal achter de L zou de cilinderdiameter (in mm) van de ene cilinder kunnen aangeven.

Afmetingen zijn niet bekend. Het is daarom niet goed mogelijk om uit een foto af te leiden om welk L type het gaat.

 

De L types werden omstreeks 1925 opgevolgd door de S types met sneller lopende meercilindermotoren. Zie de lijst van tekeningen.

 

Nederlandse gebruikers

De O&K leverlijst uit de periode van de L types vertoont enorme hiaten. Toch zijn – bijvoorbeeld via foto’s of referentiebrieven – Nederlandse gebruikers bekend:

·       Lips in Dordrecht had blijkens foto’s een L type,  uit 1922.        Foto uit het Lips bedrijfsarchief ↓

Smalspoor Lips loc zonder machinist 210.jpg

De drijfstang ligt duidelijk hoger dan de koppelstang. In de deuropening van de loc hangt een bel om te waarschuwen.
In een schrijven van 5 juli 1926 [aangetroffen in het archief van de Rotterdamse gasfabriek Keilehaven] deelde Lips desgevraagd aan O&K mee dat de loc tot dan toe zonder enige storing en tot volle tevredenheid werkte. In 1954 was de loc nog steeds in bedrijf.
De achtergrond is ook interessant: achter het terrein van de Basalt Mij is een schip in aanbouw bij de werf De Biesbosch.

·       Jos Kurstjens in Tegelen had twee locs van het L type, waaronder O&K fabrieksnummer 2058 uit circa 1923, met een spoorwijdte van 600 mm.

·       Blijkens een referentiebrief had de Kunstzandsteenfabriek (= kalkzandsteenfabriek) Arnoud (later van Herwaarden) in Hillegom een L180 uit 1925. Die zal wel een spoorwijdte van 960 mm hebben gehad, net als de Diema’s die er later reden.

 

 

Opmerkingen

-

Er bestaan  nog drie locs van het Montania type Lx.

Zie hier voor een L180 (O&K 1381 uit 1920) die op Noors 600 mm spoor gereden heeft en in Duitsland gerestaureerd wordt.

Zie daar voor O&K 780 (1918) die af en toe op het 600 mm spoor van Bergwerk Riedhof in Zwitserland rijdt.

-

Er werden ook L types voor normaalspoor naar Nederland geleverd. Die hadden – anders dan de uitvoering voor smalspoor - een blinde as tussen de beide wielassen en een cabine met afgeschuinde voorkant.

 

O&K 1298 (1920) van het Provinciaal  ziekenhuis in Santpoort was een L200 en is thans als MBS 12 in bezit van de MBS. In dit boek staat een motorvermogen 24 pk, in plaats van de 22 pk in bovenstaande tabel. Foto: Provinciaal Ziekenhuis, 1953 (kort voor de opheffing van de spooraansluiting) ↓

 

 

 

↑ Bij de RDM werf in Rotterdam reed O&K 1339 (1921) van het type L…, met als naam “Gangmaker”. Er waren geen buffers en trekhaak aanwezig. Er werd gebruik gemaakt van de trekstang die achter de voorbuffer is opgehangen en die in het gat in de bufferplaat werd gestoken. Foto: Rotterdams Gemeentearchief

 

 

Bronnen:

[1]

Montania-Motor-Lokomotiven”, folder uitgegeven door Orenstein & Koppel in Berlijn, collectie Kees Plug.

 

 

Met dank aan:

Dhr. B.M. Lips en Kees Plug.

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes voor smalspoor (ook voor Nederlandse voorbeelden van de S10 en S10a)

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud