►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
O&K types MB5N, MB7N en MB9N |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
De MB5N, MB7N en MB9N zijn de kleinste locs van de tweede naoorlogse generatie van Orenstein & Koppel. Ze verschillen in motorvermogen en gewicht (zie de tabel hieronder), maar hebben dezelfde transmissie, radstand, machinistenhuis en achterste motorkap (en daardoor ook dezelfde brandstoftank van 400 liter, ondanks het forse verschil in motorvermogen !). Vanwege het verschil in motorvermogen verschillen de grootte van de voorste motorkap en de lengte. Ook hebben de MB7N en MB9N grotere wielen dan de MB5M, waardoor ze iets hoger zijn en wat sneller rijden. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Onder de motorkap zijn 4 cilinders getekend. Omdat het een V-motor is, gaat het om een achtcilinder (terwijl de MB5N een zescilinder motor heeft). De MB7N is daarom iets langer dan de MB5N. De MB9N is met een twaalfcilinder motor nog weer wat langer. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Een goede maatschets van type MB9N is niet gevonden. Strukton en Railbouw hadden allebei een MB9N (ex CH3). Van beide aannemers werd indertijd een maatschets ontvangen, maar die maatschetsen blijken te bestaan uit een tekening van de MB7N, waarin de maten van de MB9N zijn ingeschreven. Niet geheel verrassend bleek ook in het archief van de eerste eigenaar (in het Baggermuseum in Sliedrecht) zo’n maatschets aanwezig te zijn. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
De eigenschappen van de drie types zijn te vinden in de volgende tabel: |
||||||||||||||
|
MB5N |
MB7N |
MB9N |
|
||||||||||
Deutz type dieselmotor |
A6L714 (6 cil) |
A8l714 (8 cil) |
A12L714 (12 cil) |
|
||||||||||
Motorvermogen in pk |
125 |
170 |
250 |
|
||||||||||
Bij toerental |
2000 |
2000 |
2000 |
|
||||||||||
Transmissie |
Voith |
Voith |
Voith |
|
||||||||||
Gewicht in ton |
20 |
26 |
32 |
|
||||||||||
Maximum trekkracht (kgf) |
6600 |
8600 |
10.600 |
|
||||||||||
Max. snelheid (km/u) |
30 |
32 |
32 |
|
||||||||||
Radstand (mm) |
2500 |
2500 |
2500 |
|
||||||||||
Lengte over buffers (mm) |
6440 |
6740 |
7240 |
|
||||||||||
Wieldiameter (mm) |
850 |
900 |
900 |
|
||||||||||
Hoogte (mm) |
3325 |
3425 |
3425 |
|
||||||||||
Zie ook het O&K bouwdoos syteem. Wat daar in de tabel staat, lijkt niet helemaal te kloppen: de MB7N heeft volgens de tekeningen een langere motorkap dan de MB5N. |
||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
De tekeningen komen
uit O&K folders, via Co Wesseling verkregen van
de firma Logitech (voorheen NS TransportVoorlichting).
|
||||||||||||
Met dank aan: |
Co Wesseling en het Baggermuseum
in Sliedrecht. |
|||||||||||||
{ |
||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||