Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

O&K types MB5N, MB7N en MB9N

 

De MB5N, MB7N en MB9N zijn de kleinste locs van de tweede naoorlogse generatie van Orenstein & Koppel.

Ze verschillen in motorvermogen en gewicht (zie de tabel hieronder), maar hebben dezelfde transmissie, radstand, machinistenhuis en achterste motorkap (en daardoor ook dezelfde brandstoftank van 400 liter, ondanks het forse verschil in motorvermogen !).

Vanwege het verschil in motorvermogen verschillen de grootte van de voorste motorkap en de lengte. Ook hebben de MB7N en MB9N grotere wielen dan de MB5M, waardoor ze iets hoger zijn en wat sneller rijden.

 

MB5N

MB5N.jpg

 

MB7N

MB7N.jpg

 

Onder de motorkap zijn 4 cilinders getekend. Omdat het een V-motor is, gaat het om een achtcilinder (terwijl de MB5N een zescilinder motor heeft). De MB7N is daarom iets langer dan de MB5N. De MB9N is met een twaalfcilinder motor nog weer wat langer.

 

MB9N

Een goede maatschets van type MB9N is niet gevonden. Strukton en Railbouw hadden allebei een MB9N (ex CH3). Van beide aannemers werd indertijd een maatschets ontvangen, maar die maatschetsen blijken te bestaan uit een tekening van de MB7N, waarin de maten van de MB9N zijn ingeschreven. Niet geheel verrassend bleek ook in het archief van de eerste eigenaar (in het Baggermuseum in Sliedrecht) zon maatschets aanwezig te zijn.

 

De eigenschappen van de drie types zijn te vinden in de volgende tabel:

 

MB5N

MB7N

MB9N

 

Deutz type dieselmotor

A6L714 (6 cil)

A8l714 (8 cil)

A12L714 (12 cil)

 

Motorvermogen in pk

125

170

250

 

Bij toerental

2000

2000

2000

 

Transmissie

Voith

Voith

Voith

 

Gewicht in ton

20

26

32

 

Maximum trekkracht (kgf)

6600

8600

10.600

 

Max. snelheid (km/u)

30

32

32

 

Radstand (mm)

2500

2500

2500

 

Lengte over buffers (mm)

6440

6740

7240

 

Wieldiameter (mm)

850

900

900

 

Hoogte (mm)

3325

3425

3425

 

Zie ook het O&K bouwdoos syteem. Wat daar in de tabel staat, lijkt niet helemaal te kloppen: de MB7N heeft volgens de tekeningen een langere motorkap dan de MB5N.

Bronnen:

[1]

De tekeningen komen uit O&K folders, via Co Wesseling verkregen van de firma Logitech (voorheen NS TransportVoorlichting).

Met dank aan:

Co Wesseling en het Baggermuseum in Sliedrecht.

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw Home Inhoud