Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Orenstein & Koppel type LD2

 

Er zijn drie – elkaar aanvullende - tekeningen beschikbaar:

 

O&K LD2 Die Bautechnik 1938 Dez 9 - Jg 16 - H 52 - S 713.jpg

Zonder cabine. Bron tekening: Fr. Riedig; “Kleine Lokomotiven für den Baubetrieb”; Die Bautechnik 16 (1938) 712-714

Aanzichten met cabine. Bron: Karlheinz Rohrwild van Feldbahn-Museum 500 e.V. De twee tekeningen verschillen in details, zoals in de grootte van het deurtje in de voorkant van de motorkap.

O&K Nr M 242 - LD2 klein.jpg

O&K Typ LD2 A.jpg

 

De locomotief van het O&K type LD had – net als de locs van de O&K RL serie – een volgens het ACRO patent gebouwde dieselmotor. Anders dan de RL serie betrof het een dieselmotor met een liggende cilinder. De bovenste tekening toont ook een groot vliegwiel. Uiterlijk week het type LD af van de RL types omdat de motorkap niet de vorm had van een hondenhok, maar aan de bovenkant rond liep.

 

Zie deze tabel voor meer gegevens. Klik hier voor Nederlandse voorbeelden.

 

                                           Deze loc

vertoont wel duidelijk het onderstel van een O&K LD2, maar motorkap en machinistenhuis wijken sterk af.

Het BMB logo slaat op Baksteen MontageBouw”. Licentiehouder van dit systeem was het Nederlandsch Bouwsyndicaat. Die naam staat ook op het bakstenen gebouw linksboven op de achtergrond. Joop Loots maakte deze foto in mei 1966 op het fabrieksterrein aan de Hemweg in Amsterdam, waar sinds 1962 de elementen van het bouwsysteem werden geproduceerd. Er waren drie locomotieven. Loc 1 en Lok 2 hadden een Simplex onderstel. Bij lok 3 (op de foto hiernaast) zit de deuropening links en heeft de motorkap aan de voorkant jaloezieën. Bij Loc 1 en Lok 2 (de spelling was verschillend) zat de deuropening rechts en zaten de jaloezieën in een zijkant van de motorkap.

NedBouwSynLoc3C.jpg

 

Na het afnemen van de motorkap blijkt dat de oorspronkelijke dieselmotor met één liggende cilinder en een groot vliegwiel vervangen is door een indertijd moderne O&K 116V1 dieselmotor (met één staande cilinder) plus MV1 versnellingsbak. De bestuurder heeft een gerieflijke stoel in plaats van het oorspronkelijke tractorzadel.

 

Foto Joop Loots, mei 1966 →

 

De oorspronkelijke LD2 was O&K fabrieksnummer 5275 uit 1934. In 1958 leverde O&K deze gebruikte loc aan het Nederlandsch Bouwsyndicaat. Waarschijnlijk is toen ook de verbouwing uitgevoerd. Kennelijk was er geen geschikte Simplex voorhanden.

NedBouwSynLoc3B.jpg

 

Opmerkingen:

-

De fabriek produceerde 1100 woningen per jaar. Voor 1962 werd de fabriek van bouwproject naar bouwproject verplaatst (Zwolse Courant, 8 januari 1962).

 

 

 

Met dank aan:

Ad Gevers en Joop Loots

 

 

 

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes voor smalspoor                    Vooroorlogse Orenstein & Koppel diesellocs

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud