Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

O&K type MHBB 1002 voor Hoogovens

Tekening O&K Hoogovens foto zij en boven.JPG

Tekening O&K Hoogovens  foto voor.JPG

Het ontwerp was van Hoogovens; O&K bouwde dit ontwerp grotendeels met standaard O&K componenten van het loctype MBB 1200N. Dat is een gewone, maar wel zeer kloeke draaistelloc met middencabine.

Van dit type MHBB 1002 zijn alleen in 1976 zes locs voor Hoogovens (→ Corus → Tata Steel) gebouwd.

De bemating in de tekeningen is bij een vergroting van 200% optimaal te zien. Hieronder staat nog een dwarsdoorsnede waarin de plaatsing van de belangrijkste componenten te zien is.

 

←↕ Tekeningen [1]

 

Klik voor een foto.                          

 

 

 

 O&KHoogovensDoorsnee.jpg

 

Bijzonderheden van dit type zijn:

·       Het is een “fluisterloc”
Daarom is er geen motorkap met meetrillende deuren, maar kan de motorruimte alleen bereikt worden door de motorkap te heffen.

·       Het is een “Telelok”: de loc is speciaal gebouwd voor afstandbediening.
Bij Hoogovens wordt een loc soms kilometers lang vanuit de cabine gereden, maar soms staat de “locodrijver” op een veilige plaats buiten op de loc, vanwaar hij snel van de loc kan stappen (om bijvoorbeeld een wissel om te leggen) en waar hij ook weer snel kan opstappen, steeds met een AB zender van vier kilo voor zijn buik. Die veilige plaatsen zijn de  “rangeertreden” of de bordessen achter de zware bufferplaten. Vanaf die veilige plaatsen kan de locodrijver – anders dan bij een loc met middencabine of één eindcabine – snel in een cabine komen, omdat er twee eindcabines zijn. Eindcabines zijn voor rangeer- en industrielocs zeer ongewoon, omdat men vanuit een eindcabine geen zicht naar de andere kant heeft. Dit werd opgelost door de motorkap tussen de cabines zeer smal (en dus hoog) te maken). Vanuit de ene (brede) cabine kan men langs de motorkap door het glas van de andere (brede) cabine kijken.

Het Hoogovens type diende als voorbeeld voor enkele andere loctypes van O&K. De voor Klöckner-Werke in Bremen gebouwde in 1979 gebouwde loc van het type MC 800N is volgens dezelfde principes gebouwd. Het is echter geen draaistelloc, maar een drieasser. Daarvan is weer de O&K MEC 502 afgeleid.

 

 

Bronnen:

[1]

Hoogovens (→ Corus → Tata Steel)

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor                    Hoogovens

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud